Конституція України у другому розділі "Права, свободи і обов’язки людини та громадянина" зазначає, що людина, яка знаходиться в Україні на законних підставах, користується тими ж правами та свободами, а також несе такі ж обов’язки, як і громадяни України за винятком обмежень, встановлених Конституцією України.
При цьому на іноземців покладаються відповідні обов’язки, які нерідко ними не виконуються. Тим самим, іноземці вчиняють різного роду правопорушення, у тому числі й адміністративні.
Значною мірою ці помилки, прорахунки і недоліки пов'язані з недостатньою теоретичною розробкою проблем адміністративної відповідальності іноземців і відсутністю науково обґрунтованих рекомендацій із правильної організації профілактики адміністративних правопорушень, скоєних іноземцями в період їхнього перебування в нашій країні
Так відсутність належного механізму попередження адміністративних правопорушень, які вчиняються іноземцями, а також відсутність єдиної системи обліку і контролю за використанням іноземної робочої сили, несприятливо позначається на дотриманні паспортно-візового режиму в нашій країні, а також відсутність кримінальної відповідальності за порушення вимог міграційного законодавства в Україні сприяє нехтуванню його вимог окремими іноземцями. Ці тенденції, а також подальше спрощення в’їзду-виїзду дають можливість припустити, що на території України правопорушень з боку іноземців найближчим часом не зменшиться. Звичайно, кількісно адміністративні правопорушення, пов’язані з іноземцями, на загальну кількість вчинюваних правопорушень впливають, але у відсотковому співвідношенні в загальній структурі правопорушень їх величина незначна. Аналіз діяльності з попередження і припинення адміністративних правопорушень, скоєних іноземцями, дозволяє дійти висновку про відсутність цілеспрямованої роботи з боку уповноважених органів і посадових осіб щодо попередження і припинення цієї групи правопорушень, а також про серйозні недоліки в їхній кваліфікації і помилках при розгляді і вирішенні справ про адміністративні правопорушення даної категорії осіб. На сьогодні ця проблема не є вирішеною, потребує удосконалення та зміни законодавчої бази, зокрема Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства в Україні».
На наш погляд, можна запропонувати низку організаційних заходів, що дозволить запобігти адміністративним правопорушенням серед іноземців. При цьому такі заходи не потребують серйозних матеріальних затрат, що є дуже важливим в умовах обмеженості бюджетних коштів.
По-перше потрібно налагодити тісну взаємодію органів внутрішніх справ з адміністрацією підприємств, організацій, що приймають іноземних громадян; підвищити обізнаність іноземних громадянами й осіб без громадянства основ законодавства України; поширити достатню правову пропаганду серед іноземних громадян і осіб без громадянства в місцях їхнього компактного проживання і роботи. Все це дасть можливість зменшити скоєння правопорушень серед іноземців в Україні.
По-друге поширюючи на іноземців, які на законних підставах перебувають в Україні, права, свободи і обов'язки, передбачені для її громадян, Українська держава встановлює при цьому певні винятки. Одним з таких винятків є можливість застосування у відповідних випадках до іноземних громадян та осіб без громадянства адміністративного видворення за межі України. Застосування зазначеного примусового заходу передбачено Кодексом України про адміністративні правопорушення і Законом України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства». Слід зазначити що дана норма може слугувати дієвим механізмом в тому числі попередження правопорушення серед іноземців за діяння що порушують законодавство України, тому її застосування на даному етапі є не тільки виправданим але й необхідним.
Йдеться про необхідність широкого висвітлення не тільки можливості застосування видворення, а й конкретних справ, пов’язаних з застосуванням такого заходу адміністративного примусу. З огляду на те що іноземці мають конкретні цілі перебування на території України (навчання, заробіток, тощо) усвідомлення, що вони можуть все це втратити та примусово бути видворенні за межі території України змусить їх бути більш законослухняними.
_____________________________
Науковий керівник: к.ю.н., доцент кафедри публічного права, Кущ Олексій Євгенович.
|