:: LEX :: ЗАКОНОДАВЧЕ ТА НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО СУВЕРЕНІТЕТУ НА ОКРЕМИХ ТЕРИТОРІЯХ УКРАЇНИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 60)

Термін подання матеріалів

16 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 19


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ЗАКОНОДАВЧЕ ТА НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО СУВЕРЕНІТЕТУ НА ОКРЕМИХ ТЕРИТОРІЯХ УКРАЇНИ
 
01.02.2019 17:36
Автор: Солдатенко Оксана Володимирівна, доктор юридичних наук, професор, Державний науково-дослідний інститут Міністерства внутрішніх справ України; Циганов Олег Григорович, доктор юридичних наук, доцент, Державний науково-дослідний інститут Міністерства внутрішніх справ України
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]

Починаючи з 2014 року, в Україні актуальним залишається питання про деокупацію Донбасу, реінтеграцію Донбасу, повернення контролю над окупованими територіями, звільнення окупованих територій тощо. Не вдаючись до дискусії щодо кожного із наведених понять, розглянемо проблему відновлення державного суверенітету на території окремих районів Донецької та Луганської областей.

Загальноприйнято вважати, що державний суверенітет – це верховенство держави на своїй території, яка, згідно Декларації про державний суверенітет України [1], “… розвивається в існуючих кордонах на основі здійснення українською нацією свого невід’ємного права на самовизначення”. Статтею 2 Конституції України [2] закріплено, що суверенітет України поширюється на всю її територію. Україна є унітарною державою. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.

Для відновлення державного суверенітету на території окремих районів Донецької та Луганської областей обов’язковим вбачається досягнення таких ознак суверенітету: верховенство української влади, тобто відсутність будь-якої іншої публічної влади на цій території; самостійність, що передбачає безумовне дотримання норм як національного, так і міжнародного права; повнота − поширення української влади на всі сфери життя та на все населення; невідчужуваність − неможливість довільного відчуження легітимної та легальної влади, за одночасної можливості делегування суверенних прав держави Україна органам місцевого самоврядування відповідних районів.

Ураховуючи неможливість протягом майже 5 років урегулювати конфліктну ситуацію в окремих районах Донецької та Луганської областей за допомогою мінських домовленостей, основні положення яких більше спрямовані на федералізацію України, виникає потреба у розробленні відповідних законодавчих і нормативно-правових актів,  спрямованих на її урегулювання. Так, Верховною Радою України було ухвалено закони України від 15.04.2014 р. № 1207-VII “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України” [3], від 16.09.2014 р. № 1680-VII “Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей” [4] а згодом – від 18.01.2018 р. № 2268-VIII “Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях” [5]. В останньому із названих законів Луганську і Донецьку Народні Республіки названо “представниками окупаційних адміністрацій Російської Федерації”, а антитерористичну операцію (яка проводилася під загальним керівництвом Антитерористичного центру Служби безпеки України), замінено на Операцію Об’єднаних сил, стратегічне керівництво якою здійснює Генеральний штаб Збройних Сил України.

Проте, згаданих законів недостатньо для вирішення проблеми відновлення державного суверенітету на вказаних територіях, оскільки одним із основних завдань у цьому процесі є проведення там місцевих виборів, законодавче урегулювання порядку проведення яких на сьогодні відсутнє. На думку міністра внутрішніх справ України А. Авакова, існує потреба в ухваленні 2-х законів – Про амністію і Про колаборантів [6], які дозволять населенню тимчасово окупованих територій легітимно повернутися в правове поле України та отримати цивільні права і доступ до державних послуг. З огляду на президентські і парламентські вибори в Україні у 2019 році, раніше 2020 року ухвалити відповідні документи вбачається неможливим. Така ситуація може призвести до силового повернення території окремих районів Донецької та Луганської областей під контроль України, що відповідатиме Конституції України та Статуту ООН [7], однак, не вирішить комплексу наявних там політичних та економічних проблем.

На наш погляд, першочергового урегулювання потребують гарантії безпеки населення, яке проживає на території окремих районів Донецької та Луганської областей, захисту їх прав, свобод і законних інтересів, оскільки страх понесення ними кримінальної відповідальності (в умовах невизначеної на законодавчому рівні міри вини щодо участі в конфлікті) не сприятиме добровільному сприйняттю процесів відновлення державного суверенітету. Крім того, на особливу першочергову увагу заслуговує законодавче стимулювання інвестиційних процесів в економіко-соціальну сферу, як базису забезпечення у перспективі політичних, правових, екологічних та культурних потреб. Обов’язковим також є ухвалення змін до чинного законодавства України, спрямованих на відновлення економіки, нарощування обсягів виробництва, підвищення рівня життя населення. 

Література.

1. Декларація про державний суверенітет України від 16.07.1990 № 55-ХІІ. База даних «Законодавство України»/ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/55-12 (дата звернення: 31.01.2019).

2. Конституція України: Закон від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. База даних «Законодавство України»/ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (дата звернення: 31.01.2019).

3. Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України: Закон від 15.04.2014 № 1207-VII. База даних «Законодавство України»/ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1207-18 (дата звернення 31.01.2019).

4. Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей: Закон від 16.09.2014 № 1680-VII. База даних «Законодавство України»/ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1680-18 (дата звернення 31.01.2019).

5. Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях: Закон від 18.01.2018 № 2268-VIII. База даних «Законодавство України»/ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2268-19 (дата звернення 31.01.2019).

6. Стратегія відновлення цілісності України і деокупації Донбасу. Механізм «малих кроків». URL: http://mvs.gov.ua/ua/news/14029_Strategiya_vidnovlennya_cilisnosti_Ukraini_i_deokupacii_Donbasu_Mehanizm_malih_krokiv_.htm.

7. Статут Організації Об’єднаних Націй URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_010 (дата звернення 31.01.2019).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
KOORDYNACJA TECHNOLOGII PRAWNYCH W PRAWIE POLSKIM: PROBLEMY I OSIĄGNIĘCIA
18.01.2019 15:17
АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВА НА САМОІДЕНТИЧНІСТЬ І САМОВИЗНАЧЕННЯ КОРІННИХ НАРОДІВ
16.01.2019 10:22
ПРАВОВІ ВІДНОСИНИ У СФЕРІ ГЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ: НА ПРИКЛАДІ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ
13.07.2020 19:39
ПРО РОБОТУ КОМІСІЇ МІЖНАРОДНОГО ПРАВА НАД ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ЗА СЕРЙОЗНІ ПОРУШЕННЯ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ, ЩО ВИПЛИВАЮТЬ З ІМПЕРАТИВНИХ НОРМ ЗАГАЛЬНОГО МІЖНАРОДНОГО ПРАВА
08.02.2019 10:54
ПОРІВНЯННЯ ПОЛОЖЕНЬ ПРО ПОВНОВАЖЕННЯ ТА ФУНКЦІЇ ОРГАНІВ СПІВПРАЦІ В УГОДАХ ПРО АСОЦІАЦІЮ МІЖ ЄС ТА УКРАЇНОЮ І ГРУЗІЄЮ
08.02.2019 10:46
ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ НАДЗВИЧАЙНИХ ПАЛАТ В СУДАХ КАМБОДЖІ
08.02.2019 10:39
ЮРИСДИКЦІЯ МIЖНАРОДНОГО КРИМІНАЛЬНОГО СУДУ ТА ЇЇ ВИЗНАННЯ УКРАЇНОЮ
08.02.2019 10:33
ОКРЕМІ ПИТАННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ОРГАНІВ ЮСТИЦІЇ
08.02.2019 10:24
БРЮССЕЛЬСЬКА КОНФЕРЕНЦІЯ 1874 РОКУ ТА ЇЇ ЗНАЧЕННЯ У МІЖНАРОДНОМУ ГУМАНІТАРНОМУ ПРАВІ
07.02.2019 10:28
ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ТА ФУНКЦІЇ УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА ОПЕРАТИВНОГО РЕАГУВАННЯ
04.02.2019 18:22




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше