:: LEX :: LEGAL ASPECTS OF EXTERNAL COSTS’ INTERNALIZING IN UKRAINE
   
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Акція! 100 грн на мобільний
  Наші збірники

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 31)

Термін подання матеріалів

14 квітня 2021

До початку конференції залишилось днів 0


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

LEGAL ASPECTS OF EXTERNAL COSTS’ INTERNALIZING IN UKRAINE
 
02.12.2013 23:02
Автор: Oleksandra Chornous, сandidate of Legal Sciences, researcher V.M. Koretsky Institute of State and Law of the NASU
[Секція 7. Екологічне право. Земельне право. Аграрне право]

Правовые аспекты интернализирования внешних издержек в Украине.

В статье анализируется правовое регулирование издержек хозяйственной деятельности, связанных с загрязнением окружающей среды и истощением природных ресурсов. Ситуация в данной сфере осложняется тем, что данные издержки не учитываются в себестоимости продукции или услуг. В результате, их несут те, кто оказался вовлеченным в последствия такой хозяйственной деятельности, а именно – потребители и население Украины. Автор предлагает обратить внимание на необходимость интернализировать такие издержки и внести соответствующие изменения в экологическое законодательство Украины. В частности, предлагается сократить или устранить отрицательные внешние эффекты путем превращения их во внутренние и внести соответствующие изменения в законодательство про налогообложение природоохранной деятельности, установить экологические налоги на конечную продукцию, которая наносит вред окружающей среде, заменить экологически вредные субсидии на субсидии для уменьшения внешних издержек. Важным является развитие законодательства про рынок квот на выбросы парниковых газов, а также установить и обеспечить исполнение обязанности обнародования субъектами хозяйственной деятельности ежегодных экологических отчетов про их деятельность.  

Ключевые слова: природоохранная деятельность, внешние издержки, экологические налоги. 




Правові аспекти інтерналізації зовнішніх витрат в Україні.

У статті аналізується правове регулювання витрат господарської діяльності, яка пов’язана з забрудненням довкілля та виснаженням природних ресурсів. Ситуація в цій сфері ускладнюється тим, що дані витрати не враховуються у собівартості продукції або послуг. Як наслідок цього, вони покладаються на суб’єктів правовідносин, що є залученими до наслідків такої господарської діяльності, а саме – споживачів та населення України. Автор пропонує звернути увагу на необхідність інтерналізації таких витрат та внести відповідні зміни в екологічне законодавство України. Зокрема, пропонується скоротити або усунути негативні зовнішні ефекти шляхом перетворення їх у внутрішні та внести відповідні зміни у законодавство про оподаткування природоохоронної діяльності, встановити екологічні податки на кінцеву продукцію, що наносить шкоду довкіллю, замінити екологічно шкідливі субсидії на субсидії для зменшення зовнішніх витрат. Необхідним є розвиток законодавства про ринок квот на викиди парникових газів, а також встановлення та забезпечення виконання обов’язку обнародування суб’єктами господарської діяльності щорічних екологічних звітів щодо їх діяльності.

Ключові слова: природоохоронна діяльність, зовнішні витрати, екологічні податки.   




Ukraine is an industrial country with high level of environmental pollution and deforestation. Right for clean environment and obligation to protect nature were indicated in the Constitution of Ukraine (1996) as a major priority of the state policy [1]. Some natural resources of Ukraine are common property (forests, rivers, fossils, etc.) and the open access resources (natural resources of exclusive economic zone and continental shelf). These environmental goods are characterized as underestimated, unmeasured and unpriced, that do not have an owner. It makes them difficult to use on a free market [10, p. 25-26]. Such situation threatens with predicted by G. Hardin in "The Tragedy of the Commons" (1968) overexploitation of natural resources, uncontrolled pollution and market failure, unless it introduces a non-waste production and property rights cover all relevant environmental goods. The negative environmental impacts of economic and social activity are eliminated by internalization of external costs (IEC). 

IEC is the most applicable economic tools that help to cover costs of pollution, accidents, nature degradation, destruction of urban space, caused by tortfeasor. Internalisation of other kind of costs related to noise, landscape, and climate change is debatable in Ukrainian government and mass-media. Such approach to the IEC breaks functioning of environmental ecosystem as a unit, where all its components should be treated together. To mitigate negative environmental impacts of economic and social activity the barrier to internalize the externalities could be overcome by social mobilization of the Ukrainian population. Particularly, establishing tax policies, that hold tortfeasor responsible for its actions, contributes to the achievement of this goal.

As the tools for internalisation of external costs are used non-complience fees, deposit fees (widely used with glass bottles), voluntary agreements, direct regulations of environmental quality standards, bans and commands in Ukrainian legislation. Particularly, improvement in the Ukrainian environmental legislation can be seen in establishment of environmental charges for using water resources, forest resources and subsoil (Law of Ukraine on Protection of Environment № 1264-XII: articles 3, 41 [5]). They aimed at treatment or renewal of these natural resources. At the same time, some tools still need to be implemented and adjusted in Ukraine, like: 

1) Environmental taxes and charges. Though they were systematized in the Tax Code of Ukraine (2010) (particularly, in the articles 240-249 [8]), some questions still remains unsolved in this field. So, Mandrik V.O. and Novak U.P. point out on the need to implement the next tools:

- Establishment of zero rate for the value-added tax about works on environmental protection;

- Exemption from the value-added tax works on environmental protection that are paid from environmental funds;

- Establishment of environmental taxes on the finished products, like refrigerators, rechargeable batteries and package materials [7, p. 97-98].




2) Ecological fiscal reform. Removing environmentally harmful subsidies on subsidies for reducing the external costs [4, p. 19-20] is questionable. Initially, Ukrainian society should change its path of development from consumers oriented on sustainable development. 




3) Tradable permits. The CO2 emissions permits market is still being formatting in Ukraine, though the UN Framework Convention on Climate Change was ratified in 1996 [6]. For all this time, Ukraine did not accept any law on the CO2 pollution and tradable permits.




Some people believe that adaptation of new tools for IEC, like zero rate for the value-added tax or exemption from these taxes, will lead to increasing of financial crimes and corruption in Ukraine. Businessmen will try to prove that their companies provide environmental protection in order to receive this zero rate for the value-added tax. This situation is complicated because the national industrial factories, that cause pollution, do not practice publishing of their environmental reports. Moreover, the presence of such reports and objectivity of environmental accounting in these companies are under question.

Introduction of above mentioned tools for IEC also helps to reduce environmental pollution and lead society to use of natural resources in sustainable way. Particularly, incorporating external costs into the accounting systems means to be green in order to apply environmentally friendly production and competitive with representing environmentally clean products on homogeneous market. Most of the international companies, like McDonalds [2], successfully imply this principle.

Overall, one of the barriers to internalize the externalities is the problem of open ignorance and  closed ignorance due to the lack of knowledge (especially about climate change issue), and availability of information about pollution. Unfortunately, another barrier to establish sustainable development is both government failures (particularly, correction failures in establishing climate change policy), and empowerment failure. Since the right of stakeholders to participate in decision-making process was recognized, the overcome social mobilization failure is on the schedule in Ukraine too. Its introduction helps to internalize the external costs and to turn Ukraine to the sustainable development path.   




Literature:

1. Constitution of Ukraine from 28 June 1996. Retrieved from INFOUkes Web-site: http://www.infoukes.com/history/constitution/index-en.html [5 April 2013].

2. Global Best of Green 2012. Building a better business through effective environmental practices around the world. McDonald’s Best Practicies. Retrieved from McDonald’s Web-site: http://bestpractices.mcdonalds.com/sections/1-best-of-green[5 April 2013].

3. Hardin G. "The Tragedy of the Commons". Science, 13 December 1968. - 

Vol. 162, no. 3859. - pp. 1243-1248.

4. Kronenberg Jakub. 2010, “Chapter 1. The economy, society and the environment”. In “Challenges of Sustainable Development in Poland”. Edited by Jakub Kronenberg and Tomasz Bergier. Krakow: Sendzimir Foundation.

5. Law of Ukraine on Protection of Environment № 1264-XII from 25 June 1991. Retrieved from Verhovna Rada Ukraini Web-site: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1264-12 [5 April 2013].

6. Law of Ukraine № 435/96-ВР from 29 October 1996 on ratification the United Nations Framework Convention on Climate Change from 9 May 1992. Retrieved from Verhovna Rada Ukraini Web-site: http://zakon4.rada.gov.ua [5 April 2013].

7. Mandrik, V.O., Novak U.P. New environmental tax in Ukraine: status and directions of improvement (in Ukrainian language). Naukovyi visnik NLTU Ukraini. – Issue 21.9. 2011. – p. 93-99.

8. Tax Code of Ukraine № 2755-VI from 02.12.2010. Retrieved from Verhovna Rada Ukraini Web-site: http://zakon4.rada.gov.ua [5 April 2013].

9. The United Nations Framework Convention on Climate Change from 9 May 1992. It was ratified by Ukraine – look Law of Ukraine № 435/96-ВР from 29 October 1996.

10. Turner, R.K., D. Pierce, and I. Bateman (1993). Environmental Economics: And Elementary Introduction. Baltimore MD: The Johns Hopkins University Press.



допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




© 2006-2021 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше