:: LEX :: АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ УЧАСНИКІВ АТО В УКРАЇНІ
   
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Акція! 100 грн на мобільний
  Наші збірники

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 24)

Термін подання матеріалів

21 липня 2020

До початку конференції залишилось днів 7


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ УЧАСНИКІВ АТО В УКРАЇНІ
 
29.09.2014 21:57
Автор: Кіщак Юрій Іванович, кандидат юридичних наук, доцент кафедри правознавства навчально-наукового інституту історії і права Миколаївського національного університету ім. В.О. Сухомлинського м. Миколаїв
[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Нині в умовах російської агресії щодо України гостро постало питання правового захисту українських військовослужбовців – учасників антитерористичної операції (далі - АТО). На сході держави тривають вже не перший місяць бойові дії і на жаль, українські силові структури несуть втрати - є як загиблі, так і поранені воїни. Питання захисту прав учасників АТО актуалізується. Зазначене обумовлено тим, що власне самі військові та члени їхніх сімей часто не поінформовані про свої права та процедуру їх захисту. За місяці військової операції накопичилася маса питань, на які відповідей немає. Попри те, що останнім часом законодавча база щодо цих питань розширюється, самі закони рясніють прогалинами, а оформлення документів є забюрократизованим. 

Слід констатувати, що сьогоднішнє законодавство на крок позаду подій, що розвиваються. Це підтверджується тим, що вже є фактичні учасники бойових дій, однак вони не можуть користуватися тими пільгами, які визначені за законом, оскільки у них  немає статусу учасника бойових дій. В поточний період Міноборони тільки створює комісію, яка визначатиме статус учасника бойових дій, а поки  не відомо навіть, які документи потрібні для отримання такого статусу.

Головною проблемою зараз є наявність людей, які дійсно пройшли бойові дії, але не володіють таким юридичним статусом.  Вже зрозуміло, що додаткові труднощі, з якими зіткнулися учасники АТО  - це лікування та забезпечення лікарняними засобами, забезпечення житлом; поки невідомо, який статус буде у тих людей, які, будучи цивільними, перебували в зоні військової операції. 

Невиплата коштів, ризик неотримання статусу учасника АТО, недостовірні дані про поранення військових , невиплата допомоги та пільг родинам загиблих – це ті проблеми, з якими найчастіше зустрічаються учасники АТО та їх сім’ї. Ускладнює ситуацію те, що військові, які після повернення  із зони АТО в більшості не отримують жодної із видів допомоги: ні психологічної, ні матеріальної, ні правової. Значна кількість бійців які перебувають у зоні АТО, і досі не були у відпустці; є скарги від студентів, яких під час служби на сході відрахували з навчальних закладів;  фахових та комплексних роз’яснень про права військових-контрактників, мобілізованих та добровольців – обмаль.

Одна з найактуальніших проблем це отримання статусу учасника бойових дій, який надає бійцям АТО пільги, а їхнім сім’ям – соціальні гарантії. Процес отримання статусу прописаний постановою Кабміну Міністрів України «Про затвердження порядку надання статусу учасникам бойових дій особам які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення » (2014 р., зі змінами) та передбачає певну бюрократичну процедуру.  Так, відповідно до постанови рішення про надання статусу учасника бойових дій приймається міжвідомчою комісією з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, яка утворюється Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції із включенням до її складу фахівців Міноборони, МВС, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Адміністрації Держприкордонслужби, Адміністрації Держспецтрансслужби, Управління державної охорони, Адміністрації Держспецзв’язку. 

  Для надання статусу учасника бойових дій особам, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники установ, закладів у місячний строк (відповідно до ст. 20 Закону України «Про звернення громадян» (1996 р., зі змінами) після завершення особами виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення, зобов’язані подати на розгляд комісій  довідки та документи, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій. Комісії вивчають документи і подають їх на розгляд міжвідомчої комісії, а в разі відсутності підстав, повертають їх до військових частин (органів, підрозділів) з метою подальшого доопрацювання. Міжвідомча комісія розглядає документи, надіслані комісією, і в разі потреби заслуховує пояснення осіб, стосовно яких вони подані, свідків, представників державних органів та в місячний строк з дня надходження документів приймає рішення щодо надання статусу учасника бойових дій, про що інформує комісію.

У випадку неподання командиром (начальником) військової частини (органу, підрозділу), особа може самостійно звернутися до таких комісій. Відмова в наданні статусу учасника бойових дій питання про надання особі зазначеного статусу може повторно виноситися на розгляд міжвідомчої комісії. Рішення комісії може бути оскаржено в судовому порядку.

Також слід зазначити, що відповідно  до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» (2011р., зі змінами) безоплатну правову допомогу та правове забезпечення  зможуть отримати ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни,  гарантії їх соціального захисту» (1993 р., зі змінами),  особи, які мають особливі заслуги та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, військовослужбовці Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, особи рядового, начальницького складу і військовослужбовці Міністерства внутрішніх справ України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також брали участь в антитерористичній операції,  особи, які належать до числа жертв нацистських переслідувань (стосовно питань, пов’язаних з їх соціальним захистом).

Інша, дуже поширена  проблема – це медичні документи, де військовослужбовці мають обов’язково звертати увагу, що саме відображено в медичних довідках,  оскільки їх зміст має важливе значення, адже від цього залежить чи дадуть учасникові АТО правовий статус, грошові виплати, різноманітні пільги  та від цього залежить їхній майбутній правовий статус в Україні. Тому тут  варто уважно ознайомитись з  графою, де визначено діагноз і що там зазначено. Надзвичайно багато звернень від поранених військовослужбовців, яким у медичних довідках замість вогнепальних поранень внесено побутові травми.  Нині почастішали випадки, коли факт смерті за відсутності тіла військовослужбовця відмовляються реєструвати, незважаючи на докази свідків, а відтак сім’я не має права на оформлення пільг і допомогу. 

Абсолютно жодних прав не мають учасники добровольчих батальйонів – юридично вони є учасниками незаконних озброєних формувань. І це незважаючи на те, що за фактом беруть безпосередню участь в АТО, виконуючи системні завдання штабу.

В сьогоднішніх умовах бійці не мають змоги ознайомитися із документами, які їм видають у військкоматах чи у госпіталях. Виходячи з цього, після закінчення АТО,   можна прогнозувати велику кількість судових звернень у цій сфері, оскільки й самі учасники АТО не обізнані з документами та з інформацією, яка має там зазначатися.

 Вважається, що на основі вивчення реальних фактів порушення прав бійців, потрібно  систематизувати проблемні питання та інформувати про них відповідні державні структури. Завдяки формуванню правосвідомості населення необхідно розвивати сферу досудового врегулювання спірних питань і відновлення порушених прав, що призведе до ліквідації завантаженості  судової системи.




Література:


1. Закон України «Про звернення громадян» 02.10.1996 р.(із змінами 2014р.) №393/96-ВР., www.  ligazakon. ua.

2. Закон України «Про безоплатну правову допомогу» 02.06.2011 р. (із змінами 2014р.) №3460-VI., www.  ligazakon. ua.

3. Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» 22.10.1993 р. (із змінами 2014р.) №3551-ХІI., www.ligazakon.ua.

4. Закон України «Про безоплатну правову допомогу». Науково-практичний коментар. [текст] :/ За заг. ред. Оніщука М. В. – К. : КП-Сервіс, 2012. – 100 с.

5. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку надання статусу учасникам бойових дій особам які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення » 20. 08. 2014 р. № 413, www.  ligazakon. ua.

6. Кіщак Ю.І., Міняйло М.П. Адміністративно-правове забезпечення реалізації права громадян на звернення. Монографія //Ю.І. Кіщак М.П. Міняйло/  – Миколаїв: ТОВ Фірма «Іліон», 2009. – 192с.

7. За тиждень роботи до «Центру правового захисту учасників АТО» надійшло 40 звернень [Електронний ресурс] URL:http://www.gazeta.lviv.ua/life/2014/09/19/34580,  (дата звернення 19 вересня 2014р.).

8. На Львівщині учасникам АТО організували безкоштовну правову допомогу  [Електронний ресурс] URL: http://zaxid.net/news/showNews.do?na_lvivshhini_uchasnikam_ato_organizuvali_bezkoshtovnu_pravovu_dopomogu&objectId=1322038,  (дата звернення 11 вересня 2014р.).




допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ОКРЕМІ АСПЕКТИ ХАРАКТЕРИСТИКИ РИС НЕПРЯМИХ ПОДАТКІВ
29.09.2014 21:30
ДЕЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ЗАРУБІЖНОГО ДОСВІДУ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ БАНКІВСЬКОЇ СИСТЕМИ
18.09.2014 23:47
АДМІНІСТРАТИВНО – ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ЯК МЕХАНІЗМ РОЗВИТКУ ПУБЛІЧНОГО АДМІНІСТРУВАННЯ У СФЕРІ СПРАВЛЯННЯ ПОДАТКІВ І ЗБОРІВ
13.09.2014 16:03




© 2006-2020 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше
 
 Голосування 
Чи вбачаєте Ви доцільність у запровадженні державної політики здоровʼязбереження як напряму галузі охорони здоровʼя:

Так, напрям здоровʼязбереження може бути ефективним у пошуках засобів, способів і методів оздоровленняорганізму здорової людини, у профілактиці і попередженні захворювань, реабілітації і догляді за хворими
Ні, мене влаштовує, існуюча модель охорони здоровʼя треба орієнтуватися на лікування хвороби і потреби хворого


Результати голосувань Докладніше