:: LEX :: ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ГРАЛЬНОГО БІЗНЕСУ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 60)

Термін подання матеріалів

16 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ГРАЛЬНОГО БІЗНЕСУ
 
21.10.2012 23:30
Автор: Топорецька Зоряна Миколаївна, аспірант кафедри правосуддя Київського національного університету імені Тараса Шевченка
[Секція 4. Кримінальне право. Кримінальне процесуальне право. Криміналістика. Кримінологія. Кримінально-виконавче право]

У зв’язку з складністю визначення правової природи грального бізнесу та відсутністю в чинному КК України визначення змісту злочину зайняття гральним бізнесом виникає проблема при його розслідуванні, а саме неможливість визначення об’єктивної сторони діяння, тобто для слідчого не вказано, які обставини йому необхідно встановити при розслідуванні конкретної кримінальної справи, у зв’язку з чим виникає необхідність звертатися за тлумаченням до спеціального «не кримінального» закону.

Отже, відповідно до ст. 1 Закону України «Про заборону грального бізнесу в Україні» від 15 травня 2009 року № 1334-VI (надалі – Закон) в Україні заборонено організацію та проведення грального бізнесу, а також участь в азартних іграх та встановлена відповідальність за їх організацію та проведення. Законом від 22.12.2010 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства про заборону грального бізнесу в Україні» № 2852-VI чинний КК України було доповнено ст. 203-2 та встановлено кримінальну відповідальність за зайняття гральним бізнесом.

Зайняття гральним бізнесом постійно розвивається, створюються все нові складні способи вчинення цього злочину та схеми його маскування під законну діяльність, а тому їх розслідування постійно ускладнюється. На думку М. В. Семенова, прояви зайняття гральним бізнесом приймають все більш витончені форми, пристосовуючись до нових суспільно-економічних відносин, використовуючи недоліки правового регулювання економічних процесів і прорахунки в роботі правоохоронних органів. Будучи переважно латентним злочином, вони створюють складність як для теоретичного роз’яснення їх криміналістичної сутності, так і для практичного розкриття злочину та притягнення винних до відповідальності (Семенов М. В., 2007 р.).

Незважаючи на складність виявлення та розслідування зайняття гральним бізнесом, все ж вважаємо, що боротьба зі злочинністю у сфері грального бізнесу повинна розвиватися у двох напрямах : з одного боку – правоохоронні органи повинні проводити заходи, спрямовані на виявлення, розкриття та розслідування даних злочинів з метою притягнення до відповідальності винних осіб, а з іншого боку – держава повинна створити ефективний механізм профілактики цих злочинів та розробити модель державного регулювання грального бізнесу з тим, щоб встановити жорсткі законні рамки його регулювання, а всі інші види діяльності визнати незаконним гральним бізнесом, оскільки ситуація, яка склалася на сьогодні, довела, що заборона всього грального бізнесу не вирішила проблему. 

За своєю суттю гральний бізнес є організацією та проведенням азартних ігор в гральних закладах. При цьому функції по організації та проведенню можуть бути розділені. Так, в ряді країн організатором азартних ігор виступає держава, яка встановлює ряд вимог та регламентує їх організацію. Натомість держава передає функції по проведенню таких ігор безпосереднім операторам азартних ігор, які, керуючись встановленими державою організаційними вимогами, проводять азартні ігри. 

Враховуючи викладене вище, вважаємо недоцільно визначати гральний бізнес через діяльність, оскільки в такому випадку передбачається систематичність такої діяльності, а також немає необхідності визначати перелік гральних закладів, де вони можуть організовуватися, оскільки таке звуження у визначенні ускладнює притягнення до кримінальної відповідальності за зайняття гральним бізнесом. Тому, на нашу думку, більш ефективним буде наступне визначення грального бізнесу: «Гральний бізнес – це організація, проведення або надання доступу до будь-яких азартних ігор».

Світова практика на сьогодні показує, що для приведення діяльності  в сфері грального бізнесу в контрольовані рамки, недопущення неповнолітніх до азартних ігор, а також стримування розвитку психологічної залежності від азартних ігор, необхідно прийняття спеціального законодавства, яке детально регулюватиме діяльність в цій сфері. 

У світі існують три моделі регулювання грального бізнесу: тотальна заборона на проведення будь-яких азартних ігор (Китай, Афганістан, Пакистан, Саудівська Аравія, Іран, Бахрейн, Азербайджан, Ісландія, Норвегія, Бразилія, Індонезія, Таїланд, Алжир, Лівія, Судан, Центрально-Африканська республіка та інших країнах. Проте частина з цих країн розглядає питання щодо можливості легалізації та детально врегулювання діяльності в сфері грального бізнесу); дозвіл на проведення  азартних ігор без обмежень, проте встановлено певні кваліфікаційні, організаційні, фінансові та інші вимоги (Україна до 2009 року, окремі штати США), встановлення державної монополії на організацію та проведення азартних ігор, яка проявляється в різних формах (практично всі країни ЄС, Франція, Фінляндія, Данія, Велика Британія, Австрія та ін.). На сьогодні організатором азартних ігор виступає виключно держава в  Фінляндії, Данії, Швеції, Італії (Науменко Д., Бураковський І, 2008 р.).

При цьому в різних країнах державна монополія має різні прояви, зокрема : 

– дозвіл на проведення азартних ігор виключно для однієї компанії, яка повністю або частково знаходиться в державній власності (Франція – єдиний оператор Francaise des Jeux для казино), Данія – компанія Danske Spil A/S, 80% якої  належить державі, 10% Федерації спорту Данії та 10% Асоціації гімнастики і спорту);

– вільний доступ на ринок азартних ігор для компаній (незалежно від форми власності чи інших показників, при дотриманні організаційних та кваліфікаційних вимог), проте обмеження максимальної кількості гральних закладів, які можуть діяти одночасно на території держави (Австрія – максимальна кількість казино, які можуть діяти на території Австрії – 12 казино (на сьогодні всі 12 ліцензій видані лише одній компанії Casinos Austria AG, 70% якої належить державі); Словенія обмежила  максимальну кількість казино на рівні 15; Велика Британія, прийнявши у 2005 році новий Закон «Про азартні ігри», обмежила загальну кількість казино, які можуть одночасно діяти в певному регіоні, одним регіональним казино, вісьмома великими казино та вісьмома маленькими казино);

– обмеження максимальної кількості суб’єктів, які можуть одночасно діяти на ринку азартних ігор з одночасним обмеженням кількості гральних закладів (Фінляндія – діяльністю по проведенню окремої азартної гри може займатися лише один оператор (1 ліцензія для лотерей, яка знаходиться у власності Veikkaus OY та 1 ліцензія для казино, окремо гральні автомати); Греція – єдиний оператор спортивних ставок та деяких лотерей – ОРАР, 34% акцій якого належить державі; єдиний оператор державних тиражних/пасивних лотерей Kratika Laxeia, яка на 100% знаходиться у державній власності та контролюється Міністерством економіки та фінансів; єдиний оператор ставок на скачках ODIE, який знаходиться 100% у державній власності та контролі держави в особі Генерального секретаріату спорту та Міністерства культури; 9 ліцензій для казино, які видають Міністерство економіки та фінансів та Грецької компанії по розвитку туризму (ЕТА)) (Гетманцев Д. О., 2008 р.).

На сьогодні ряд країн вже мають спеціальне законодавство, яке дає легальне визначення азартної гри та грального бізнесу та встановлює законні рамки в їх діяльності. Так, відповідно до Закону Угорщини № ХХХІV з 1991 року «Про організацію ігор (грального бізнесу)» гральний бізнес включає всі види ігор, в яких гравці мають право на грошовий приз або інший приз в грошовій вартості взамін сплачених або наданих ними грошових сум, та які проводяться за наперед визначеними умовами. Виграш або програш залежить виключно або переважно від щастя.

Відповідно до Закону до державного договору про лотереї в Німеччині від 26 березня 2004 року § 3 Визначення термінів вказано, якщо в рамках будь-якої гри за отримання можливості сподіватись на виграш сплачується премія (плата), а рішення щодо отримання виграшу переважно або повністю залежить від щасливого випадку, то йдеться про азартну гру. Рішення про виграш у кожному випадку залежить від випадку, коли вирішальним є непередбачуваний початок або непередбачуваний результат подальшого розвитку подій (гри). Якщо існує можливість участі у грі значної, незакритої групи осіб, або якщо йдеться про азартні ігри, які за традицією організовуються в різних корпораціях або в інших закритих товариствах (компаніях), то йдеться про масову азартну гру.

Відповідно до Закону Чехії № 202/1990 «Про лотереї та інші подібні ігри», який набрав чинності з 1 січня 2003 року, під лотереєю чи іншою подібною грою розуміється така гра, в якій будь-яка фізична особа може взяти участь на добровільних засадах, сплативши заставу (зробивши ставку), повернення якої учасникові не гарантується. Виграш або програш визначається випадком або іншою обставиною або подією, заздалегідь невідомими, але які оператор обумовлює до початку гри в умовах та положеннях гри (далі за текстом – «Правила гри»). Для гри можуть використовуватися механічні, електромеханічні, електронні чи інші пристрої.

Враховуючи викладене вище, можемо стверджувати, що в кожній країні на законодавчому рівні закріплені різні визначення азартної гри, різні види та різні ознаки ігор, проте всі країни однозначно погоджуються з тим, що будь-яка азартна гра містить три обов’язкові ознаки (елементи) : ставка, виграш та випадковість. А тому, на нашу думку, можна надати наступне визначення азартної гри: «Азартна гра – будь-яка заснована на ризику угода, обов’язковою умовою участі в якій є сплата гравцем ставки, яка дає можливість сподіватися на отримання виграшу (призу) і перемога в якій повністю або частково залежить від випадку».

Цікавою на сьогодні є позиція законодавця щодо суспільної небезпеки цього виду злочину. Зокрема, якщо раніше зайняття гральним бізнесом було злочином невеликої тяжкості, оскільки санкція статті передбачала застосування лише покарання у вигляді штрафу, то після прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гуманізації відповідальності за правопорушення у сфері господарської діяльності» законодавець визнав цей злочин особливо тяжким, що відповідно унеможливлює застосування амністії чи звільнення від кримінальної відповідальності у зв’язку з певними обставинами, наприклад, дійовим каяттям.

Проте майже половина населення позитивно ставиться до заборони грального бізнесу. 42% українців, опитаних компанією Research&Branding Group, підтримують заборону грального бізнесу. Респондентів запитали, як, на їхню думку, слід вчинити з гральним бізнесом? При цьому 41% опитаних вважають, що гральні заклади потрібно вивести за межі міст в спеціально обладнані розважальні центри, 6% – вважають, що гральний бізнес не слід обмежувати, 11% – не змогли відповісти на питання. У респондентів також запитали, як вони ставляться до грального бізнесу? 59% опитаних в цілому негативно ставляться до грального бізнесу як виду підприємництва, 33% – нейтрально, 5% – в цілому позитивно, 4% – не змогли відповісти на питання. Опитування проводилося з 22 березня по 1 квітня 2012 року, в рамках якого було опитано 2078 респондентів старших 18 років, що мешкають в усіх областях Україні. Статистична похибка вибірки не перевищує 2,2%.

Без сумніву, встановлення тотальної заборони на організацію та проведення азартних ігор не вирішить проблему азартних ігор та гральної залежності, а весь бізнес просто перейде в тінь. Що ж до України, то остаточної моделі регулювання грального бізнесу на сьогодні так і не обрано, лише щодо лотерей діє державна монополія на їх випуск та проведення. 

Проте, незалежно від моделі, яку пропонують для регулювання грального бізнесу, всі погоджуються з тим, що він повинен бути обмежений максимальною кількістю суб’єктів, які його організовують, максимальною кількістю гральних закладів, або ж окремою територією з тим, щоб запобігти його широкій доступності для всіх верств населення. При цьому визнати, що всі інші види діяльності, які не виконуватимуть встановлені вимоги, будуть поза законом та  визнані такими, що проводять незаконний гральний бізнес як кримінально каране діяння.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ВРАХУВАННЯ ОБСТАВИН, ЩО ПОМ’ЯКШУЮТЬ ПОКАРАННЯ, ПРИ ЗАСТОСУВАННІ СТАТТІ 69' КК УКРАЇНИ
30.09.2012 20:48
ЩОДО НЕОБХІДНОСТІ ЗМІНИ НАЗВИ РОЗДІЛУ ХVІІІ КК УКРАЇНИ «ЗЛОЧИНИ ПРОТИ ПРАВОСУДДЯ»
26.09.2012 11:23
ІНДУКЦІЙНІ МЕТАЛОШУКАЧІ В АРСЕНАЛІ ПОШУКОВИХ ТЕХНІКО-КРИМІНАЛІСТИЧНИХ ЗАСОБІВ
22.10.2012 12:21
ПОШУКОВІ ТЕХНІКО-КРИМІНАЛІСТИЧНІ ЗАСОБИ: ПОНЯТТЯ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ
22.10.2012 12:19
ОКРЕМІ ПИТАННЯ ПРИЗНАЧЕННЯ АВТОТЕХНІЧНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ ПІД ЧАС РОЗСЛІДУВАННЯ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНИХ ПОДІЙ
22.10.2012 12:12
ДО ПИТАННЯ ПРО РОЗМЕЖУВАННЯ ПОНЯТЬ «ТАКТИЧНА ОПЕРАЦІЯ» ТА «ТАКТИЧНА КОМБІНАЦІЯ»
22.10.2012 12:11
ВИКОРИСТАННЯ В РОЗКРИТТІ ТА РОЗСЛІДУВАННІ ВБИВСТВ ДАНИХ ПРО ЗОВНІШНІЙ ВИГЛЯД ЛЮДИНИ
22.10.2012 12:09
ПРОБЛЕМИ ТЕХНІКО-КРИМІНАЛІСТИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗСЛІДУВАННЯ ВБИВСТВ
22.10.2012 12:08
ОГЛЯД МІСЦЯ ПОДІЇ ПІД ЧАС РОЗСЛІДУВАННЯ ГРАБЕЖІВ І РОЗБОЇВ ВЧИНЕНИХ НЕПОВНОЛІТНІМИ
22.10.2012 12:04
ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ ОСВІДУВАННЯ ПІД ЧАС РОЗСЛІДУВАННЯ ГРАБЕЖІВ І РОЗБОЇВ ВЧИНЕНИХ НЕПОВНОЛІТНІМИ
22.10.2012 12:03




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше