:: LEX :: ОСОБЛИВОСТІ ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ В УКРАЇНІ ІНОЗЕМНИХ ГРОМАДЯН ТА ОСІБ БЕЗ ГРОМАДЯНСТВА
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 22


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ОСОБЛИВОСТІ ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ В УКРАЇНІ ІНОЗЕМНИХ ГРОМАДЯН ТА ОСІБ БЕЗ ГРОМАДЯНСТВА
 
04.04.2008 14:35
Автор: Шимановська Олена Олександрівна, юридичний факультет Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича
[Трудове право та право соціального забезпечення]
Україна, проголосивши себе суверенною, незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою, встановила принцип рівності всіх людей у їх гідності та правах (ст.21 Конституції України). Вказана рівність у правах іноземців та осіб без громадянства уточнюється в ст. 26 Конституції та в ч.1 ст.2 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства". Так, іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов'язки, як і громадяни України, - за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України. Варто зазначити, що іноземців та громадян України не можна повністю урівнювати в правах, оскільки, безумовна рівність загрожувала б інтересам українських працівників. Тому в Україні "де-факто" діє політика захисту національного працівника. На нашу думку, таку політику варто законодавчо закріпити.
Питання працевлаштування іноземців в Україні регулюються Кодексом законів про працю України, законами України: "Про зайнятість населення", "Про правовий статус іноземців і осіб без громадянства", "Про угоди про розподіл продукції", а також міжнародними договорами, які Україна уклала як з країнами - членами Співдружності Незалежних Держав (Білорусією, Вірменією, Молдовою, Російською Федерацією, Азербайджанською Республікою), так і з іншими державами, зокрема з Польщею, В'єтнамом, Литовською Республікою, Словацькою Республікою. Іноземці та особи без громадянства, що приїхали в Україну для працевлаштування, можуть займатися трудовою діяльністю на підставі одержаного в установленому порядку дозволу на працевлаштування. Необхідність отримання дозволу обумовлюється ст. 8 Закону України "Про правовий статус іноземців і осіб без громадянства", і ч. 2 ст. 8 Закону України "Про зайнятість населення", а сама процедура одержання дозволу на працевлаштування передбачена Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку оформлення іноземцям та особам без громадянства дозволу на працевлаштування в Україні". Відповідно до вказаної постанови такий дозвіл не потрібен іноземцям та особам без громадянства: 1) які постійно проживають в Україні, 2) яким надано статус біженця, 3) найнятих інвестором у межах і за посадами (спеціальністю), визначеними угодою про розподіл продукції.
Слід зазначити, що обов’язковою умовою для отримання дозволу на працевлаштування є або відсутність працівників, які спроможні виконувати певний вид роботи в країні (регіоні), або достатнє обґрунтування доцільності використання праці іноземця. Обґрунтування повинно бути аргументованим, інакше у видачі дозволу буде відмовлено. Також, обов’язковою умовою видачі дозволу на працевлаштування є факт реєстрації роботодавця як платника податків, а також сплата обов’язкового збору [2]. Наказом Державної податкової адміністрації України "Про затвердження форми довідки про сплату працедавцем передбачених законодавством податків та зборів" затверджена форма довідки, яка видається для пред’явлення у відповідний центр зайнятості. У видачі дозволу буде відмовлено, зокрема, в тому випадку якщо контрактом роботодавця з працівником будуть передбачатися умови праці іноземців гірші, ніж громадян України, які працюють за аналогічним фахом [2]. Таке, положення деталізується в п.а) ч.1 ст.1 Конвенції МОП № 111 "Про дискримінацію в праці та занять", яка встановлює, що будь-яке розрізнення, недопущення або перевага за ознакою іноземного походження в галузі праці і занять є забороненими. Варто зазначити, що дозволи на працевлаштування є строковими і видаються на період до одного року (крім дозволів на працевлаштування працівників, які належать до категорії "внутрішньо-корпоративні цесіонарії" (керівний персонал, менеджери та спеціалісти) та категорії "особи, що надають послуги без комерційної присутності в Україні", які видаються на строк найму). Роботодавець, який бажає продовжити цей термін має фактично знову пройти процедуру отримання дозволу (подати документи і вкластися в строк) [2].
Варто звернути увагу на те, що складна процедура отримання і продовження чинності дозволу зумовлює нелегальне працевлаштування іноземців та осіб без громадянства, яке набирає величезних обертів, оскільки, роботодавцю простіше заплатити штраф у розмірі 50 неоподаткованих мінімумів доходів громадян за кожного нелегала. Адже праця багатьох заїжджих іноземців буває набагато дешевшою ніж вітчизняних працівників. Тому, на нашу думку, необхідно внести зміни в Постанову "Про затвердження Порядку оформлення іноземцям та особам без громадянства дозволу на працевлаштування в Україні" і передбачити видання дозволу на працевлаштування на строк працевлаштування.
Трудові відносини з іноземцями виникають за наявності дозволу на працевлаштування та трудового договору. З працівників іноземців податок з доходів стягується у порядку визначеному Законом України "Про податок з доходів фізичних осіб". Згідно цього закону фізична особа – іноземець може самостійно визначити власний резидентський статус у разі обрання основного місця проживання в Україні. Доходи не резидента оподатковуються за подвійною ставкою, тобто 30 відсотків, а резидента за одинарною – 15 відсотків [3]. До цих пір чітко не визначена необхідність ведення трудових книжок іноземцям та особам без громадянства. Так, у листі № ДЦ-12-1251/0/6-07 "Щодо працевлаштування іноземних громадян України" Мінпраці висловлює думку про те, що при прийнятті на роботу іноземців не потрібно оформляти трудову книжку. Згідно абзацу 2 п.1.1. Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників трудові книжки мають вестися на всіх працівників, які працюють на підприємстві, установі, організації усіх форм власності чи у фізичної особи більше 5 днів [4]. Тому, на нашу думку, аби усунути непорозуміння з цього питання, положення Інструкції слід деталізувати і чітко передбачити необхідність ведення трудових книжок для іноземців та осіб без громадянства.
Отже, зі всього вище викладеного, варто зробити такі висновки:
1) необхідно внести зміни в Постанову Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку оформлення іноземцям та особам без громадянства дозволу на працевлаштування в Україні" і передбачити видання дозволу на працевлаштування на строк трудового найму працівника;
2) до п.1.1. Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників потрібно внести доповнення і чітко визначити необхідність ведення трудових книжок для іноземців та осіб без громадянства.

Література:
1. Конституція України прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України від 28 червня 1996 року зі змінами і поправками //portal.rada.gov.ua
2. Постанова Кабінету Міністрів України № 2028 від 1 листопада 1999р. Про затвердження Порядку оформлення іноземцям та особам без громадянства дозволу на працевлаштування в Україні //portal.rada.gov.ua
3. Закон Верховної Ради України № 889 від 22.05.2003 Про податок з доходів фізичних осіб //portal.rada.gov.ua
4. Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України Наказ № 58 від 29.07.93 р. Про затвердження Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників /portal.rada.gov.ua

e-mail: tatochka-ukraine@mail.ru

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПРАВА НЕПОВНОЛІТНІХ У ТРУДОВИХ ПРАВОВІДНОСИНАХ
13.04.2008 13:31




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше