:: LEX :: НЕОБХІДНІСТЬ РОЗВИТКУ ПРАВОВОЇ ОСВІТИ ЯК СКЛАДОВОЇ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 8


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

НЕОБХІДНІСТЬ РОЗВИТКУ ПРАВОВОЇ ОСВІТИ ЯК СКЛАДОВОЇ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА
 
10.10.2023 15:26
Автор: Волковецький Данило Степанович, аспірант, Київський міжнародний університет
[Секція 1. Теорія держави і права. Філософія права]

Правова освіта є фундаментальним елементом будь-якого сильного громадянського суспільства, слугуючи наріжним каменем, на якому будуються демократичні цінності, соціальна справедливість та верховенство права. Потреба в освічених громадянах, здатних розуміти та брати активну участь у демократичних процесах, ніколи не була такою гострою для України як сьогодні.

Важко переоцінити зв'язок між правовою освітою та демократичними цінностями. Саме в аудиторіях та лекційних залах нове покоління юристів, суддів та політиків вбирає в себе принципи підзвітності, прозорості та громадянської активності. Через юридичну освіту плекаються демократичні ідеали участі та представництва, що гарантує, що сама суть демократії процвітає в серцях і умах громадян.

Досліджуючи багатогранні виміри юридичної освіти в Україні, стає очевидним, що вона є не просто академічним заняттям, а перетворюючою силою, яка формує траєкторію розвитку нашої нації. Правова освіта слугує маяком розширення прав і можливостей громадян, озброюючи їх знаннями та навичками, необхідними для орієнтації в складних механізмах правової системи. Сприяючи глибокому розумінню своїх прав та обов'язків, правова освіта надає людям впевненості для активної участі у громадському житті. 

Наступні ключові аспекти висвітлюють роль правової освіти в українському суспільстві [1,2,3]:

1. Знання прав та обов'язків. Правова освіта надає необхідні знання про юридичні права та обов'язки людей. Громадяни, які знають закони, краще підготовлені до відстоювання своїх прав у різних ситуаціях, незалежно від того, чи це стосується працевлаштування, власності, сімейних справ чи громадянських свобод. Розуміння своїх законних прав дає громадянам можливість приймати обґрунтовані рішення та протистояти несправедливості.

2. Доступ до правосуддя. Юридична освіта виступає мостом між правовою системою та пересічними громадянами, забезпечуючи кращий доступ до правосуддя. Поінформовані люди з більшою ймовірністю шукатимуть правових засобів захисту, коли стикаються зі спорами чи несправедливістю. Крім того, добре освічені юристи сприяють ініціативам з надання правової допомоги, пропонуючи послуги pro bono тим, хто не може дозволити собі юридичне представництво. Розширення доступу до правосуддя зміцнює структуру суспільства, гарантуючи, що правова система є справедливою і доступною для всіх, незалежно від соціально-економічного статусу.

Ще з римського права відомо, що «шлях до демократії лежить через виконання законів» (М. Т. Ціцерон). Так само, як і інші положення римського права «Yusticia fundamentum regnorum» (правосуддя – основа держави) та «Dura lex, sed lex» (поганий закон, все ж закон).

3. Зміцнення демократії. Правова освіта відіграє ключову роль у зміцненні демократії, оскільки освічені громадяни є критично мислячими людьми, які ставлять під сумнів, аналізують та беруть участь у демократичних процесах. Вони відповідально голосують, вимагають підзвітності від обраних посадових осіб та беруть активну участь у публічних дискусіях. Правова освіта культивує культуру демократичних цінностей, гарантуючи, що громадяни є не просто пасивними спостерігачами, а активними учасниками у формуванні політичного ландшафту країни.

4. Громадянська активність та соціальна відповідальність. Правова освіта прищеплює студентам почуття громадянської активності та соціальної відповідальності. Розуміння ролі права в суспільстві мотивує людей долучатися до громадських програм, виступати за правові реформи та брати участь в обговоренні державної політики. Поінформовані громадяни стають активними учасниками суспільного прогресу, розвиваючи культуру соціальної відповідальності, яка виходить за межі правового поля. Завдяки таким ініціативам, як право просвітницькі семінари та інформаційні кампанії, юристи долають розрив між правовими знаннями та широкою громадськістю, розширюючи можливості громад захищати свої права та вимагати справедливості.

5. Практичне навчання та розвиток навичок. Сучасна юридична освіта виходить за рамки теоретичних знань; вона наголошує на практичному навчанні та розвитку навичок. Юридичні клініки, навчальні суди та симуляції судових засідань дають студентам практичний досвід. Завдяки цим інтерактивним платформам юристи-початківці вчаться будувати переконливі юридичні аргументи, ефективно вести переговори та представляти інтереси клієнтів. Ці практичні навички допомагають майбутнім правникам захищати своїх клієнтів та відстоювати справедливість у реальних ситуаціях.

Наступний дуже важливий момент – україно центричний підхід до оцінки будь-якої ситуації, як в політиці так і в житті в цілому [4,5]. Це більше світоглядна категорія. Але такий підхід означатиме пріоритет загальнонаціональних цінностей, коли основним критерієм виступають інтереси цілої української спільноти це і є український патріотизм, який повинен стати невід’ємною частиною світогляду молодого українського громадянина. Він має включати в себе і глибокі знання української історії – культури, духовності українського народу у різноманітних її виявах: літературі, традиції, релігії і т.і. З іншого боку, коли говоримо про внутрішнє переконання, що насправді є ключовим у правовому вихованні молоді, суттєвим є знання з області історії права. Власне римське право стало джерелом та юридичною основою сучасних європейських демократій. Наведені вище максими з римського права на сьогодні не стали ще загальновизнаним атрибутом, імперативом поведінки в українському суспільстві, що відрізняє нас від розвинених європейських держав. 

По суті, правова освіта дає можливість громадянам стати поінформованими, проактивними та залученими членами українського суспільства. Надаючи знання, практичні навички та почуття громадянського обов'язку, правова освіта закладає основу для активного громадянського суспільства, в якому люди не лише знають свої права, але й активно сприяють просуванню справедливості та демократії. Результатом правової освіти повинно бути найперше внутрішнє переконання в тому, що лише на підставі закону, права зможемо побудувати омріяне, успішне суспільство.

Література: 

1. Голосніченко І. Правосвідомість і правова культура у розбудові української держави // Право України . – 2005. - № 4. – С.25

2. Горбунов Л. Роль правової освіти в утвердженні верховенства права// Право України . – 2006. - № 4. – С.154.

3. Мартинюк  Т. Розвиток поняття правосвідомості в період трансформації українського суспільства // Право України . – 2007. - № 2. – С.26-31.

4. Волковецька С. В. Правове виховання молоді в дусі патріотизму – необхідна умова успішної української державності. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції:// «Загально-філософські, психологічні та юридичні проблеми у здійсненні правової допомоги населенню України» (25-26.05.2017 р.) м. Івано-Франківськ, 2017 р. - С. 62-68.

5. Волковецький Д.С. Українська мрія: національна ідея – ключ до перемоги над ворогом. // https://mind.ua/openmind/20253911-ukrayinska-mriya-nacionalna-ideya-klyuch-do-peremogi-nad-vorogom

___________________

Науковий керівник: Ткаченко Олександр Валерійович, кандидат юридичних наук, професор,  Київський міжнародний університет



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше