:: LEX :: КОРУПЦІЙНІ РИЗИКИ У СЕКТОРІ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ ТА ОБОРОНИ
   
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Акція! 100 грн на мобільний
  Наші збірники

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 16)

Термін подання матеріалів

15 жовтня 2019

До початку конференції залишилось днів 0


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

КОРУПЦІЙНІ РИЗИКИ У СЕКТОРІ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ ТА ОБОРОНИ
 
08.06.2017 18:08
Автор: Потапенко Христина Володимирівна, докторантка, Ягеллонський університет (Краків)
[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Види корупції різняться своїми характерними ознаками залежно від сфери в якій корупційні загрози виникають. Сектор безпеки та оборони вважається одним з найбільш закритих від суспільства, оскільки багато інформації не підлягає розголошенню. Закритість доступу до інформації стає свого роду захистом для осіб, які вчинять корупційні дії у цьому секторі. Джон Джітонго, колишній постійний секретар з питань управління та етики в Кенії зазначав, що корупція знаходиться в основі державної неспроможності запевнити державну безпеку. 

Експерти Transparency International довгий час опрацьовували основні ризики виникнення корупції у сфері безпеки та оборони та її основні види. Ризики виникнення корупції поділяються на п’ять категорій: політичні, фінансові, кадрово-адміністративні, операційні та пов’язані з державними закупівлями.  До політичних ризиків належить політика у сфері безпеки та оборони, бюджет оборони, організована злочинність, діяльність спецслужб, контроль експорту та зв'язок національних ресурсів та оборони. До фінансових належить управління та розподіл активів, таємні бюджети, підприємства власниками яких є військові та незаконні приватні підприємства. До операційних належать ігнорування корупції в країні, корупція під час здійснення військових місій, укладення договорів, діяльність приватних компанії безпеки та оборони. До кадрово-адміністративних належать діяльність керівних осіб, заробітна плата, цінності та стандарти, розрахунок винагороди, кадрові призначення та заохочення і військовий призов.

Щодо ризиків у сфері державних закупівель то вони поділяються на: технічні вимоги та специфікації, агенти (брокери), пакет фінансування, вплив виконавця, джерело фінансування, змова учасників торгів, зустрічні вимоги, укладення договору та його виконання, співвиконавці договору.   

Політичні ризики полягають на впливі зацікавлених осіб чи груп осіб на національну політику безпеки та оборони. Важливим сприятливим чинником розвитку корупції у цій сфері є вже згадувана вище таємність рішень, оскільки багато з них не підлягають публікації та оприлюдненню. У державах, де є значні природні ресурси вони можуть експлуатуватися саме за допомогою сил безпеки та оборони держави. Організована злочинність є ще одним елементом політичного ризику корупції у сфері безпеки та оборони, оскільки діяльність  таких угруповань можливе лише у випадку корумпованої співпраці з органами безпеки. Організована злочинність часто не обмежується кордонами держави, наприклад контрабанда, здійснення якої неможлива без незаконного сприяння органами влади. Спеціальні служби (розвідка та контррозвідка) в огляду на свою діяльність збирають інформації важливу політичну та економічну інформації національного рівня. В даному випадку інформація є засобом корупційного бізнесу, який має вплив безпосередньо на безпеку та оборону держави. Експорт зброї завжди був гострим корупційним чинником, оскільки інформація про таку діяльність часто не підлягає розголошенню. Незаконний продаж зброї має вплив не лише на національну безпеку держави, яка продає зброю, але й на міжнародне гуманітарне право, права людини та сталий державний розвиток.

Фінансові ризики полягають у розтраті частки державного бюджету призначеного на сектор безпеки та оборони. Контроль за розподілом бюджетних коштів, зокрема зовнішніми аудиторами, є неможливим через специфіку діяльності цього сектору, а саме таємність інформації. Так само як і політичні ризики корупції у цьому секторі, фінансові ризики безпосередньо залежать від інформації. Замкнутість сектору та відсутність зовнішнього контролю дають змогу вчиняти корупційні дії з низьким рівнем ризику бути покараним. Фінансові ризики, що безпосередньо стосуються оборонного бюджету  включають в себе розподіл активів та таємні бюджети безпеки та оборони. Щодо бюджетно-бізнесових ризиків, то це зайняття підприємницькою діяльністю особами, які займають військові посади. Такі особи можуть здійснювати підприємницьку діяльність не особисто, а за допомогою підставних осіб, але з огляду на займану посаду та доступ до інформації у сфері безпеки та оборони можуть це використовувати для приватного збагачення. Також, незаконний бізнес, коли приватні суб’єкти отримують дохід з державних активів. Поширеним є явище патронату представників сектору безпеки над приватним бізнесом. Такий вид корупції важко виявити через його надприбутковість для обох сторін та часто відсутність державних органів, які готові розслідувати такий вид корупції та доводити справу до логічного завершення, а саме покарання винних осіб.

Кадрово-адміністративні ризики це ризики основою яких є працівник сектору безпеки не залежно від посади та виконуваних обов’язків. З огляду на функції та можливості кадри сектору безпеки можуть використовувати своє становище для приватного збагачення. До вчинення корупційних дій осіб нижчого рангу може спонукати низька заробітна плата та малі хабарі. Малі, так звані повсякденні хабарі часто вважаються нормою, звичною схемою діяльності представників адміністрації, їх легко приховати і часто громадяни, які звертаються до таких органів самі дають такі хабарі «за звичаєм» без жодних попередніх вимог зі сторони представників органу влади. 

Поширеним є вчинення корупційних дій під час військового призову, оскільки особи, які не бажають служити у війську за визначену оплату незаконно звільняються від нього. Негативним аспектом такої корупції є не лише послаблення боєздатності війська, оскільки особи, які звільняються незаконно від призову не проходять військової підготовки, але й побічний чинник, чи призов осіб, які не повинні підлягати йому наприклад з огляду на стан здоров’я. Це виникає через необхідність військової адміністрації заповнити прогалину призову та представити необхідну статистику вищим органам влади. До корупційних ризиків керівних кадрів належить поведінка та діяльність керівних органів, наприклад, під час проведення реформ у секторі безпеки та оборони саме від діяльності керівних органів залежить їх реальне проведення та ефективність. 

Щодо розрахунків винагороди та махінацій в цій сфері, а також призначення заохочень та нагород, то є цілий ряд корупційних дій пов’язаних з цим. Це незаконне зниження винагороди для рядових військових шляхом введення незаконних штрафів та покарань, виплата винагороди так званим «солдатам-привидам», непотизм, клієнтелізм, фаворитизм, хабарі за закриття дисциплінарних процесів та призначення нагород не за заслуги. Операційні ризики виникають у випадку проведення військових операцій на території держави. Часто державі в якій відбувається збройний конфлікт іноземні держави надають гуманітарну та військову допомогу, під час отримання та розподілу якої й може проявлятись корупція. Також, важливим ризиком є ігнорування корупції у державі, де проводиться військова операція чи є збройний конфлікт. Укладення договорів між суб’єктами військового та приватного сектору під час здійснення військових операцій також мають високі корупційні ризики через швидкі строки укладення таких договорів, поверхневий контроль, швидкі видатки та можливість списання отриманих матеріалів, оскільки під час військових операцій важко детально проконтролювати, наприклад, кількість використаних набоїв. 

До ризиків найвищого рівня корупційних загроз належать державні закупівлі у сфері безпеки та оборони. Корупційні загрози проявляються на етапі створення державної політики у сфері закупівель, встановлення процедур здійснення закупівель та вимог до учасників. Корупція може виникати на етапі оголошення торгів, процесі подання заявок, аналізу поданих заявок та вибору переможця торгів, підписання договору з переможцем та виконання договору. З огляду на наведені факти, вплив корупції на безпеку та оборону держави важко переоцінити. Боротьба з корупцією у цьому секторі є беззаперечною запорукою національної та міжнародної безпеки. 

Література:

1. Building integrity and countering corruption in defense and security. Transparency International, 2011.

2. Building Transparency and Reducing Corruption in Defense / Mark Pyman, Peter

Foot, Philipp Fluri (Eds.). — Луганськ: «Книжковий світ», 2008. — 80 с 

3. Pyman M. A practitioner’s experience of facilitating corruption reform in national defense and security organizations. Berlin, 2015.

_______________________________

Науковий керівник: Prof. dr hab. Wojciech Załuski



допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДОТРИМАННЯ ЗАКОННОСТІ У ХОДІ РЕФОРМУВАННЯ МИТНИЦЬ
14.06.2017 16:46
ЄВРОПЕЙСЬКІ СТАНДАРТИ ЯК ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ СУБ’ЄКТІВ ПУБЛІЧНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
08.06.2017 20:22




© 2006-2019 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше
 
 Голосування 
Чи вбачаєте Ви доцільність у запровадженні державної політики здоровʼязбереження як напряму галузі охорони здоровʼя:

Так, напрям здоровʼязбереження може бути ефективним у пошуках засобів, способів і методів оздоровленняорганізму здорової людини, у профілактиці і попередженні захворювань, реабілітації і догляді за хворими
Ні, мене влаштовує, існуюча модель охорони здоровʼя треба орієнтуватися на лікування хвороби і потреби хворого


Результати голосувань Докладніше