:: LEX :: ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У ЮРИДИЧНОМУ СЕКТОРІ: ВИКЛИКИ ТРАНСФОРМАЦІЇ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 60)

Термін подання матеріалів

16 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У ЮРИДИЧНОМУ СЕКТОРІ: ВИКЛИКИ ТРАНСФОРМАЦІЇ
 
09.05.2022 13:29
Автор: Вакарєва Карина Олександрівна, аспірант 2-го року навчання, Науково-дослідний інститут інтелектуальної власності Національної академії правових наук України
[Секція 6. Право інтелектуальної власності та його захист. Інформаційне право. Інформаційні технології]

Технології штучного інтелекту трансформують майже всі галузі та професії. На відміну від промислової революції, яка спростила фізичну працю та замінила м’язи гідравлічними поршнями та дизельними двигунами, революція на основі штучного інтелекту автоматизує розумові завдання. Протягом наступного десятиліття усі причетні до правової сфери будуть на порозі метаморфози юридичної практики, керованої штучним інтелектом. І це не голослів’я – опитування, що проводили кілька років тому у Сполучених Штатах, показало шокуючий результат: понад 90 відсотків юридичних фірм або використовують, або активно досліджують використання систем штучного інтелекту у своїй роботі [5]. Й не дивно, адже сьогодні інтенсивний процес діджиталізації дозволяє забезпечити ефективність багатьох традиційно трудомістких завдань, таких як виставлення рахунків, коригування контрактних умов, проведення юридичних досліджень, й навіть – надання рекомендацій суддям щодо винесення рішення чи вироку у справі. Переваги штучного інтелекту у правовій сфері стають дедалі очевиднішими, а це у свою чергу може підвищити продуктивність юристів та допомогти уникнути дороговартісних помилок.  

Гадаю, усі правники погодяться, що навіть базова справа може породити безліч документів, повідомлень і звітів. Адвокати повинні ретельно оцінити матеріали для вивчення усіх ризиків. А якщо уявити, що якийсь юрист припустився помилки чи неуважно вивчив справу, - результати можуть бути руйнівними. На щастя, штучний інтелект спрощує сценарії перегляду документів. Його алгоритми допомагають відсортувати відповідні речення чи теми за конкретними критеріями. Крім того, якщо програмне забезпечення для штучного інтелекту розпізнає, що шукати і як часто цей пошуковий запит використовується, то в майбутньому воно може рекомендувати подібні статті та сфери інтересів для подальшого розвитку [3]. Комп’ютери можуть швидко здійснювати пошук, аналізувати договори на наявність помилок тощо. Очевидно, що ця економія часу може з часом перетворитися на грошову економію. Штучний інтелект дозоляє оцінити потенційні ризики раніше, ніж вони виникнуть. Завдяки цьому, консультуючи клієнта, юридична фірма знижує вірогідність того, що її репутація постраждає. 

З огляду на це, юридичне співтовариство зіткнеться з необхідністю змінити підхід до юридичної освіти і навичок. Якщо ж цього не станеться, то за песимістичними прогнозами професію юриста замінять технічні рішення. За більш обережними оцінками, юристи не зникнуть, однак потреба в них скоротиться, а їх робота буде не такою, як протягом століть. Кількасот років у правників була прерогатива – вони володіли монополією на інформацію, адже мали доступ до масиву книжок та тексту законів. Із появою інтернету та поширенням баз даних в онлайн режимі ця монополія зникла. Тож що потрібно опановувати людям, щоб не вибути з гри під назвою «Юриспруденція 2.0»? 

Часи, коли друкарські машини були єдиним інструментом для юриста, вже давно у минулому. Сьогодні правознавці мають бути добре обізнаними з машинним навчанням, аналітикою даних та розуміти сутність обчислювальних технологій. За даними науковиці Рейчел Ванні [4] штучний інтелект зробить революцію у наступних сферах права:

1. Правові дослідження.

Пошукові сайти можуть видати тисячі результатів справ, що виявляється втомливим та марним для зайнятого адвоката. Штучний інтелект покращує пошук, оскільки він дізнається, що конкретно потрібно адвокатові. Й чим більше даних та інформації надасть адвокат, щоб звузити сферу дії, тим краще до потреб юриста буде адаптована інформація. Замість тисячі зайвих справ, які можуть містити відповідний прецедент, програмне забезпечення може виділити кілька найбільш релевантних кейсів. 

2. Належна обачність («due diligence»).

3. Управління контрактами. 

Менеджмент угод також є дуже важливим для юриста, що має справу з великою кількістю документів. Саме штучний інтелект забезпечує швидкий та ефективний метод організації та відстеження контрактів, створює стратегії майбутніх договорів та допомагає адвокатам передбачити, скільки часу знадобиться контрагенту, щоб затвердити угоду. 

4. Прогноз судових розглядів.

Одне з найпоширеніших запитань, які клієнти задають своїм адвокатам: «Як ви думаєте, чи виграємо ми цю справу?». Й ті роблять певні висновки на основі свого багаторічного досвіду участі у спорах та знань про місцевих суддів та прокурорів. Штучний інтелект виводить прогнозування на новий рівень. Його технології можуть аналізувати подібні випадки зі схожими фактами та надавати статистичний аналіз для точного прогнозування результатів судового розгляду. Цей інструмент дозволяє адвокатам впевнено радити клієнтам, як і чи взагалі слід рухатися далі в судовому процесі. Й хоча такі технології ще знаходяться на стадії зародження, вони дають обнадійливі результати. Науковець Соломон Лайл наводить приклад – деякі компанії розробляють механізм правового прогнозування на основі штучного інтелекту, орієнтований на податкове право. Вони стверджують, що цей інструмент зможе прогнозувати результати поточних випадків з точністю до 90% [2]. 

Які ще переваги матиме використання штучного інтелекту у юридичній сфері? Фірми можуть використовувати чат-боти для вирішення поточних питань своїх клієнтів. Ці чат-боти надають первинну консультацію і якщо справа потребує втручання юриста, алгоритм направить його до правника. Завдяки економії часу на дослідження та контроль якості документів в адвоката з'являється можливість зосередитися на розвиткові свого професійного росту та творчого аналізу. Це включає розмови з клієнтами, розробку стратегій, інформування клієнтів на кожному етапі юридичного процесу.

Машинні технології зменшують стрес та, як результат, бережуть психічне здоров’я юриста. Дозволяючи програмному забезпеченню виконувати принаймні «перший раунд» роботи, правники менше стресують та нудяться. Якщо ви належите до числа тих людей, які забувають речі, навіть коли записують їх, можна скористатися таким інструментом як електронний календар. Він буде надсилати вам сповіщення, коли наближаються події або підходить строк дедлайну. 

Для прикладу візьмемо роботу з підготовки юристом позовної заяви та розділимо цю роботу на складові частини: 

1. Збір фактичних даних: юрист отримує/збирає будь-яку інформацію про суть спору та його учасників (для ручного внесення їх у подальшому в текст документа). 

2. Первісна кваліфікація спірної ситуації юристом: використовуючи найбільш загальні юридичні категорії, ключові слова тощо, юрист дає/формує для себе первісну правову кваліфікацію спору, виходячи з наявних в нього знань та досвіду. 

3. Перевірка свого припущення щодо кваліфікації правової ситуації на відповідність її судовій практиці: юрист працює з відкритими джерелами, передусім, з реєстром судових рішень, і знаходить підтвердження своєму попередньому висновку або, навпаки, приходить до протилежного висновку щодо власної правової позиції. 

4. Підготовка самої позовної заяви як документа: нерідко ця робота юриста зводиться до простої компіляції даних із використанням тексту судових рішень, які відображають/підтверджують правову позицію юриста. 

Головне, що така робота юриста є повторюваною, не вимагає здібності співчувати, творчого мислення, а в частині випадків - навіть критичного мислення для пошуку юридичного рішення. В тій чи іншій мірі (залежно від кількості сервісів, які використовуються) описана вище робота може бути виконана і «машиною», вивільнюючи час юриста для більш складних і цікавих завдань [1].

У багатьох сферах, і юридична галузь не є винятком, відбувається швидкий перехід до максимальної автоматизації послуг. Шаблонізатори, онлайн-сервіси з вирішення спорів, конструктори документів активно використовуються у професійній діяльності юриста. Окрім цього, слід зауважити, що прискорила використання усіх цих сервісів пандемія Covid-19, адже саме в період активної самоізоляції, люди використовували різноманітні онлайн-застосунки. Й важко заперечити той факт, що ті юридичні компанії, які не впроваджують у свою діяльність технології для автоматизації власних робочих процесів не зможуть конкурувати з технологічними юридичними компаніями. 

Окремої уваги заслуговує те, що технології штучного інтелекту (через свою дорогу вартість) будуть доступні в переважній більшості юридичним фірмам, що мають великі фінансові потужності. Зауважу, що в середньому програмне забезпечення для керування трудомісткими юридичними завданнями може коштувати його майбутньому власникові від тридцяти до двохсот п’ятдесяти тисяч доларів. 

Недоліком роботи будь-якої машини також можуть стати її несправності. Й хоча гіпотетично штучний інтелект може бути безпомилковим, все ще немає стовідсоткової гарантії, що пристрій чи програмне забезпечення не дадуть збій. У випадку з юристами потенційна шкода може створити хаос й нанести колосальні збитки. Іншою причиною для занепокоєння є конфіденційність та вразливість до кібератак. 

Якщо технології будуть продовжувати розвиватися з таким темпом, то у найближчому майбутньому автоматизація стане частиною щоденної роботи юриста. Але не завжди машинне навчання та штучний інтелект матимуть позитивний ефект. За даними аудиторської компанії Deloitte близько ста тисяч професій, пов’язаних із юриспруденцією, можуть стати автоматизованими до 2036 року. Дослідження, що проводили у квітні 2022 року, показали, що технології вже призвели до втрати понад тридцяти тисяч посад у юридичному секторі [2].  

Тож, чи означає все це, що професію юриста скоро «поглинуть» машинні технології? Думаю, що ні. Звісно, деякі рутинні речі й справді можна передати штучному інтелекту. Але лише людина з її гнучким розумом зможе розпізнати непомітні деталі справи й знайти у них правду. Тому, аби залишатися на плаву у такій сфері як юриспруденція, потрібно бути готовим до критичного сприйняття інформації та системного навчання протягом усього життя.

Література:

1. О. Смотров. Невідворотний вплив: чому технології потиснуть навіть тих, хто цього не боїться? : веб-сайт. URL: https://uba.ua/ukr/news/7874/print/. 

2. Lyle Solomon. The advantages and disadvantages of AI in law firms : : веб-сайт. URL: https://venturebeat.com/2022/04/06/the-advantages-and-disadvantages-of-ai-in-law-firms/.  

3. Rob Toews. AI Will Transform The Field Of Law : веб-сайт. URL:

https://www.forbes.com/sites/robtoews/2019/12/19/ai-will-transform-the-field-of-law/.    

4. Rachel Vanni. How Artificial Intelligence is transforming the legal profession : веб-сайт. URL: https://kirasystems.com/learn/how-artificial-intelligence-is-transforming-the-legal-profession/. 

5. Thomas S. Clay & Eric A. Seeger, Altman Weil Inc., 2017: Law Firms in Transition 84 (2017), http://www.altman-weil.com/LFiT2017/.  



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше