:: LEX :: ОБМЕЖЕННЯ ПРАВА ОСОБИ НА СВОБОДУ ПЕРЕСУВАННЯ ПРИ ПЕРЕМІЩЕННІ ЧЕРЕЗ ЛІНІЮ ЗІТКНЕННЯ У МЕЖАХ ДОНЕЦЬКОЇ ТА ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТЕЙ
   
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Акція! 100 грн на мобільний
  Наші збірники

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 24)

Термін подання матеріалів

21 липня 2020

До початку конференції залишилось днів 11


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ОБМЕЖЕННЯ ПРАВА ОСОБИ НА СВОБОДУ ПЕРЕСУВАННЯ ПРИ ПЕРЕМІЩЕННІ ЧЕРЕЗ ЛІНІЮ ЗІТКНЕННЯ У МЕЖАХ ДОНЕЦЬКОЇ ТА ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТЕЙ
 
16.05.2017 19:26
Автор: Шрам Єлизавета Олександрівна, студентка 2-го курсу, Київський національний університет імені Тараса Шевченка
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Міжнародне право]

Задля забезпечення переміщення осіб територією України в умовах триваючого збройного конфлікту на Сході України було прийнято Тимчасовий порядок контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів (товарів) через лінію зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, яким безпосередньо запроваджені обмеження права особи на свободу пересування. Однак введення в дію даного акту чи не одразу виявило практичні проблеми, зустріло обурення з боку населення. Слід зазначити, що за весь час дії документу його положення не були піддані науковому аналізу. Тож автор ставить на меті висвітлення основних його проблем, ефективності та доцільності зазначених обмежень.

У ст. 33 Конституції України закріплено право кожного на свободу пересування: кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом. Громадянин України не може бути позбавлений права в будь-який час повернутися в Україну [1].

Згідно зі ст. 3 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» свобода пересування - право громадянина України, а також іноземця та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають в Україні, вільно та безперешкодно за своїм бажанням переміщатися по території України у будь-якому напрямку, у будь-який спосіб, у будь-який час, за винятком обмежень, які встановлюються законом [2].

Підстави обмеження свободи пересування містяться в ст. 12 цього ж Закону шляхом переліку територій та осіб, на які можуть поширюватися обмеження. Так, свободу пересування може бути обмежено відповідно до ч.1 ст. 12 на тимчасово окупованих територіях. Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17.03.2015 № 254-VIII визнано тимчасово окупованими територіями окремі райони, міста, селища і села Донецької та Луганської областей, в яких відповідно до Закону України "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей" запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування, до моменту виведення усіх незаконних збройних формувань, російських окупаційних військ, їх військової техніки, а також бойовиків та найманців з території України та відновлення повного контролю України за державним кордоном України [3].

Відповідні обмеження права на свободу пересування встановлені Тимчасовим порядком контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів (товарів) через лінію зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, затвердженим наказом першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14 квітня 2017 року № 222ог (далі – Порядок) шляхом запровадження пропускного режиму, зокрема дозвільного, та обмеження переміщень осіб через лінію зіткнення. Процедура отримання дозволу для фізичних осіб врегульована Розділом VII Порядку «Дозволи фізичній особі» [4]. 

Таким чином, обмеження права на свободу пересування полягають у наступному:

- заборона перетинання лінії зіткнення громадським пасажирським транспортом;

- вичерпний перелік підстав для в'їзду громадянина України на контрольовану (неконтрольовану) територію Луганської та Донецької області;

- обов'язок отримання громадянином України дозволу на в'їзд на контрольовану (неконтрольовану) територію Луганської та Донецької області та на виїзд з неї [5].

Такі обмеження є законними згідно зі стст.. 1, 4, 7, 15 Закону України «Про боротьбу з тероризмом» (№ 638-IV від 20.03.2003) і відповідно конституційними. Однак, на наш погляд, такі обмеження не відповідають реальним потребам суспільства.

Так, наприклад, існує судова практика щодо оскарження положень Порядку (справи № 826/12926/15, № 826/18980/15), що відображає позицію громадян щодо обмеження права на свободу пересування. Суд підтверджує законність та правомірність положень Порядку.

Також при реалізації положень Порядку, що запроваджують відповідні обмеження, виявляється їх недосконалість та неефективність.

Зокрема йдеться про надмірну складність процедури перетину лінії зіткнення. Процедура оформлення дозволів фізичній особі бюрократична, недосконала та є джерелом корупції. Значна частина проблем із дозволами виникає на стадії їх пролонгації (оскільки строк дії такого дозволу становить один рік). Водночас усі контрольні пункти в’їзду-виїзду на лінії зіткнення обладнані системами прикордонного контролю, що дозволяє проводити перевірку осіб, які мають намір перетнути лінію зіткнення [6, 17].

Також наголошується на відсутності контролю з боку України ділянки кордону з Росією в межах Донецької та частково Луганської областей загальною довжиною 408 км [6,17].

Заборона на регулярне пасажирське сполучення через лінію зіткнення вплинула на незахищені верстви населення. Вони не мають власного транспорту та вимушені користуватися послугами перевізників, що спекулюють на цих перевезеннях. Не маючи інших варіантів для перетину лінії зіткнення, представники незахищених верств населення вимушені погоджуватися на невигідні умови перевізників. Разом з тим, пасажири та перевізники, а також правозахисники наполягають на тому, щоб автобусні та залізничні перевезення через лінію зіткнення здійснювалися офіційно [6, 17].

Ще однією проблемою для забезпечення свободи пересування є недостатня кількість транспортних коридорів через лінію зіткнення. Особливо це стосується Луганської області, де функціонує лише один транспортний коридор у Станиці Луганській. Здійснення переходу можливе лише пішки через зруйнований міст над річкою Сіверський Донець. Починаючи з осені 2015 року, сторони ведуть регулярні переговори стосовно відновлення роботи транспортного коридору «Золоте – Первомайськ». Кілька разів анонсувалося відновлення цього коридору. З контрольованої Україною території КПВВ «Золоте» повністю обладнаний та готовий до роботи, проте незаконні збройні формування безпідставно блокують проїзд людей через Первомайськ [6, 17].

Проїзд до населених пунктів «сірої зони» (територія, прилегла до лінії зіткнення у межах Луганської та Донецької областей) часто супроводжується безпідставними вимогами військових надати перепустку, яка видається для перетину лінії зіткнення або довідки внутрішньо переміщеної особи. Також на деяких блокпостах проїзд можливий лише за списком, який затверджений місцевою адміністрацією [6, 17].

Таким чином, вищенаведені відомості свідчать про недоцільність запровадження та реалізації таких обмежень права на свободу пересування.

15 листопада 2017 року Робоча група з Універсального періодичного огляду щодо дотримання прав людини у всіх країнах-членах ООН розглядатиме ситуацію з правами людини в Україні. Так, питання про доцільність таких обмежень права на свободу буде винесено на міжнародний рівень [7].

Отже, обмеження права на свободу пересування, викликані проведенням антитерористичної операції та запроваджені Тимчасовим порядком контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів (товарів) через лінію зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, є законними та правомірними згідно з законодавством України. Однак істотним є те, що такі обмеження є неефективними й відповідно недоцільними. Дане питання буде досліджуватися Робочою групою ООН уже на міжнародному рівні. Однак слід зважати на Постанову Верховної Ради України 462-VIII від 21.05.2015 про затвердження Заяви Верховної Ради України «Про відступ України від окремих зобов'язань, визначених Міжнародним пактом про громадянські і політичні права та Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод», якою схвалено Заяву Верховної Ради України про відступ від окремих зобов’язань, зокрема гарантування права на свободу пересування та вільного вибору місця проживання до повного припинення збройної агресії Російської Федерації, а саме до моменту виведення усіх незаконних збройних формувань, керованих, контрольованих і фінансованих Російською Федерацією, російських окупаційних військ, їх військової техніки з території України, відновлення повного контролю України за державним кордоном України, відновлення конституційного ладу та порядку на окупованій території України [8]. Дана Заява є юридичною базою для запровадження таких «надмірних» обмежень. Відповідно, за нашими прогнозами, при розгляді питання обмежень на міжнародному рівні йтиметься про певний компроміс та узгодження інтересів Уряду України та громадян України, іноземців та осіб без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України.




Джерела:

1. Конституція України від 28.06.1996, у редакції від 30.09.2016 [Електронний ресурс] / Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141 - Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 

2. Закон України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» від 11.12.2003, у редакції від 16.04.2017 [Електронний ресурс] / Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2004, N 15, ст.232 - Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1382-15

3. Постанова Верховної Ради України від 17.03.2015 № 254-VIII Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями [Електронний ресурс] / Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, №17, ст.128 - Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/254-19

4. Тимчасовий порядок контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів (товарів) через лінію зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, затвердженим наказом першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14 квітня 2017 року № 222ог [Електронний ресурс] / Служба безпеки України - Режим доступу: https://ssu.gov.ua/ua/pages/32

5. Пропуск в зону АТО. Законно ли? [Електронний ресурс] / Адвокатское бюро Елены Прядко - Режим доступу: http://www.lawfirm-pryadko.com/video_review/propusk_v_zonu_ato_zakonno_li

6. Подання від коаліції «Справедливість заради миру на Донбасі» для Третього циклу Універсального періодичного огляду [Електронний ресурс] / Правозахисна коаліція «Справедливість заради миру на Донбасі» - Київ, 2017. - Режим доступу: https://jfp.org.ua/system/reports/files/104/uk/UPR_ua-p.pdf

7. Совет ООН рассмотрит нарушения прав человека в Украине из-за войны на Донбассе [Електронний ресурс] / Українські новини - Режим доступу: http://ukranews.com/news/489106-sovet-oon-rassmotryt-narushenyya-prav-cheloveka-v-ukrayne-yz-za-voyny-na-donbasse

8. Постанова Верховної Ради України 462-VIII від 21.05.2015 Про Заяву Верховної Ради України «Про відступ України від окремих зобов’язань, визначених Міжнародним пактом про громадянські і політичні права та Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод» [Електронний ресурс] / Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, № 29, ст.267 - Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/462-19

_____________________________

Науковий керівник: Сінькевич Олена Василівна, кандидат юридичних наук, доцент, Київський національний університет імені Тараса Шевченка



допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДОТРИМАННЯ ДИСЦИПЛІНИ ТА НОРМ ЕТИКИ ДЕПУТАТАМИ: ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД
16.05.2017 11:42
ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ БЕЗОПЛАТНОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ
15.05.2017 15:34
ХАРАКТЕРИСТИКА БУНДЕСРАТУ ЯК ОКРЕМОГО ОРГАНУ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ В ФРН
13.05.2017 19:08




© 2006-2020 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше
 
 Голосування 
Чи вбачаєте Ви доцільність у запровадженні державної політики здоровʼязбереження як напряму галузі охорони здоровʼя:

Так, напрям здоровʼязбереження може бути ефективним у пошуках засобів, способів і методів оздоровленняорганізму здорової людини, у профілактиці і попередженні захворювань, реабілітації і догляді за хворими
Ні, мене влаштовує, існуюча модель охорони здоровʼя треба орієнтуватися на лікування хвороби і потреби хворого


Результати голосувань Докладніше