:: LEX :: ПЕРСПЕКТИВИ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПОЗАБІРЖОВОГО РИНКУ ПОХІДНИХ ФІНАНСОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ УКРАЇНИ
   
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Акція! 100 грн на мобільний
  Наші збірники

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 32)

Термін подання матеріалів

13 травня 2021

До початку конференції залишилось днів 0


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПЕРСПЕКТИВИ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПОЗАБІРЖОВОГО РИНКУ ПОХІДНИХ ФІНАНСОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ УКРАЇНИ
 
14.10.2019 11:47
Автор: Антонишина Наталія Вікторівна, аспірант Інституту економіко-правових досліджень Національної академії наук України
[Секція 5. Господарське право. Господарське процесуальне право. Екологічне право. Земельне право. Аграрне право. Фінансове право. Банківське право]

Позабіржовий ринок похідних фінансових інструментів здатен забезпечити динамічний розвиток фінансового сектору української економіки. Однак на сьогоднішній день відсутність чинного нормативно-правового регулювання підвищує рівень складності та ризикованості використання цих інструментів суб’єктами господарювання, особливо малими та середніми суб’єктами господарювання з невеликим початковим капіталом. Торгівля позабіржовими деривативами здатна реалізувати їхні інвестиційні плани а також розширити бізнесові можливості.

На європейських ринках фінансових інструментів чітко визначене співвідношення значущості та ризикованості ринків похідних фінансових інструментів, насамперед, позабіржового сегменту ринку деривативів, які стали поштовхом в стрімкому поширенні світової фінансово-економічної кризи 2008 року. Крім того, європейським законодавством врахована важливість впровадження інноваційного фінансового інструментарію для стимулювання зростання малого та середнього інвестора шляхом захисту прав дрібного інвестора та забезпечення сприятливого інвестиційного клімату. Зокрема, Директивою (ЄС) 2014/65/EU про ринки фінансових інструментів (MiFID II), Регламентом (ЄС) 600/2014 про ринки фінансових інструментів (MIFIR), Регламентом Європейського Парламенту та Радою від 04.07.2014 № 648/2012 про позабіржові похідні інструменти, центральних контрагентів і торгові репозиторії (EMIR) передбачено: збільшення прозорості позабіржового ринку деривативів шляхом створення торгових репозиторіїв, створення нової торгової платформи (організованої торгової площадки (OTF), полегшення доступу до капіталу для малих і середніх підприємств шляхом уведення ринку SME Growth Market, посилення загальноєвропейського регуляторного спостереження і співробітництва між національними регуляторами [1].

Досвід розвитку позабіржового сегменту строкового ринку провідних країн переконує в необхідності привести нормативно-правову базу вітчизняного законодавства у відповідність до універсальних європейських принципів регулювання ринків позабіржових похідних фінансових інструментів. В рамках Угоди про асоціацією з ЄС Україна зобов’язана імплементувати європейське законодавство щодо ринків фінансових інструментів. Останнім часом законотворча ініціатива пожвавилась. Законопроект «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» (реєстраційний номер законопроекту №7055 доопрацьований від 19.06.2018 р.) не був прийнятий. Однією із причин його неприйняття є значна кількість недоліків, що зокрема виражається у частковій імплементації норм європейського законодавства. Суб’єкти законодавчої ініціативи вводять в законопроекті поняття про багатосторонню торговельну систему (БТС) на кшталт багатосторонніх торговельних систем (MTF), рекомендованих MiFID II. Проте законопроект не визначає всіх особливостей функціонування багатосторонніх торговельних систем (MTF). 

Аналогічним є проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів» (реєстр. № 9035 від 03.09.2018 р.). В законопроекті наголошується про створення організованих товарних ринків (регульованих ринків), які складаються з товарної БТС та БТС грошового ринку. Крім того, відповідно до Директиви (ЄС) 2014/65 / EU про ринки фінансових інструментів (MiFID II) рекомендується організація торгівлі похідними фінансовими інструментами на позабіржовому ринку через організовані торговельні системи (ОTF) як багатосторонні системи нерегульованого ринку, про які у законопроекті мова не йде. Це унеможливлює застосування різних форматів технологічного розвитку позабіржового ринку деривативів. Також в законопроекті під реєстр № 9035 лише фрагментарно згадується про необхідність створення торгового репозиторію, до якого подається інформація про деривативи, укладені поза регульованим ринком. Однак про особливості створення, функціонування, відповідальні органи за діяльність репозиторію як такого в законопроекті мова не йде.

Не дивлячись на неодноразові спроби впровадження законодавчого регулювання обігу похідних фінансових інструментів, а також імплементації українським законодавством стандартів ЄС з питань правового регулювання позабіржового сегменту, ринок деривативів залишається на етапі становлення. За підсумками 2018 року ринок торгівлі позабіржовими деривативами скоротився. Обсяг торгів деривативами на позабіржовому ринку у 2017 році становив 0,59 млрд грн., а в 2018 році – 0,06 млрд грн [2]. 

Тому необхідними залишаються подальші дослідження та узагальнення особливостей, тенденцій та перспектив впровадження правового регулювання вітчизняного позабіржового ринку похідних фінансових інструментів. 

Література:

1. Т.С. Гудіма, Антонишина Н.В. Проблеми правового забезпечення обігу похідних фінансових інструментів в Україні . Економіка та право. № 1 (52), 2019.  URL:https://doi.org/10.15407/econlaw.2019.01.038.

2. Річний звіт за 2018 рік Національної Комісії з цінних паперів та фондового ринку. URL: http: https://www.nssmc.gov.ua/wpcontent/uploads/2019/08/zvit_2018.pdf .



допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
КЛІЄНТООРІЄНТОВНИЙ ПІДХІД ПОДАТКОВИХ ОРГАНІВ ДО ПЛАТНИКІВ ПОДАТКІВ
15.10.2019 20:36




© 2006-2021 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше