:: LEX :: ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПИТАННЯ ЕТИКИ ТА ЕТИКЕТУ НАРОДНОГО ДЕПУТАТА УКРАЇНИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 60)

Термін подання матеріалів

16 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 19


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПИТАННЯ ЕТИКИ ТА ЕТИКЕТУ НАРОДНОГО ДЕПУТАТА УКРАЇНИ
 
02.08.2021 20:45
Автор: Педосенко Анастасія Ігорівна, магістр права, Київський національний університет імені Тараса Шевченка
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]

Народний депутат України є представником Українського народу у Верховній Раді України. Таку важливу місію закріплено на законодавчому рівні у частині 1 статті 1 Закону України «Про статус народного депутата України» [1]. Будучи представником народу, важливо гідно себе поводити. Дотримання депутатами норм етики та етикету часто викликає більшу довіру та авторитет, як до такої людини, так і до народу, який вона представляє. До того ж, для народних депутатів, важливо показувати правильний приклад поведінки для своїх виборців. У відносинах з міжнародними партнерами, освічений депутат набуває більшого авторитету, а отже, і держава, яку він представляє. Поведінка, з урахуванням норм етикету та протоколу, часто допоможе в досягненні бажаного, переконанні партнерів в стратегічних для України питаннях. Натомість неосвіченість в таких темах може стати причиною для негативного обговорення та навіть санкцій для депутата, якщо норми були закріплені на законодавчому рівні.

Поняття етика та етикет співвідносяться як родове та видове поняття. Етика - це наука про мораль, її походження, розвиток і роль у суспільному та особистому житті людей [2]. В свою чергу етикет - це установлені норми поведінки і правила ввічливості в якому-небудь товаристві [3]. Дійсно, етикет, на відміну від етики, це конкретні правила. Вони можуть бути усні чи писані і стосуватися поведінки людини. 

Відповідно до пункту 7 статті 24 Закону України «Про статус народного депутата України» народний депутат зобов'язаний додержуватись норм депутатської етики [1]. Законодавство України, в цьому контексті, оперує саме поняттям «етика».

На думку І. Суслова, Ф. Флурі, В. Бадрак у системі депутатської етики можна виділити кілька взаємопов’язаних складових: 

а) загальні етичні норми, яких має дотримуватися кожна особа;

б) етичні норми державного службовця, особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування;

в) етичні норми власне депутатської діяльності, які характерні виключно для депутатів [4].

На мою думку, розкриваючи детальніше наведену класифікацію з урахуванням законодавчих актів, до першої категорії можна віднести наступні норми (що не є вичерпними):

1) дотримуватися загальновизнаних норм моралі (частина 1 статті 8 Закону України «Про статус народного депутата України») [1];

2) завжди зберігати власну гідність, поважати честь і гідність інших народних депутатів, службових та посадових осіб і громадян (частина 1 статті 8  Закону України «Про статус народного депутата України») [1];

3) утримуватись від дій, заяв та вчинків, що компрометують його самого, виборців, Верховну Раду України, державу (частина 1 статті 8 Закону України «Про статус народного депутата України») [1].

До другої категорії можна віднести положення щодо подання достовірних декларацій та обмеження щодо одержання подарунків.

Третя категорія включає в себе такі норми:

1) Народним депутатам забороняється вносити до залу засідань та використовувати під час проведення пленарного засідання плакати, лозунги, гучномовці, інші предмети, які не мають на меті забезпечення законодавчої діяльності. (частина 1 статті 51 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України») [5].

2) На пленарному засіданні народний депутат не повинен перешкоджати викладенню або сприйняттю виступу (вигуками, оплесками, вставанням, розмовами по мобільному телефону тощо), вживати образливі висловлювання та непристойні слова, закликати до незаконних дій (частина 2 статті 51 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України») [5].

3) Неприпустимим є використання народним депутатом свого депутатського мандата всупереч загальновизнаним нормам моралі, правам і свободам людини і громадянина, законним інтересам суспільства і держави (частина 2 статті 8 Закону України «Про статус народного депутата України») [1].

4) Народний депутат не повинен використовувати депутатський мандат в особистих, зокрема корисливих, цілях (частина 3 статті 8 Закону України «Про статус народного депутата України») [1].

5) Народний депутат зобов’язаний бути присутнім та особисто брати участь у засіданнях Верховної Ради України та її органів, до складу яких його обрано; (частина 3 статті 24 Закону України «Про статус народного депутата України») [1].

6) Народний депутат зобов’язаний особисто брати участь у голосуванні з питань, що розглядаються Верховною Радою України та її органами (частина 4 статті 24 Закону України «Про статус народного депутата України») [1].

7) Народний депутат зобов’язаний завчасно повідомляти про неможливість бути присутнім на засіданні Верховної Ради України чи її органів керівників цих органів (частина 10 статті 24 Закону України «Про статус народного депутата України») [1].

8) Народний депутат зобов’язаний постійно підтримувати зв'язки з виборцями, вивчати громадську думку, потреби і запити населення, а у разі необхідності повідомляти про них Верховну Раду України та її органи, вносити пропозиції та вживати в межах своїх повноважень заходи щодо їх врахування в роботі органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (частина 11 статті 24 Закону України «Про статус народного депутата України») [1].

За недодержання норм етики, як наслідок, можлива не лише неповага виборців чи колег, а і регламентовані законодавством санкції. Наприклад, стаття 80 Конституції України встановлює, що народні депутати України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання у парламенті та його органах, за винятком відповідальності за образу чи наклеп [6]. Відповідно до частини 4 статті 51 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», якщо народний депутат виголошує образливі слова на адресу іншого народного депутата або депутатської фракції (депутатської групи), головуючий на пленарному засіданні попереджає цього народного депутата про неприпустимість таких висловлювань або припиняє його виступ [5]. Згідно з частиною 5 статті 33 Закону України «Про статус народного депутата України» за дні, в які народний депутат без поважних причин, визначених частиною третьою статті 26 Регламенту Верховної Ради України, не виконує свої депутатські повноваження, передбачені законом, за поданням комітету, до компетенції якого входять питання депутатської етики, народним депутатам не провадяться виплати, пов'язані з виконанням депутатських повноважень [1]. 

Здійснюючи порівняльну характеристику регулювання питання депутатської етики у зарубіжних країнах цікаво зазначити досвід Великобританії. Колишнім спікером Джоном Беркоу та його заступником у Палаті громад на рівні рекомендації виданий посібник «Правила поведінки і ввічливості в Палаті громад» [7]. Окремі правила етикету з цього посібника: 

1. Щодо використання електронних пристроїв (правило 23-24). Дозволено використання ручних електронних пристроїв за умови відсутності порушень. Під час дебатів їх використання необхідно обмежити, не відволікати ними себе та інших. Пристрої повинні бути в беззвучному режимі, відповідати на дзвінки та слухати голосову пошту, фотографувати, знімати, робити аудіозаписи в Палаті заборонено. Пристрої можна використовувати замість паперових нотаток [ст. 8; 7].

2. Щодо питання дрес-коду (правила 31-34). Одяг, що одягає особа, повинен демонструвати повагу до Палати і його основної позиції в житті нації. Детально прописаного дрес-коду не існує: орієнтиром визначений бізнес-одяг. Не підходить такий одяг: джинси, футболки, босоніжки, одяг для тренувань. Від чоловіків не вимагається носіння краватки, але слід носити піджаки. Порушенням правил є носіння шарфів, футболок або великих значків, що відображають бренди, слогани чи інші форми реклами в комерційних чи некомерційних цілях. За традицією Палати, прикраси (медалі, тощо) будь-якого виду та уніформи не одягаються. Особи, які не виявляють поваги до Палати не будуть викликані для виступу за кафедрою, Головою. Кожного, хто демонструє явну неповагу в їх манері одягатися, попросять вийти з Палати [ст. 10; 7]. 

3. Щодо питання про їжу та напої (правило 41). Їжу та напої не слід вживати в Палаті, якщо ви не попередили Голову, що ви вони потрібні вам за станом здоров'я. Вживання води дозволено [ст. 12; 7].

В Україні не існує Кодексу етичної поведінки для народних депутатів. На рівні повноцінного проєкту у 2009 році було зареєстровано Проект Постанови Верховної Ради України «Про Кодекс доброчесної поведінки народних депутатів України» [8]. З тих пір виголошувалися лише ініціативи розробки повноцінного Кодексу, що регулюватиме питання поведінки народних депутатів, зокрема у 2015 році Головою Верховної Ради України В. Гройсманом та рядом депутатів у 2017 році щодо прийняття Кодексу депутатської етики [ст. 28; 4].

Висновок. Варто зазначити, що прийняття кодексу, що регулюватиме питання етики народних депутатів і регламентації санкцій за їх порушення буде позитивно впливати на поведінку представників народу. Зарубіжний досвід показує, що на нормативному рівні закріплені у більшості ті норми, що регулюють питання прозорості доходів, декларацій, отримання подарунків (Кодекс деонтології депутатів у Франції [9]; Кодекс поведінки членів Європейського парламенту щодо фінансових інтересів і конфліктів інтересів Європейського Союзу [10]). Така ситуація прослідковується і в Україні, де існують Кодекси етики для депутатів деяких міських рад, наприклад Кодекс етики депутатів Тернопільської міської ради Затверджений рішенням сесії Тернопільської міської ради №7/31/26 від 19.12.2018 року [11], Правила етичної поведінки посадових осіб місцевого самоврядування секретаріату Київської міської ради, затверджені розпорядженням заступника міського голови – секретаря Київської міської ради від 10.10.2019 року №68 [12].В той же час, правила етикету варто було би закріпити також, але на рівні методичних рекомендацій, виданих Верховною Радою України, або офіційного посібника, враховуючи довід Великобританії. Справа в тому, що законодавче закріплення правил, які стосуються дрес-коду чи оформлення візитних карток, можуть обмежувати свободу волевиявлення особи. Рекомендації за своє суттю не можуть бути загальнообов’язковими, тому правила етикету можна закріпити там. Для написання такого тексу необхідне залучення експертів з етикету та протоколу, адже інформації у підручниках та Інтернеті багато, та не вся вона актуальна. Рекомендації можуть закріпити основні правила ділового етикету, дрес-коду, цифрового етикету. 

Література:

1. Про статус народного депутата України : Закон України від 17.11.1992 № 2790-XII / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1993, № 3, ст. 17.

2. Словник української мови: в 11 томах. — Том 2, 1971. — Стор. 490.  URL: http://sum.in.ua/s/etyka (дата звернення 26.07.2021 року).

3. Словник української мови: в 11 томах. — Том 2, 1971. — Стор. 490.  URL: http://sum.in.ua/s/Etyket (дата звернення 26.07.2021 року).

4. Парламентська етика в Україні. Реалії, потреби, перспективи. За матеріалами дослідження Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння та Інституту соціальних технологій «Соціополіс» – 56 стор. Загальна редакція видання українською мовою: І.Суслова, Ф.Флурі, В.Бадрак. Женева – Київ, 2017. URL: https://www.dcaf.ch/sites/default/files/publications/documents/Parliemanetary-Ethics-Ukriane_UKR.pdf (дата звернення 26.07.2021 року).

5. Про Регламент Верховної Ради України : Закон України, Регламент від 10.02.2010 № 1861-VI  / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2010, № 14-15, № 16-17, ст.133. 

6. Конституція України : Закон України від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

7. Speaker and the Deputy Speakers, House of Commons, Rules of behaviour and courtesies in the House of Commons (November 2018). URL: https://www.parliament.uk/globalassets/documents/media/Rules-of-behaviour-and-courtesies-in-the-House-of-Commons-November-2018.pdf (дата звернення 26.07.2021 року).

8. Проект Постанови про Кодекс доброчесної поведінки народних депутатів України. Верховна Рада України, офіційний веб-портал. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=35847 (дата звернення 26.07.2021 року).

9. Assemblée nationale. Code de déontologie des députés. Version mise à jour en octobre 2019. Веб-сайт. URL: https://www2.assemblee-nationale.fr/decouvrir-l-assemblee/textes-de-reference/code-de-deontologie-des-deputes (дата звернення 26.07.2021 року).

10. Code of Conduct for Members of the European Parliament with respect to financial interests and conflicts of interest. MEPs. European Parliament. Веб-сайт. URL: https://www.europarl.europa.eu/meps/en/about#firstanchor (дата звернення 26.07.2021 року).

11. Тернопільська міська рада. Офіційний сайт. Кодекс етики депутатів Тернопільської міської ради URL: https://ternopilcity.gov.ua/sesiya/kodeks-etiki-deputativ-ternopilskoi-miskoi-radi/ (дата звернення 26.07.2021 року).

12. Київська міська рада. Офіційний веб-сайт. Правила етичної поведінки. URL: https://kmr.gov.ua/uk/content/pravyla-etychnoyi-povedinky (дата звернення 26.07.2021 року).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
МІЖНАРОДНА ПРАВОВА ДОПОМОГА ПРИ ПРОВЕДЕННІ ПРОЦЕСУАЛЬНИХ ДІЙ
17.07.2021 10:49
ДО ПИТАННЯ СУБ’ЄТІВ ПУБЛІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ГАЛУЗІ ПРИМУСОВОГО ВИКОНАННЯ СУДОВИХ РІШЕНЬ
13.07.2021 19:25
ПРОПОЗИЦІЇ ІЗ ЗАПРОВАДЖЕННЯ НОВОЇ СУДОВОЇ КАРТИ УКРАЇНИ
08.07.2021 20:44




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше