:: LEX :: ФОРМУВАННЯ ЗОВНІШНЬОПОЛІТИЧНОГО КУРСУ УКРАЇНИ (1991 - 1995 РР.): ІСТОРИЧНИЙ ТА НОРМАТИВНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 28


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ФОРМУВАННЯ ЗОВНІШНЬОПОЛІТИЧНОГО КУРСУ УКРАЇНИ (1991 - 1995 РР.): ІСТОРИЧНИЙ ТА НОРМАТИВНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТИ
 
04.04.2019 16:12
Автор: Труш Володимир Володимирович, Київський національний університет імені Тараса Шевченка
[Секція 8. Історія становлення української державності]

Як відомо, до проголошення незалежності у 1991 році Українафактично не проводила самостійної зовнішньої політики: усі рішення щодо встановлення відносин з іншими країнаминадходили з Москви. Формальне виключення з цього правила відбулося ще у 1945 році, коли Україна стала однією з держав-співзасновників Організації Об’єднаних Націй і в числі перших підписала Статут організації, завдяки чому згодом участь в ООН перейшла у спадок незалежній Україні. Однак після здобуття Україною незалежностіпитання щодо участі та співпраці з міжнародними організаціями та побудови взаємовигідних відносин з іншими державами доводилося вирішувати з нуля. Так, в першу чергу потрібно було вирішувати питання визнання української незалежності рештою країн світу. 

Польща першою з сусідніх країн визнала Україну незалежною і самостійною державою. Це відбулося 2 грудня 1991 року, і того самого дня про визнання України незалежною державою заявив уряд Канади. 3 грудня, на третій день після проведення всеукраїнського референдуму, було встановлено дипломатичні відносини між Україною та Угорщиною, наступного дня до держав, які визнали України, приєдналися Латвія та Литва, а 5 грудня це зробила Росія. Визнання від США довелося чекати до 25 грудня 1991 року. Загалом протягом грудня 1991 р. незалежність України визнали 37 країн [1].  Впродовж 1992 р. українська дипломатія забезпечила укладення 35 міжнародних і 88 міжурядових угод на двосторонній основі. На початок 1993 р. Україну офіційно визнали 132 держави, із 106 країнами Україна встановила дипломатичні відносини. У червні 1999 р. Україна підтримувала дипломатичні відносини з 154 державами світу [2, ст. 8].

Факт того, що Україна досить швидко була визнана суверенною державою на міжнародному рівні, дало поштовх до розробки основних принципів її зовнішньої політики. Ці принципи були прописані у прийнятому Верховною Радою зверненні від 5 грудня 1991 року «До парламентів і народів світу». В ньому зазначалось, що Україна буде спрямовувати свою зовнішню політику на зміцнення миру і безпеки у світі, на активізацію міжнародного співробітництва у вирішенні екологічних, енергетичних, продовольчих та інших глобальних проблем [3, ст. 788-790]. 

Також велике значення для визначення зовнішньополітичного курсу мав документ «Основні напрями зовнішньої політики України», прийнятий Верховною Радою України 2 липня 1993 р. У ньому проголошувались такі завдання: утвердження і розвиток України як незалежної демократичної держави; забезпечення стабільності міжнародного становища України; збереження територіальної цілісності держави; входження національного господарства до світової економічної системи для його повноцінного економічного розвитку, підвищення добробуту народу; захист прав та інтересів громадян України, її юридичних осіб за кордоном, створення умов для підтримання контактів із зарубіжними українцями і вихідцями з України; надання їм допомоги згідно з міжнародним правом; поширення у світі образу України як надійного і передбачуваного партнера. Загалом цей документ містив мало конкретики і в ньому були прописані лише загальні принципи вірності ідеям міжнародного права. Примітно, що в ньому також оговорювалось, за яких обставин Україна має застосовувати власні Збройні Сили, а саме: у випадках актів збройної агресії проти неї та будь-яких інших збройних зазіхань на її територіальну цілісність та недоторканість державних кордонів або для виконання своїх міжнародних зобов'язань. 

В свою чергу відзначалося, що Україна вважає себе разом з іншими колишніми радянськими республіками правонаступницею СРСР. Мова також йшла про те, які основні напрямки матиме зовнішньополітична діяльність України: співпраця з європейськими країнами, співпраця з СНД та участь в ООН і інших міжнародних організаціях (ОБСЄ, Рада Європи). Крім того, ішлося про необхідність укласти двосторонні домовленості про дружбу і співпрацю з усіма сусідніми державами, найважливішим стратегічним партнером з яких проголошувалась РФ («особливе партнерство»). [4, ст. 312-313].

Також слід відзначити, що важливим чинником у становленні зовнішньої політики України було заснування і розвиток Міністерства закордонних справ, яке перейняло функції аналогічного органа УРСР, але з 1991-го стало втілювати самостійну політику в інтересах незалежної України. Першим міністром закордонних справ став голова МЗС Радянської України Анатолій Зленко, який перебував на цій посаді до 1994 року.

Література:

1. Офіційний веб-сайт Українського інституту національної пам'яті [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.memory.gov.ua/publication/viznannya-ukraini-yak-nezalezhnoi-derzhavi

2. Політична система сучасної України: особливості становлення, тенденції розвитку / І. Ф. Курас – К. : Парламентське вид-во, 1998. – 350 с.

3. Історія України: Хрестоматія / Упоряд. В. М. Литвин; Відп. ред. В. А. Смолій. НАН України. Інститут історії України. – К.: Наукова думка, 2013. – 1056 с.

4. Дещинський Л.Є., Зінкевич Р.Д., Терський С.В., Батенко Т.І., Гаврилів І.О. Історія України та її державності. – Вид. 4-те, переробл. і доп. – Л. : Бескид Біт, 2008. – 444с.


___________________________

Науковий керівник: Пижик Андрій Миколайович, кандидат історичних наук, доцент, Київський національний університет імені Тараса Шевченка




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ІСТОРИКО-ПРАВОВА ОЦІНКА РЕВІЗІЇ ПРОГРАМОВИХ ПОЛОЖЕНЬ ОУН(Б) У 1943 РОЦІ: ІНТЕРПРЕТАЦІЇ НАУКОВЦІВ
05.04.2019 10:32




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше