:: LEX :: МІЖНАРОДНА ПРАВОВА ДОПОМОГА ПРИ ПРОВЕДЕННІ ПРОЦЕСУАЛЬНИХ ДІЙ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 28


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

МІЖНАРОДНА ПРАВОВА ДОПОМОГА ПРИ ПРОВЕДЕННІ ПРОЦЕСУАЛЬНИХ ДІЙ
 
17.07.2021 10:49
Автор: Єфімова Інна Веніамінівна, кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри правоохоронної діяльності та кримінально-правових дисциплін Університету митної справи та фінансів
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]

Процеси глобалізації здійснюють суттєвий вплив не тільки на сутність забезпечення і реалізації правової допомоги, а й на її зміст, інституціональну та функціональну роль, а також на поставлені перед нею цілі й завдання.

За дотриманням прав та свобод здійснюється міжнародний контроль, і тому його рівень залежить від наявності гарантій і стану забезпечення, до засобів якого слід віднести: а) міжнародно-правові документи, що містять у собі основні правила діяльності, формулюють права, свободи та обов’язки (конвенції, пакти, угоди, договори), а також міжнародні документи, що не містять норм, правил поведінки, безпосередньо не формулюють прав, свобод та обов’язків (декларації, заяви, меморандуми); б) міжнародні органи із контролю та спостереженняза дотриманням основних прав та свобод людини (комісії, комітети) та правового захисту цих прав (суди, трибунали). 

У національному КПК відведено розділ IX щодо міжнародного співробітництва під час кримінального провадження, а його глава 42 регулює питання щодо міжнародної правової допомоги при проведенні процесуальних дій. Крім цього, законодавцем закріплено саме поняття «міжнародна правова допомога»

Міжнародна правова допомога при проведені процесуальних дій - це один із видів міжнародного співробітництва, який полягає у проведенні компетентними органами однієї держави процесуальних дій, виконання яких необхідне для досудового розслідування, судового розгляду або для виконання вироку, ухваленого судом іншої держави або міжнародною судовою установою (п. 1 ч. 1 ст. 541 КПК). Підґрунтям відповідного виду співробітництва є міжнародний договір, КПК, засада взаємності.

На території України з метою виконання запиту про надання міжнародної правової допомоги можуть бути проведені будь-які процесуальні дії, передбачені КПК або міжнародним договором (ст. 561 КПК). 

Зокрема: 

а) проведення слідчих дій: допит особи як свідка, потерпілого, експерта, підозрюваного або обвинуваченого, проведення обшуку, огляду місця події тощо (ч. 3 ст. 552 КПК, ст. 567 КПК); 

б) застосування заходів забезпечення кримінального провадження: розшук, вилучення, арешт чи конфіскація майна (ч. 4 ст. 552 КПК, ст. 568 КПК); 

в) вручення особі документів, виклик особи (ч. 5 ст. 552 КПК, статті 564, 566 КПК); г) тимчасова передача (ст. 565 КПК);

д) прикордонне переслідування (ст. 570 КПК).

Порядок здійснення міжнародної правової допомоги при проведенні процесуальних дій має певні етапи. Процедуру треба розрізняти в залежності від того, чи є Україна запитуючою стороною чи стороною, яка виконує запит іншої держави на своїй території. 

Україна є запитуючою стороною:

1) підготовка судом, детективом, прокурором, слідчим за погодженням с прокурором запиту про міжнародну правову допомогу в кримінальному провадженні та надіслання його Уповноваженому (центральному) органу України (Офіс Генерального прокурора, МЮ, НАБУ). Зміст та форма (доручення, прохання тощо) запиту повинні відповідати вимогам КПК або міжнародного договору, що застосовується у конкретному випадку (ст. 552 КПК);

2) розгляд уповноваженим (центральним) органом запиту на предмет обгрунтованості і відповідності вимогам законів, міжнародних договорів України та вирішення питання про його подальше спрямування (надіслання для виконання або відмова в цьому) (ст.551 КПК); 

3) виконання запиту про міжнародну правову допомогу.

Україна є стороною, яка виконує запит іншої держави на своїй території:

1) отримання уповноваженим (центральним) органом України запиту про міжнародну правову допомогу та його розгляд на предмет обґрунтованості і відповідності вимогам законів і міжнародних договорів України (ч. 1 ст. 554 КПК). 

Запитуючій стороні може бути відмовлено у задоволені запиту у випадках, передбачених міжнародним договором, а за його відсутності - на підставах, передбачених ч. 2 ст. 557 КПК (суперечить конституційним засадам; стосується діяння, яке не є кримінальним правопорушенням за законом України тощо). 

У разі відмови уповноважений (центральний) орган України повідомляє запитуючій стороні причини відмови, а також умови, за яких запит може бути розглянутий повторно (ч. 2 ст. 555 КПК);

2) спрямування запиту (у разі прийняття рішення про задоволення) компетентному органу України (МВС, СБУ, ДСА тощо) для виконання (частини 2-4 ст. 555 КПК); 

3) виконання запиту (доручення) про міжнародну правову допомогу на території України (ст. 558 КПК). 

При цьому визначається конкретний орган досудового розслідування, прокуратура, суд, що будуть виконувати запит; з’ясовується можливість виконання запиту із застосуванням законодавства іноземної держави; вирішується питання про відкладення виконання запиту (ст. 558 КПК) тощо.

Запит виконується упродовж одного місяця з дати його надходження до безпосереднього виконавця (слідчого, прокурора, судді та ін.) після чого складені для забезпечення виконання запиту документи підписуються зазначеними посадовими особами, скріплюються печаткою відповідного органу і надсилаються уповноваженому (центральному) органу України; 

4) завершення процедури надання міжнародної правової допомоги (ст. 560 КПК). 

Правильність виконання запиту перевіряє уповноважений (центральний) орган України і протягом 10 календарних днів після отримання відповідних документів спрямовує їх уповноваженому центральному органу запитуючої сторони. 

У разі відсутності міжнародного договору України з відповідною іноземною державою виконання запиту про міжнародну правову допомогу здійснюється з дотриманням вимог в аналогічному порядку, а отримані документи направляються центральним органом України щодо міжнародної правової допомоги дипломатичним шляхом.

Питання щодо надання правової допомоги потерпілим регулюються у правових актах у значно менших обсягах. Так, 29 листопада 1985 року Організацією Об’єднаних Націй прийнята Декларація основних принципів правосуддя для жертв злочинів та зловживання владою [1], а Європейський суд з прав людини право на правову допомогу визнає не лише у межах конкретного судового розгляду кримінального провадження, але й поза ініційованою судовою процедурою.

Література: 

1. Декларація основних принципів правосуддя для жертв злочинів та зловживання владою: від 29.11.1985 // БД «Законодавство України» / ВР України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/995_114 (дата зверення: 15.10.2018). 

2. Кримінальний процесуальний кодекс України з постатейним коментарем, висновками Верховного Суду України/упоряд. С.Г. Туманов.- Харків: Право, 2019. -  696 с.

3. Шаталюк С. Д. Запровадження міжнародних стандартів надання безоплатної правової допомоги в Україні. Наукові праці. Політологія. 2012. Вип. 170, т. 182. С. 92–97. 

4. Кравченко О. А. Захист прав і свобод людини та громадянина Конституційним Судом України: доктринальні, прикладні та компаративні аспекти : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.02. Київ, 2011. 22 с. 

5. Шумна Л. П. Соціальне обслуговування: загальновизнані міжнародні стандарти. Право та державне управління. 2013. № 1 (10). С. 56–59. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДО ПИТАННЯ СУБ’ЄТІВ ПУБЛІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ГАЛУЗІ ПРИМУСОВОГО ВИКОНАННЯ СУДОВИХ РІШЕНЬ
13.07.2021 19:25
ПРОПОЗИЦІЇ ІЗ ЗАПРОВАДЖЕННЯ НОВОЇ СУДОВОЇ КАРТИ УКРАЇНИ
08.07.2021 20:44
ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПИТАННЯ ЕТИКИ ТА ЕТИКЕТУ НАРОДНОГО ДЕПУТАТА УКРАЇНИ
02.08.2021 20:45




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше