:: LEX :: ПОРІВНЯННЯ ПОЛОЖЕНЬ ПРО ПОВНОВАЖЕННЯ ТА ФУНКЦІЇ ОРГАНІВ СПІВПРАЦІ В УГОДАХ ПРО АСОЦІАЦІЮ МІЖ ЄС ТА УКРАЇНОЮ І ГРУЗІЄЮ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 22


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПОРІВНЯННЯ ПОЛОЖЕНЬ ПРО ПОВНОВАЖЕННЯ ТА ФУНКЦІЇ ОРГАНІВ СПІВПРАЦІ В УГОДАХ ПРО АСОЦІАЦІЮ МІЖ ЄС ТА УКРАЇНОЮ І ГРУЗІЄЮ
 
08.02.2019 10:46
Автор: Амєтов Ельнур Сабрійович, студент магістратури Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]

Євроінтеграція є одним з ключових напрямків зовнішньої політики України. При цьому основним міжнародно-правовим документом, що регламентує відносини України та ЄС, є Угода про асоціацію. Вона, зокрема, визначає повноваження та функції органів співпраці. Їх глибшому розумінню сприяє детальний розгляд положень Угоди про асоціацію між Україною та ЄС (далі – УАУ), присвячених цьому питанню, та їх порівняння з відповідними положеннями подібних угод ЄС про асоціацію з іншими державами, зокрема, з Грузією. Для розгляду положень УАУ використовується український автентичний текст, а для порівняння відповідних положень УАУ та Угоди про асоціацію між Грузією та ЄС (далі – УАГ) використовуються автентичні англійські тексти обох угод. Не торкаючись хронологічної послідовності розробки та укладення угод, для зручності текст УАУ приймається за базовий.

1. Повноваження та функції органів співпраці згідно з УАУ. Структура, повноваження та функції органів співпраці викладені у Главі 1 «Інституційна структура» Розділу VII УАУ. Відповідно, існують 5 органів (рівнів) співпраці: 1) Саміти сторін; 2) Рада Асоціації; 3) Комітет Асоціації; 4) Парламентський комітет асоціації; 5) Платформа громадянського суспільства.

Угода інституціоналізувала Саміти сторін (ст. 460). Це двосторонні саміти на найвищому рівні (голова держави і найвищі представники ЄС), як правило, один раз на рік. На їх рівні відбувається «Політичний діалог та діалог з питань політики /…/. Під час самітів здійснюється загальний нагляд за виконанням цієї Угоди, а також обговорення будь-яких двосторонніх або міжнародних питань, що становлять взаємний інтерес» [4].

Статті 461-463 закріплюють створення Ради асоціації (далі – РА), засідання якої проводяться зазвичай на рівні міністрів (членів Уряду України з одного боку і членів Ради ЄС та Єврокомісії з іншого боку). Це основна установа, що здійснює моніторинг застосування та впровадження УАУ. А п.2 ст. 460, яка закріплює поняття Самітів сторін, встановлює, що в рамках РА відбувається «регулярний політичний діалог та діалог з питань політики» [4].

Згідно з п.1 ст. 461, РА «здійснює контроль і моніторинг застосування і виконання цієї Угоди та періодично переглядає функціонування цієї Угоди у світлі її цілей» [4]. Окрім цього, згідно з п.3 тієї ж ст. 461, вона «вивчає будь-які головні питання, що виникають в рамках цієї Угоди, і будь-які інші двосторонні або міжнародні питання, що становлять взаємний інтерес» [4]. Також згідно з п.2 ст. 463, «Відповідно до мети поступового наближення законодавства України до права Союзу, /…/ Рада асоціації буде форумом для обміну інформацією про законодавчі акти України та Європейського Союзу, як чинні, так і ті, що перебувають на стадії підготовки, а також про заходи з їх виконання, впровадження та дотримання» [4].

Згідно з п.1 ст. 463 РА уповноважена «приймати рішення в рамках сфери дії цієї Угоди у випадках, передбачених нею. Такі рішення є обов’язковими для Сторін, які вживають необхідних заходів /…/ для виконання прийнятих рішень. Рада асоціації може також надавати рекомендації» [4]. Іншим важливим повноваженням РА є внесення змін до додатків: із метою, викладеною у п.2 ст. 463 (див. вище), вона може «актуалізувати або вносити поправки до Додатків до цієї Угоди, враховуючи розвиток права ЄС і застосовних стандартів, які визначені у міжнародних документах та, на думку Сторін, безпосередньо стосуються цього» [4]. РА може приймати як обов’язкові рішення (які вводяться в дію для України актами Кабміну через неможливість прямої дії), так і рекомендації, такі як «Порядок денний асоціації» [1, с. 254].

Також, згідно зі ст. 477, до функцій та повноважень РА входить вирішення переданих їй спорів «стосовно тлумачення, виконання або добросовісного застосування цієї Угоди» - шляхом консультацій в рамках РА [4]. При цьому це не стосується «спорів стосовно тлумачення, виконання або добросовісного застосування Розділу IV («Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею») цієї Угоди», вирішення яких «регулюється виключно Главою 14 («Вирішення спорів») Розділу IV («Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею») цієї Угоди» - окремим механізмом, який складається з консультацій, а також арбітражу та посередництва, до яких переходять у випадку недосягнення вирішення спору шляхом консультацій [4].

Статтею 464 УАУ закріплює заснування Комітет асоціації (далі – КА). Згідно з п.1 ст. 464, він «надає допомогу Раді асоціації під час виконання нею своїх обов’язків» [4]. Ст. 465 більш детально визначає функції КА, зокрема у п.1 уточняється вищенаведене, зазначаючи, що «до сфери відповідальності /…/ належить підготовка засідань Ради асоціації», а згідно з п.2 ст. 465 РА може делегувати КА «будь-яке зі своїх повноважень, у тому числі повноваження приймати обов’язкові для виконання рішення» [4]. Далі, згідно з п.3 ст. 465, КА «має повноваження приймати рішення у випадках, передбачених у цій Угоді, та y сферах, в яких Рада асоціації делегувала йому свої повноваження. Такі рішення є обов’язковими для Сторін, які вживають необхідних заходів для їх виконання» [4]. Згідно з п.1 ст. 466, КА надають допомогу підкомітети, які можуть бути створені РА з визначенням конкретної сфери, а згідно з п.2 та п.3 «Комітет асоціації може також створювати підкомітети для вивчення прогресу, досягнутого в ході проведення регулярних діалогів, зазначених у Розділі V («Економічне і галузеве співробітництво»)», і ці підкомітети «мають повноваження приймати рішення у випадках, передбачених цією Угодою. Вони регулярно та в міру необхідності звітують про свою діяльність Комітету асоціації» [4]. Рішенням №2/2014 від 15 грудня 2014 року РА утворила два підкомітети: 1) з питань свободи, безпеки та юстиції; 2) з питань економіки та іншого галузевого співробітництва [3].

П.4 ст. 465 закріплює проведення засідань Комітету асоціації у спеціальному («торгівельному») складі (далі – КАТС) «для розгляду всіх питань, пов’язаних з Розділом IV («Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею»)» угоди [4]. Розділ IV, який входить до сфери повноважень КАТС, складається зі статей 25-336. Самі функції та повноваження КАТС і КА в цілому подібні. Відповідно Розділу IV УАУ також можуть створюватись підпорядковані КАТС підкомітети: згідно з п.5 ст. 466, «Підкомітети /…/ звітують про свою діяльність на кожному черговому засіданні Комітету асоціації у торговельному складі» [4]. Таких підкомітетів було утворено 4: 1) Підкомітет з управління санітарними та фітосанітарними заходами; 2) Підкомітет з питань митного співробітництва; 3) Підкомітет з питань географічних зазначень; 4) Підкомітет з питань торгівлі та сталого розвитку [2].

Статтею 467 УАУ створюється Парламентський комітет асоціації (далі – ПКА), який є «є форумом для членів Верховної Ради України і Європейського Парламенту для проведення засідань та обміну думками» [4]. Згідно зі ст. 468, ПКА: 1) «може запитувати у Ради асоціації відповідну інформацію стосовно виконання цієї Угоди»; 2) «повинен бути поінформований про рішення та рекомендації Ради асоціації»; 3) «може надавати рекомендації Раді асоціації»; 4) може створювати Парламентські підкомітети з асоціації [4].

Пунктом 2 ст. 469 створюється Платформа громадянського суспільства (далі – ПГС), яка «складається з представників громадянського суспільства України, з однієї сторони, і членів Європейського економічного і соціального комітету (ЄЕСК), з іншої сторони, як форум для проведення ними засідань та обміну думками» [4]. Згідно з п.1 ст. 469, такі засідання представників громадянського суспільства проводяться «з метою інформування їх про виконання цієї Угоди та врахування їхнього внеску для її виконання» [4]. Повноваження ПГС викладені у ст. 470: 1) ПГС «повинна бути поінформованою про рішення та рекомендації Ради асоціації»; 2) ПГС «може надавати рекомендації Раді асоціації»; 3) КА та ПКА «повинні здійснювати регулярні контакти з представниками» ПГС «з метою отримання їхньої думки щодо досягнення цілей цієї Угоди» [4].

2. Відмінності повноважень та функцій органів співпраці згідно з УАГ від таких згідно з УАУ. Загалом, інституційна структура (зокрема структура, функції та повноваження органів співпраці) за УАГ дуже схожа на таку в УАУ, і регулюється Главою 1 (статті 403-413) з такою ж назвою «Institutional framework» («Інституційна структура») Розділу VIII «INSTITUTIONAL, GENERAL, AND FINAL PROVISIONS» («Інституційні, загальні та прикінцеві положення»). Але є і відмінності, які варто розглянути.

Перш за все, УАГ взагалі не інституціоналізує Саміти сторін. Натомість у ст. 403 визначається, що політичний діалог та діалог з питань політики, включно з питаннями секторальної співпраці, матиме місце на будь-якому рівні. У цьому контексті Рада асоціації за УАГ, як і за УАУ, слугує веденню діалогу з питань політики, але на відміну від УАУ «політичний діалог» у зв’язку з нею не згадується. Ст. 404 УАГ, в якій викладені основні функції РА, та ст. 405 УАГ, присвячена її структурі та процедурним питанням, практично дослівно відтворюють відповідні статті 461 та 462 УАУ [6].

Ст. 406 УАГ, в якій більш детально викладені функції та повноваження РА, має значніші відмінності від відповідної ст. 463 УАУ, однак ці відмінності є здебільшого уточненнями, і функції та повноваження РА є по суті ідентичними. Ст. 421 УАГ покладає на РА практично ідентичні повноваження з вирішення переданих їй спорів, як і ст. 477 УАУ, з таким же винятком для спорів стосовно Розділу IV («Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею») [6].

Статті 407-409 УАГ, що утворюють Комітет асоціації і підкомітети, наділяють їх по суті такими ж повноваженнями, що і статті 464-466 УАУ. Те ж саме може бути сказано й про статті 410-411 УАГ та статті 467-468 УАУ, що врегульовують Парламентський комітет асоціації. Статті 412-413 УАГ відповідають статтям 469-470 УАУ, де йдеться про Платформу громадянського суспільства. І хоча склад цього органу визначається по-іншому, функції і повноваження є такими ж [6].

Отже, можна зробити висновок, що функції і повноваження органів співпраці, запроваджених УАГ та УАУ, практично ідентичні. Єдиною суттєвою відмінністю є відсутність інституціоналізації Самітів сторін за УАГ. Але їх функції і повноваження значною мірою реалізують на міністерському рівні РА та зустрічами ad hoc за ст. 403 УАГ, які передбачені і в ст. 460 УАУ.

Література:

1. Емерсон М., Мовчан В. та ін. Поглиблення відносин між ЄС та Україною. Що, чому і як? : посібник. Брюссель; Київ, 2016. 255 с.

2. Інституційна основа Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. URL:  https://test.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=6c93574a-d681-449a-8665-75999822dc0b (дата звернення: 06.02.2019)

3. Підкомітети | Кабінет Міністрів України. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/diyalnist/yevropejska-integraciya/vikonannya-ugodi-pro-asociaciyu/dvostoronni-organi-asociaciyi-ukrayina-yes/pidkomiteti (дата звернення: 06.02.2019)

4. Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011 (дата звернення: 06.02.2019)

5. Association Agreement between the European Union and its Member States, of the one part, and Ukraine, of the other part. URL: https://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/november/tradoc_155103.pdf (дата звернення: 06.02.2019)

6. Association Agreement between the European Union and the European Atomic Energy Community and their Member States, of the one part, and Georgia, of the other part. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/PDF/?uri=CELEX:22014A0830(02) (дата звернення: 06.02.2019)



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
KOORDYNACJA TECHNOLOGII PRAWNYCH W PRAWIE POLSKIM: PROBLEMY I OSIĄGNIĘCIA
18.01.2019 15:17
АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВА НА САМОІДЕНТИЧНІСТЬ І САМОВИЗНАЧЕННЯ КОРІННИХ НАРОДІВ
16.01.2019 10:22
ПРАВОВІ ВІДНОСИНИ У СФЕРІ ГЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ: НА ПРИКЛАДІ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ
13.07.2020 19:39
ПРО РОБОТУ КОМІСІЇ МІЖНАРОДНОГО ПРАВА НАД ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ЗА СЕРЙОЗНІ ПОРУШЕННЯ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ, ЩО ВИПЛИВАЮТЬ З ІМПЕРАТИВНИХ НОРМ ЗАГАЛЬНОГО МІЖНАРОДНОГО ПРАВА
08.02.2019 10:54
ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ НАДЗВИЧАЙНИХ ПАЛАТ В СУДАХ КАМБОДЖІ
08.02.2019 10:39
ЮРИСДИКЦІЯ МIЖНАРОДНОГО КРИМІНАЛЬНОГО СУДУ ТА ЇЇ ВИЗНАННЯ УКРАЇНОЮ
08.02.2019 10:33
ОКРЕМІ ПИТАННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ОРГАНІВ ЮСТИЦІЇ
08.02.2019 10:24
БРЮССЕЛЬСЬКА КОНФЕРЕНЦІЯ 1874 РОКУ ТА ЇЇ ЗНАЧЕННЯ У МІЖНАРОДНОМУ ГУМАНІТАРНОМУ ПРАВІ
07.02.2019 10:28
ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ТА ФУНКЦІЇ УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА ОПЕРАТИВНОГО РЕАГУВАННЯ
04.02.2019 18:22
ЗАКОНОДАВЧЕ ТА НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО СУВЕРЕНІТЕТУ НА ОКРЕМИХ ТЕРИТОРІЯХ УКРАЇНИ
01.02.2019 17:36




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше