:: LEX :: ПРОБЛЕМИ ТА ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ, ЩО ВИЗНАЧАЄ ТА РЕГУЛЮЄ ЗАХИСТ ПРАВ НА ЗНАКИ ДЛЯ ТОВАРІВ ТА ПОСЛУГ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 60)

Термін подання матеріалів

16 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРОБЛЕМИ ТА ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ, ЩО ВИЗНАЧАЄ ТА РЕГУЛЮЄ ЗАХИСТ ПРАВ НА ЗНАКИ ДЛЯ ТОВАРІВ ТА ПОСЛУГ
 
13.11.2021 12:11
Автор: Банчук-Петросова Олена Вікторівна, кандидат наук з державного управління, доцент кафедри конституційного, адміністративного та міжнародного права Київського інституту інтелектуальної власності та права Національного університету «Одеська юридична академія»
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]

Важливу роль у просуванні товарів та послуг на ринок сьогодні відіграютьзнаки для товарів та послуг. Товаровиробники на стадії входження в ринок вкладають немалі кошти на рекламу свого товару (послуг) та своєї торговельної марки, яка відрізняє їх товар від аналогічних товарів інших товаровиробників. Торговельна марка є необхідним та важливим елементом товарообміну, своєрідним правовим інструментом, який певним способом регулює товарообіг.

Проте аналіз законодавства, що визначає та регулює захист прав на знаки для товарів та послуг, свідчить про його недосконалість, що аж ніяк не сприяє захисту торговельної марки. Так, зокрема, відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення охорони і захисту прав на торговельні марки і промислові зразки та боротьби з патентними зловживаннями» [1] у тексті Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» [6] дефініцію «знаки для товарів і послуг» в усіх відмінках і числах замінено на дефініцію «торговельна марка». При цьому, слова «права власності на знаки для товарів і послуг (далі - знак)» було замінено словами «прав на торговельні марки». 

Разом з тим, системний аналіз положень Цивільного кодексу України дає підстави стверджувати, що вказані нормативно-правові акти не було приведено у відповідність в аспекті зазначених терміно-понять. Адже у ст.420 Цивільного кодексу України зазначається, що до об’єктів права інтелектуальної власності, зокрема, належать «торговельні марки (знаки для товарів і послуг)» [2]. Тобто, у положеннях Цивільного кодексу законодавець вдається до ототожнення, а не заміни. Зазначене свідчить про необхідність внесення відповідних законодавчих змін з метою термінологічної уніфікації. 

Крім того, у звіті Європейської комісії оприлюдненому на початку січня 2020 року на своєму сайті йдеться про те, що у сфері торговельних марок Україна не забезпечує захист від недобросовісної реєстрації. Чинний Закон про охорону прав на знаки для товарів і послуг все ще не передбачає юридичної можливості визнати недійсним знак, зареєстрований недобросовісно. Зацікавлені сторони також повідомляють, що відповідно до чинного закону про торговельні марки не можна покластися на процедуру заперечення. Адже власники зареєстрованих торговельних марок не інформуються про заявки, що суперечать їхнім маркам, і не надається чіткий термін після експертизи Укрпатенту [8]. Звідси випливає необхідність внести відповідні законодавчі зміни. 

Удосконалення потребує законодавство України й у частині регулювання порушень прав на знаки для товарів та послуг. Зокрема, маємо на увазі законодавчу прогалину, сутність якої полягає у тому, що в Законі України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» відсутній переліку неправомірних дій, які вважаються порушенням, та дій щодо готування до їх вчинення. Це ускладнює кваліфікацію порушень на практиці і застосування до порушників заходів відповідальності, оскільки юридична відповідальність може бути застосована лише за дії, передбачені законом (принцип законності). В літературі цілком справедливо підкреслюється, що дії, які можуть бути вчинені з охоронюваними торговельними марками, є багатогранними і різноманітними та мають велику чисельність [2, с.24]. Тому в спеціальному законі потрібно передбачити види неправомірних дій, які визнаються порушенням прав на торговельні марки, і окремо види дій, що становлять загрозу порушення.

Крім того, у спеціальних нормах Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» відсутні жодні положення про порядок і особливості застосування способів захисту для захисту прав на торговельні марки. Найбільш гостро ця проблема стосується застосування разового грошового стягнення, оскільки Цивільний кодекс України вказує, що розмір стягнення визначається відповідно до закону, а в спеціальному законі про охорону прав на знаки для товарів і послуг відповідні положення про розмір одноразового грошового стягнення відсутні. Як свідчить практика, цей факт є підставою відмови судових органів у застосуванні такого виду стягнення за порушення прав на торговельні марки. Також законом не конкретизовано порядок реалізації способу захисту «опублікування в засобах масової інформації відомостей про порушення», а саме такі питання: в якому саме засобі масової інформації має здійснюватися публікація про порушення, хто визначає цей засіб (позивач, суд), особливо беручи до уваги випадки, коли порушення прав не пов’язано з певним засобом масової інформації. Уявляється, що це питання має бути чітко регламентовано в спеціальному законі, виходячи з основною мети опублікування відомостей про порушення – доведення до споживачів інформації про неправомірне використання певної торговельної марки задля зменшення продажів контрафактної продукції і захисту ділової репутації правовласника торговельної марки. Для забезпечення системності та узгодженості правового регулювання відносин у сфері здійснення і захисту прав на торговельні марки Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» доцільно наповнити відповідними нормами, які мають детально врегулювати вищезазначені питання щодо особливостей здійснення і захисту прав на знаки для товарів і послуг (торговельні марки) [3, c.99].

Крім того, законодавче регулювання відшкодування збитків за порушення прав на торговельні марки вимагає удосконалення щодо закріплення права правовласника вимагати замість відшкодування збитків стягнення компенсації з можливістю вибору порядку визначення її розміру з трьох варіантів [4, c.225]

У липні 2020 року Верховна Рада ухвалила закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення охорони і захисту прав на торговельні марки і промислові зразки та боротьби з патентним зловживаннями». Метою закону є забезпечення виконання зобов’язань України у сфері європейської інтеграції в частині узгодження вимог чинного законодавства України щодо охорони прав на торговельні марки і промислові зразки із правом Європейського Союзу. Однак і на сьогодні законодавчі норми залишаються не повністю узгодженими. Так, зокрема, маємо на увазі положення Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» та Цивільного кодексу у частині регулювання визнання торговельної марки добре відомою. Адже аналіз відповідних положень низки нормативно-правових актів з питань регулювання прав на знаки для товарів та послуг свідчить про те, що міжнародною спільнотою прийнято вважати товарний знак не добре відомим, а загальновизнаним. Так, зокрема, у ч. 2 ст. 16 Угоди про торгівельні аспекти прав інтелектуальної власності міститься наступне положення: при визначенні, чи є товарний знак загальновідомим, члени повинні брати до уваги обізнаність відповідного сектора широкого загалу про цей товарний знак, у тому числі відомість на території відповідного члена, яка була отримана в результаті просування товарного знака [7]. Також варто взяти до уваги, що ВОІВ була розроблена Спільна рекомендація про положення стосовно охорони загальновідомих торговельних марок, в якій закладені базові категорії та правила для визнання торговельної марки добре відомою, а також положення про охорону такої торговельної марки та співвідношення з комерційними найменуваннями та доменами [9]. 

З огляду на вказане, доцільно погодитися з Д. О. Федоровою у тому, що специфіка добре відомих торговельних марок потребує спеціального нормативного урегулювання шляхом законодавчого визначення добре відомої торговельної марки, створення уніфікованого понятійно-категоріального апарату у сфері охорони прав на торговельні марки, а також удосконалення положень законодавства щодо розпорядження правами інтелектуальної власності з метою уникнення неоднозначного тлумачення норм в процесі їх практичної реалізації [5, c.433].

Таким чином, зазначене надає змогу дійти висновку про необхідність удосконалення законодавства, що визначає та регулює захист прав на знаки для товарів та послуг шляхом внесення низки змін.

Насамкінець, зауважимо, що питання удосконалення законодавства, що визначає та регулює захист прав на знаки для товарів та послуг потребує подальших наукових досліджень.

Література:

1. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення охорони і захисту прав на торговельні марки і промислові зразки та боротьби з патентними зловживаннями: Закон України від 21.07.2020 року № 815-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/815-20#Text. (дата звернення: 07.11.2021)

2. Цивільний кодекс України : закон України від 16.01.2003 № 435-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/435-15(дата звернення: 07.11.2021)

3. Ткачук Г. В. Напрями вдосконалення законодавства України про реалізацію і захист прав на торговельні марки. Форум права: електрон. наук. фахове вид. 2018. № 4. С. 95–101.

4. Ткачук Г. В. Щодо відшкодування збитків за порушення прав на торговельні марки. Часопис Київського університету права. 2018. №3. С. 222-226.

5. Федорова Д. О. Проблеми правового регулювання розпорядження правами на добре відомі торговельні марки в Україні. Часопис Київського університету права. 2016. №4. С.430-433.

6. Про охорону прав на знаки для товарів і послуг: Закон України від 15.12.1993 року № 3689-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/3689-12#Text(дата звернення: 07.11.2021)

7. Угода про торговельні аспекти прав інтелектуальної власності від 15 квітня 1994 р. URL: http://zaNon.rada.gov.ua/cgi–bin/laws/main.cgi?nreg=981_018&new=1(дата звернення: 07.11.2021)

8. Європейський звіт щодо захисту прав інтелектуальної власності. URL: http://uaacp.org/2020/01/27/yevropejskyj-zvit-shhodo-zahystu-prav-intelektual noyi-vlasnosti(дата звернення: 07.11.2021)

9. Спільна рекомендація Асамблеї паризького Союзу та Генеральної Асамблеї ВОІВ про положення стосовно охоронизагальновідомих знаків, прийнята на 34 сесії засідань Асамблей держав-членів ВОІВ 20–29 вересня 1999 р. URL: http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/ru/marks/833/pub833.pdf(дата звернення: 07.11.2021)



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПРИНЦИП ВЕРХОВЕНСТВА ПРАВА В АДМІНІСТРАТИВНОМУ ПРАВІ
03.11.2021 22:01




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше