:: LEX :: ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ПОХОДЖЕННЯ ДЕРЖАВИ У ПРАЦЯХ ТОМАСА ГОББСА
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 60)

Термін подання матеріалів

16 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 19


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ПОХОДЖЕННЯ ДЕРЖАВИ У ПРАЦЯХ ТОМАСА ГОББСА
 
15.11.2018 18:01
Автор: Федоришина Ганна Сергіївна, аспірант кафедри теорії та історії держави і права та адміністративного права Донецького національного університету імені Василя Стуса
[Секція 1. Теорія держави і права. Філософія права]

Томас Гоббс – визначний філософ нового часу, є одним із засновників природного права, дослідив та удосконалив теорію суспільного договору, яка стала основою сучасного вчення про громадянське суспільство. 

Теорія договірного походження держави була об’єктом для наукової діяльності Гуго Гроція (1625), Семюеля Пуфендорфа (1673), Бенедикта Спінози (1675), Джона Локка (1689), Християна фон Вольфа (1728), Жан-Жака Руссо (1762), Олександра Радіщева (1790) та  Іммануїла Канта (1797). Проте ця концепція вперше набула обґрунтованості із опублікуванням праці «Левіафан» у 1651 році, автором якої є Томас Гоббс. 

Оскільки проблема узгоджених довірливих відносин між державою і суспільством постає і у сучасному світі, обговорення теорії суспільного договору є актуальною темою сьогодення. У своєму вченні Т. Гоббс бачить шляхи розв’язання конфліктів між людьми та їх природним станом, пропонує ідею досягнення успіху суспільства через бачення сутності держави як реальної та беззаперечної організації влади. 

Протягом життя Т. Гоббс звертається до вивчення людської натури, її пристрастей. В основу свого вчення науковець покладає дослідження природного стану людини, який проявляться у почуттях недовіри, суперництві та потягу до слави. На основі таких людських надбань, він формує вислів: «Людина людині - вовк». 

У трактаті «Левіафан» автор визначає поняття: «Людський індивід - це передусім природний егоїст, безальтернативно налаштований на задоволення власних бажань, на забезпечення собі щонайбільших задоволень і насолод, головне ж - на самозбереження, на утвердження у власному бутті і, отже, - на боротьбу за зростання свого контролю і влади над усіма іншими, тими, хто вже через наявність власних аналогічних потреб може становити загрозу для його егоїстичного самоутвердження» [1, с. 7]

Гоббс виносить на перше місце почуттів людини саме надзвичайну тягу до влади, дедалі більшої та більшої, бажання, яке припиняється із смертю. Але потреба у самозбереженні утворює необхідність для людської спільноти стати на шлях державотворення. Інстинкт самозбереження спонукає діяти природний закон, як результат чуттєвого і розумного усвідомлення відмови від природного стану та переходу до громадянського суспільства. Згідно з цим законом людині забороняється робити те, що згубно для її життя.

Державу розглядав Гоббс, як результат суспільного договору, що є породженням розумного, свідомого волевиявлення людей для захисту своїх інтересів, суспільного блага, забезпечення  природних і невідчужуваних прав людини, гарант миру та безпеки суспільства. Дана концепція переносить людські права на одну особу, яка висловлює загальну волю та зобов’язує кожного слідувати прийнятим рішенням. В результаті суспільного договору утворюється загальна єдина особа - держава, яка виконує волю усіх громадян.  

Для характеристики держави, у своєму трактаті Гоббс описує створену Богом істоту Левіафана, який є морським чудовиськом, змієм чи драконом. Левіафан втілює величну незбагненність творіння Божого, очевидна могутність якої таїть для людини і втіху, і страх, і звабу. Гоббс ототожнює морське чудовисько з державним утворенням. «Держава, - дає її визначення мислитель, - є єдина особа, відповідальним за дії якої зробила себе шляхом взаємного договору між собою величезна кількість людей, для того, щоб ця особа могла використовувати силу і засоби всіх їх так, як визнає за необхідне для їх миру і загального захисту» [3, с. 145]. Носій такої особи, який володіє верховною владою, - суверен. Всякий інший - його підданий

Сутність держави, науковець визначає як сукупність ознак абсолютної та беззаперечної влади, що являє собою монархічну форму правління. Абсолютна влада держави - на думку Гоббса, гарант реалізації природних законів. Він називає державу штучною людиною, для якої верховна влада - душа; посадові особи виконавчої і судової влади - штучні суглоби; нагороди і покарання - нерви; добробут і багатство громадян - сила; безпека народу - заняття; його радники - пам´ять; справедливість і закони -розум і воля; громадський мир - здоров´я; смута - хвороба; громадянська війна – смерть [2, т. 1, с. 344]. Влада суверена абсолютна: їй належить право видання чи скасування законів і контроль за їх додержанням, оголошення війни і укладання миру, призначення чиновників і судова влада.

Уклавши договір суспільство вже не може засуджувати владу суверена, воно не може і змінити умови договору. Суверен в свою чергу стає гарантом миру, спокою та захисту громадян. Між суспільством і сувереном утворюється сильний зв'язок, заснований на довірі. Тільки в таких умовах люди починають взаємодіяти між собою, породжується узгодженість, джерелом якої є суспільний договір.

Але коли суверен втрачає здатність захищати своїх підданців, це автоматично звільняє останніх від їхніх зобов’язань перед ним. Так само людина вільна не підкорятися суверенові, якщо той сам зазіхає на її життя або наказує їй вбити чи знівечити себе. Договірна основа державотворення за Гоббсом залишає для подібних випадків у розпорядженні людини гірку, але принципово важливу можливість позбутися «Левіафанових чарів» і опинитися у своєму вихідному становищі «війни проти всіх» [1, с. 9].

Нині існує плюралізм теоретичних поглядів на природний стан людини та процес походження держави, їх поняття, взаємодія та призначення. «Суворе» вчення Томаса Гоббса про людську природу викликає неоднозначні дискусії та суперечки між науковцями. Але підсумовуючи вище наведене, можна стверджувати, що в основу свого вчення Т. Гоббс покладає компроміс, відмову від природного стану та перехід до громадянського суспільства, як основний метод побудови відносин. Метод, спрямований на досягнення самореалізації, співволодіння та співуправління, особисту автономію кожного громадянина, делегування своїх прав і повноважень від громад до вищих ланок влади. Значення компромісу ідейна основа суспільного договору в сучасній побудові громадянського суспільства та держави. 

Література:

1. Гоббс Т. Левіафан / Пер. з англ. - К.; Дух і Літера, 2000. - 606 с.

2. Гоббс Т. Про громадянина // Т. Гоббс. Избран. произвед.: в 2 Т. - М. – 1964 .

3. Демиденко Г. Г. Історія вчень про державу і право: навчальний посібник.- Х.: Консум, 2004. - 432 с. 

4. Кормич А. І. Історія вчень про державу і право: Навчальний посібник. / А. І. Кормич – К.: Правова єдність, 2009. - 312 с.

5. Рудик П. А. Теорія держави: основні теорії, концепції, підходи до вивчення: навчальний посібник. – 2-ге вид., перероб. та допов. – К.: Алерта,  2015. – 288 с. 

6. Шульженко Ф.П. Історія політичних і правових вчень: підручник / Ф. П. Шульженко. - К.: Юрінком Інтер, 2004. - 464 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ВНЕСОК К. ЛЕВИЦЬКОГО В РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОЇ АДВОКАТУРИ У ІІ РЕЧІ ПОСПОЛИТОЇ 1923–1939 РР.
25.10.2018 13:18
КІЛЬКІСНІ ПОКАЗНИКИ ПОЛЬСЬКОГО ЗАКОНУ «ПРО ЗАХИСТ ПРИРОДИ» 2004 Р.
24.10.2018 21:41
MORAL REVIVAL OF SOCIETY – A NEW JURIDICAL PHILOSOPHY OF UKRAINIAN DEMOCRACY
15.11.2018 17:37
ОСОБЛИВОСТІ ТЕОРІЇ ДЕРЖАВИ І ПРАВА, ЯК НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
14.11.2018 17:04
ЗАГАЛЬНЕ ПОНЯТТЯ ПРАВОВИХ СИСТЕМ СУЧАСНОСТІ
14.11.2018 16:49




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше