:: LEX :: ПЕРІОДИЗАЦІЯ СТАНОВЛЕННЯ КОНТРОЛЬНО-НАГЛЯДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СФЕРІ НАУКИ В УКРАЇНІ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 8


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПЕРІОДИЗАЦІЯ СТАНОВЛЕННЯ КОНТРОЛЬНО-НАГЛЯДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СФЕРІ НАУКИ В УКРАЇНІ
 
08.07.2023 13:55
Автор: Бортняк Катерина Василівна, доцент кафедри публічного та приватного права Навчально-наукового гуманітарного інституту Таврійського національного інституту імені В. І. Вернадського
[Секція 3. Цивільне та сімейне право. Цивільне процесуальне право. Комерційне право. Житлове право. Зобов’язальне право. Міжнародне приватне право. Трудове право та право соціального забезпечення]


Контрольно-наглядова діяльність держави в сфері науки тривалий час залишалась поза увагою наукового середовища. Ефективна реалізація цієї функції є важливою передумовою для отримання релевантної, оперативної та достовірної інформації щодо стану розвитку наукової сфери та пошуку шляхів для інтенсифікації такого розвитку. Держава повинна забезпечувати високу якість управління науковим та науково-технічним розвитком, оскільки ці сфери уявляються основною її глобальної  конкурентоздатності. Саме тому реалізація контрольно-наглядової діяльності уповноважених на те органів державної влади потребує високого рівня методологічного забезпечення та теоретичного осмислення особливостей її здійснення. Для цього аналіз історично-правового розвитку контрольно-наглядової діяльності в сфері науки виконує важливу пізнавальну роль – визначає особливості реалізації такої діяльності в контексті змін зовнішнього середовища та трансформації  вимог і цілей, що висуває держава до сфери науки.

Періодизацію історично-правового розвитку контрольно-наглядової діяльності в сфері науки все ж таки доцільно розпочато з етапу, який охоплює період Національних визвольних змагань 1917-1921 рр., протягом якого  відбуваються зламані процеси в національній ідентифікації української нації.  Новий перебіг історичних подій та тимчасові перемоги у відродженні української національної державності розпочався після Лютневої революції 1917 р. У цей період в Україні спостерігається піднесення національно-демократичного ладу та автономії. Це дало можливість досягти певних надзвичайно важливих здобутків в науковій сфері,  оскільки саме в 1917 році відбувається створення Української  академії наук. 

Під час Революції 1917-1921 років боротьба за національно-культурне відродження перетворилася в Україні на один із найважливіших напрямів національно-визвольного руху. Культурне, освітнє, наукове будівництво українського народу стало невід'ємною складовою державотворення. Українство взялося реалізовувати громадянські свободи: політичної діяльності, думки і слова, громадських зібрань, творчості та вибору мови навчання і спілкування. Саме тому ідея заснування академії наук в Україні знайшла потужну підтримку в національній еліті, і зокрема серед провідних державних діячів того періоду: М. С. Грушевського, В.К. Винниченка, Д. Дорошенка  тощо.  

Другим періодом історично-правового розвитку контрольно-наглядової діяльності в сфері науки, слід вважати  період панування радянського режиму на території України, а відтак і насильницьке насаджування та домінування комуністичних ідей в науковій сфері. Цей період нами пропонується обмежити другою половиною 1980-х років, коли запроваджується так звана політика «гласності», і відбувається суттєве послаблення імперативної ролі комуністичної партії в процесах розвитку всіх сфер суспільного буття.  Надаючи ж характеристику другого періоду, головне на що ми повинні звернути увагу це на контраст запровадження підходів до державного регулювання в науковій сфері, у порівнянні із подальшою періодизацією аналізованої сфери наукових пошуків. Мова йде про тотальний державний контроль за сферою науки та науковими пошуками. Держава не лише визначає напрямки наукових досліджень, але і здійснює жорсткий імперативний контроль за досягненням встановлених результатів. 

Третій етап історично-правового розвитку контрольно-наглядової діяльності в сфері науки визначається нами часовими межами другої половини 1980-х років та 1991 р. Протягом цього періоду відбуваються надзвичайно важливі системні зрушення в сфері державного регулювання науки та науково-технічної діяльності. Так, зокрема, процеси розпаду радянської держави обумовлюють зменшення державного контролю за науковою сферою, перетворення її в баласт бюджетного фінансування, суттєве скорочення (іноді навіть повна відсутність) фінансування наукових пошуків та зупинка наукових досліджень в багатьох секторах наукової сфери. Відбувається тотальний виїзд наукових кадрів за кордон, разом з їх технологічними напрацюваннями, що обумовило суттєве послаблення наукового потенціалу вже незалежної України. 

Україною декларативно взято курс на перехід до інноваційноорієнтованої економіки, але у зв’язку із недостатнім створенням реальних нормативно закріплених умов такого переходу й узагалі розвитку, вона так і залишається на периферії конкурентоспроможних держав на початку 1990-х років, що на думку М. Д. Василенка стало наслідком відсутності виважених підходів до управління науковою сферою в трансформаційний період [14, с. 48-54]. На нашу думку часткове вирішення цієї проблеми, щонайменше в організаційно-правовому вимірі, було знайдено українською владою в першій редакції Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 13.12.1991, який хоча і втратив свою чинність, але аналіз його положень дасть змогу визначити основні напрямки правового розвитку контрольно-наглядової діяльності в сфері науки в перший період становлення незажерної України. 

Четвертим етапом ми виділяємо період 1991-2001 рр., протягом якого відбувається процес формування законодавства в сфері регулювання науки та техніки, трансформація державних підходів до регулювання цієї сфери, і головним чином – відбувається переосмислення ролі науки в розвитку економічного потенціалу та сфери забезпечення соціальних потреб суспільства, отримання нею конкурентних переваг в глобальному середовищі. 

Зокрема в цей період з’являються Закони України: «Про наукову і науково-технічну експертизу» від 10.02.1995 № 51/95-ВР;  «Про охорону прав на винаходи і корисні моделі» від 15.12.1993 № 3687-XII (чинний в редакції від 14.10.2020, на підставі Закону України № 703-IX); «Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки» від 11.07.2001 № 2623-III (чинний в редакції від 05.02.2023, на підставі Закону України № 2859-IX). Останній визначає правові та організаційні засади цілісної системи формування та реалізації пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки в Україні. Власне саме цей закон, закладає підґрунтя для подальшого розвитку правового регулювання всього процесу державного управління в науковій сфері, і зокрема здійснення контрольно-наглядової функції, з поміж іншого у визначених пріоритетних секторах наукової сфери. 

П’ятий етап правового розвитку контрольно-наглядової діяльності в сфері науки визначається нами в межах 2001-2015 років, коли відбувається суттєвий розвиток законодавчого забезпечення різних сфер та напрямків науково-технічної діяльності, а також формується інституційна підсистема реалізації контрольно-наглядової функції держави. Загалом, як вказує В. Г.Воронкова аналізований період розвитку державного правління у науковій сфері акцентований головним чином на створенні системи державної охорони та захисту результатів наукових досліджень  інтелектуальної власності, а також інноваційної діяльності в Україні. Вчена наголошує, що саме з цього етапу розвитку починається модернізація системи інноваційної діяльності та захисту інтелектуальної власності, адже практично всі базові нормативно-правові акти вже прийнято і відбувається їх реалізація [19, с.  243-266]. Логічним наслідком цього стала поява Указу Президента України від 27.04.01 р. «Про заходи щодо охорони інтелектуальної власності в Україні». Пізніше приймається Закон України «Про інноваційну діяльність» від 04.07.2002 № 40-IV (чинний в редакції від 12.04.2022, на підставі Закону України № 1714-IX) та Закон України «Про державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій» від 14.09.2006 № 143-V (чинний в редакції від 16.10.2020, на підставі Закону України № 124-IX).

Шостий етап правового розвитку контрольно-наглядової діяльності в сфері науки бере початок від 2015 року та продовжується і до сьогодні. Його початок визначається нами важливою подією, яка ознаменувала трансформаційні зрушення в сфері державного регулювання науково-технічної сфери в цілому. Мова йде про прийняття нової редакції Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 26.11.2015 № 848-VIII  (чинний в редакції від 01.01.2023, на підставі Закону України № 2842-IX). Особливу увагу звертає на себе законодавче закріплення форм і методів державного регулювання та управління у науковій і науково-технічній діяльності, та визначення інституціональної підсистеми реалізації такого регулювання. 

Таким чином, нами виділено шість етапів становлення контрольно-наглядової діяльності в сфері науки в Україні: І етап (період Національних визвольних змагань 1917-1921 рр.) – відбувається становлення української науки, створюється НАНУ; ІІ етап (період радянського режиму 1922-друга половина 1980 рр.) – характеризується тотальним державним впливом на наукову сферу; ІІІ етап (друга половина 1980-х рр – 1991 р.) – відбуваються формування вітчизняної концепції розвитку наукової сфери, з’являються перші законодавчі акти в цій сфері; ІV етап (1991-2001 рр.) – відбувається процес формування законодавства в сфері регулювання науки та техніки, трансформація державних підходів до регулювання цієї сфери, переосмислення ролі науки в розвитку економічного потенціалу та сфери забезпечення соціальних потреб суспільства; V етап (2001-2015 рр.) – характеризується деталізацією та галузевою спрямованістю розвитку  законодавчого забезпечення різних сфер та напрямків науково-технічної діяльності, а також формується інституційна підсистема реалізації контрольно-наглядової функції держави; VІ етап (2015 року – теперішній час) – деталізація контрольно-наглядової функції держави в сфері науки розвиток її форм, методів удосконалення інструментів. 

Список використаних джерел

1. Воронкова В. Г. Інформаційне суспільство в світі та Україні: проблеми становлення та закономірності розвитку: колективна монографія. – Запоріжжя: ЗДІА, 2017. 282 с.

2. Воронкова В. Г. Інформаційне суспільство в світі та Україні: проблеми становлення та закономірності розвитку: колективна монографія. – Запоріжжя: ЗДІА, 2017. 282 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ВСТАНОВЛЕННЯ НОТАРІУСОМ ОПІКИ НАД МАЙНОМ ОСІБ, ЗНИКЛИХ БЕЗВІСТИ ЗА ОСОБЛИВИХ ОБСТАВИН
15.07.2023 14:47
ПРОЦЕСУАЛЬНА КАТЕГОРІЯ «ЦІНА ПОЗОВУ» ЯК ОБОВ’ЯЗКОВА ПЕРЕДУМОВА СУДОВОГО РОЗГЛЯДУ МАЙНОВОГО ЗЕМЕЛЬНО-ПРАВОВОГО СПОРУ В ЦИВІЛЬНОМУ СУДОЧИНСТВІ УКРАЇНИ
13.07.2023 12:10
ПРАВОВИЙ СТАТУС СПАДКОЄМЦЯ ПРИ ВІДСУТНОСТІ ЗАПОВІТУ
04.07.2023 11:36
ПРАВОВИЙ ІНСТИТУТ «ВИМУШЕНИЙ ПРОГУЛ» ТА ПРОБЛЕМА ЙОГО ВИКОРИСТАННЯ В СУЧАСНИХ РЕАЛІЯХ
04.07.2023 11:22




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше