:: LEX :: АДМІНІСТРАТИВНА ПРОЦЕДУРА: ПОНЯТТЯ ТА ВИДИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 23


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

АДМІНІСТРАТИВНА ПРОЦЕДУРА: ПОНЯТТЯ ТА ВИДИ
 
26.09.2008 08:52
Автор: Углик Наталія Миколаївна, викладач кафедри історії та теорії держави і права, конституційного та адміністративного права Чернігівського державного інституту права, соціальних технологій та праці
[Адміністративне право. Митне та податкове право]
Україна здавна намагалася запровадити адміністративну юстицію, подібну до європейських зразків. У Західній Європі і США існує безліч моделей адміністративної процедури та судового контролю за діяльністю органів державної влади. Вони відповідають правовим системам та історії цих країн. В Європі на основі юрисдикцій Європейського суду для ЄС і суду з прав людини в межах Ради Європи розробляється спільне адміністративне і адміністративно-процесуальне право, в якому встановлений особливий захист прав громадян [1, 185-186].
Зважаючи на вищевикладене, вважаємо, що сьогодні питання здійснення адміністративних процедур в Україні потребує ретельних наукових досліджень, тому що посідає центральне місце у становленні науки адміністративного та адміністративно-процесуального права.
В основу Адміністративно-процедурного кодексу України покладені положення Європейської Конвенції захисту прав і свобод людини, де саме існування людини, її прав і свобод є пріоритетними, втілення яких у життя має забезпечити радикальне оновлення українського законодавства, результатом якого має стати запровадження нової ідеології функціонування органів влади. Адміністративно-процедурний кодекс України має стати „загальним” нормативно-правовим актом, що запровадить якісно новий рівень законодавчої регламентації процедур зовнішньо-управлінської діяльності органів влади та захисту прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у відносинах з державою.
Кабінет Міністрів України схвалив проект Адміністративно-процедурного кодексу України, який розробила робоча група Міністерства юстиції України. Він визначає процедури розгляду органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами питань, пов’язаних з реалізацією та захистом прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, у тому числі з надання адміністративних (управлінських) послуг [2].
Проект Кодексу спрямований на реалізацію положень, закріплених у статтях 3, 19, 40 Конституції України, та виконання завдань адміністративної реформи в Україні. Зокрема, положеннями Конституції України визначено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, які зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк [3].
Досліджуючи діяльність органів державної влади з надання адміністративних процедур, можна зазначити, що на даному етапі розвитку суспільства однією з актуальних проблем є питання поняття та видів адміністративної процедури.
Можна стверджувати, що у вітчизняній науковій літературі не існує єдності думок з приводу визначення поняття „адміністративні процедури”, що свідчить про дискусійний характер досліджуваного питання. Тимощук В.П. пропонує таке визначення адміністративної процедури – це встановлений законодавством порядок розгляду та вирішення адміністративними органами індивідуальних адміністративних справ [4, 24]. Інші автори пропонують визначати адміністративні процедури як встановлений адміністративно-процесуальними нормами порядок діяльності уповноважених суб’єктів щодо розгляду і вирішення індивідуально-конкретних справ [5, 174, 142]. Деякі науковці в своїх працях підкреслюють, що під адміністративною процедурою необхідно розуміти встановлений порядок вирішення адміністративними органами індивідуальних адміністративних справ [6, 174].
У статті 1 проекту Адміністративно-процедурного кодексу України адміністративна процедура визначається як розгляд та вирішення індивідуальної адміністративної справи [2].
На підставі вищевикладеного, пропонуємо таке визначення: „Адміністративна процедура – це юридично значима та законодавчо закріплена частина адміністративного процесу, яка являє собою окрему процесуальну дію, що здійснюється за певним порядком та у визначеній послідовності та спрямована на досягнення певного правового результату”.
Щоб більш детально охарактеризувати адміністративну процедуру і з’ясувати її найсуттєвіші ознаки, необхідно визначити обсяг та види діяльності суб’єктів публічного управління.
Різноманітність управлінських відносин, здійснюваних у державному управлінні, які охоплюють усі сфери суспільного життя, зумовлює виникнення великої кількості конкретних адміністративних процедур.
Класифікація адміністративних процедур можлива за різними ознаками.
У залежності від характеру індивідуально-конкретної адміністративної справи можна виділити: а) юрисдикційні процедури, б) процедури, що носять неюрисдикційний характер.
Юрисдикційна діяльність є характерною для правоохоронної діяльності, тому частину процедур у структурі адміністративної процедури слід охарактеризувати як юрисдикційні. Наприклад, процедура притягнення осіб до адміністративної відповідальності; процедура розгляду скарг громадян.
Нарівні з юрисдикційними процедурами до структури адміністративного процедурного права входять і процедури, які носять неюрисдикційний характер. Їх коло значно ширше, що зумовлено специфікою управлінської діяльності в різних сферах життя суспільства.
До числа процедур неюрисдикційного характеру необхідно віднести: процедури по відпрацюванню і ухваленню нормативних актів управління; процедури з ухвалення індивідуальних актів управління; процедури по розгляду пропозицій, заяв і скарг громадян; процедури по застосуванню адміністративно-попереджувальних та запобіжних заходів; процедури по застосуванню заходів адміністративного припинення; реєстраційно-дозвільні процедури; установчі процедури; процедури по реалізації контрольно-наглядових повноважень; процедури по приватизації державного і суспільного майна; процедури по земельних, екологічних, фінансово-бюджетних, податкових та інших справах.
При цьому слід мати на увазі, що кожна з указаних процедур, в залежності від характеру індивідуально-конкретних справ, може бути ще більше деталізована.

Література:
1. Гладун З.С. Адміністративне право України: Навч. посібник. – Тернопіль: Карт-бланш, 2004. – 579 с.
2. Проект Адміністративно-процедурного кодексу // www.minjust.gov.ua
3. Конституція України від 28 червня 1996 року // ВВР, 1996. - № 30. – Ст. 40.
4. Адміністративна процедура та адміністративні послуги. Зарубіжний досвід і пропозиції для України / Автор-упорядник В.П. Тимощук. – К.: Факт, 2003. – 496 с.
5. Кузьменко О.В. Теоретичні засади адміністративного процесу: Монографія. – Атіка, 2005. – 352 с.; Кузьменко О.В., Гуржій Т.О. Адміністративно-процесуальне право України: Підручник / За ред. О.В. Кузьменко. – К.: Атіка, 2007. – 416 с.
6. Основи адміністративного судочинства та адміністративного права / Навч. посібник / За заг. редакцією Куйбіди Р.О., Шишкіна В.І. – К.: Старий світ, 2006. – 576 с.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПОНЯТТЯ ПОРУШЕННЯ ПОРЯДКУ ПРОВЕДЕННЯ РОЗРАХУНКІВ
27.09.2008 14:38
КЛАСИФІКАЦІЯ ЗАХОДІВ АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРИМУСУ В ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ ТА УСТАНОВ ДЕРЖАВНОЇ КРИМІНАЛЬНО-ВИКОНАВЧОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ
26.09.2008 09:12
ДЕЯКІ ПИТАННЯ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОГО СТАТУСУ СИСТЕМИ ОРГАНІВ ТА УСТАНОВ ДЕРЖАВНОЇ КРИМІНАЛЬНО-ВИКОНАВЧОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ
26.09.2008 09:09
ПАРЛАМЕНТСЬКИЙ КОНТРОЛЬ ЗА ДІЯЛЬНІСТЮ ОРГАНІВ ТА УСТАНОВ ВИКОНАННЯ ПОКАРАНЬ
26.09.2008 09:06
ПРАВОВІ АСПЕКТИ АДМІНІСТРАТИВНИХ САНКЦІЙ ЗА ПЕРЕДАЧУ ЗАБОРОНЕНИХ ПРЕДМЕТІВ ОСОБАМ, ЯКИХ ТРИМАЮТЬ У СЛІДЧИХ ІЗОЛЯТОРАХ, В УСТАНОВАХ ВИКОНАННЯ ПОКАРАНЬ АБО В ЛІКУВАЛЬНО-ТРУДОВИХ ПРОФІЛАКТОРІЯХ
26.09.2008 09:04
ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ СУДАМИ ДЕЯКИХ ВИДІВ АДМІНІСТРАТИВНИХ СТЯГНЕНЬ
18.06.2008 21:27
PRESENT-DAY LEGAL SITUATION IN THE SPHERE OF ENVIRONMENTAL PROTECTION OF UKRAINE AND INFLUENCE ON IT OF THE EUROPEAN UNION LAW
07.09.2008 13:44




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше