:: LEX :: КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПРАВА НА МЕДИЧНУ ДОПОМОГУ В УКРАЇНІ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 67)

Термін подання матеріалів

12 грудня 2024

До початку конференції залишилось днів 1


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПРАВА НА МЕДИЧНУ ДОПОМОГУ В УКРАЇНІ
 
12.06.2024 14:18
Автор: Міщеряков Георгій Андрійович, аспірант Науково-дослідного інституту державного будівництва та місцевого самоврядування Національної академії правових наук України
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]


Право на медичну допомогу, як один із складників більш загального права на охорону здоров’я, є однією з його найважливіших частин. Конституція України містить досить багато статей, які регулюють право на медичну допомогу як прямо, так і опосередковано. Тобто є статті, що прямо згадують право на охорону здоров’я чи його складову частину - право на медичну допомогу та є статті, що згадують деякі інші права, без яких неможливо уявити належну реалізацію права на медичну допомогу. 

Так, стаття 49 Конституції України прямо вимагає від держави вчинення дій щодо організації належного та доступного кожному безоплатного медичного обслуговування, створення державних та комунальних закладів охорони здоров’я, а також прямо забороняє скорочення вже існуючих таких закладів [1].

Окрім прямого регулювання права на медичну допомогу Конституція України регулює сфери життя, які мають прямий вплив на реалізацію права на медичну допомогу. Наприклад, стаття 50 установлює право кожного на безпечне довкілля та на вільний доступ до інформації щодо безпечності довкілля та якості продуктів харчування та предметів побуту [1]. Без безпечного довкілля та якісних продуктів харчування важко уявити можливість людини залишатися здоровою. Це означає, що регулювання цих речей має величезний вплив на реалізацію права на охорону здоров’я та медичну допомогу.

Стаття 28 забороняє медичні, наукові та будь-які інші досліди над людиною без її згоди [1]. І це формулювання також регулює надання медичної допомоги, оскільки ця допомога у переважній більшості випадків не може бути насильницькою та нести у собі ризик шкоди життю та здоров’ю з причини застосування ненадійних чи маловивчених методів.

Стаття 32 забороняє втручання в особисте життя [1] і також має вплив на регулювання медичної допомоги, оскільки у тому числі говорить про недопустимість розголошення інформації щодо хвороби чи лікування особи. У той же час з цієї статті виходить право особи на відмову від медичного втручання.

Окрім Конституції України регулювання права на медичну допомогу знайшло своє відображення у рішеннях Конституційного суду України.

Так, у рішенні по справі № 1-29/98 від 25 листопада 1998 року, Конституційний Суд визнає такими, що не відповідають Конституції деякі положення Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних закладах охорони здоров'я та вищих медичних закладах освіти» від 17 вересня 1996 року № 1138, а саме затвердження Переліку платних послуг, положення щодо дозволу медичним закладам приймати плату за медичні послуги як добровільні внески [3]. Це рішення вочевидь обумовлено тим, що на практиці добровільні внески можуть бути використані, як спосіб отримання оплати від пацієнтів за послуги, що згідно до Конституції повинні бути безкоштовні.

У рішенні по справі № 1-13/2002 від 29 травня 2002 року Конституційний Суд дає офіційне тлумачення терміну «безоплатна медична допомога» та відповідає на питання, чи може медична допомога надаватися за рахунок інших джерел, окрім місцевого чи державного бюджету. Безоплатність Суд тлумачить як «у державних та комунальних закладах охорони здоров'я медична допомога надається всім громадянам незалежно від її обсягу та без попереднього, поточного або наступного їх розрахунку за надання такої допомоги». В той же час Суд встановлює, що фінансування медичної галузі за рахунок позабюджетних джерел не суперечить поняттю «безкоштовності» медичної допомоги, але таке фінансування, його обсяг та джерела повинні визначатися законом. Також, на думку Конституційного суду, потребує визначення саме поняття «медична допомога». Це рішення Конституційного Суду здебільшого продиктоване критичною ситуацією з фінансуванням, що склалася на той момент у медичній галузі, та нагальною потребою у вирішенні цього питання [2].  

У рішенні № 13-р/2018 від 20 грудня 2018 року суд врегулював питання госпіталізації недієздатної особи до психіатричного стаціонару та встановив, що особа може бути госпіталізована проти її волі виключно за рішенням суду [4]. Таку ж позицію Суд висловив у своєму рішенні по справі № 1-1/2016 від 1 червня 2016 року [5].

Враховуючи вищенаведене можна зробити висновок, що право на медичну допомогу в Україні регулюється  цілою низкою норм Конституційного права. Конституційний Суд України відіграє у  процесі правового регулювання одну з основних ролей, вирішуючи спірні моменти та розбіжності в трактуванні цього права, враховуючи теперішню ситуацію та нові виклики сьогодення. 

Список використаних джерел:

1. Конституція України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР (з подальшими змінами). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр.

2. Рішення Конституційного Суду України (справа про безоплатну медичну допомогу) від 29.05.2002 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v010p710-02#n54.

3. Рішення Конституційного Суду України по справі N 1-29/98 від 25.11.1988 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v015p710-98#Text.

4. Рішення Конституційного Суду України по справі №1-170/2018(1114/18) від 20.12.2018 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v013p710-18#Text.

5. Рішення Конституційного Суду України по справі № 1-1/2016 від 1.06.2016 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v002p710-16#Text.

____________________ 

Науковий керівник: Мерник Анастасія Муслімівна, доктор юридичних наук, доцент, Національна академія правових наук України



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
СВІТОВИЙ ТА НАЦІОНАЛЬНИЙ ДОСВІД ЩОДО ПРЕВЕНЦІЇ БУЛІНГУ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ
27.05.2024 14:02
ГЕНЕЗИС АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ТАРИФОУТВОРЕННЯ У СФЕРІ ВАНТАЖНИХ ЗАЛІЗНИЧНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ
17.06.2024 11:29
ЩОДО ПИТАННЯ НЕСУМІСНОСТІ АДВОКАТСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ВІЙСЬКОВОЮ СЛУЖБОЮ
14.06.2024 15:07
РОЛЬ КОНСТИТУЦІЙНИХ СУДІВ У КОНЦЕПЦІЇ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КОНСТИТУЦІЙНОЇ ДЕМОКРАТІЇ: ДЕЯКІ ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ
14.06.2024 15:03
ЕВОЛЮЦІЯ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ МЕДІАЦІЇ У ПУБЛІЧНО-ПРАВОВИХ СПОРАХ
13.06.2024 12:15
РОЛЬ МІЖНАРОДНОГО КРИМІНАЛЬНОГО СУДУ В РОЗСЛІДУВАННІ ЗЛОЧИНІВ ТА ЗЛОЧИНІВ ПРОТИ ЛЮДЯНОСТІ ПІД ЧАС ВІЙНИ В УКРАЇНІ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
13.06.2024 12:07
УКРАЇНА – КОНЦЕПТ СОЦІАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ
12.06.2024 13:53
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНОСТІ НОРМАТИВНИХ АКТІВ ЯК ФУНКЦІЯ РЕГЛАМЕНТУ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
12.06.2024 13:45
ЗАХОДИ ВПЛИВУ, ЩО ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ДО НЕПОВНОЛІТНІХ ОСІБ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ ЯК ЗАХОДІВ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ
03.06.2024 14:19




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше