:: LEX :: ПРАВОВА ПРИРОДА ТА ОЗНАКИ АДМІНІСТРАТИВНОГО ДОГОВОРУ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 60)

Термін подання матеріалів

16 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРАВОВА ПРИРОДА ТА ОЗНАКИ АДМІНІСТРАТИВНОГО ДОГОВОРУ
 
31.01.2022 19:45
Автор: Волинець Анастасія Романівна, магістр, Університет митної справи та фінансів
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]

Сучасний стан розвитку українського суспільства характеризується поступовим зменшенням сфери впливу держави на соціально-економічний розвиток суспільства, відмовою від всеохоплюючої адміністративно-командної системи та подальшою децентралізацією публічної влади, що вимагає узгодження засобів і методів управління державою з новими демократичними умовами. 

Одним із таких засобів і виступає адміністративний договір, який є самостійною правовою формою державного управління. У системі державного управління адміністративний договір застосовується у господарській, соціальній, духовній і адміністративно-політичних сферах діяльності держави. Разом з тим у науковців виникають дискусійні питання стосовно нормативного визначення даного юридичного явища, оскільки договір у приватному праві є підставою виникнення цивільних зобов’язань і критерієм правомірності поведінки сторін. 

В теорії адміністративного права відсутні єдині критерії визначення адміністративного договору, відсутнє також законодавче його врегулювання. У зв’язку з цим виникає потреба різні підходи до розв’язання цієї проблеми. Адміністративний договір, на думку, багатьох вітчизняних вчених є засобом реалізації управлінських завдань і функцій. До розгляду даного правового інституту науковці мають різні підходи, акцентуючи увагу на тому, що метою адміністративних договорів в більшості випадків є реалізація публічних інтересів, які будуть витісняти приватні інтереси. Як відомо, значна кількість адміністративно-правових договорів має нормативний характер, що відрізняє їх від приватного права. 

Із започаткуванням адміністративного судочинства в Україні актуалізувалась проблема визначення адміністративного договору. Відповідно до п. 14 статті 3 КАС України дається визначення поняття адміністративного договору - це дво - або багатостороння угода, зміст якої складають права та обов’язки сторін, що випливають із владних повноважень,який є однією із сторін угоди [1]. 

Зазначимо, що це є єдине нормативно-правове визначення. В теорії адміністративного права існує багатоманітність визначень адміністративного договору, що є свідченням про відсутність єдиних критеріїв та підходів до його тлумачення. Науковці стверджують, що правовою базою адміністративного договору, тобто, нормативною, є Конституція України і чинне законодавство, оскільки такі договори виконують функцію заповнення прогалин у праві, доповнюючи і конкретизуючи чинне законодавство, де однією із сторін виступає орган державної влади [2, c. 126]. 

Досліджуючи сутність цього правового інституту, Ю. Битяк зазначає, що адміністративний договір – це різновид публічно-правового договору. Він посідає проміжне місце в системі публічно-правових зв’язків, знаходячись, з одного боку, між договором приватно -правового характеру, якому притаманна рівноправність сторін, а з другого - адміністративним актом, що виражає одностороннє владне волевиявлення органу державного управління [3, с.150]. 

В свою чергу, В. Владимирова акцентує увагу на тому, що на сучасному етапі розвитку державного управління все більше приділяється окремій його формі - адміністративному договору як закріпленій адміністративним законодавством добровільній згоді двох або більше суб’єктів адміністративного права з обов’язковою участю у цих правовідносинах уповноваженого державного органу або посадової особи. Адміністративний договір є правовим актом, що забезпечує виникнення, зміну чи припинення суб’єктивних прав та юридичних обов’язків учасників цієї угоди [4, с. 66]. 

Т. Коломоєць стверджує, що адміністративна угода - це угода сторін, визначена актами адміністративного права, одна з яких є носієм державної влади стосовно інших [5, с. 120].

Визначаючи правову природу адміністративних угод, слід враховувати, що вони виникають лише у тих сферах державної влади та місцевого самоврядування, де формуються адміністративно-правові відносини. Норми адміністративного права безпосередньо впливають на зміст цих угод і волевиявлення сторін керується нормами адміністративного права, тобто вони набувають адміністративної форми. Такі угоди повинні включати власника влади, який у межах своїх повноважень виконує виконавчі та адміністративні функції.

З викладеного випливає, що правова природа адміністративного договору полягає в тому, що це акт застосування права, який призводить до виконання спеціальних виконавчих функцій [6, с. 118].

Щодо особливостей договору в межах публічного права, то до них слід віднести свобода самовираження; рівність сторін; досягнення згоди з усіх істотних аспектів договору; рівнозначний характер; взаємна відповідальність сторін за невиконання або некоректне виконання договору; забезпечення договору з державним примусом, що надає документу юридичну силу.

Також розглядаючи визначене поняття адміністративного договору в Кодексі адміністративного судочинства України, можна виділити обов’язкові ознаки адміністративного договору, а саме:  - однією із сторін завжди є суб'єкт владних повноважень; - адміністративний договір є угодою, то основною ознакою будь-якої угоди є її добровільний характер; - зміст такої угоди нерозривно пов'язаний з владно-управлінськими функціями суб’єкта владних повноважень [1]. 

Проте дані ознаки не є вичерпними, а лише безпосередньо випливають із нормативного визначення адміністративного права.

Отже, адміністративний договір виступає як комплексний  інститут адміністративного права, порівняно новий і спірний, його необхідно розглядати у взаємозв'язку з задачами переосмислення предмета і системи адміністративного права. Адміністративний договір дозволяє суб'єктам управлінських відносин реалізовувати свої законні інтереси як на державному рівні, так і за його межами. Адміністративний договір – це специфічний засіб діяльності органів державної виконавчої влади, засіб реалізації державними органами своїх повноважень. Дане призначення адміністративний договір може виконати лише за допомогою процесуальних норм, які складаються в один із видів позитивного управлінського процесу – адміністративно-договірний. 

ЛІТЕРАТУРА

1. Кодекс адміністративного судочинства України від 06.07.2005 № 2747-IV [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2747-15.

2. Решота В. В. Адміністративні договори в системі джерел адміністративного права України / В. В. Решота // Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Юридичні науки. - 2018. - Т. 29(68), № 4. - С. 126-130. 

3. Адміністративне право України / Ю.П. Битяк, В.М. Гаращук, О.В. Дьяченко [та ін.]; за ред. Ю.П. Битяка. – К.: Юрінком Інтер, 2016. – 544 с.

4. Владимирова В. Теоретичні аспекти адміністративного договору / В. Владимирова // Наукові записки [Кіровоградського державного університету імені Володимира Винниченка]. Серія : Право. - 2017. - Вип. 1. - С. 66-73.

5. Коломоєць Т. О. Адміністративне право України : підручник. – Вид. 2, змін. і доп. / За заг. ред. Т. О. Коломоєць. – К. : Істина, 2012. – 528 с.

6. Левчишина О. Л. Адміністративний договір в Україні: поняття, ознаки, зарубіжний досвід і пропозиції щодо вдосконалення / О. Л. Левчишина // Право і суспільство. - 2015. - № 5.2(2). - С. 117-121



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ОСОБЛИВОСТІ ДИСЦИПЛІНАРНОЇ ТА АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ
17.01.2022 15:37
ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРИЗУПИНЕННЯ ПРОЦЕСУ СТЯГНЕННЯ ПОДАТКІВ В РАМКАХ ПРОЦЕДУРИ ВЗАЄМНОГО УЗГОДЖЕННЯ
09.02.2022 12:05
ОБ’ЄКТИ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ГРАЛЬНИМ БІЗНЕСОМ
04.02.2022 20:58
СУБ’ЄКТНИЙ АСПЕКТ ВИБОРЧОГО ПРОЦЕСУ ЯК НЕВІД’ЄМНА СКЛАДОВА ВИБОРЧИХ СПОРІВ
04.02.2022 15:37




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше