:: LEX :: ВПЛИВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ НА НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ ПРОЦЕС У ШКОЛАХ ДОБИ «ПЕРЕБУДОВА»
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 8


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ВПЛИВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ НА НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ ПРОЦЕС У ШКОЛАХ ДОБИ «ПЕРЕБУДОВА»
 
27.10.2022 16:31
Автор: Адобаш Віктор Вікторович, аспірант кафедри історії і культури України та спеціальних історичних дисциплін, Університет Григорія Сковороди в Переяславі
[Секція 8. Історія становлення української державності]

Чорнобильська трагедія 1986 року в Україні зачепила життя мільйонів людей та поклала початок однієї з найстрашніших катастроф історії людства. Коли потрібно було швидко полишати свої домівки та переїздити до інших регіонів України, з одного боку, а з іншого – пристосовуватися до нових соціальних та економічних умов. Подолання наслідків Чорнобильської катастрофи потребувало залучення значних як фінансових, так і матеріальних й наукових ресурсів [2]. На думку академіка В. Легасова аварія на ЧАЕС стала вершиною неправильної соціально-економічної стратегії, що здійснював Радянський Союз щодо Української РСР.  На додаток, це розкрило сутність радянського керівництва в особі М. Горбачова [3].

Аварія на ЧАЕС значною мірою зачепила шкільну освіту, оскільки потрібно було змінювати формат навчально-виховного процесу. Для цього потрібне було фінансове забезпечення, а в умовах «перебудови» [4], коли  всі кошти спрямовувалися на науково-технічний прогрес та економічну сферу, освітня галузь, а особливо школа фінансувалася за залишковим принципом.

На прикладі Вільнянської школи в Київській обл., а така ситуація спостерігалася в багатьох регіонах Української РСР, ми можемо побачити організаційні роботи із примусово евакуйованими учнями з ураженої радіацією Чорнобильської зони. Перед вчительським колективом постало непросте завдання створити максимально комфортні умови для учнів-переселенців. Допомогти подолати труднощі пов’язані, насамперед з психологічними та фізіологічними особливостями учнів у навчально-виховному процесі. Особливо на цьому наполягала вчителька О. Литвин. Інші вчителі – звертали увагу на те, що учням-переселенцям потрібно допомагати долати групові конфлікти, забезпечувати їх наочністю та роздатковим матеріалом. Величезна увага приділялася виробленню спеціальних навичок до самоосвіти, етиці взаємовідносин вчитель – учень, трудовому вихованню, ефективному вихованню, профорієнтації. Відбувалася поступова лібералізація навчально-виховного процесу. Це було пов’язано з курсом на гласність, відкриттям «білих плям» тощо. Водночас ключовим завданням вчителя радянської школи було виховання учнів в дусі політики комуністичної партії, що мало сприяти вдосконаленню роботи комсомольської та піонерської організацій, органів шкільного самоврядування [1].

На наше переконання Чорнобильська катастрофа та курс на гласність посприяли розпаду Радянського Союзу. Коли критично налаштоване суспільство отримало змогу критикувати та викривати різні політичні прорахунки радянської системи управління, і бути не покараним за таку «сміливість». 

Література:

1. Букет Є. В., Коцур В. В., Коцур Л. М. Вільне (Вульшка): краєзнавчий вимір крізь віки. Переяслав-Хмельницький (Київська обл.): Домбровська  Я. М., 2018. 88 с. іл. (Історія українського села).

2. Закон України. Про внесення змін і доповнень до Закону Української РСР «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».   Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1992, N 13, ст. 178. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2001-12#Text.

3. Литвин В. Як від народу приховували правду і до чого це призвело. Газета Верховної Ради України. Голос України. 24 квітня 2021. URL: http://www.golos.com.ua/article/345233.

4. Потапенко Р. М. Науково-освітня інтелігенція України в умовах перебудови: пошук національно-освітньої парадигми. Наукові записки з української історії: зб. наук. ст. Переяслав-Хмельницький (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2017. Вип. 42 (Спецвипуск). С. 131-136.

__________________


Науковий керівник: Тарапон Оксана Анатоліївна, кандидат історичних наук, доцент, Університет Григорія Сковороди в Переяславі




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ВПЛИВ РКП(Б) НА ФОРМУВАННЯ ІНСТИТУТУ УПОВНОВАЖЕНИХ
09.11.2022 11:47




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше