:: LEX :: ЗАХИСТ ГРОМАДЯНАМИ ПРАВА НА СВОБОДУ ДУМКИ, СОВІСТІ І ВІРОСПОВІДАННЯ У ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СУДІ З ПРАВ ЛЮДИНИ
UA  RU  EN
 
  Главная
  Как принять участие в научной конференции?
  Календарь конференций
  Редакционная коллегия. ОБ «Наукова спильнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архив

Актуальные исследования правовой и исторической науки (выпуск 60)

Срок представления материалов

16 апреля 2024

До начала конференции осталось дней 0


  Научные конференции
 

  Полезные правовые интернет ресурсы
 

 Полезные ссылки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Счетчики


 Ссылки


 Кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ЗАХИСТ ГРОМАДЯНАМИ ПРАВА НА СВОБОДУ ДУМКИ, СОВІСТІ І ВІРОСПОВІДАННЯ У ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СУДІ З ПРАВ ЛЮДИНИ
 
12.12.2017 17:05
Автор: Співак Ірина Вікторівна, старший викладач кафедри господарського та адміністративного права Факультету соціології і права, Національного технічного університету “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського”
[Секция 2. Конституционное право. Конституционное процессуальное право. Международное право]

Виступаючи в Комісії ООН з прав людини, Генеральний секретар Організації Об’єднаних Націй Кофі Аннан, зазначив, що права людини – це те, що забезпечує гідність та людську цінність кожного чоловіка, жінки та дитини; є універсальними та невід’ємними правами людини висловлюватись, діяти, зростати, вчитись і жити відповідно до свого світосприйняття[1]. Відповідно до ст. 21 Конституції України права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними [2] і мають охоронятись законом з огляду на те, що саме  права і свободи людини і їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави ( ст. 3 Конституції України). 

Ефективний і досконалий механізм реалізації та захисту прав і основних свобод людини є ознакою правової держави. Особа, права якої порушуються, має право щодо їх захисту в суді, в т.ч. ( відповідно до ст. 55 Конституції України ) в міжнародній судовій установі – Європейському суді з прав людини ( далі – Європейський суд ), уповноваженому розглядати заяви відповідно до ратифікованої Верховною Радою України Конвенції про захист прав і основних свобод людини.

Права і свободи передбачені Конвенцією, зачіпають найважливіші сторони життя особи і мають громадянську,політичну, економічну і соціальну спрямованість.

Релігійний фактор впливає на економіку, політику, державу, міжнаціональні відносини, сім’ю, культуру через діяльність віруючих індивідів, організацій в цих сферах. Відбувається “накладання” релігійних відносин на інші суспільні відносини [3,21].

До невід’ємних, невідчужуваних громадянських прав, визначених Конвенцією про захист прав і основних свобод людини ( далі – Конвенції )  належать, в тому числі, і право на свободу думки, совісті і віросповідання.

Як зазначив один із фундаторів сучасної ліберальної політичної філософії І.Берлін, “ свобода – це свобода: не  рівність, рівноправність, або справедливість, не щастя або чисте сумління[4].

З підписанням 13 грудня 2007 року Лісабонської Угоди (базової угоди з функціонування ЄС) ще більша увага з боку європейського Союзу приділяється проблемам захисту прав і свобод людини. Зокрема, преамбулу Договору про Європейський Союз доповнено абзацем такого змісту: “Виходячи з культурного, релігійного, гуманітарного спадку Європи, з якого розвинулись універсальні цінності невідчужуваних і невід’ємних прав людини , свободи, демократії, рівності, верховенства права”[5]. 

Так, відповідно до ч.1 ст. 9 Конвенції  кожна людина має право на свободу думки, совісті і релігії; це право включає свободу змінювати свою релігію або свої переконання, а також сповідувати свою релігію або переконання як одноособово, так і разом з іншими, прилюдно чи приватно, в богослужінні, ученні, виконанні релігійних і ритуальних обрядів[6].

З огляду на зазначене, ч.1 ст. 9 містить такі свободи: свободи думки, совісті та свободу сповідувати  релігію, висловлювати певні переконання як публічно, так і приватно.

Стаття 9 Конвенції не дуже часто предметом  розгляду Європейським судом через зважений підхід юристів до питань релігії та віри. Крім того, стаття 9 містить формулювання щодо обґрунтованого втручання  та обмеженнях з боку держави лише у випадках, коли це є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах громадської безпеки, для охорони громадського порядку, здоров’я і моралі або захисту прав і свобод інших людей.

Практика Європейського суду демонструє, що релігійній свободі все ж надається преференція порівняно зі свободою виявлення поглядів, свободою слова. Так, у справі заявника – інституту Otto - Preminger v. Austria А 295 (1994)  Європейський суд, розглядаючи питання про відповідність Конвенції заборони державою демонстрації фільму, який міг би зачепити релігійні почуття католиків (колізія між статтями 9 та10 Конвенції), надав пріоритет статті 9, обґрунтувавши своє рішення тим, що “у контексті релігійних свобод і переконань існує обов’язок членів суспільства уникати. Наскільки це є можливим, висловлювання поглядів, що зачіпають почуття інших людей ”.

У справі Angelini v. Italy (1986) Європейським судом було зазначено, що стаття 9 захищає людину від “ нав’язування ” державою релігії або інших поглядів. Тобто є недопустимими активні дії з боку держави., а підтримка державою певної Церкви не порушує права особи мати певні релігійні погляди (за умови обов’язкової приналежності до цієї Церкви).

Розглянувши справу “ Бускаріні та інші проти Сан – Марино “ (1999), в якій заявники скаржились, що їх примушували скласти присягу на Біблії під загрозою позбавлення парламентських місць, що є порушенням їх права на свободу віросповідання та совісті, Європейський суд визнав, що така вимога є рівнозначною  вимозі перейти в іншу релігію, а, відтак, входить у протиріччя зі ст. 9 Конвенції. Таке обмеження ( залежність здійснення повноважень у парламенті від відданості певному віросповіданню) не може вважатися “ необхідним у демократичному суспільстві “.

Положення ст. 9 Конвенції щодо свободи сповідувати свою релігію або переконання як одноособово, так і разом з іншими, прилюдно чи приватно має на увазі відповідні дії особи ( в богослужінні, ученні, виконанні релігійних і ритуальних обрядів), хоча і не означає, що будь-яка діяльність, вмотивована релігією, означає “ богослужіння ”. Так Європейським судом було зазначено, що розповсюдження листівок із закликами до солдат щодо їх неучасті у воєнних операціях ( служба у Північній Ірландії) не є виконанням релігійних обрядах. А от пропагування пацифізму взагалі, як певної ідеї, підпадало б під дію ст. 9.

Держава не повинна заважати сповідувати релігію , але виправдане втручання держави встановлюється законом (ст.9(2)). У справі  Stefanov v. Bulgaria (2000) Європейський суд визнав прийнятною скаргу громадянина Болгарії – члена релігійної громади “ Свідки Ієгови “ , засудженого за відмову проходити військову службу через релігійні переконання. А от у справі Bayatyan v. Armenia  Європейський суд постановив, що порушення ст. 9 Конвенції не було ( не зважаючи на засудження заявника –члена “Свідків Ієгови “за відмови від військової служби через релігійні переконання) з огляду на те, що на час відмови не було в Арменії закону про альтернативну службу і право на відмову від військової служби не визнавалось. Визнання чи невизнання права особи на відмову від військової служби через релігійні переконання – прерогатива відповідної держави – учасника Ради Європи.

Взаємовідносини релігії, Церкви із державою ( через їх недостатню правову урегульованість) в наш час залишаються складними. З огляду на це, значні зусилля мають бути спрямовані на виховання та підтримку толерантності та поваги до почуттів та релігійним поглядам, віруванням інших людей, гуманізації суспільства. 

Література:

1. Кофи Аннан. Выступление в Комиссии ООН по правам человека// Проблемы вмешательства. Выступление Генерального секретаря Организации объединенных Наций. ООН, 1999. – с. 20-21.  

2. Конституція України: чинне законодавство зі змінами та допов. станом на  18 серпня 2011 р.: ( Офіційний текст ).- К.: Паливода А.В., 2011. – 56 c.

3. Луцький І.М. Філософські підходи до розуміння взаємодії права та релігії(на прикладі їх трансформації у державну політику)/І.М.Луцький//Науково-інформаційний вісник. – 2013. - №7. – с.19-24.

4. Берлин И. Философия свободы. Европа. –М., 2001. – 448 c.

5. Лісабонська Угода. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.kymu.edu.ua.

6. Огляд практики Європейського суду з прав людини: Норми  та стандарти Конвенції про захист прав і основних свобод людини/ Міністерство юстиції України. – К.: Видавничий Дім “ Ін Юре “, 2001. – 64.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПИТАННЯ СПІВВІДНОШЕННЯ ПРИНЦИПУ НЕПОРУШНОСТІ КОРДОНІВ З ПРИНЦИПОМ САМОВИЗНАЧЕННЯ НАРОДІВ У МІЖНАРОДНОМУ ПРАВІ
15.12.2017 17:28




© 2006-2024 Все права защищены При использовании материалов сайта, ссылка на www.lex-line.com.ua обязательна!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше