Лібералізація зовнішньоекономічної діяльності в Україні створила умови для усунення негативних проявів існуючого багато років монополізму. Однак вона ж активізувала і кримінальні прояви в зовнішньоекономічній сфері, одним з яких є контрабанда товарів, не обмежених у цивільному обороті. Не слід забувати, що контрабанда – один з найнебезпечніших злочинів у сфері господарської діяльності. Відповідно до ч. ч. 4 і 5 ст. 12 КК України, її віднесено до тяжких злочинів (ч. 1 ст. 201 КК), а її кваліфікований склад (ч. 2 ст. 201 КК) – до особливо тяжких злочинів. За оцінками спеціалістів Ради Європи контрабанда (поряд з ухиленням від сплати податків та корупцією) складає на пострадянському просторі основні сфери кримінальної активності, які дають можливість отримувати нелегальні прибутки. Погодимось з О.О.Дудоровим у тому, що відсутність кримінальної відповідальності за вказані дії не дає змогу ефективно впливати на криміногенну обстановку в сфері боротьби з контрабандою та надавати відповідну допомогу партнерським спецслужбам і правоохоронним органам іноземних держав із ліквідації каналів незаконного переміщення товарів через митний кордон [1, c.215 – 263]. В літературі також відзначають високу латентність контрабанди, зумовлену характером та особливостями цього злочину – відсутністю потерпілого та, як наслідок, інформації про злочин, глибокою конспірацією, ретельно спланованою підготовкою, відсутністю свідків і видимих слідів злочину [2, с. 53-56].
Застосування адміністративних санкцій не зупиняє правопорушників від подальшої протиправної поведінки, що і зумовило пропозиції стосовно посилення відповідальності за такі правопорушення.
У теорії кримінального права не дістали однозначного й остаточного вирішення питання про об’єкт, предмет і місце контрабанди в системі кримінальних норм; які схожі дії повинні становити адміністративний чи кримінальний проступок, а які злочини; способи вчинення контрабанди тощо.
Контрабанда створює загрозу економічній та соціальній безпеці України, громадянам та всій світовій спільноті, є одним з головних дестабілізуючих факторів внутрішнього ринку України, вона негативно впливає на розвиток національної економіки [3, с.111–115].
Чи не кожне сучасне дослідження проблем контрабанди та митних правопорушень зачіпає аспекти протидії цим злочинам в районах здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, стримування і відсічі російській збройній агресії, або в районі проведення операції об’єднаних сил (до прийняття Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» від 18 січня 2018 р. [4, с. 67].
Наприклад, Ю.П.Степанова пропонує диспозицію ст. 201 КК викласти таким чином: «Контрабанда, тобто переміщення через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю, а також до району або з району проведення антитерористичної операції товарів у великих розмірах, культурних цінностей … (далі – за текстом у чинній редакції)» [5, с. 79-87.]. Подібним чином пропонує вирішувати проблему О.В.Заверховський: «Контрабанда, тобто переміщення в район або з району проведення антитерористичної операції, через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю культурних цінностей, … (далі – за текстом у чинній редакції)» [6, с. 154-160].
Однак, якщо розуміти переміщення товарів в район або з району проведення ООС як альтернативний склад (поряд із переміщенням предметів через митний кордон України), то воно не має суспільної небезпеки, якщо не порушує загальних правил, наприклад, наказ Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України «Про затвердження Переліку та обсягів товарів, дозволених для переміщення до/з гуманітарно-логістичних центрів та через лінію зіткнення» від 24.03.2017 №39 [7, с. 485]. У будь-якому разі порушення особою порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції тягне за собою адміністративну відповідальність за ст. 204-3 КУпАП. Якщо ж автори мали на увазі «переміщення в район або з району проведення антитерористичної операції поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю», то таке формулювання диспозиції ст. 201 КК також видається невдалим, оскільки на лінії зіткнення не встановлено митного контролю.
Різними дослідниками пропонується встановлення своєрідних кордонів між контрольованою та неконтрольованою територіями Донбасу у вигляді демаркаційної лінії або митного кордону тощо з відповідними режимами (як було проведено митне розмежування щодо АР Крим на підставі Закону України «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» від 12.08.2014 [8, с. 2944.]. Але, на мою думку, такі рішення передчасні та навряд чи знайдуть підтримку серед населення. Протидія так званій контрабанді на лінії зіткнення має бути посилена за рахунок організаційних, попереджувальних, контрольних, технічних заходів. Тож питання криміналізації товарної контрабанди до/з тимчасово окупованої території України залишається дискусійним.
Література:
1. Дудоров О.О., Мовчан Р.О. Законодавство України про кримінальну відповідальність за злочини у сфері господарської діяльності – час визначитися зі стратегією розвитку. Вісник Асоціації кримінального права України. 2015 (№2).
2. Савченко А.В., Плугатир М.В. Удосконалення механізму відповідальності у сфері виробництва й обігу тютюнових виробів. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2015. Випуск №6. Том №3.
3. Допілка В. О. Поняття та значення суб’єктивних ознак контрабанди / В. О. Допілка // Актуальні проблеми держави і права. – 2009. – № 47.
4. Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях: Закон України від 18 січня 2018 р. № 2268-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2018. 09 берез. (№ 10).
5. Степанова Ю.П. Кримінально-правові аспекти протидії контрабанді товарів. Вісник Південного регіонального центру НАПрН України. 2017. № 12.
6. Заверховський О. Криміналістична характеристика контрабанди, вчиненої в зоні проведення антитерористичної операції. Міжнародний юридичний вісник: збірник
7. Про затвердження Переліку та обсягів товарів, дозволених для переміщення до/з гуманітарно-логістичних центрів та через лінію зіткнення : Наказ Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України від 24.03.2017 р. № 39. Офіційний вісник України. 2017. №. 26.
8. Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України : Закон України від 12.08.2014 р. № 1636-VII. Відомості Верховної Ради України. 24.10.2014. (№ 43).
|