:: LEX :: КАТЕРИНОСЛАВСЬКА МАРІЇНСЬКА ЖІНОЧА ГІМНАЗІЯ: СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЛЬ У ПОШИРЕННІ ОСВІТИ СЕРЕД ЖІНОК
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 23


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

КАТЕРИНОСЛАВСЬКА МАРІЇНСЬКА ЖІНОЧА ГІМНАЗІЯ: СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЛЬ У ПОШИРЕННІ ОСВІТИ СЕРЕД ЖІНОК
 
03.12.2020 16:14
Автор: Паримонова Ірина Василівна, магістрантка кафедри історії та філософії, Бердянський державний педагогічний університет, Бердянськ
[Секція 8. Історія становлення української державності]

У середині 50-х років ХІХ століття, в зв’язку з назріваючими буржуазними реформами, в Російській імперії активізувався процес створення системи жіночої середньої освіти. До процесу активно долучилося відомство імператриці Марії. 22 березня 1858 року було видано указ Ради навчальних закладів про заснування Маріїнських училищ, а 30 травня 1858 – «Положення про жіноче училище Міністерства народної освіти» [5 С. 69].

Катеринославське губернське дворянське зібрання досить активно долучилося до процесу заснування навчальних закладів для жінок і вже 21 вересня 1859 року винесло рішення про виділення коштів для відкриття жіночого училища в Катеринославі. Із приміщенням допоміг колишній учитель духовної семінарії та класичного училища Андрій Степанович Понятовський (1794-1872 рр.). Він пообіцяв передати для потреб гімназії власний двоповерховий будинок із землею навколо нього.

30 серпня 1864 року відбулося урочисте відкриття Маріїнського жіночого училища першого розряду (шестикласного). Першою його директоркою дворянське зібрання призначило О.Я. Риндовську [4].

Гімназія мала великий вплив на становлення дівчат, як особистостей. Викладачі намагалися навернути дівчат до високих ідеалів і моральних цінностей, саме з цих міркувань давали ученицям завдання, в яких можна було проявити творчій підхід до їх виконання, висловити власне судження. Директорці вдалося організувати освітню роботу гімназії на високому рівні. Педагогічний колектив гімназії працював з натхненням і віддачою. Частими були випадки, коли викладачі у свій вільний час, після закінчення занять безкоштовно проводили додаткові уроки [3].

Про високий рівень професійної підготовки викладацького складу навчального закладу свідчить низка фактів. Домашні вчительки, що працювали у Катеринославській Маріїнській гімназії, закінчили різні навчальні заклади: Одеський, Полтавський, Харківський та Московський Єкатерининський інститути шляхетних дівчат, Московський Миколаївський інститут і Київську жіночу гімназію. Станом на 1881 рік із 15 домашніх учительок, які тут працювали, стаж більше 10 років мали три особи. 

На 1905 рік персонал гімназії налічував 34 особи: керівниця закладу З.Є Євреінова (гімназію очолила після смерті О.Я.Риндовської), знаменитий вчений – біолог І.Я. Акінфієв, 2 закононаставника, 17 викладачів окремих дисциплін і мов, 3 викладача мистецтва, викладач чистописання і малювання, 7 наглядачок, 1 жінка-лікарка і вчителька безкоштовного класу.

На кінець XIX – початок XX ст. Маріїнська гімназія залишалася лідером серед жіночих освітніх закладів Катеринослава. Педагогічний колектив Маріїнської гімназії по праву продовжували називати одним з найкращих у місті. У 1886-1887 роках у гімназії вже навчалось 458 учениць. На кінець1897 року в гімназії навчалося 440 учениць. Гімназистки сповідували різну релігію. Православних серед них – 281; римо-католиків – 28, лютеранок – 4; іудейок – 121; караїмок – 6 [1. Арк. 119]. На 1899 рік у гімназії навчалося 370 учениць, із них 180 дітей дворян і чиновників, 160 – міщан і ремісників Це говорить про всестановий та демократичний характер навчального закладу.

У лютому 1896 року для практичних занять учениць восьмого класу з початкового навчання грамоті та арифметиці був відкритий безоплатний клас для бідних дівчат, який відвідувало 30 осіб [2 С. 8]. Станом на 1906 рік восьмий педагогічний клас закінчило 20 учениць, із них свідоцтво на звання домашньої наставниці одержали сім випускниць, на звання домашньої учительки – тринадцять [2. Арк. 12].

Випускниці гімназії поповнювали ряди педагогів губернії. За даними земської статистики вони складали значну частину вчителів. Із середньою та початковою освітою на 1906 рік у губернії працювало 385 учителів, що склало 22, 1 %, станом на 1912 рік – 42, 1 %. Це були випускники жіночих гімназій (їх у губернії було дві – Катеринославська та Маріупольська) та Єпархіального училища 

Значним є внесок у становлення та діяльність Маріїнської гімназії м. Катеринослава її першої директорки – Олександри Якимівни Риндовської. Вона була одна з перших фундаторів жіночої освіти в Катеринославі. Завдяки старанням О. Риндовської Маріїнська гімназія стала центром освіти та культури Катеринославської  губернії [4].

Катеринославська Маріїнська жіноча гімназія зробила вагомий внесок у розповсюдження освіти серед жінок. За весь період свого існування залишалася закладом, де навчалися дівчата, вихідці з різних верств населення, що дає нам право підкреслити роль закладу як всестанового. Отримавши педагогічну освіту, випускниці гімназії склали значну частину вчителів Катеринославської губернії.

Література:

1. Отчёт Екатеринославской губернской земской управы–часть вторая спр. №779 ст. 119, 122 -1897 р.

2. Отчёт Екатеринославской губернской земской управы за 1906 год. Народное образование. – Екатеринослав, ст.12 -1907.; спр. 8, ст. 8–1906 р.

3. Акинфиев И. Деятели старого Екатеринослава. Д.Т. Мизко, А.Я. Ковалевский, А.А. Рындовская / И. Акинфиев // Летопись Екатеринославской учёной архивной комиссии. – Вып. Х, под ред. А.С. Синявского. – Екатеринослав, 1915 р.-С 81-96.

4. Радченко Ю.Л. Професійна майстерність у педагогічній діяльності О. Риндовської (Чернової) (1829-1905 рр.) / Ю.Л. Радченко // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, вип. 37. – 2012. – С. 172-175.

5. Смоляр Н. Минуле заради майбутнього. Жіночий рух Наддніпрянської України ІІ пол. ХІХ – поч. ХХ століття. Сторінки історії: монографія / Н. Смоляр //. – Одеса, 1998. – 408 с.


________________

Науковий керівник: Антощак Марина Миколаївна, кандидат історичних наук, доцент кафедри історії та філософії, Бердянський державний педагогічний університет




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ОРГАНІЗАЦІЙНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА СТРУКТУРА ВІЙСЬКА ЗАПОРОЗЬКОГО НИЗОВОГО ПЕРІОДУ НОВОЇ СІЧІ (1734-1775)
08.12.2020 10:50




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше