:: LEX :: ПОНЯТТЯ «ТОВАР» У КОНТЕКСТІ СТАТТІ 201 КРИМІНАЛЬНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 60)

Термін подання матеріалів

16 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 19


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПОНЯТТЯ «ТОВАР» У КОНТЕКСТІ СТАТТІ 201 КРИМІНАЛЬНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ
 
04.03.2019 17:22
Автор: Бабіков Дмитро Вікторович, аспірант, Луганський державний університет внутрішніх справ ім. Е. О. Дідоренка
[Секція 4. Кримінальне право. Кримінальне процесуальне право. Криміналістика. Кримінологія. Кримінально-виконавче право. Медичне право. Судові та правоохоронні органи. Адвокатура]

Політичні перетворення в нашій країні, поряд з демократизацією суспільного життя, призвели до необхідності в 2011 році внесення до законодавства України змін, спрямованих на гуманізацію відповідальності за правопорушення у сфері господарської діяльності [1]. Контрабанда товарів народного споживання була виведена з правового поля кримінальної юстиції. В останній редакції Кримінального кодексу України (далі – КК України) залишилася норма (ст.201), яка регулює заборону контрабанди лише спеціальних предметів – культурних цінностей, отруйних, сильнодіючих, вибухових речовин, радіоактивних матеріалів, зброї або боєприпасів (крім гладкоствольної мисливської зброї або бойових припасів до неї), частин вогнепальної нарізної зброї, а також спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації.

У теперішній час серед науковців та законодавців триває полєміка щодо необхідності та доцільності встановлення кримінальної відповідальності за незаконне переміщення товарів через митний кордон України, тобто рекриміналізацію товарної контрабанди.

Проблемам контрабанди та незаконного переміщення товарів та предметів через митний кордон України присвячена значна кількість досліджень вітчизняних вчених: Хавронюка М.І., Дудорова О.О., Заверховського О.В., Дорош Л.В., Кравченко О.О., Левика Б.С., Михайленка П.П., Музики А.А., Омельчука О.М., Сороки С.О., Шевчук Л.М. та ін.

Стаття 201 КК України виявилася доволі популярною серед парламентарів, оскільки вже п’ять разів зазнала змін та доповнень, а предметом обговорень в комітетах Верховної Ради була ще частіше. 

Влітку 2018 року народними депутатами України внесений проект закону «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо криміналізації контрабанди товарів», згідно з яким диспозицію ст.201 КК «Контрабанда» пропонується викласти в такій редакції:

«1.Контрабанда, тобто переміщення через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю товарів у значних розмірах, культурних цінностей, отруйних, сильнодіючих, вибухових речовин, радіоактивних матеріалів, зброї або боєприпасів (крім гладкоствольної мисливської зброї або бойових припасів до неї), частин вогнепальної нарізної зброї, а також спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації» [2].

Що ж розуміється під товаром, який переміщується через митний кордон? Взагалі то предмет контрабанди може бути доволі широким (товари, культурні цінності, отруйні, сильнодіючі, радіоактивні, вибухові речовини, зброя, наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори, які є елементом окремих складів, наприклад, за ст.305 КК). Традиційно всі предмети контрабанди можна поділити на дві групи: а) предмети, вилучені з цивільного обігу, або обіг яких обмежений; б) предмети необмежені в обігу, нелегальне провезення яких через митний кордон утворює контрабанду лише за наявності певних обставин, зазначених у законі (великий розмір для товарів) [3, c. 43]. Проте, досягнення мети нашого дослідження звужує коло предметів контрабанди до категорії товару, яким оперує законотворець у пропонованій ст.201 КК України. У спеціальній літературі підкреслюється, що точне визначення предмету злочинного посягання дозволяє уникнути помилок у правозастосовчій діяльності і запобігає незаконному порушенню кримінальної справи, притягненню особи до кримінальної відповідальності [4, c. 90; 5, c. 60]. 

Загальні ознаки товару висвітлюються в економічній літературі. Зазвичай, товар визначається як продукт праці, виготовлений з метою обміну або продажу. Товар має дві головні характеристики: споживчу вартість і вартість. Споживча вартість – це передусім сам предмет, річ, яка завдяки своїм властивостям задовольняє певні потреби людини. Вартість створюється абстрактною працею – його м’язів, нервів, мозку. Проте, лише в умовах товарного виробництва ці витрати енергії людини стають носіями вартості [6, c. 128]. Юридично значущі ознаки розкриваються у нормативних джерелах.

Для українського законодавства характерна множинність визначень понять товару, причому законодавчі визначення і визначення в підзаконних актах прив'язані до цілей видання акту і в силу цього відображають лише ту частину поняття «товару», яка прямо відноситься до регульованих відносин. Тож, оцінці мають бути піддані, на нашу думку, нормативні правові акти в сфері зовнішньоекономічної діяльності, митних та податкових правовідносин, в просторі яких вчиняються контрабандні правопорушення. Ретельний аналіз цих документів дасть змогу більш точно визначитися в питанні всебічної кримінально-правової і загально-правової характеристики предметів господарського правопорушення, яке розглядається. 

Так, згідно Митного кодексу України (далі – МК України) товари: будь-які рухомі речі, у тому числі ті, на які законом поширено режим нерухомої речі (крім транспортних засобів комерційного призначення), валютні цінності, культурні цінності, а також електроенергія, що переміщується лініями електропередачі. До валютних цінностей МК України відносить валюту України, іноземну валюту, платіжні документи та цінні папери, виражені у валюті України, в іноземній валюті або банківських металах, банківські метали [7, cт. 4]. Іншим різновидом товару, як предмету контрабанди - є електроенергія. Виходячи зі ст.1 Закону України «Про електроенергетику», під нею розуміється електрична енергія, що виробляється на об’єктах електроенергетики і є товарною продукцією, призначеною для купівлі-продажу [8, ст. 1]. Електрична енергія (активна) як предмет злочину, передбаченого ст.201, – це енергоносій, який виступає на ринку як товар, що відрізняється від інших товарів особливими споживчими якостями та фізико-технічними характеристиками (одночасність виробництва та споживання, неможливість складування, повернення, переадресування). Зі змісту МК України випливає, що до товарів належать також транспортні засоби, за винятком транспортних засобів, що використовуються виключно для перевезення пасажирів і товарів через митний кордон. Таким чином, транспортні засоби розглядаються як товар у разі їх переміщення через митний кордон у якості об’єкту для відчуження.

Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність» визначає товар, як будь-яку продукцію, послуги, роботи, права інтелектуальної власності та інші немайнові права, призначені для продажу (оплатної передачі) [9, ст.1 ]. Тут термін «товар» доповнено тим, що це є продукція, на яку поширюються не тільки права інтелектуальної власності, а й інші немайнові права, призначені для продажу. Вважаємо, що вони можуть стати предметами контрабанди, якщо зафіксовані на матеріальних носіях (паперові носії, магнітні стрічки, компакт-диски тощо). Ст.420 Цивільного кодексу України фіксує перелік об’єктів права інтелектуальної власності. Ними визнаються наукові, літературні, художні твори, у тому числі комп’ютерні програми, бази даних, фонограми, товари, марковані знаками для товарів та послуг із зазначенням їх походження тощо [10, ст.420]. Тож предметом товарної контрабанди можуть бути так звані контрафактні товари – товари, що містять об'єкти права інтелектуальної власності, ввезення яких на митну територію України або вивезення з цієї території є порушенням прав інтелектуальної власності, що охороняються відповідно до закону [7, ст. 4].

Товари слід відмежовувати від особистих речей, що переміщуються через митний кордон фізичними особами. Особисті речі – товари, нові і такі, що були у вжитку, призначені для забезпечення звичайних повсякденних потреб фізичної особи, які відповідають меті перебування зазначеної особи відповідно в Україні або за кордоном, переміщуються через митний кордон України у ручній поклажі, супроводжуваному та несупроводжуваному багажі і не призначені для підприємницької діяльності, відчуження або передачі іншим особам [7, ст.4]. Перелік предметів, які можуть бути віднесені до особистих речей громадян визначається ст.370 МК України.

Крім того, в якості товару в контексті контрабанди не можуть розглядатися такі предмети:

1) твори, кіно- та відеопродукція, що пропагують культ насильства і жорстокості, расову, національну чи релігійну нетерпимість та дискримінацію, предмети, комп’ютерні програми порнографічного характеру, оскільки їх ввезення кваліфікується за ст.ст.300, 301 КК України;

2) підроблені валютні цінності, ввезення яких до України або вивезення кваліфікується за ст.199 КК України;

3) об'єкти тваринного і рослинного світу, в тому числі зоологічних і ботанічних колекцій, так як їх незаконне вивезення з України або ввезення на її територію кваліфікується за ст.88 КпАП України.

Отже, під товарами як предметом контрабанди слід розуміти різного роду рухоме майно, у тому числі те, на яке законом поширено режим нерухомої речі, призначене для задоволення певних потреб фізичних та юридичних осіб, тобто це речі матеріального світу, вироблені для відчуження шляхом продажу, обміну тощо. Предметом контрабанди як товару можуть виступати промислові та продовольчі товари, сировина, предмети виробничого або лабораторного призначення, валютні цінності, електроенергія, наукові, літературні, художні твори, у тому числі комп’ютерні програми, бази даних, фонограми, інші об’єкти права інтелектуальної власності. Товари відповідають ознакам речей, необмежених в обороті, переміщення яких через митний кордон не потребує спеціальних дозволів. Проте такі предмети можуть піддаватися заходам офіційного контролю відповідно до законодавства.

Враховуючи наведене, вважаємо доцільним доповнити коло предметів контрабанди у диспозиції ч.1. ст.201 КК категорією «товару» з уточненням «у великих розмірах». Відповідно, ця стаття повинна бути доповнена приміткою про визначення розміру товару, переміщеного через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю.

Література

1. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гуманізації відповідальності за правопорушення у сфері господарської діяльності» від 15.11.2011 // Відомості Верховної Ради України. – 2012. – № 25. – Ст. 263.

2. Проект закону України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо криміналізації контрабанди товарів» від 03.07.2018 // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc2

3. Кравченко О.О. Кримінально-правова характеристика контрабанди (ст. 201 КК України) : дис.  … канд. юрид. наук : 12.00.08 – Київ, 2010. – 203 с.

4. Коржанский М.Й. Объект и предмет уголовно-правовой охраны. – М., 1980. – 248 с. 

5. Музика А.А. Відповідальність за злочини у сфері обігу наркотичних засобів. – К.: Логос, 1998. – 324 с.

6. Довбенко М.В. Сучасна економічна теорія (Економічна нобелелогія) : навчальний посібник. – К. : Видавничий центр «Академія», 2005. – 336 с.

7. Митний кодекс України від 13.03.2012 // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws

8. Закон України «Про електроенергетику» від 16.10.1997 // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws

9. Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність» от 16.04.1991 // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws

10. Цивільний кодекс України від 16.01.2003 // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws

_______________________

Науковий керівник: Дудоров Олександр Олексійович, доктор юридичних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, завідувач науково-дослідної лабораторії з проблем попередження, припинення та розслідування злочинів територіальними органами Національної поліції України Луганського державного університету внутрішніх справ імені Е. О. Дідоренка



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
БЕЗОПЛАТНА ПРАВОВА ДОПОМОГА В УКРАЇНІ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ В УМОВАХ РЕФОРМУВАННЯ ЮСТИЦІЇ
28.02.2019 14:00
ДІЯЛЬНІСТЬ МІЖНАРОДНОГО ТОВАРИСТВА КРИМІНОЛОГІЇ
28.02.2019 13:49
ПОНЯТТЯ ТА ЗМІСТ МІСЬКОЇ ІНКАСАЦІЇ
21.02.2019 10:08
БЕСІДА ЯК ФОРМА СПІЛКУВАННЯ СУБ’ЄКТА ВНУТРІШНЬОГО РОЗСЛІДУВАННЯ НА ПІДПРИЄМСТВІ З ПОТЕРПІЛИМ ВІД ПРАВОПОРУШЕННЯ
20.02.2019 11:16
КРИМІНАЛІЗАЦІЯ СУСПІЛЬСТВА У СУЧАСНОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ СУСПІЛЬСТВІ
20.02.2019 11:11
ОГЛЯД ПІДРОБЛЕНИХ ДОКУМЕНТІВ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ ТА ЗВІТНОСТІ В ХОДІ ВНУТРІШНЬОГО РОЗСЛІДУВАННЯ НА ПІДПРИЄМСТВІ
18.02.2019 10:01
ОКРЕМІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАХОДІВ БЕЗПЕКИ ЗА КРИМІНАЛЬНИМ ЗАКОНОДАВСТВОМ РЕСПУБЛІКИ РУМУНІЯ
06.03.2019 16:46
ПОНЯТТЯ І ЗАВДАННЯ ПРЕДСТАВНИЦТВА ПРОКУРАТУРОЮ ІНТЕРЕСІВ ГРОМАДЯНИНА АБО ДЕРЖАВИ У СУДІ
06.03.2019 11:59
ПОТЕРПІЛИЙ ВІД ПОГРОЗИ ЗА КРИМІНАЛЬНИМ ПРАВОМ УКРАЇНИ
06.03.2019 11:53
СЛІДОВА КАРТИНА, ЯК ДЖЕРЕЛО КРИМІНАЛІСТИЧНО ЗНАЧУЩОЇ ІНФОРМАЦІ ЩОДО ТОРГІВЛІ ЛЮДЬМИ
05.03.2019 13:25




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше