Автор: Ковальчук Людмила Сергіївна, студентка юридичного факультету Національного університету ДПС України
[Фінансове право. Банківське право]
Для визначення поняття фінансового контролю як інституту фінансового права, необхідно визначити місце даного інституту в системі фінансового права. Фінансове право як самостійна галузь права пройшло довгий шлях свого становлення та розвитку, на кожному етапі якого виникали нові правові інститути, вдосконалювалася структура існуючих, визначалось їх місце в системі цієї галузі. Інститут фінансового контролю як специфічний інститут фінансового права є відокремленою сукупністю юридичних норм усередині фінансового права як галузі права, які об’єднані певною спільністю ознак регульованого ними виду однорідних суспільних відносин (фінансово-контрольних) та має специфічні цілі і завдання. Щодо розміщення інституту фінансового контролю в системі фінансового права існують різні думки вчених. Вони по різному трактують саме поняття фінансового контролю і його місце в фінансовому праві. Варто зазначити, що більшість вчених (О.М. Александров, Н.О. Ковальва, А.І. Халфіна, Ю.А. Ровинський) відносять інститут фінансового контролю до загальної частитни [1, с. 34]. Іншу думку відстоює О.Ю. Грачова, яка вважає, що фінансовий контроль є не інститутом фінансового права, а його підгалуззю. На нашу думку фінансовий контроль краще називати інститутом фінансового права [2, с. 44]. Інститут фінансового контролю є відокремленою, стійкою групою норм, що регулюють єдиний комплекс правовідносин, які називаються фінансово-контрольні. Його норми є загальними для всіх фінансово-правових інститутів, що містяться в особливій частині фінансового права. Фінансовий контроль, як інститут загальної частини фінансового права складається з фінансово-правових норм, які визначають поняття фінансового контролю, його мету і завдання, цілі та принципи, а також суб’єкти, об’єкти, предмет, види, форми і методи, тобто регулюють організацію і порядок проведення фінансового контролю. Підводячи підсумок варто сказати, що фінансовий контроль посідає одне з основних місць серед інститутів фінансового права, фінансовий контроль є гарантом суверенітету держави, її цілісності та економічного процвітання, але на даний час роль фінансового контролю в діяльності держави не значний, оскільки не розроблений механізм правового регулювання даної діяльності. Для підвищення ролі фінансового контролю в Україні, вирішення основних проблем у державі, що пов’язані з цим питанням, необхідно реформувати систему фінансового контролю шляхом реалізації таких основних напрямів: прийняття Закону України «Про фінансовий контроль в Україні»; створення необхідних умов для здійснення незалежного контролю за використанням фінансових ресурсів у державі; впровадження нової інформаційної системи, яка б забезпечила обмін необхідною інформацією між контрольними органами у державі; вирішити на законодавчому рівні питання, пов’язані з матеріальним забезпеченням працівників контролюючих органів тощо.
Література: 1. Германчук П.К.,Стефанюк І.Б., Рубан Н.І., Александров В.Т., Назарчук О.І. Державний фінансовий контроль: ревізія і аудит.-К.: НВП «АВТ», 2004-34. 2. Грачева Е.Ю. Проблемы правового регулирования государственного финансового контроля.-М.: Юриспруденция, 2000. – с. 44.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter