:: LEX :: ЛОБІЗМ ЯК ЕЛЕМЕНТ КОРЕКТНОЇ КОМУНІКАЦІЇ МІЖ БІЗНЕСОМ ТА ВЛАДОЮ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 28


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ЛОБІЗМ ЯК ЕЛЕМЕНТ КОРЕКТНОЇ КОМУНІКАЦІЇ МІЖ БІЗНЕСОМ ТА ВЛАДОЮ
 
03.04.2019 13:02
Автор: Співак Ірина Вікторівна, старший викладач кафедри господарського та адміністративного права, факультет соціології і права Національного технічного університету "Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського"
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]

В сучасному світі інститут лобізму є невід’ємною складовою процесу погодження багатогранних (множинних) інтересів суспільства, механізмом взаємодії з органами влади , що забезпечує ефективність процесу прийняття політичних рішень.

В 1640 році словом “ лобі називали у Великобританії вузький коридор для прогулянок членів Палати громад [1 ].

Лобізм [ англ.. lobbyism від lobby – приймальня, кулуари ] являє собою систему впливу на членів законодавчих органів з метою ухвалення або не ухвалення того чи іншого законопроекту [2, 387].

Декілька варіантів розуміння змісту терміна “ лобізм “ наводить А.П. Любимов: як діяльність системи професійних організацій ( лобістських фірм ); як діяльність соціальних груп, що обстоюють свої особі інтереси; як систему представництва інтересів суспільства в органах влади і як механізм взаємодії суспільства і держави в межах демократичного процесу [3].

Лобізм притаманний будь-якій політичній системі, незалежно від закріплення його як інституту на законодавчому рівні.

Поняття “ лобізм “ вживається в таких значеннях: перше відповідає англійському “ advocacy “, тобто просування інтересів через будь-які структури ( не обов’язково через державні ); друге, більш вузьке, що відповідає англійському “ lobby “, тобто спосіб впливу представників недержавних організацій на органи державної влади та органи місцевого самоврядування з метою досягти прийняття ( неприйняття) ними рішень відповідно до потреб певних груп за інтересами [4, 106 ].

Лобіювання може здійснюватись і фізичною особою, що не перебуває на службі в органі, де лобіює певне питання, а також здійснюватись на рівні міждержавних утворень, зокрема, в органах Європейського Союзу.

Лобізм проявляється не тільки у певному тиску з боку бізнесу, громадських організацій на владні структури, але й відповідна діяльність самих суб’єктів влади, спрямована на просування своїх корпоративних інтересів.

Лобізм є коректною, цілком прозорою формою комунікації між певними групами інтересів та владою, завдяки якій кожна з груп отримує можливість відкрито говорити про свої проблеми та бути почутою. Лобіювання знаходить свій прояв у діалозі між органами влади ( законодавчою, виконавчою, органами місцевого самоврядування, Президентом як політичним інститутом) та Бізнесом стосовно регуляторної політики – важливого фактору впливу на ринкові відносини в країні, на суспільство в цілому.

Оскільки в суспільстві відсутній єдиний підхід до розуміння феномену “лобізм”, є нагальна потреба у розмежуванні понять “ лобізм “ і “корупція”. Ефективність антикорупційної політики в будь-якій країні залежить, в першу чергу, від якості законодавства в зазначеній сфері та відокремлення легальних форм впливу на владні структури.

Лобіювання відокремлює “ приватне “ від “ публічного”. Бізнес має обстоювати свої інтереси, а політики мають обстоювати обстоювати інтереси держави, суспільства в цілому. Лобіювання не тільки сприяє розвитку “ великого” бізнесу, представляючи транспарентно його інтереси, але й репрезентує інтереси всіх зацікавлених сторін – громадських організацій, бізнес – асоціацій та інших.

Лобізм створює підґрунтя для поступового відходу від олігархату, корупційних схем, “ тіньового ” підкупу чиновників

Лобізм дає можливість приймати на державному рівні більш зважені, ефективні рішення, адже прозора комунікація дозволяє розглянути певну проблему під різними кутами зору: з точки зору бізнесу, з точки зору політиків та інших суб’єктів, що повинні стояти на сторожі інтересів держави, громадян, суспільства в цілому.

Вбачається, що лобізм являє собою збалансовану модель сталого розвитку суспільства, прикладом вдалої реалізації якої є США. країни Балтії.

В сучасному світі лобіювання є легальним інститутом, необхідним елементом демократизації політичних процесів в країні, адже прийняття посадовцями  законних, науково обґрунтованих та ефективних рішень є можливим лише на підставі наданої всіма зацікавленими сторонами об’єктивної, достовірної інформації ( аналітичних викладок щодо суті проблеми та можливих шляхів її вирішення ).

Необхідність у прийнятті в Україні закону “ Про лобізм “ назріла вже давно. Саме тому в суспільстві ( бізнес – асоціаціями та громадськими організаціями, в середовищі правників ) активно обговорюється розроблений компанією “ Sic Group Ukraine “ профільний закон про лобіювання, а також  зареєстрований у Верховній Раді України проект Закону № 5144  від 20.09.2016 р. [5], Формування та розвиток легальних ефективних механізмів взаємодії органів державної влади, органів місцевого самоврядування  та бізнес – структур має сприяти покращенню інвестиційного клімату, економічному зростанню. Не менш актуальною є також лобіювання вітчизняного бізнесу в Європейському Союзі, США та інших країнах. Але зміниться кардинально ситуація в Україні з прийняттям цього довгоочікуваного закону?

Слід зазначити, що лобіювання в Україні суттєво не відрізняється від лобіювання в США. Так, якщо члени асоціації фермерів США мають секторальний інтерес з приводу державної підтримки вирощування кукурудзи, то вони мають сформувати пропозицію ( на основі ґрунтовного аналізу) і направлено сенаторам, до компетенції яких належить питання; то член Української Зернової Асоціації може репрезентувати відповідну позицію щодо ПДВ, об’єднатись з іншими зацікавленими питанням особами та конкурувати  з іншими суб’єктами ринку зерна, що мають свої організаційні структури. В цьому випадку конкуренція  знаходить прояв у переконливих аргументах стосовно отримання істотної користі ( в разі реалізації пропозиції ) не тільки для конкретної групи, що її представила, але й для розвитку відповідної галузі економіки.

Законодавче закріплення інституту лобізму є важливим елементом демократизації політичних процесів в країні, один з факторів, що може суттєво змінити систему фінансування політичних партій в Україні. Адже секретом Полішинеля є те, що основним джерелом фінансування політичних партій в Україні є саме фінансово – промислові групи, а не внески членів партій і навіть не кошти, виділені державою. А, отже, партія представляє інтереси конкретної фінансово – промислової групи.

Легалізація лобізму дозволить транспарентно фінансувати політичні партії як під час виборів, так і після їх проведення. Так, політична партія “ Зелений лан ”, отримавши певну суму від асоціації агробізнесу на проведення виборчої кампанії, повинна буде ( після перемоги на виборах ) представляти тактику і стратегію розвитку відповідної галузі ( суб’єктів – виробників зерна, цукрового буряку тощо), в якій є професійно зайнятими більшість виборців партії “ Зелений лан “.

Легалізація в Україні лобізму є ще одним важливим кроком на шляху подолання в країні корупції.

Література:

1. Галстян А.С. Армянское лобби в США: формирование и основные направления деятельности ( 1915 – 2014 гг. ). – Дис. …канд. ист. наук.. – Томск, 2015. – с.29. – [ Електронний ресурс ]. – Режим доступу: http:// www.tsu.ru/schence/disadvice/annou nceneht1/

2. Нечволод Л.І. Сучасний словник іншомовних слів. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008. – 768 с.

3. Любимов А.П.  История лоббизма в России. - М.: Либеральная миссия, 2007. –.216

4. Конышев В.Н., Сергунин А.А. О понятийном аппарате в исследованиях феномена лоббизма // Вестник Балтийского университета им. И.Канта. – Серия: Гуманитарніе и общественніе науки. - № 6. – с.101-111

5. Проект Закону про лобізм № 5144 від 20.09.2016 р. - [ Електронний ресурс ]. – Режим доступу: http:// w1.c1.rada.gov.ua/zweb2/webproc4-1



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПРАВОВИЙ СТАТУС ЮРИДИЧНОЇ ОСОБИ В МІЖНАРОДНОМУ ПРИВАТНОМУ ПРАВІ
29.03.2019 13:25
ІНСТИТУТ УСИНОВЛЕННЯ В МІЖНАРОДНОМУ ПРИВАТНОМУ ПРАВІ: ПОНЯТТЯ, ЗМІСТ ТА ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ
29.03.2019 13:22
ОБМЕЖЕННЯ У СЛУЖБОВОМУ ПРАВІ: ПОШУК ПАРНОЇ КАТЕГОРІЇ
26.03.2019 15:57
СТИМУЛЮВАННЯ У СЛУЖБОВОМУ ПРАВІ: СТАДІЙНИЙ АСПЕКТ
26.03.2019 15:52
ВІЙСЬКОВИЙ ЗБІР: ПРОБЛЕМИ РЕГУЛЮВАННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
04.04.2019 21:18
ПРАВОВИЙ СТАТУС ГЛАВИ ДЕРЖАВИ У СФЕРІ РОЗВІДУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗА ЗАКОНОДАВСТВОМ РОСІЙСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ ТА УКРАЇНИ
03.04.2019 12:54
ОСОБЛИВОСТІ ПРАВОВОГО СТАТУСУ ПОРАНЕНИХ І ХВОРИХ У ЗБРОЙНОМУ КОНФЛІКТІ
02.04.2019 17:24
АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПОВ’ЯЗАНІ З КОРУПЦІЄЮ
02.04.2019 16:58
СУДОВА РЕФОРМА УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМА ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАХИСТУ ПРАВ І СВОБОД ЛЮДИНИ І ГРОМАДЯНИНА
01.04.2019 19:39




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше