:: LEX :: ТОРГОВЕЛЬНО-ЕКОНОМІЧНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО УКРАЇНИ ТА КРАЇН БЕНІЛЮКСУ (1991-2020 р.)
   
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Акція! 100 грн на мобільний
  Наші збірники

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 35)

Термін подання матеріалів

16 вересня 2021

До початку конференції залишилось днів 0


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ТОРГОВЕЛЬНО-ЕКОНОМІЧНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО УКРАЇНИ ТА КРАЇН БЕНІЛЮКСУ (1991-2020 р.)
 
29.01.2021 15:42
Автор: Соловйова Алєся Борисівна, аспірантка, Інститут історії України Національної академії наук України
[Секція 9. Історія країн світу та міжнародні відносини]

Малі держави завжди були більш вразливими у світовій економіці [1]. Країни Бенілюксу, в свою чергу, хоча і є невеликими за територіями країнами, мають високий ВВП на душу населення та динамічну економіку.  

Станом на 2020 рік, у загальному рейтингу The Legatum Prosperity Index [2] (Індекс процвітання), що аналізує всебічну картину процвітання за всіма його інституційними, економічними та соціальними вимірами, Нідерланди, Люксембург та Бельгія посіли шосте, дев’яте та двадцять третє місця відповідно. Україна, для порівняна, зайняла дев’яносто другу сходинку.  

Зважаючи на те, що європейський напрям зовнішньої політики для України був пріоритетним впродовж всього розвитку України як незалежної держави, країни Бенілюксу завжди були важливими економічними партнерами для України. У 1997 Уряд України підписав Угоду з Бельгійсько-Люксембурзьким Економічним Союзом про взаємне заохочення і захист інвестицій [3]. 

Бельгія є особливою країною з точки зору економічної дипломатії. У результаті конституційно-правового реформування Королівства Бельгії у 1993 р., суб’єкти федерації вони отримали право укладати міжнародні договори з питань свого ведення. Регіони також отримали додаткові повноваження в міжнародній сфері з метою розвитку експорту [4, C. 96]. Передача регіонам Королівства Бельгії повноважень у сфері міжнародного експорту товарів з 1993 року визначила правові підґрунтя для нового етапи розвитку торгівельного співробітництва із суб’єктами федерації Королівства Бельгії. П'ята державна реформа базувалася на трьох міжпартійних урядових угодах. Угода від 5 квітня 2000 року розширило повноваження регіонів на сфери сільського господарства та зовнішньої торгівлі [4, C. 97-98].

Двостороннє співробітництво у сфері міжнародного права, у тому числі податкового є необхідною складовою розвитку інвестиційного партнерства. Як для держави, так і для об’єкта оподаткування відсутність зіткнення кількох податкових юрисдикцій створює позитивні умови для залучення інвестицій. Всі країни Бенілюксу підписали з Україною конвенції про запобігання подвійному оподаткуванню, які на сьогоднішній момент є такими, що вступили в силу. З Бельгією така конвенція була підписана Бельгія у 1996, набрання чинності – 1999 р. З Нідерландами - у 1995 році, набрання чинності – 1996 рік [5].  

Україна активно співпрацює з Бельгією у сфері інвестиційної діяльності. 16 червня 2016 року у Брюсселі під егідою Валлонського агентства експорту та зовнішніх інвестицій за участю представників Європейського банку реконструкції і розвитку, Європейської Комісії, Українського союзу промисловців і підприємців, бельгійських фінансових інституцій відбувся бізнес семінар для представників ділових кіл Бельгії щодо можливостей та перспектив ведення бізнесу з Україною, а також розвитку двосторонньої інвестиційної співпраці у ході якого було обговорено переваги українського ринку [6].

Інша ситуація з підписанням Міжурядової конвенції про запобігання подвійному оподаткуванню склалася з Герцогством Люксембург. Підписана у 1997 році Конвенція, набрала чинності лише після перегляду договірних умов та підписання протоколу про внесення змін до Угоди про уникнення подвійного оподаткування у 2017 році [7]. 

Микола Точицький, Надзвичайний і Повноважний Посол України в Королівстві Бельгія та Великому Герцогстві Люксембург, зазначив, що набрання чинності цією конвенцією є важливим і давно назрілим кроком. Набрання угодою чинності привнесе нову динаміку у двостороннє економічне співробітництво між Україною та Люксембургом, відкриваючи нові перспективи для посилення співпраці у сфері інвестицій [8]. 

Обсяг бельгійських інвестицій в українську економіку за 2019 рік становив 104,8 млн. дол. США. Інвестиції здебільшого спрямовуються в уже розвинені сфери економічної діяльності [9]. Того ж року Нідерланди були одним з найбільших країн-інвесторів в Україну (8,3 млрд. дол. США), а люксембурзькі інвестиції в українську економіку становили 469,2 млн. дол. США. Зазначені інвестиції задіяні, зокрема, в промисловості, оптовій та роздрібній торгівлі, будівництві, у сфері транспорту.

В Україні зареєстровано понад 120 підприємств, що мають бельгійські інвестиції та близько сотні підприємств з люксембурзькими інвестиціями. Найбільша кількість компаній серед країн Бенілюксу функціонує з нідерландським капіталом, що складає понад 300 компаній.

Новий етап розвитку торговельно-економічного співробітництва України з країнами Європейського Союзу (далі – ЄС), а також з країнами Бенілюксу ознаменувала активізація євроінтеграційного курсу України. Євроінтеграційний поступ України актуалізує завдання посилення ролі двосторонніх економічних відносин з передовими країнами-членами ЄС у системі міжнародного співробітництва [10, C. 482]. Економічні та торгові відносини України та країн Бенілюксу отримали нове правове підґрунтя з 1 вересня 2017 року, коли Угода про асоціацію між Україною та ЄС, набрала чинності [11]. Український бізнес також отримує стабільний та передбачуваний пільговий доступ до найбільшого ринку у світі з понад 500 мільйонами споживачів. Підприємства ЄС можуть скористатися легшим доступом до українського ринку та налагодити нові відносини з українськими постачальниками та партнерами [11].

Про поглиблення двостороннього торгово-економічного співробітництва між Україною та Бельгією, зокрема, зміцнення двостороннього співробітництва в сфері енергоефективності та використання енергії свідчить проведення ряду спільних зустрічей та ініціатив. За підсумками четвертого засідання Спільної українсько-бельгійської комісії з економічного та фінансового співробітництва, яке пройшло в Брюсселі, Україна та Бельгія висловили намір до розширення взаємодії. В ході зустрічі були обговорені питання, що стосуються розвитку торгово-економічного співробітництва між Україною та Бельгією, зокрема, зміцнення двостороннього співробітництва в сфері енергоефективності та використання енергії. поновлювані джерела енергії, інфраструктура, сільськогосподарський сектор, а також співробітництво в галузі інформатики та інновацій, а також були представлені інвестиційні можливості в різних сферах [12]. Україна та Люксембург також мають намір на поглиблення співпраці у сфері економіки. Наприклад, українська флагманська авіабудівна компанія "Антонов" позитивно відреагувала на пропозицію авіакомпанії Cargolux співпрацювати в авіаційній галузі [8].

Таким чином, основними формами економічного співробітництва України та країн Бенілюксу стали співпраця у сфері інвестиційної діяльності, а також торгівля товарами та послугами, що позначилася позитивною тенденцією до зростання. Основним українським товаром для експорту до країн Бенілюксу залишається сільськогосподарська продукція, а саме зернові культури. 

Досі залишається складною повноцінна оцінка впливу пандемії на торгівлю між країнами Україною та країнами Бенілюксу. Так, наприклад, голландський експорт у всьому світі впав на 9% у першій половині 2020 року [13], позначивши негативні наслідки для світової торгівлі, включаючи торгівлю Голландії з Україною. Очевидно, що COVID ‐ 19 поставив перед світовою спільнотою та, зокрема, Європою безпрецедентний виклик. Не дивлячись на те, що вірус виявився транснаціональним, відповіді на економічну кризу були, в основному, національними. Тим не менше, триваюча небезпека для світової спільноти призвела до появи складної багаторівневої політичної співпраці на національному та наднаціональному рівнях. 

Таким чином, економічна дипломатія перебуває у нерозривному зв’язку з зовнішньополітичними та внутрішньополітичними чинниками та вимагає комплексного аналізу цих факторів при дослідженні економічного співробітництва держав. Україна та країни Бенілюксу мають великий потенціал для двостороннього співробітництва в сферах торгівлі, економіки і інвестицій та демонструють позитивні зрушення за обсягами товарообігу між країнами та розгалуженням нормативно-правового забезпечення здійснення зовнішньоекономічної діяльності. Початком нового етапу економічної дипломатії країн Бенілюксу щодо України доцільно вважати 2017 рік, а саме набрання чинності Угодою про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Однак, аналіз результатів співробітництва є досить контроверсійними. «Українська криза» негативно позначилася на інвестиційному іміджі України, очевидною стала потреба мінімізації політичних ризиків для подальшого активного співробітництва у сфері інвестиційної діяльності. Ще більш негативним фактором впливу на торговельно-економічне співробітництво країн Бенілюксу та України стала пандемія, що негативно позначилась на світовій торгівлі. 

Література:

1. Brautigam D., Woolcock M. Small States in a Global Economy. URL: https://www.researchgate.net/publication/23984844_Small_States_in_a_Global_Economy_ The_Role_of_Institutions_in_Managing_Vulnerability_and_Opportunity_in_Small_Developing _Countries (дата звернення ̶ 29.05.2020).

2. The Legatum Prosperity Index™ 2020 URL: https://www.prosperity.com/rankings (дата звернення  ̶  29.05.2020).

3. Угода між Урядом України та Бельгійсько-Люксембурзьким Економічним Союзом https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/998_691#Text (дата звернення  ̶  29.05.2020).

4. Демешева Ю.В. Конституционно-правовые механизмы разрешения этнолингвистического конфликта в Бельгии : дис... к.ю.н.: 12.00.02. Москва, 2015. 285 с.

5. Конвенція між Україною і Королівством Нідерландів про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи і майно. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/528_654 (дата звернення  ̶  29.05.2020).

6. Бізнес семінар. URL: https://belgium.mfa.gov.ua/news/48494-16-chervnya-cr-u-bryusseli-vidbuvsya-biznes-seminar-dlya-predstavnikiv-dilovih-kil-belygiji-shhodo-mozhlivostej-ta-perspektiv-vedennya-biznesu-z-ukrajinoju (дата звернення  ̶  29.05.2020).

7. Конвенція між Урядом України і Урядом Великого Герцогства Люксембург. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/442_002 (дата звернення  ̶  29.05.2020).

8. L’interview de l'Ambassadeur d’Ukraine Mykola Tochytskyi à l'édition «l'AGEFI Luxembourg» 02 février 2018 18:25 URL: https://belgium.mfa.gov.ua/fr/news/62797-rozgornute-intervju-predstavnika-ukrajini-pri-jes-posla-ukrajini-v-belygiji-ta-lyuksemburzi-mtochicykogo-dlya-agefi-luxembourg (дата звернення  ̶  29.05.2020).

9. Україна та Бельгія. Торговельно-економічне співробітництво. URL: https://belgium.mfa.gov.ua/spivrobitnictvo/ukrayina-ta-belgiya/3133-trade (дата звернення  ̶  29.05.2020).

10. Французька модель державності: політичний, економічний, соціальний і правовий аспекти: монографія / ред.: Н. О. Татаренко, С. С. Троян, О. І. Шаповалова. Київ: ДАУ при МЗС України, 2015. 492 с.

11. Ukraine and the EU URL: https://eeas.europa.eu/delegations/ukraine/1937/ukraine-and-eu_en (дата звернення  ̶  29.05.2020).

12. L'Ukraine et la Belgique vont renforcer leur coopération dans les domaines de l'énergie, de l'agroalimentaire et de la technologie de l'information URL: https://www.ukrinform.fr/rubric-polytics/2622908-lukraine-et-la-belgique-vont-renforcer-leur-cooperation-dans-les-domaines-de-lenergie-de-lagroalimentaire-et-de-la-technologie-de-linformation.html (дата звернення  ̶  29.05.2020).

13. Handel Nederland - Oekraïne URL: https://www.rvo.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/landenoverzicht/oekraine/handel-nederland-oekraine (дата звернення  ̶  29.05.2020).



допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
КОЛЕКТИВНА БЕЗПЕКА У ПОЛІТИЧНОМУ СВІТОГЛЯДІ ВУДРО ВІЛЬСОНА
10.02.2021 21:55
БІЛОРУСЬ СЬОГОДНІ: ПРЕЗИДЕНТСЬКІ ВИБОРИ 2021
10.02.2021 18:06




© 2006-2021 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше