:: LEX :: ОРГАНИ ПРАВОПОРЯДКУ УЦР (НА ПРИКЛАДІ ВІЛЬНОГО КОЗАЦТВА)
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 22


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ОРГАНИ ПРАВОПОРЯДКУ УЦР (НА ПРИКЛАДІ ВІЛЬНОГО КОЗАЦТВА)
 
09.12.2020 17:38
Автор: Ухач Василь Зіновійович, кандидат історичних наук, доцент кафедри теорії та історії держави і права Західноукраїнського національного університету
[Секція 7. Історія держави і права. Історія політичних і правових вчень]

Після Лютневої демократичної революції, в квітні 1917 р. створюється міліцейсько-військове формування – Вільне козацтво. Процес формування цієї правоохоронної структури мав спонтанний характер в період 1917–1918 років і мав на меті «оборону вольностей українського народу» та охорони громадського порядку від «банд збільшовичених дезертирів», оскільки міліція не спроможна була впоратися зі зростанням злочинності й хаосом. За висловом знаного політичного діяча Є.Х. Чикаленка, «республіка переходить в «ріжпубліку» [2, c. 21]. 

Окреслена наукова проблематика ставало предметом наукових студій ряду дослідників, з-поміж яких варто виокремити Є. Дурнова, О. Гаврилюка, В. Гриченка, Є. Зозуля. І. Логвиненка, Д. Швеця та ін. [1].

Метою наукового дослідження є розкрити особливості формування органів правопорядку за період УЦР на прикладі формування Вільного козацтва.

Слід наголосити. що координувало процес розбудови правоохоронних органів Генеральне секретарство внутрішніх справ (з січня 1918 р. – Міністерство внутрішніх справ) [4, с. 167]. Так, Декларацією Генерального секретаріату від 29 вересня 1917 року на відомство внутрішніх справ було покладено боротьбу зі «всіма проявами безладдя та контрреволюційними замахами» [5, с. 8-9]. Основні завдання з охорони порядку покладалися на організації «Вільного козацтва» та міліцію [3, с. 32-33]. В умовах, коли центральні та місцеві органи влади і управління не мали реальних сил та можливостей для здійснення своїх повноважень, а заклики зупинити анархію та встановити порядок не давали позитивних результатів, основний засіб відновлення правопорядку очільники Центральної Ради вбачали у «демократичних органах місцевого самоврядування» [5, с. 9]. Генеральний секретаріат Української Народної Республіки 13 листопада 1917 р. прийняв Статут Вільного козацтва України, де були сформульовані мета й завдання цієї організації [2, c. 21]. Слід наголосити, що товариства Вільного козацтва мали виконувати завдання міліції, а саме – здійснювати охорону громадського порядку, захищати права громадян та їх власність. Основна мета прийняття Статуту полягала, по-перше, у встановленні централізованого керівництва процесом формування товариств Вільного козацтва та налагодженням контролю за їх діяльністю з боку вищих органів державного управління. Статут передбачав виборність усіх посадових осіб Вільного козацтва, проте і надавав суттєві повноваження Генеральному секретаріату. По-друге, визначалося місце товариств Вільного козацтва у системі місцевої влади та закріплювалися принципи, за якими товариства співіснували з іншими установами адміністративного управління. По-третє, за статутом, ніякої платні за охорону громадського порядку козаки не одержували [5, с. 9]. Тобто, проголошувався принцип утворення та існування товариств Вільного козацтва на громадських засадах. 

Організація Вільного козацтва мала чітку структуру, основою якого була сотня, що складалася з мешканців одного села. Козаки сотні обирали старшину (сотника, писаря, скарбничого, хорунжого, бібліотекаря). Сотні однієї волості складали курінь, курені повіти – полк, а полки усієї округи об’єднувалися в кіш. У жовтні 1917 р. на Всеукраїнському з’їзді Вільного козацтва у Чигирині було обрано Генеральну раду, а функції отамана, – начальника Першого Українського Корпусу, перебрав на себе генерал П. Скоропадський [5, с. 9].

Товариства Вільного козацтва створювались за козацьким звичаєм у виді територіальної самооборони з виборною старшиною. Згодом цей досвід швидко поширився на Полтавську, Чернігівську, Херсонську та Волинську губернії. Слід наголосити, що у створенні загонів вільного козацтва були зацікавлені, насамперед, заможні верстви населення, хоча у деяких з них переважав бідняцький елемент. 

Будь-які порушення дисципліни членами товариства карались козацьким судом, у якому панував колегіальний принцип розгляду справ у судах двох інстанцій: 

1) сотенний суд (до компетенції суду першої інституції належали справи про пияцтва, бійки, сварки, обман, самовільну відсутність та інші незначні порушення); 

2) курінний суд, що складався із обраних сотенних керівників як постійних членів і виборних – від кожної сотні по одному, і в компетенцію якого вхолили тяжкі провини. Рішення сотенного суду повідомлялося курінному отаману й доводилося до відома підсудного. Норми цього наказу надавали право засудженому оскаржити це рішення у курінному суді [5, с. 9]. 

Завданням товариства Вільного козацтва булла організація лекцій та курсів [2, c. 20]. Так, протягом останніх тижнів листопада 1917 року інструктори відділу з формування Вільного козацтва при Генеральному військовому комітеті двічі приїздили до Харкова, де виступали з інструктажем на з’їзді інструкторів Центральної Ради на Слобожанщині, Харківському з’їзді селянських спілок, роз’яснюючи принципи побудови та завдання організації Вільного козацтва. Це означало початок підготовки українських охоронців правопорядку в Харкові [2, c. 20-21].

Генеральний секретаріат Центральної Ради на своєму засіданні 12 грудня 1917 р. розглянув проект Тимчасового положення про губернських інспекторів міліції та питання про асигнування грошей на утримання інструкторів Вільного козацтва (планувадося асигнувати 90 тис. крб на утримання інструкторів Вільного козацтва).

Доцільно наголосити, що місцева адміністрація з побоюванням ставилася до Вільних козаків, на що, на жаль були і певні підстави. Павло Скоропадський був вимушений визнати, що «деякі сотні приймали характер розбійних організацій. На чолі останніх стояли усілякі авантюристи, що мали в тому особисті інтереси, а то й просто шукали зручного випадку поживитися чужим майном» [5, с. 10-11]. Водночас, поділяючи думку окремих науковців, варто визнати, що за своїми потенціальними можливостями організація Вільного козацтва за певних умов могла стати дієвим органом охорони правопорядку.

Підсумовуючи, слід наголосити, що залучення добровільних об’єднань до справи боротьби зі злочинністю та забезпечення громадського порядку не змогло системно вирішити цієї надзвичайно складної проблеми. Не спромоглася справитися із цим питанням і стихійно утворена міліційна система побудови правоохоронних органів, яка виникла після скасування Тимчасовим урядом у березні-квітні 1917 року царської жандармерії та поліції. 

Література: 

1. Дурнов Є.С. Організаційно-правові засади діяльності міліції УНР у період Української Центральної Ради та Директорії (1917–1921 рр.): автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.01. Київ, 2009. 22 с; Логвиненко І.А., Гавриленко О.А. Органи охорони громадського порядку в Україні доби Центральної Ради (березень 1917 р. – квітень 1918 р.). Вісник Університету внутрішніх справ. 1998. Вип. 3–4. С. 126–137 та ін.

2. Гриченко В.А. Підготовка кадрів охоронців громадського порядку в добу Української революції (1917–1920 рр.). Право і безпека. 2017. № 1(64). С. 20-24.

3. Зозуля Є.В. Політико-правові підходи до організації системи національних правоохоронних органів періоду визвольних змагань 1917-1921 років. Вісник Донецького національного університету. 2012. Вип. 1. С. 208-211.

4. Ухач В.З. Історія держави і права України (конспекти лекції): навчальний посібник. Тернопіль: Вектор, 2011. 378 с.

5. Швець Д. В. Охорона громадського порядку в Україні часів національної революції (1917 – 1921 рр) : проблема організації та кадрового забезпечення. Тези виступів учасників Міжкафедрального круглого столу до Дня Соборності України (м. Харків, 20 січня 2017 р.). Харків : ХНУВС, 2017. С. 8-13.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
THE COURT AND THE JIDICIARY IN KYIVAN RUS
11.12.2020 12:38
ПОРЯДОК ТА УМОВИ ПРИЙНЯТТЯ НА РОБОТУ СЛУЖБОВЦІВ ТЕРНОПІЛЬСЬКОГО МАГІСТРАТУ КІН. ХІХ СТ.
10.12.2020 22:28
LAWMAKING QUALITIES OF PAVLO SKOROPADKY DURING THE HETMANATE
10.12.2020 22:23
ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ ДЕРЖАВНОГО АПАРАТУ В ПЕРІОД УКРАЇНСЬКОЇ ЦЕНТРАЛЬНОЇ РАДИ
09.12.2020 18:04
ДЕРЖАВНО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ УНІВЕРСАЛІВ ЦР
09.12.2020 18:01
ІНСТИТУТ ПОКАРАННЯ ЗА ЗВИЧАЄВИМ КОЗАЦЬКИМ ПРАВОМ
09.12.2020 17:59
ДИНАСТИЧНІ ШЛЮБИ ЧАСІВ ЯРОСЛАВА МУДРОГО, ЯК ОДИН ІЗ ВАЖЕЛІВ ВПЛИВУ НА ЄВРОПУ
09.12.2020 17:56
ВИДИ ЗЛОЧИНІВ ТА СИСТЕМА ПОКАРАНЬ ЗА РУСЬКОЮ ПРАВДОЮ
09.12.2020 17:53
СІМЕЙНИЙ КОДЕКС УРСР 1969 РОКУ: ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА
09.12.2020 17:51
ШЛЮБНО-СІМЕЙНЕ ПРАВО ПЕРІОДУ ГЕТЬМАНЩИНИ
09.12.2020 17:48




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше