:: LEX :: НАДЗВИЧАЙНА ЕКОЛОГІЧНА СИТУАЦІЯ ВІЙСЬКОВОГО ПОХОДЖЕННЯ: ХАРАКТЕРИСТИКА ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 8


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

НАДЗВИЧАЙНА ЕКОЛОГІЧНА СИТУАЦІЯ ВІЙСЬКОВОГО ПОХОДЖЕННЯ: ХАРАКТЕРИСТИКА ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ
 
30.06.2023 14:14
Автор: Толкаченко Олена Володимирівна, кандидат юридичних наук, доцент кафедри цивільно-правових дисциплін Одеського національного університету імені І.І. Мечникова
[Секція 5. Господарське право. Господарське процесуальне право. Екологічне право. Земельне право. Аграрне право. Фінансове право. Банківське право]


Війна супроводжує людину з давніх часів. Характер військових конфліктів змінювався під впливом розвитку суспільства від вирішення конфліктів за допомогою палок та каміння до повномасштабних бойових дій з використанням небезпечних знарядь вбивства: хімічних, ядерних, вибухових тощо. Такий розвиток військової справи й використання нових способів ведення військових конфліктів призвів до погіршення навколишнього середовища та змусив багато держав світу, у тому числі й Україну, адаптувати законодавство до сучасності з метою поліпшення екологічного стану довкілля під час війни.

Так, було прийнято низку національних нормативно-правових актів та ратифіковано декілька міжнародних договорів, таких як Конвенція про ядерну безпеку, Римський статут міжнародного кримінального суду, Конвенція про заборону розробки, виробництва, накопичення, застосування хімічної зброї та про її знищення тощо, за допомогою яких регулюються суспільні відносини, що виникають під час надзвичайної екологічної ситуації військового походження (далі НЕС ВП). Дані нормативно-правові акти дають можливість Україні самостійно чи разом з іншими країнами-учасницями запобігати НЕС ВП та, у разі виникнення таких, усувати наслідки й притягувати до відповідальності винних осіб. 

Слід зазначити, що визначення терміну «надзвичайна екологічна ситуація» дається відразу у декількох національних нормативних актах: в законах України «Про охорону навколишнього природного середовища» та «Про зону надзвичайної екологічної ситуації». Отже,  це «надзвичайна екологічна ситуація, при якій на окремій місцевості сталися негативні зміни в навколишньому природному середовищі, що потребують застосування надзвичайних заходів з боку держави» [1, ст. 65; 2, ст. 1].

Поряд з цим у законі «Про зону надзвичайної екологічної ситуації» зазначено порядок оголошення певної території зоною екологічної ситуації,  забезпечення її правового статусу, відповідальність та відшкодування шкоди за порушення правового режиму визначеної зони надзвичайної екологічної ситуації. 

Так, у розділі 2 цього закону визначені підстави (ст. 5) та порядок (ст. 6) оголошення окремої місцевості територією надзвичайної екологічної ситуації. Підстави відповідають класифікаційним ознакам надзвичайних екологічних ситуацій та передбачають у собі перелік тих умов, які перешкоджають здійсненню конституційного права громадян України, а саме «права на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди» [3, ст. 50]. 

У статті 6 зазначеного закону визначений чіткий порядок дій, потрібних для оголошення надзвичайної екологічної ситуації. Це стосується і НЕС ВП.  Перелік дій, які потрібно здійснити для його введення є тотожними до тих, що потрібні для оголошення надзвичайного стану взагалі. Аналогічні норми закріплені в законі України «Про правовий режим надзвичайного стану»  [4, ст. 5, ст. 6]. В обох випадках голова країни, Президент України, отримує пропозицію від РНБО або КМУ, видає указ та вносить його на розгляд до Верховної Ради України. Після чого указ негайно доводиться до населення країни шляхом медіа або системи оповіщення цивільної оборони.

Тут важливо зазначити, що, законодавець, окрім визначення терміну, порядку, підстав та таке інше надає досить широку класифікацію, що допомагає більш підготовлено підходити до різних ситуацій та не витрачати час на підлаштування загальних способів протидії надзвичайним екологічним ситуаціям до конкретного випадку. Відповідно до Кодексу цивільного захисту України «класифікація надзвичайних ситуацій - система, згідно з якою надзвичайні ситуації поділяються на класи і підкласи залежно від характеру їх походження» [5, ст. 2, ч. 1, п. 21], тобто згідно певним класифікаційним ознакам, підставою яких є причина виникнення певних надзвичайних подій. Саме класифікаційні ознаки надзвичайних ситуацій деталізуються в Наказі Міністерства внутрішніх справ  «Про затвердження Класифікаційних ознак надзвичайних ситуацій». Даний наказ дає досить великий перелік характерних рис різних видів надзвичайних ситуацій: техногенного характеру - 78 кваліфікаційних ознак (далі кв. оз.); природного характеру - 51 кв. оз., соціального характеру - 25 кв. оз. [6]. Треба зазначити, що цей документ не містить класифікаційні ознаки військового характеру. І це зрозуміло, тому що національне законодавство ще не встигло відреагувати та внести зміни, у зв’язку з повномасштабним вторгненням Росії.

У свою чергу, М.М. Сакун дає таке визначення надзвичайній ситуації військового походження: «надзвичайні ситуації військового характеру – це ситуації, пов‘язані з наслідками застосування зброї масового знищення або звичайних засобів ураження, внаслідок яких виникають вторинні фактори ураження населення тощо» [7, c. 64]. Слід зазначити, що вторинні фактори, які з’являються внаслідок військових дій - це руйнування атомних і гідроелектростанцій, підтоплення сховищ радіоактивних і токсичних відходів,  неконтрольований виток нафтопродуктів та сильнодіючих отруйних речовин, руйнування транспортних та інженерних комунікацій тощо, які приводять до екологічних катастроф різного рівня і набувають характеру НЕС ВП.  Прикладом НЕС ВП на території України є знищення окупаційними силами рф дамби Каховської ГЕС, яка  відбулася 6 червня 2023 року, адже ця ситуація цілком відповідає певним ознакам. Більш детально класифікаційні ознаки НЕС ВП будуть виділені та обґрунтовані в наступних роботах. 

Також, на наш погляд, було би доцільним звернути увагу на ст. 17 закону України «Про зону надзвичайної екологічної ситуації». В ній закріплено положення щодо міжнародного співробітництва України з іноземними державами. Воно передбачає взаємодопомогу у попередженні та ліквідації наслідків НЕС. І хоча така норма, як здійснення міжнародного співробітництва, де-юре існує та закріплена на міжнародному рівні (наприклад, в Статуті ООН [8]), де-факто вона не діє. Прикладом може слугувати вищезгадана трагедія на Каховській ГЕС, коли міжнародна спільнота не вжила ніяких істотних дій для усунення небезпеки, яка загрожувала не лише нашій країні, а і країнам Чорноморського узбережжя взагалі. Екологічні наслідки цієї трагедії будуть відчуватися ще протягом тривалого часу.

Отже, у зв’язку з сучасною ситуацією в Україні і наслідками, які нас очікують після війни, постає питання щодо відповідності нормативно-правових актів до сучасних реалій. Це стосується, перш за все, визначення поняття НЕС ВП та формулювання її класифікаційних ознак, тому що поряд з розвинутою законодавчою базою про надзвичайні екологічні ситуації, ми спостерігаємо певні прогалини в цій частині. Щодо міжнародних норм, то на сучасному етапі спостерігається їх досить формальний характер, але, на наш погляд, потрібно додати зусиль для того, щоб зробити ці норми дієвими та необхідними у сучасному світі. 

Література:

1. Про охорону навколишнього природнього середовища: Закон України № 1264-ХІІ від 25.06.1991 р. URL: Про охорону навколишнього п... | від 25.06.1991 № 1264-XII (rada.gov.ua).

2. Про зону надзвичайної екологічної ситуації: Закон України № 1908-ІІІ від 13.07.2000 р. URL: Про зону надзвичайної еколо... | від 13.07.2000 № 1908-III (rada.gov.ua).

3. Конституція України від 28.06.1996 р. URL: Конституція України | від 28.06.1996 № 254к/96-ВР (rada.gov.ua).

4. Про правовий режим надзвичайного стану № 1550-ІІІ від 16.03.2000 р. URL: Про правовий режим надзвича... | від 16.03.2000 № 1550-III (rada.gov.ua).

5. Кодекс цивільного захисту України № 5403-VІ від 02.10.2012 р. URL: Кодекс цивільного захисту Ук... | від 02.10.2012 № 5403-VI (rada.gov.ua).

6. Про затвердження Класифікаційних ознак надзвичайних ситуацій: Наказ Міністерства внутрішніх справ № 658 від 06.08.2018 р. URL: Про затвердження Класифікаційних... | від 06.08.2018 № 658 (rada.gov.ua).

7. Безпека життєдіяльності та основи охорони праці: Навчально-методичний комплекс для підготовки спеціалістів ступеня «бакалавр» ІІІ-ІV рівнів акредитації для всіх напрямків підготовки / М.М. Сакун, І.В. Москалюк, В.Ф. Нагорнюк; за редакцією Сакуна М.М. – Одеса: Видавництво «ВМВ», 2017. – 437 с. URL: 1-Посібник БЖД та ООП.pdf (osau.edu.ua).

8. Статут ООН (повний текст). URL: https://www.un.org/ru/about-us/un-charter/full-text. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПОДАТКОВІ ПОВНОВАЖЕННЯ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ: НОРМАТИВНЕ ЗАКРІПЛЕННЯ ТА ПРАКТИКА РЕАЛІЗАЦІЇ ЦИХ ПОВНОВАЖЕНЬ / TAX AUTHORITIES OF LOCAL GOVERNMENT BODIES: REGULATORY CONSOLIDATION AND PRACTICE OF IMPLEMENTATION OF THESE AUTHORITIES
26.06.2023 15:24
LEGAL REGULATION OF THE USE OF WOOD WASTE AS AN ALTERNATIVE SOURCE OF ENERGY DURING WARTIME
08.07.2023 14:32
ОCОБЛИВОСТІ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ В УКРАЇНІ
08.07.2023 14:09




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше