:: LEX :: СОЦІОКУЛЬТУРНІ ЧИННИКИ У ФОРМУВАННІ КИЄВОРУСЬКОЇ ДЕРЖАВИ(ФІЛОСОФСЬКО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ)
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 28


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

СОЦІОКУЛЬТУРНІ ЧИННИКИ У ФОРМУВАННІ КИЄВОРУСЬКОЇ ДЕРЖАВИ(ФІЛОСОФСЬКО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ)
 
20.02.2008 22:58
Автор: Сворак Степан Дмитрович, доктор історичних наук, професор, начальник прикарпатського юридичного інституту Львівського державного університету внутрішніх справ
[Теорія та історія держави і права. Історія політичних і правових вчень. Філософія права]
Нагальна потреба дослідження соціокультурних чинників становлення Києворуської і Московської держав зумовлюється тим, що у російській історіографії, політології та правознавстві вивчення процесів державотворення на ранніх стадіях відбувається у межах концепції, яку у свій час розробили Мілюков та інші дослідники. Її сутність полягає в тому, що генеза Московської державності починається з Київської Русі. Парадигмою цієї концепції, згідно з висновками Д.Дорошенка, є «генеалогічна ідея московської династії». “В поняттях російської історіографії ще в половині 18-го віку утвердилось представлення одної “руської” держави, що, зачавшись, мовляв у Києві, потім продовжувала неперервно своє існування під владою одної династії, тільки міняючи місце осідку столицю: спочатку Київ, потім Володимир, далі Москву, нарешті Петербург… Московські князі, походячи з Рюрікового дому, що панував колись у Києві, вважали себе прямими спадкоємцями київських князів”.[1,c.17] Таким чином, російська історіографія привласнила собі не лише частку української національної історії, культури, державного устрою і права, але й історичну пам’ять.
Генеалогічно національна самосвідомість українського народу тісно пов’язана з історією держави Київська Русь, її народовладною культурою. Власне кажучи, без історичної пам’яті немає й розвиненої національної свідомості. У національній свідомості українського народу Київська Русь, її державна правова культура виявляється насамперед у вічовому, демократичному політичному устрої. Важливим фактором формування сучасної національної самосвідомості українського народу є засвоєння знань про культуру Київської Русі. У національній самосвідомості безпосередньо виявляється суспільна природа Києворуського державно-правового ладу.
Філософсько-правова та політична активність сучасних російських дослідників історії Київської Русі спрямована на те, щоб її приписати до культурного спадку Російської держави. В термінології одного з російських дослідників Київської Русі О.Полякова “поняття “руська”, або “російська цивілізація”, можна сказати, стало вже звичним”.[2,c.72] Зрозуміло, що такі уявлення про цивілізаційний розвиток Московської держави і права стають теоретичною основою формування великоросійської державницької ідеології та російської національної самосвідомості. Як і класичні історичні висновки М.Карамзіна, В.Ключевського, С.Платонова та інших про спорідненість Києворуської і Московської державно-правової культури, сучасні російські дослідники не сягають вглиб, ототожнюючи поняття «руський» і «російський».
Для спростування цих спрощених уявлень історії держави і права українського і російського народів слід звернутися до того принципу соціальної самоорганізації сільських і міських поселень південно-східної і південної частини Руських земель та північно-східних і північних, в межах яких утворилася Московська держава. Саме відмінності соціальної самоорганізації між вказаними землями-полісами багато в чому зумовлюють й відмінності подальшої історії формування державного і правового устрою Київської Русі та Московської держави. Виходячи з цього, автор ставить за мету висвітлити деякі філософсько-правові аспекти соціальної самоорганізації давніх слов’ян, які започаткували народовладну культурну традицію державотворення. У цьому плані предметом нашого дослідження є відмінність територіально-громадського устрою південних і південно-східних Руських земель від общинного північних і північно-східних земель. Особливість історичного процесу, пов’язаного з переходом давніх слов’ян від родоплемінної самоорганізації до територіальної полягає в тому, що територіальна громада і територіальна община стали визначальними чинниками становлення двох різних типів державного устрою.
Сільські й міські громади об’єднувалися в межах волості й виступали об’єднуючою політичною силою, що функціонує згідно з певними правовими нормами й під контролем влади у формі Віче. Індивідуалізм і початкова стадія конкуренції у творенні сімейного добробуту ранніх слов’ян стали основою тих політичних відносин, які розвинулися у вічевий державний устрій.

Література
1. Дорошенко Д. Історія України: В 2-х т. – Т.1. До половини ХVІІІ ст. – К.: «Глобус», 1991. – 238 с.
2. Поляков А.Н. Образование древнерусской цивилизации // Вопросы философии. – 2001. - №3. – С.72.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПРАВО НА АЛЬТЕРНАТИВНУ (НЕ ВІЙСЬКОВУ) СЛУЖБУ
20.02.2008 12:32
ЕКОНОМІКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ БОРОТЬБИ З ЕКОНОМІЧНОЮ ЗЛОЧИННІСТЮ
05.02.2008 20:40




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше