:: LEX :: ЗАХИСТ ПРАВ ПРАЦІВНИКІВ У КОНТЕКСТІ ЗАКОНОДАВЧОГО РОЗШИРЕННЯ ПІДСТАВ ЗВІЛЬНЕННЯ З РОБОТИ З ІНІЦІАТИВИ РОБОТОДАВЦЯ
UA  PL  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 72)

Термін подання матеріалів

14 травня 2025

До початку конференції залишилось днів 17


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ЗАХИСТ ПРАВ ПРАЦІВНИКІВ У КОНТЕКСТІ ЗАКОНОДАВЧОГО РОЗШИРЕННЯ ПІДСТАВ ЗВІЛЬНЕННЯ З РОБОТИ З ІНІЦІАТИВИ РОБОТОДАВЦЯ
 
07.03.2025 10:19
Автор: Породько Вікторія Володимирівна, кандидат юридичних наук, доцент, Національна академія Служби безпеки України
[Секція 3. Цивільне та сімейне право. Цивільне процесуальне право. Комерційне право. Житлове право. Зобов’язальне право. Міжнародне приватне право. Трудове право та право соціального забезпечення]


Зміни, що відбуваються у виробничій сфері і, перш за все, у її приватному секторі тягнуть за собою й відповідне оновлення законодавчої регламентації трудових відносин. Значна його частина стосується інституту звільнення з роботи, у тому числі з ініціативи роботодавця. Враховуючи, що підстави такого звільнення дістають своє розширення, виникає потреба в їх детальному аналізі на предмет забезпечення при цьому прав та інтересів працівників.

Відповідно до ч. 2 ст. 1 Кодексу законів про працю України [1], законодавство про працю встановлює високий рівень її умов та всемірну охорону трудових прав працівників, а їх вивільнення у звʼязку з переходом на ринкову економіку повʼязується з можливістю перепідготовки, що є складовою права громадян на працю, яке забезпечується державою [1, ч. 1 ст. 2].

За положеннями абз. 7 ч. 1 ст. 5-1 КЗпП України, держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України, правовий захист від незаконного звільнення та сприяння у збереженні роботи, а ч. 4 ст. 22 Кодексу встановлена заборона на будь-яке пряме чи непряме обмеження трудових прав працівника при припиненні трудового договору.

Загальними запобіжниками порушень прав працівника при звільненні з роботи виступають його безпосереднє ознайомлення до початку роботи з трудовою функцією, яку він повинен виконувати, правами, обовʼязками та умовами праці, правилами внутрішнього трудового розпорядку або умовами встановлення режиму роботи, тривалістю робочого часу і відпочинку, а також положеннями колективного договору (у разі його укладення), процедурою та строками попередження про припинення трудового договору; завчасні повідомлення про зміни умов праці, спричинені передачею субʼєкта господарювання; заборона вимагати виконання роботи, не обумовленої трудовим договором; обмеження на звільнення деяких працівників, встановлені ст. 184 КЗпП України; недійсність умов трудових договорів, які погіршують становище працівників порівняно з законодавством України про працю; можливість встановлювати умови розірвання контракту угодою сторін, а також можливість визначати додаткові права, обовʼязки і відповідальність сторін та умови припинення або дострокового розірвання договору за взаємною згодою сторін у разі застосування спрощеного режиму регулювання трудових відносин.

Розширення підстав звільнення працівника з роботи з ініціативи роботодавця, що дістало своє закріплення в трудовому законодавстві в останні роки, обумовлюється, в основному, підвищенням професійно-кваліфікаційних вимог до працівників з огляду на зміни в організації та структурі виробництва чи державної служби; необхідністю припинення проявів, які призводять до порушення прав інших учасників трудових відносин; посиленням боротьби з корупцією та запровадженням спеціального правового режиму внаслідок зовнішньої збройної агресії.

До таких підстав розірвання роботодавцем трудового договору, укладеного на невизначений строк, а також строкового трудового договору до закінчення строку його дії, відноситься встановлення невідповідності працівника займаній посаді, на яку його прийнято, або виконуваній роботі протягом строку випробування [1, п. 11 ч. 1 ст. 40]. Воно передбачає, що протягом випробування організаторських та професійних характеристик, заявлених працівником при укладанні трудового договору як особисто, так і шляхом документального відображення, вони не дістали свого практичного підтвердження, позбавляючи можливості працівника надалі виконувати свої обовʼязки відповідно до професійно-кваліфікаційних вимог. Забезпечення законодавчо закріпленої процедури укладення угоди та проходження випробування, з якою був обізнаний працівник на момент прийняття на роботу і на яку він погодився, дає можливість не допустити порушення його прав на цій стадії трудових правовідносин.

З недотриманням професійних вимог, що предʼявляються до працівників державного апарату, прямо повʼязана закріплена в п. 13 ч. 1 ст. 40 КЗпП України підстава розірвання трудового договору, яка полягає у відмові працівника Бюро економічної безпеки України від проходження атестації або прийняття атестаційною комісією рішення про неуспішне проходження ним такої атестації, що здійснюється відповідно до п. 4 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України» [2].

Крім того, що дана підстава стосується окремої категорії працівників, з огляду на що повинна була бути включена до ч. 1 ст. 41 КЗпП України, яка визначає додаткові підстави розірвання трудового договору, вона витікає з нових, раніше відсутніх у трудовому законодавстві кваліфікаційних вимог до працівників окремого державного органу. Враховуючи, що зазначена вимога є обовʼязковою і для працівників, які раніше виконували аналогічні функції в ліквідованому органі та підлягають для продовження їх виконання переведенню, правомірність звільнення таких працівників через непроходження атестації встановлюється у судовому порядку.

Серед додаткових підстав розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця з окремими категоріями працівників за певних умов п. 3-1 ч. 1 ст. 41 КЗпП України передбачає вчинення домашнім працівником винних дій, які завдали або могли завдати шкоди життю чи здоровʼю члена домогосподарства. Важливою обставиною цієї підстави є не лише кваліфікація дій, як таких, що спричинили або могли спричинити шкоду роботодавцю чи членам його родини, а й встановлення вини працівника у їх вчиненні. Оскільки законодавець не повʼязує це з наявністю судового рішення за таким фактом, незгода працівника із застосуванням стосовно нього даної підстави звільнення з роботи може бути підставою для розгляду трудового спору у судовому порядку.

З метою забезпечення нормального психологічного клімату та рівності прав працівників у процесі трудових відносин підстави розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця розширено за рахунок включення до них вчинення працівником мобінгу (цькування), встановленого судовим рішенням, що набрало законної сили [1, п. 12 ч. 1 ст. 40], та вчинення керівником підприємства, установи, організації мобінгу (цькування) незалежно від форм прояву та/або невжиття заходів щодо його припинення, встановленого судовим рішенням, що набрало законної сили [1, п. 1-1 ч. 1 ст. 41]. Судова преюдиція застосування цієї підстави звільнення виступає гарантією забезпечення прав працівника, трудові відносини з яким припиняються.

Посилення в Україні боротьби з корупцією та впровадження законодавчих запобіжників її поширення обумовили включення до законодавства про працю норми, яка передбачає нову додаткову підставу звільнення працівника з роботи з огляду на корупційні ризики, повʼязані із його статусом. Зокрема, п. 4-1 ч. 1 ст. 41 КЗпП України регламентована можливість розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця у разі наявності у працівника реального чи потенційного конфлікту інтересів, який має постійний характер і не може бути врегульований в інший спосіб, передбачений Законом України «Про запобігання корупції». Виходячи з того, що, в цілому, антикорупційне законодавство встановлює способи уникнення таких ризиків, працівник на практиці може вжити доступних йому заходів щодо ліквідації конфлікту інтересів. І лише при його небажанні врегулювання, або реальній неможливості цього – він підлягає звільненню, яке не може бути для нього несподіваним через ознайомлення з відповідними положеннями законодавства при укладенні трудового договору.

Ряд нових законодавчо закріплених підстав розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця повʼязаний з функціонуванням в Україні правового режиму воєнного стану, викликаного зовнішньою збройною агресією. Він включає в себе випадки призову або мобілізації роботодавця - фізичної особи під час особливого періоду [1, п. 10 ч. 1 ст. 40], набрання законної сили вироком суду, яким працівника засуджено (крім звільнення від відбування покарання з випробуванням) за вчинення злочину проти основ національної безпеки України [1, п. 13 ч. 1 ст. 40], неможливості забезпечення працівника роботою, визначеною трудовим договором, у звʼязку із знищенням (відсутністю) виробничих, організаційних та технічних умов, засобів виробництва або майна роботодавця внаслідок бойових дій [1, п. 6 ч. 1 ст. 41]. І якщо підстава, що спричинена притягненням працівника до кримінальної відповідальності за вчинення злочинів певної категорії з призначенням реального покарання, безпосередньо залежить від протиправної поведінки самого працівника, яку він міг і повинен був усвідомлювати, то інші дві підстави фактично є наслідком дії третьої особи, яка не є стороною трудового договору, але від поведінки якої залежить рішення роботодавця. Можливість з його боку не розривати трудових відносин з працівником залежить від умов, що дозволяють або унеможливлюють подальше продовження виробничого процесу. Це, в свою чергу, позбавляє працівника підстав апелювати з приводу свого звільнення, до якого вимушений був вдатися роботодавець. 

Однією з новел законодавства про працю є запровадження як підстави для звільнення з роботи працівника з ініціативи роботодавця невиконання ним правил поведінки на підприємстві, в установі, організації в частині положень, передбачених ч. 2 ст. 142 Кодексу законів про працю України [1, п. 14 ч. 1 ст. 40]. Норма права, на яку зроблено посилання у цьому пункті, включена до ст. 142 Кодексу його одночасними змінами і встановлює, що складовою правил внутрішнього трудового розпорядку можуть бути правила поведінки на підприємстві, в установі, організації, які містять положення, зокрема, про зобовʼязання працівників про нерозголошення інформації з обмеженим доступом, зокрема інформації, що становить державну чи комерційну таємницю, а також про умови роботи з конфіденційною інформацією.

Разом з тим, ст. 142 КЗпП України доповнена частиною третьою, яка передбачає, що встановлення правил поведінки на підприємствах, в установах, організаціях, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, та/або обʼєктах чи операторах критичної інфраструктури є обовʼязковим. Враховуючи, що зазначені правила поведінки, невиконання яких працівником тягне за собою розірвання з ним трудового договору з ініціативи роботодавця, віднесені до структури правил внутрішнього трудового розпорядку, якими згідно з ч. 1 ст. 142 КЗпП України визначається трудовий розпорядок на підприємствах, в установах, організаціях, і які затверджуються трудовими колективами за поданням власника або уповноваженого ним органу і виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) на основі типових правил, ці уточнені правила поведінки повинні знайти своє відображення в типових правилах та пройти встановлену законом процедуру затвердження, особливо на підприємствах, в установах, організаціях, зазначених у частині третій даної статті, оскільки їх недотримання повʼязане з обмеженням прав працівників. Певною правовою гарантією цих прав є необхідність для звільнення за даною підставою попередньої згоди виборного органу (профспілкового представника), первинної профспілкової організації, членом якої є працівник, що в період дії правового режиму воєнного стану є обовʼязковою лише для працівників, обраних до профспілкових органів [3, ч. 2 ст. 5].

Забезпечення трудових прав працівника при розірванні трудового договору з ініціативи роботодавця є не лише відстоюванням інтересів працюючих, а й гарантією нормального функціонування виробничих процесів та системи господарювання, особливо в умовах кадрового дефіциту.

Література:

1. Кодекс законів про працю України: Закон України від 10 грудня 1971 р. № 322-VIII. Відомості Верховної Ради. 1971. Додаток до № 50.

2. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України: Закон України від 20 червня 2024 р. № 3840-ІХ. Відомості Верховної Ради України. 2024. № 46. Ст. 265.

3. Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану: Закон України від 15 березня 2022 р. № 2136-ІХ. Url: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2136-20#Text (дата звернення: 17.02.2025 р.)



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ЩОДО ФУНКЦІЙ ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ДЕРЖАВИ ЗА ДІЇ ДЕРЖАВНИХ ОРГАНІВ ТА ДІЇ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ, ЩО НАЛЕЖАТЬ ДЕРЖАВІ
25.02.2025 09:35
ПОКАЗАННЯ СВІДКІВ ТА ЇХ ОСОБЛИВОСТІ ЯК ДОКАЗУ У ЗЕМЕЛЬНО-ОРЕНДНИХ СПОРАХ ЩОДО ЗЕМЕЛЬ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ПРИЗНАЧЕННЯ
14.03.2025 16:21
ДАВНЬОРИМСЬКИЙ ТА НОВОЄВРОПЕЙСЬКИЙ АРХЕТИПИ СИСТЕМНОЇ РАЦІОНАЛЬНОСТІ ПРИВАТНОГО ПРАВА
12.03.2025 18:06
ЗАСТОСУВАННЯ ДОКТРИНИ «FORUM NON CONVENIENS» У КОНТЕКСТІ ВИЗНАЧЕННЯ МІЖНАРОДНОЇ ПІДСУДНОСТІ СПРАВ
11.03.2025 15:04
СПОСОБИ ЗАХИСТУ ПРАВА ВЛАСНОСТІ
10.03.2025 13:56
ДЕМПІНГУВАННЯ РОЗМІРУ ОПЛАТИ ЗА ВЧИНЕННЯ НОТАРІАЛЬНИХ ДІЙ: ПРАВОВІ, ЕКОНОМІЧНІ ТА ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ
06.03.2025 09:41
ДИСТАНЦІЙНА РОБОТА ТА ФРІЛАНС В УКРАЇНІ: ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ
03.03.2025 10:12




© 2006-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше