Міжнародна правова база, що регулює пасажирські авіаперевезення, є складним і нормативно важливим компонентом світової авіаційної галузі. Оскільки люди все більше покладаються на авіаперевезення як для бізнесу, так і для відпочинку, стає вкрай важливим забезпечити безпеку та ефективність міжнародних авіаперевезень.
В основі міжнародного авіаційного права лежить Чиказька конвенція, офіційно відома як Конвенція про міжнародну цивільну авіацію, яка була підписана в 1944 році [1]. Ця знакова угода, створена Міжнародною організацією цивільної авіації (ICAO), встановила фундаментальні принципи та стандарти для міжнародного авіасполучення. Конвенція охоплює широкий спектр питань, включаючи суверенітет повітряного простору, аеронавігацію та безпеку повітряних суден.
ICAO, спеціалізована установа Організації Об'єднаних Націй, є головним органом, відповідальним за регулювання та гармонізацію міжнародної цивільної авіації [3]. Її місія полягає в просуванні безпечної, захищеної та ефективної авіації по всьому світу. ICAO розробляє стандарти, рекомендовану практику та процедури, які держави-члени зобов’язуються прийняти для забезпечення справедливості та безпеки пасажирських повітряних перевезень.
На додаток до Чиказької конвенції та стандартів ICAO, країни укладають двосторонні та багатосторонні угоди для регулювання конкретних аспектів пасажирських авіаперевезень. Двосторонні угоди про повітряне сполучення (ASA) укладаються між двома країнами та визначають такі фактори, як маршрути, частоти та пропускну здатність між їхніми відповідними авіакомпаніями. Багатосторонні угоди, з іншого боку, передбачають участь кількох сторін і вирішують ширші питання, такі як конкуренція та екологічні проблеми.
Угоди про відкрите небо, які є прикладом багатосторонніх угод, відіграли важливу роль у лібералізації міжнародних авіаперевезень. Ці угоди усувають багато обмежень на маршрути та пропускну спроможність, сприяючи зростанню конкуренції та часто призводячи до нижчих цін на авіаквитки та більших можливостей для пасажирів.
Безпека пасажирів має першочергове значення в міжнародних авіаперевезеннях. Монреальська конвенція, міжнародний договір, підписаний у 1999 році, встановлює єдині правила відповідальності авіакомпаній у випадках травмування або смерті пасажирів, а також за втрачений або пошкоджений багаж [2]. Тим часом різні міжнародні організації, такі як Міжнародна асоціація повітряного транспорту (IATA) і Міжнародна рада аеропортів (ACI), тісно співпрацюють з урядами для посилення заходів авіаційної безпеки..
Екологічна стійкість стає все більш критичним питанням в авіаційній промисловості. Міжнародна асоціація повітряного транспорту (IATA) запровадила такі програми, як «Схема компенсації та скорочення викидів вуглецю для міжнародної авіації» (CORSIA), щоб усунути викиди парникових газів у галузі [4]. Крім того, міжнародні організації працюють над розробкою екологічно чистого авіаційного палива та більш економних літаків, щоб зменшити вплив пасажирських авіаперевезень на навколишнє середовище.
Висновки. Міжнародне правове регулювання пасажирських повітряних перевезень є багатогранним заходом, який забезпечує безпеку, охорону та ефективність світової авіації. Чиказька конвенція, ІКАО та мережа двосторонніх і багатосторонніх угод утворюють основу цієї нормативної бази. Крім того, постійні зусилля щодо вирішення проблем навколишнього середовища демонструють прихильність галузі до екологічних методів.
Оскільки пасажирські авіаперевезення продовжують рости та розвиватися, міжнародна співпраця та дотримання правових стандартів залишатимуться важливими для задоволення потреб мандрівників, зберігаючи при цьому найвищі стандарти безпеки та екологічної відповідальності в авіаційному секторі.
Література:
1. Конвенція про міжнародну цивільну авіацію. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_038#Text (дата доступу: 14.09.2023)
2. Конвенція про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_594#Text (дата доступу: 14.09.2023)
3. Міжнародна організація цивільної авіації. Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України. URL: https://mtu.gov.ua/content/mizhnarodna-organizaciya-civilnoi-aviacii.html (дата доступу: 14.09.2023)
4. CORSIA. Державна авіаційна служба України. URL: https://avia.gov.ua/pro-nas/mizhnarodna-diyalnist/corsia/ (дата доступу: 14.09.2023)
___________________
Науковий керівник: Замула Аліна Юріївна, кандидат юридичних наук, Національний університет «Одеська юридична академія»
|