:: LEX :: ПРОЦЕДУРА ІМПІЧМЕНТУ: МЕХАНІЗМ ЗАСТОСУВАННЯ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 60)

Термін подання матеріалів

16 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 19


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРОЦЕДУРА ІМПІЧМЕНТУ: МЕХАНІЗМ ЗАСТОСУВАННЯ
 
04.02.2010 20:57
Автор: Павловська Наталія Володимирівна, кандидат юридичних наук, докторант докторантури та ад’юнктури Київського національного університету внутрішніх справ
[Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Міжнародне право]
Механізм процедури імпічменту Президента України не отримав достатньої правової регламентації. По суті, він вичерпується статтями 85 і 111 Конституції України, що, з огляду на стислість конституційних формулювань, є явно недостатнім для практичного вирішення маси питань, що забезпечують відтворення і наступність президентської влади. Як відзначає М.С. Бондар, «Конституція і поточне законодавство повинні не нівелювати, а, офіційно, на нормативно-правовому рівні визнавати сам факт існування незбіжних інтересів, конфліктів і соціальних суперечностей, запропонувати ефективні правові способи їх вирішення». [1]
Виходячи з цього, необхідно чітко визначити науково-практичні пропозиції, що спрямовані на створення необхідної нормативно-правової бази, що забезпечує реалізацію механізму процедури імпічменту Президента України.
На сьогоднішній день різні джерела трактують визначення «імпічменту» в різноманітних формах. Це і спеціальна парламентська процедура обвинувачення вищих посадових осіб держави у випадках порушення ними законів країни. Це може бути і особливий порядок судочинства у справах про злочини, що скоєні державної елітою.[2] Юридичний словник Cполучених штатів Америки дає таке тлумачення: «Імпічмент - це розгляд у квазіполітичному суді кримінальної справи, порушеної проти державного службовця».[3] Найчастіше, імпічмент - це парламентська процедура позбавлення президента недоторканності у зв'язку із скоєнням ним певного злочину. Вона як правило супроводжується усуненням його з посади (посту). Класичним визначенням імпічменту є - відсторонення від справ і притягнення до відповідальності вищих посадових осіб держави, що не змогли виконати покладені на них обов’язки. [4]
Конституція України та конституційне законодавство України також не надають чіткого визначення імпічменту. Єдиними підставами для запуску процедури є «вчинення державної зради або іншого злочину» (ч. 1 ст. 111 Конституції України), які підпадають під дію кримінального закону. Процедура імпічменту закінчується відстороненням позбавленого недоторканності Президента України від влади.
У статті 111 Конституції України визначено наступний порядок усунення Президента з поста Верховною Радою України:
1. Питання про імпічмент ініціюється більшістю від конституційного складу Верховної Ради України. Для проведення розслідування Верховна Рада України створює спеціальну тимчасову слідчу комісію, до складу якої включаються спеціальний прокурор і спеціальні слідчі. Висновки і пропозиції тимчасової слідчої комісії розглядаються на засіданні Верховної Ради.
2. За наявності підстав Верховна Рада України не менш як двома третинами від її конституційного складу приймає рішення про звинувачення Президента України. Рішення про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту приймається Верховною Радою України не менш як трьома четвертими від її конституційного складу після перевірки справи Конституційним Судом України і отримання його висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент та отримання висновку Верховного Суду України про те, що діяння, в яких звинувачується Президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину.[5]
Проблема полягає в тому, що усунення президента з посади відбувається фактично до визнання його винним у суді, як це передбачено тією ж Конституцією України. Сторони не зобов'язані виступати в суді, доводити переконливість своїх аргументів, і нарешті, відсторонення президента від влади не передує рішення суду.
Тривалість діяльності глави держави, що включає підстави усунення з поста в порядку імпічменту, що безпосередньо характеризує його статус, відображає існуючий в державі конституційно-правовий режим, впливає на рівень розвитку державної демократії. Підстави припинення виконання повноважень глави держави до закінчення конституційного строку викликаються обставинами, які вимагають налагодженого і надійного механізму забезпечення безперервності президентського управління. Конституційний Суд України щодо регламентування процедури встановлення стійкої нездатності Президента України за станом здоров'я здійснювати належні йому повноваження зазначив, що визначення відповідного порядку може бути здійснено із дотриманням положень що випливають із Конституції України вимог, з тим, щоб забезпечувалися безперервність і стабільність здійснення повноважень Президента України, виключення чинників, що перешкоджають нормальному функціонуванню інститутів влади.[6]

Література:
1. Бондар Н.С. Власть и свобода на весах конституционного правосудия: Защита прав человека Конституционным Судом Российской Федерации. -М., 2005. – С.592.
2. Колосова Н.М. Конституционная ответственность: природа, особенности, структура. Монография. –М., 2005. –С.194.
3. Black's Law Dictionary. - USA. 1891. - C. 1941.
4. Сучасний українсько-англійський юридичний словник. –К., 2007. –С.632.
5. Конституція України. Інтернет ресурс: www.zakon.rada.gov.ua.
6. Рішення Конституційного Суду України. Том 3. –К., 2010. – С. 596.

e-mail: wwwpav@gmail.com

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПОВНОВАЖЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ У СФЕРІ ДОСТРОКОВОГО ПРИПИНЕННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
29.01.2010 19:50
ФІНАНСОВА СКЛАДОВА НЕЗАЛЕЖНОСТІ СУДОВОЇ ВЛАДИ
27.01.2010 22:56
ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ АКТИВНОГО ВИБОРЧОГО ПРАВА В УКРАЇНІ
26.01.2010 07:42
ОКРЕМІ АСПЕКТИ ПРАВОТВОРЧОСТІ У КОНТЕКСТІ СУДОВО-ПРАВОВОЇ РЕФОРМИ В УКРАЇНІ: ПОГЛЯД В МИНУЛЕ ТА ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ
14.01.2010 18:59
ПРО СПІВВІДНОШЕННЯ СОЦІАЛЬНОГО, ДЕРЖАВНОГО ТА ГРОМАДСЬКОГО КОНТРОЛЮ
08.02.2010 18:31




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше