:: LEX :: ПРОБЛЕМИ ЕФЕКТИВНОСТІ МИТНОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 22


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРОБЛЕМИ ЕФЕКТИВНОСТІ МИТНОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ
 
29.09.2016 10:55
Автор: Співак Ірина Вікторівна, старший викладач кафедри господарського та адміністративного права, факультету соціології і права Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут ім. І. Сікорського"
[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Інтеграція України до Європейського Союзу вимагає уніфікації права, приведення українських законодавчих актів акцентовано на механізмі застосування норм міжнародного права для регулювання суспільних відносин в Україні та реформуванні українського законодавства ( зокрема , удосконалення юридичної техніки застосування міжнародно-правових норм, підвищення якості та ефективності законодавства).

Проблема ефективності законодавства, тобто його результативності, може розглядатись як у зовнішньому аспекті (пов’язаному з імплементацією міжнародних стандартів у законодавство України), так і в національному аспекті.

Ефективність законодавства визначається як співвідношення між фактичним результатом дії законодавства й тими соціальними цілями, для досягнення яких це законодавство було прийняте [ 1 ]. Відповідно до іншого підходу (який акцентує на якісних характеристиках норм права , законодавства) ефективність норм права виявляється в їх здатності приводити суспільні відносини до позитивних результатів. Адже суперечності та конкуренція норм виникають не тільки між галузевими структурами в системі законодавства, а й всередині самих інститутів і , навіть , окремих законів [ 2 ] .

Під якістю закону слід розуміти сукупність істотних ознак, що характеризує здатність закону реально задовольнити як потреби суспільства, так і інтереси окремих осіб , відповідно до тенденцій розвитку суспільства. З огляду на це, слід виокремити такі показники якості законодавства: соціальний (пов’язаний з його змістом) та юридичний (пов’язаний з  формою).

Саме юридичні поняття є однією з форм мислення, результатом узагальнення суттєвих ознак певного об’єкта реальності. Отже, важливим для вирішення проблем із ефективністю законодавства є дефініції, тобто короткі визначення якогось поняття. Яке враховує всі його істотні ознаки [ 3, 178 ].

Сформульоване в Дигестах Юстиніана положення стосовно того , що “ право може і повинно бути” визначеним [ 4 ], є актуальним для будь – якої правової системи. Принцип визначеності, точності, однозначності правової норми вважається гарантією сталого правопорядку, адже саме чітке ( з безпомилковим використанням належних термінів ) та логічно побудоване формулювання правової норми сприяє її правильному розумінню, узгодженості з іншими нормами і, нарешті, позитивно впливає на правозастосовну діяльність.

Питання юридико-технічної якості законодавства як важливої гарантії правової визначеності є актуальним з огляду на те, що саме закони встановлюють права і обов’язки осіб,   відповідну модель поведінки, а, отже, закон повинен бути зрозумілим , точним та однозначним; інтерпретувати його – викривляти його [5, 148]. При цьому термінологія, що використовується в певному нормативно – правовому акті, має бути сталою та однозначною не тільки в межах цього акта, але й в усіх інших чинних актах, що регулюють однорідні суспільні відносини. Ідентичні поняття мають бути виражені однаковими термінами (словом або словосполученням, що виражає певне поняття якоїсь галузі науки , суспільного життя), без відхилення від їх значення в літературній та юридичній мові [6,141]. Є неприпустимим використання в тексті нормативно-правового акта багатозначних слів, висловів та нечітко сформульованих дефініцій.

Правозастосовча практика нерідко послуговується нормами, які містять оціночні поняття. Це ускладнює правове регулювання сучасних митних правовідносин, оскільки недостатньо чітко сформульоване в диспозиції правової норми правило поведінки може мати негативний вплив на реалізацію учасником правовідносин суб’єктивних  юридичних прав та обов’язків, створювати підґрунтя для зловживань правом через неоднакове тлумачення диспозиції норм права .

З огляду на це, чітко відбиває сутність проблеми теза В.С. Нерсесянца “право – це математика свободи” [ 7, 3 ], відзначаючи , що об’єктивне право, як соціальний регулятор, повинно бути максимально точним. Водночас, слід погодитись з думкою Р.О. Опалєва, згідно з якою оціночні поняття надають праву адаптивність, стабільність та допомагають  уникнути певних проблем у правовому регулюванні саме завдяки таким властивостям [ 8,3 ].

Натомість , в чинному Митному кодексі України закріплено низку нечітко визначених понять , що є оціночними . Зокрема, “ заохочення доброчесності “ (п.8 ст. 8 Митного кодексу України), “ неправдиві відомості “ та “ухилення від сплати митних платежів” ( ч. 1 ст. 485 МКУ ), “ з поважних причин “  ( ч.4 ст. 529 МКУ ), “ обсяг митного контролю “ ( ч.2 ст. 320 МКУ ) тощо. Так, чинний Митний кодекс України не дає роз’яснень стосовно “ обсягу “ контролю, що дає можливість суб’єктам митних правовідносин вкладати в це поняття різний зміст. Вбачається, що обсяг механізмів контролю, запроваджуваних митними органами, має бути адекватним ступеню оціненого ризику і таким, що максимально враховує можливий сумарний ефект від їх комплексного застосування на різних напрямках діяльності  (ефективність митного контролю, забезпечення справляння митних платежів своєчасно та в повному обсязі, скорочення часу на митне оформлення) [ 9,161 ]. Під обсягом митного контролю слід розуміти не тільки обсяг пов’язаних із здійсненням митного контролю певних операцій ( митних процедур ), а й необхідну кількість товарів, що підлягають митному контролю, недостатньо якісними є визначення й інших понять, зокрема, “митний режим“. Так, п. 25 ст.4 МКУ  визначає “митний режим“  як комплекс взаємопов’язаних правових норм, що відповідно до заявленої мети переміщення товарів через митний кордон України , визначають  митну процедуру щодо цих товарів, їх правовий статус , умови оподаткування і обумовлюють їх використання після митного оформлення [ 10 ]. Отже , правові норми “визначають правовий статус товарів“. А з огляду на те, що в теорії права “правовий статус“ – це обумовлена система взаємопов’язаних прав, законних інтересів й обов’язків суб’єкта [ 11, 377 ], то правовий статус є притаманним тільки суб’єктам  права (фізичним і юридичним особам), а не об’єктам  матеріального світу, якими є товари в розумінні даного Кодексу . 

Також ефективність законодавства виявляється і в кількісному співвідношенні законів і підзаконних актів та в  уникненні пробілів в законодавстві . Чітке формулювання норм права та уникнення пробілів в законі об’єктивно звужує предмет підзаконної нормотворчості та підвищує якість правового регулювання митних правовідносин .

     

Література:

1. Законодавство: проблеми ефективності. – К.: Наукова думка, 1995.

2. Селиванов А. Проблемні аспекти законодавчого процесу та їх відображення в рішеннях Конституційного Суду України // Право України . – 2004. - №9. – с. 34.

3. Нечволод Л.І. Сучасний словник іншомовних слів . – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008. – 768 с.

4. Перетерский И.С. Дигесты Юстиниана. – М., 1956. 

5. Наполеон Бонапарт. Афоризмы , мысли и максимы узника Святой Елены. – Х.: Фолио, 2009. – 248 с.

6. Вступ до теорії правових систем / за ред . Зайчука О.В. – К., 2001. – 427 с.

7. Нерсесянц В.С. Право – математика свободы. Опыт прошлого и переспективы . – М.: Юристъ, 1996. – 160с.

8. Опалев Р, О. Материально – правовой интерес как условие возникновения права на предъявление иска в суд // Тенденции развития гражданського процесуального права России: Сб. научных статей. – СПб.: Издательство “ Юридический центр слова Пресс“, 2008. – 248 с.

9. Співак І.В. Управління ризиками як важлива засада забезпечення вибірковості митного контролю // Матеріали тринадцятої науково – практичної конференції  “Дні науки ФСП“: Збірка тез. – К.: ІВЦ “ Видавництво Політехніка“, 2010. – 200-с.

10. Митний кодекс України: Митне законодавство зі змінами та доповненнями станом на 10 серпня 2012 року: ( Офіц. текст ). – К.: ПАЛИВОДА А. В., 2012. – 344 с.

11. Скакун О.Ф. Теорія держави і права. – Х.: Консум, 2001. – 656 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
СУЧАСНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРАВОВОГО СТАТУСУ ПРОКУРОРА ЯК СУБ’ЄКТА АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРОЦЕСУ
30.09.2016 10:11
СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОЦЕДУРИ АПОСТИЛЮВАННЯ ДОКУМЕНТІВ ПРО ОСВІТУ
29.09.2016 11:40
ХАРАКТЕР ОБ’ЄКТИВНОЇ СТОРОНИ ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПЕРЕДБАЧЕНОГО Ч. 3 СТ. 470 МИТНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ
18.08.2016 14:49
КРИТЕРІЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ ВЛАДНИХ СУБ'ЄКТІВ У СИСТЕМІ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ТА ГАЛУЗЕВОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ УПРАВЛІННЯ РЕГІОНОМ
17.09.2016 11:45




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше