:: LEX :: ЗАСТОСУВАННЯ МЕХАНІЗМІВ ЗАХИСТУ ОБ’ЄКТІВ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ В УМОВАХ ПОВОЄННОЇ ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 8


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ЗАСТОСУВАННЯ МЕХАНІЗМІВ ЗАХИСТУ ОБ’ЄКТІВ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ В УМОВАХ ПОВОЄННОЇ ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ
 
07.02.2023 11:42
Автор: Чаус Юлія Владиславівна, студентка 3 курсу 1 групи факультету юстиції Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого
[Секція 3. Цивільне та сімейне право. Цивільне процесуальне право. Комерційне право. Житлове право. Зобов’язальне право. Міжнародне приватне право. Трудове право та право соціального забезпечення]

Питання захисту культурної спадщини завжди стояло дуже гостро. Проте із початком повномасштабної війни в Україні воно набуло особливого значення, адже перед суспільством постало два ключових питання: 1) як зберегти об’єкти культурної спадщини, які ми маємо; 2) як відновити ті об’єкти, які були пошкоджені внаслідок бойових дій. І саме відповідь на друге питання може бути надано юридичною спільнотою, адже саме вона має можливість забезпечити створення інструменту залучення ресурсів для відновлення пошкоджених чи зруйнованих об’єктів культурної спадщини.

Зараз в Україні існує державно-правовий механізм відновлення культурних пам’яток. Проте в умовах післявоєнної відбудови він не буде ефективним, адже стан економіки не дозволятиме залучати значні ресурси в цю сферу. Ясно, що у першу чергу буде проходити робота над відновленням житлового фонду, промисловості тощо. Відповідно, державно-правовий механізм відновлення пам’яток не спрацює, оскільки чекати на ресурсне забезпечення цього процесу прийдеться не один рік.  Існує потреба у введенні принципово інших правових підходів до розв’язання цієї проблеми. Таким підходом може стати створення національного трасту відновлення культурної спадщини, який би забезпечив належний догляд, використання та охорону цих об’єктів.

По-перше, національному трасту державою можуть бути передані у довірчу власність об’єкти культурної спадщини, а  держава як установник управління зберігатиме повний контроль над цими об’єктами. Одночасно із цим, національний траст як довірчий власник набуватиме широких повноважень: відповідно до положень ЦК України. Управитель, якщо це визначено договором про управління майном, є довірчим власником цього майна, яким він володіє, користується і розпоряджається відповідно до закону та договору управління майном. Договір про управління майном не тягне за собою переходу права власності до управителя на майно, передане в управління [1].

В одній зі своїх правових позицій Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 04.12.2018 р. зауважив, що «право довірчої власності залежить від волі іншої особи - законодавця, вираженої за змістом відповідного закону, або установника управління, встановленої в договорі управління майном, укладеного з управителем, правомочності якого щодо переданого йому в управління майна власника обмежуються умовами договору управління майном (частина 5 статті 1033, частина 1 статті 1037 ЦК України) та не можуть перевищувати обсяг прав та обов'язків установника управління щодо володіння, користування та розпорядження належним йому на праві власності майном» [2].

Втім не виключаються випадки, коли з метою збільшення подальшої вартості в процесі реконструкції зазначених об’єктів може змінитися вигляд пам’ятки, що призведе до втрати справжнього вигляду об’єкту і навіть певної втрати його цінності. Враховуючи підвищений ризик незаконного використання об’єктів культурної спадщини, необхідна чітка та прозора система підзвітності та підконтрольності управителя. Із метою запобігання самовільному втручанню (наприклад, капітальної реконструкції) або відчуженню пам’яток, має передбачатися існування спеціального контрольно-наглядового органу – наглядової ради або експертної комісії, яка здійснює контроль за діями управителя.

Наша правова система дозволяє використати довірчу власність для передання об’єктів культурної спадщини в довірчу власність, коли установником управління буде держава, яка в особі свого уповноваженого органу передасть майно в довірчу власність і управління недержавній спеціалізованій організацій, а вигодоодержувачем можна навіть позначити Український народ як суб’єкт права (статті 2, 318 ЦК України). Адже культурна спадщина є саме надбанням Українського народу, задля якого держава і має забезпечити утримання цих об’єктів у належному стані.

Література:

1. Цивільний кодекс України : Кодекс України; Закон, Кодекс від 16.01.2003 № 435-IV // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/435-15

2. Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 13.12.2019 року у справі № 916/15/18. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/86742529 

_____________________________

Науковий керівник: Спасибо-Фатєєва Інна Валентинівна, доктор юридичних наук, професор кафедри цивільного права №1 Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
СУДОВІ ВИТРАТИ ТА ЇХ ОСОБЛИВОСТІ
20.01.2023 16:23
ПРОБЛЕМА МОБІНГУ У ТРУДОВОМУ КОЛЕКТИВІ
20.01.2023 14:22
ОСОБЛИВОСТІ ПОЗБАВЛЕННЯ БАТЬКІВСЬКИХ ПРАВ ОСОБИ, ЩО ЗНАХОДИТЬСЯ НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНІЙ ТЕРИТОРІЇ
09.02.2023 09:41
ДОБРОСОВІСНІСТЬ ЯК ОЦІНОЧНЕ ПОНЯТТЯ В ЦИВІЛЬНОМУ ПРАВІ
07.02.2023 11:55
W SPRAWIE UCHODŹCÓW Z UKRAINY W CZASIE ROSYJSKIEJ AGRESJI W 2022 ROKU
02.02.2023 22:52




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше