:: LEX :: КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВІ ІНСТИТУТИ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ
UA  PL  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 71)

Термін подання матеріалів

16 квітня 2025

До початку конференції залишилось днів 0


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВІ ІНСТИТУТИ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ
 
13.03.2025 10:21
Автор: Конончук Богданна Ростиславівна, здобувачка освітнього ступеня бакалавра юридичного факультету Хмельницького університету управління та права імені Леоніда Юзькова
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]

Система галузі конституційного права – це її внутрішня будова, що характеризується єдністю та взаємодією усіх елементів, до яких відносяться конституційно-правові норми та інститути.  

Конституційно-правовий інститут – відносно самостійний відокремлений комплекс конституційно-правових норм, що регулюють у межах галузі конституційного права певну сферу або групу однорідних суспільних відносин. 

Прийнято виділяти три групи конституційно-правових інститутів: 

І. Загальні (генеральні) конституційно-правові інститути – носять комплексний характер і включають значну кількість правових норм, що регулюють великі групи суспільних відносин:

• Інститут загальних засад конституційного ладу України;

• Інститут основ правового статусу людини і громадянина;

• Інститут форм безпосередньої демократії (вибори, референдуми);

• Інститут конституційної системи органів державної влади;

• Інститут територіального устрою держави;

• Інститут основ місцевого самоврядування.

ІІ. Основні (головні) інститути – об’єднують правові норми, що регулюють певні групи однорідних суспільних відносин в межах загальних інститутів. Їх характеризує більш вузька предметна і функціональна спеціалізація. Наприклад, в рамках загального інституту форм безпосередньої демократії можна виділити такі основні (головні) інститути, як інститут виборів Президента України, інститут виборів народних депутатів України, інститут місцевих виборів.  

ІІІ. Початкові (субінститути) – в межах головних інститутів об’єднують невелику кількість правових норм, що регулюють вузьке коло суспільних відносин. Наприклад, в межах головного інституту виборів Президента України можна виділити інститут висування та реєстрації кандидатів в Президенти України, інститут передвиборної агітації, інститут голосування, інститут визначення результатів виборів тощо.  

Існує також точка зору про необхідність виокремлення в системі конституційного права України такого елементу, як підгалузь (Фризький О. Ф.), яка розуміється в такому випадку як система норм, що регулюють особливу сукупність близьких за змістом однорідних відносин у певній сфері. В літературі, зокрема, зустрічаються такі назви, які можна визначити як види підгалузей конституційного права: Муніципальне право; Виборче право; Навіть гуманітарне право. 

Отже, конституційно-правовий інститут – це відносно самостійний відокремлений комплекс конституційно-правових норм, що регулюють у межах галузі конституційного права певну сферу або групу однорідних суспільних відносин.  

Література:

1. Класифікація і характеристика інститутів конституційного права: https://studies.in.ua/shpora-konst_pravo/388-klasifkacya-harakteristika-nstitutv-konst-prava.html 

2. Конституційне право України – провідна галузь у системі права України: https://studentam.net.ua/content/view/5983/93/  



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
МІЖНАРОДНІ САНКЦІЇ ЯК ЗАСІБ ВПЛИВУ НА ДЕРЖАВУ-ПОРУШНИКА
11.03.2025 15:49
ЗМІНИ В ЗАКОНОДАВСТВІ УКРАЇНИ У СФЕРІ ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЇ ДОМАШНЬОМУ НАСИЛЬСТВУ, НАСИЛЬСТВУ ЗА ОЗНАКОЮ СТАТІ
11.03.2025 15:42
ПРАВОВИЙ РЕЖИМ ВОЄННОГО СТАНУ У АКТАХ КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
11.03.2025 15:28
ФУНКЦІЇ МІСЦЕВИХ ФІНАНСІВ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ
11.03.2025 15:21
ПОДАТКОВИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ ЯК ДЖЕРЕЛО НОРМАТИВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ МІСЦЕВИХ ПОДАТКІВ В УКРАЇНІ
11.03.2025 15:12
ФОРМУВАННЯ ГРОМАДСЬКОЇ ДУМКИ ПРО НАЦІОНАЛЬНУ ПОЛІЦІЮ: ВПЛИВ ОСОБИСТОГО ДОСВІДУ, МЕДІА ТА РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ
11.03.2025 14:55
ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СТАТУСУ ВІЙСЬКОВИХ І ЦИВІЛЬНИХ МІСІЙ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ
10.03.2025 14:03




© 2006-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше