:: LEX :: ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ НАДЗВИЧАЙНИХ ПАЛАТ В СУДАХ КАМБОДЖІ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 66)

Термін подання матеріалів

14 листопада 2024

До початку конференції залишилось днів 2


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ НАДЗВИЧАЙНИХ ПАЛАТ В СУДАХ КАМБОДЖІ
 
08.02.2019 10:39
Автор: Устименко Олег Миколайович, магістр, Інститут міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]

Питання створення судового органу для суду над винними в злочинах, скоєних в Камбоджі полпотівцями, було поставлено в ООН в 1997 році. Шість років пішло на підписання угоди про його створення. Ще три - на відбір суддів. У 2010 році, тобто, через 32 роки після падіння режиму, головні злочинці постали перед судом.

Головна проблема полягає в тому, що громадянський мир і стабільність в Камбоджі, що тривають останні 30 років, були досягнуті завдяки політиці національного примирення. Багато з тих, хто може опинитися на лаві підсудних, включаючи найближчого соратника Пол Пота Іенг Сари, були амністовані. Червоні кхмери, що вийшли з джунглів і склали зброю, влилися в армію, прийшли на держслужбу, зайнялися бізнесом. Якщо зараз їх в масово почнуть притягати до відповідальності, в країні може знову спалахнути громадянська війна.

Саме тому в Пномпені хотіли б обмежити майбутній процес судом над вузькою групою осіб, які відповідатимуть за злочини Пол Пота і його оточення. При цьому камбоджійська влада наполягала на тому, щоб втручання ООН в роботу трибуналу було мінімальним - зокрема, щоб судили камбоджійців головним чином самі камбоджійці.

Гібридний орган міжнародного кримінального правосуддя, створений на підставі угоди між Організацією Об'єднаних Націй та Урядом Камбоджі, відомий як Надзвичайні палати в судах Камбоджі. Закон про створення Надзвичайних палат в судах Камбоджі для розгляду злочинів, скоєних в період існування Демократичної Кампучії , який є головним правовим документом даного Суду, був прийнятий парламентом (Народними Зборами) Камбоджі 2 січня 2001 року (діє в редакції від 27 жовтня 2004 року) і затверджений Договором між ООН і Королівським урядом Камбоджі від 6 червня 2003 року.

Мета Надзвичайних палат - притягнення до відповідальності високопоставлених керівників Демократичної Кампучії і тих, хто несе найбільшу відповідальність за злочини і серйозні порушення камбоджійського кримінального права, міжнародного гуманітарного права і звичаїв, міжнародних конвенцій, визнаних Камбоджею, які були здійснені в період з 17 квітня 1975 по 6 січня 1979 рр.

Основними правовими документами Надзвичайних палат є Закон про заснування Надзвичайних палат і Внутрішні правила. Основні структурні підрозділи Надзвичайних палат: Судовий орган, що складається з Палати (камери) попереднього провадження, Судової палати (камери), а також Палати (камери) Верховного суду, Канцелярії обвинувачувачів, Канцелярії Слідчих суддів і Адміністративного відділу. У кожному з підрозділів представлені як місцеві фахівці, так і міжнародні співробітники. Наприклад, Палата попереднього провадження складається з трьох камбоджійських і двох міжнародних суддів.

Всі міжнародні судді призначаються Верховною Радою магістратури Камбоджі зі списку кандидатів, висунутих Генеральним секретарем ООН. Також є резервні судді, які можуть бути залучені до розгляду справи в разі виникнення непередбачуваної ситуації. Повноваження суддів не припиняться, поки Трибунал не завершить свою роботу.

Відповідно до ст.12 Договору 2003 року Надзвичайні палати застосовують кримінально-процесуальне законодавство Камбоджі. У тих випадках, коли те чи інше конкретне питання виявляється поза сферою дії камбоджійського права, або ж коли виявляється невизначеність щодо тлумачення або застосування відповідної норми камбоджійського права, або ж коли виникає питання про відповідність такої норми стандартам, визначеним міжнародним правом, палати можуть керуватися також процедурними нормами, встановленими на міжнародному рівні.  Крім того, прагнучи уникнути випадків невизначеності, судді розробили внутрішні правила процедури палат, які були прийняті суддями 12 червня 2007 року.

Предметна юрисдикція (юрисдикція rationae materiae) та інші види юрисдикцій Надзвичайних палат викладені в Законі про заснування Надзвичайних палат 2001 р. (ред. 2004 року) і в Договорі між ООН і Королівським урядом Камбоджі 2003 року. 

Судді Надзвичайних палат уповноважені здійснювати судовий розгляд щодо наступних злочинів: убивств, тортур і переслідувань за релігійні переконання (як це викладено у відповідних статтях Кримінального кодексу Камбоджі 1956 р.); геноциду (як цей склад злочину сформульований в Конвенції про запобігання злочину геноциду та покарання за нього 1948 року);  злочинів проти людяності (як вони викладені в Статуті і вироку Нюрнберзького трибуналу та конкретизовані в Статуті Міжнародного кримінального суду від 1 липня 2002 р.); військових злочинів і серйозних порушень Женевських конвенцій 1949 р.; руйнування культурних цінностей під час збройного конфлікту (як це сформульовано в Гаазькій конвенції 1954 р.); злочинів проти дипломатичного персоналу (як це випливає зі змісту Віденської конвенції 1961 р.) [1]. 

Питання про те, хто повинен нести відповідальність за злочини, вчинені в період диктатури червоних кхмерів (юрисдикція rationaepersonae), було предметом обговорення Королівського уряду Камбоджі і ООН. Було вирішено, що юрисдикція палат буде поширена на високопосадовців та керівників руху червоних кхмерів, на тих осіб, хто організовував і підтримував режим, чиї вказівки були підставою для проведення політики геноциду і хто найбільш відповідальний в скоєнні інших злочинів, які підпадають під юрисдикцію Надзвичайних палат. Це досить вузьке коло людей. Під юрисдикцію суду не підпадають солдати червоних кхмерів, а також середній ешелон влади режиму.

Юрисдикція Надзвичайних палат поширюється на злочини «червоних кхмерів», вчинені на території сучасної Камбоджі, в той час - Демократичної Кампучії (юрисдикція rationaeloci) і охоплює лише ті злочини, які були скоєні в період з 17 квітня 1975р. по 6 січня 1979 р., тобто в період перебування «червоних кхмерів» при владі (юрисдикція rationaetemporis).

Фінансування діяльності Надзвичайних палат здійснюють як Королівський уряд Камбоджі, так і ООН. Остання виплачує винагороди міжнародному персоналу палат, адвокатам, покриває витрати на комунальні послуги та обслуговування, забезпечення безпеки персоналу і приміщень палат, на доставку свідків. При цьому фінансування діяльності палат з боку ООН здійснюється за рахунок коштів, наданих державами-членами на добровільній основі. Уряд Камбоджі оплачує роботу камбоджійського персоналу [2]. 

3 липня 2006 р. Надзвичайні судові палати почали свою діяльність після того, як міжнародні і камбоджійські співробітники судових органів склали присягу під час церемонії в Королівському палаці в Пномпені.

Сам Пол Пот до трибуналу, заснованого в 2003 році, не дожив. Після повалення режиму червоних кхмерів він майже 20 років переховувався в джунглях, але в 1997 році був схоплений і невдовзі помер від серцевої недостатності.

Всього в спеціальному трибуналі ООН по Камбоджі заведено чотири справи. Справи 003 і 004 знаходяться на етапі розслідування. За ними проходять п'ять підозрюваних, особисті дані яких є конфіденційними. Обвинувачення публічно заявило про те, що нових справ не буде [3].

На сьогодні Надзвичайні палати повністю завершили розгляд у справі 001 щодо Кенг Гуек Ів. Під час правління Пол Пота він був начальником головної в'язниці Пномпеня С-21, в якій загинуло, як було доведено на процесі, близько 14 тисяч осіб. Кенг Гуек Ів був засуджений Судовою палатою до 35 років тюремного ув'язнення. У результаті апеляційного розгляду Палата Верховного суду постановила збільшити термін його покарання, засудивши його до довічного тюремного ув'язнення. 

У червні 2011р. почався розгляд по справі 002 проти чотирьох членів вищого керівництва режиму «червоних кхмерів»: глави держави (голова Державної президії Кампучії) Кхієу Сампфана, колишнього заступника секретаря Компартії Кампучії і прем'єр-міністра Нон Чеа, колишнього міністра закордонних справ Іенг Сарі і його дружини, колишнього міністра з соціальних питань Іенг Тхіріт. 14 березня 2013 р. помер Іенг Сарі. Справу проти нього припинено. 22 серпня 2015 р. померла Іенг Тхіріт. Провадження у справі проти неї також припинено [4]. 

Робота Надзвичайних палат ускладнюється розбіжностями, що виникають в ході розгляду камбоджійськими і міжнародними суддями. Відсутність дієвого механізму прийняття рішень в рамках Надзвичайних палат ускладнює управління ними. Головою кожної з палат є національний суддя. Відсутність одного голови, який представляв би Суд в цілому і мав широкі повноваження на прийняття рішень щодо як національного, так і міжнародного компонентів, а також секретаря з загальними адміністративними та бюджетними повноваженнями ускладнює узгоджене управління в рамках судового і адміністративного аспектів роботи палат.

16 листопада 2018 року вироки трибуналу почули високопосадовці "червоних кхмерів" з тих, хто залишився в живих. Це 92-річний Нуон Чеа – друга людина після Пол Пота і головний ідеолог режиму, а також 87-річний Кхієу Сампхан, який обіймав формальну посаду глави держави ("голови президії") у роки правління "червоних кхмерів". Обох їх було визнано винними в геноциді в'єтнамців в Камбоджі (а Нуона Чеа – ще й в геноциді народності "тямів"), а також в масових вбивствах і знищеннях, депортаціях, поневоленні, тортурах камбоджійців, в переслідуваннях їх за політичними, релігійними та расовими ознаками та інших нелюдських злочинах. 

Нуон Чеа і Кхієу Сампхан засуджені до довічного ув'язнення, хоча з практичного погляду вердикт мало що змінить для злочинців. Обидва вони вже відбувають таке ж покарання: в 2014 році їх визнали винними в злочинах проти людяності і порушеннях Женевської конвенції 1949 року (про захист цивільного населення під час війни), за що також засудили довічно. Одначе до вироку не було включено звинувачення в геноциді. Лише нинішній вердикт повною мірою відображає масштаби злочинів "червоних кхмерів". 

Список використаних джерел та літератури:

1. Court Documents - Режим доступу до ресурсу: https://www.eccc.gov.kh/en/document/court

2. Law on the Establishment of the Extraordinary Chambers, with inclusion of amendments as promulgated on 27 October 2004 (NS/RKM/1004/006).

3. Организация Объединенных Наций. Поощрение и защита прав человека: вопросы прав человека, включая альтернативные подходы в деле содействия эффективному осуществлению прав человека и основных свобод//http://www.refworld.org

4. Extraordinary Chambers in the Courts of Cambodia for the Prosecution of Crimes Committed during the Period of Democratic Kampuchea Extraordinary Chambers [Електронний ресурс] / ECCC, Cambodia. – Режим доступу до ресурсу: http://www.ecc, c. gov.kh/en/media-center/press-releases



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
KOORDYNACJA TECHNOLOGII PRAWNYCH W PRAWIE POLSKIM: PROBLEMY I OSIĄGNIĘCIA
18.01.2019 15:17
АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВА НА САМОІДЕНТИЧНІСТЬ І САМОВИЗНАЧЕННЯ КОРІННИХ НАРОДІВ
16.01.2019 10:22
ПРАВОВІ ВІДНОСИНИ У СФЕРІ ГЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ: НА ПРИКЛАДІ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ
13.07.2020 19:39
ПРО РОБОТУ КОМІСІЇ МІЖНАРОДНОГО ПРАВА НАД ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ЗА СЕРЙОЗНІ ПОРУШЕННЯ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ, ЩО ВИПЛИВАЮТЬ З ІМПЕРАТИВНИХ НОРМ ЗАГАЛЬНОГО МІЖНАРОДНОГО ПРАВА
08.02.2019 10:54
ПОРІВНЯННЯ ПОЛОЖЕНЬ ПРО ПОВНОВАЖЕННЯ ТА ФУНКЦІЇ ОРГАНІВ СПІВПРАЦІ В УГОДАХ ПРО АСОЦІАЦІЮ МІЖ ЄС ТА УКРАЇНОЮ І ГРУЗІЄЮ
08.02.2019 10:46
ЮРИСДИКЦІЯ МIЖНАРОДНОГО КРИМІНАЛЬНОГО СУДУ ТА ЇЇ ВИЗНАННЯ УКРАЇНОЮ
08.02.2019 10:33
ОКРЕМІ ПИТАННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ОРГАНІВ ЮСТИЦІЇ
08.02.2019 10:24
БРЮССЕЛЬСЬКА КОНФЕРЕНЦІЯ 1874 РОКУ ТА ЇЇ ЗНАЧЕННЯ У МІЖНАРОДНОМУ ГУМАНІТАРНОМУ ПРАВІ
07.02.2019 10:28
ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ТА ФУНКЦІЇ УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА ОПЕРАТИВНОГО РЕАГУВАННЯ
04.02.2019 18:22
ЗАКОНОДАВЧЕ ТА НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО СУВЕРЕНІТЕТУ НА ОКРЕМИХ ТЕРИТОРІЯХ УКРАЇНИ
01.02.2019 17:36




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше