:: LEX :: ЗМІНА СТАНОВИЩА ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ З СТАРОДАВНІХ ЧАСІВ ДО СЕРЕДИНИ XIX СТОЛІТТЯ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 8


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ЗМІНА СТАНОВИЩА ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ З СТАРОДАВНІХ ЧАСІВ ДО СЕРЕДИНИ XIX СТОЛІТТЯ
 
10.10.2023 15:37
Автор: Карабін Олександр Юрійович, аспірант кафедри всесвітньої історії та міжнародних відносин Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького
[Секція 9. Історія країн світу та міжнародні відносини]


Довгі роки тематика військового полону була темою яку історики, як правило, оминали у своїх працях. Причиною було перш за все те, що вони основну увагу звертали на причини, безпосередній перебіг і результати бойових дій. Дослідження ж долі полонених солдат, відходило на задній план, де і губилося за серіями військових перемог і масштабами післявоєнних змін. Популярною тема військового полону стала лише у XX ст., після двох світових воєн, що вражали не лише своїм розмахом, а і кількістю військовополонених, не помітити яких вже було неможливо. А також увагу привертає насильне переселення великої кількості населення, що стало справжнім феноменом XX ст. [1]. 

У період общинно-родового ладу війни траплялися не часто, бо племена не були зацікавлені у їхньому веденні через вірогідність втрат серед членів свого племені. Тому найчастіше причиною війни було порушення кордону, вбивство чи образа, якщо цей конфлікт не можна було вирішити мирним шляхом. У таких війнах полонених чоловіків, як правило, просто знищували, а жінок і дітей перетворювали на членів племені. Рідко, але траплялося й таке, що через великі втрати, у члени племені перетворювали й деяких полонених чоловіків [2, 180-190]. Причиною такої долі полонених було те, що в умовах, коли праця у середині племені була колективною за принципом кооперації, їх утримання було економічно не вигідним.

Коли з’явилося рабство, то основним їх джерелом рабів стають полонені [3, 11]. Для того, щоб отримати нових рабів навіть спеціально розпочинаються військові дії [4]. Таким чином, війни перестають бути тільки способом вирішення конфлікту, а перетворюються на регулярний промисел по здобуттю рабів та інших матеріальних цінностей [3, 12]. Наприклад, у алеутів, при розподілі військової здобичі, всіх полонених забирав собі керівник і привілейовані воїни. Всі інші отримували лише захоплену зброю, одяг та інші трофеї [2, 180-190]. Всіх полонених перетворювали на рабів або приносили їх у жертву [5]. 

У процесі розвитку інституту рабства, експлуатація рабів посилюється. Тепер вважалося вигідним купити раба і вижати з нього максимум за мінімальний термін [3, 9]. Крім цього раби тепер ночують і харчуються окремо від своїх господарів, їхня кількість збільшується, а ставлення до них стає досить жорстоким. У Спарті практикувалися масові напади на рабів під час проведення деяких свят. Іноді раба страчували під час ритуальної церемонії похорон, ініціації, побудови нового будинку, човна, тощо [2, 180-190]. У Стародавньому Римі раб прирівнювався до звичайної речі, яка повністю перебуває у власності її господаря. Згідно римського права господар міг зробити з рабом все, що йому заманеться. Але це не означає, що він обов’язково мав з нього знущатися. Як правило господар до раба ставився бережливо, як до предмета, яким він повністю володіє і який коштує грошей. Джерелом рабів у Римі також були військовополонені, яких римська армія здобувала в своїх численних походах, а потім продавала їх на аукціоні. До речі вартість раба залежала від того, як успішно ведуться загарбницькі війни в яких їх здобувають. Так для прикладу, у середньому звичайний раб коштував 400-500 динарів, а під час особливо успішних походів, у яких було захоплено величезну кількість військовополонених, ціна на раба іноді навіть падала до 4 динарів. Найбільш тяжким було становище рабів, яких продавали у гладіатори [6, 47-50]. 

У середньовічній Європі існувало декілька різних концепцій ведення війни, від яких залежало, як переможені будуть ставитися до військовополонених. Однією з них була концепція середньовічної війни «mortelle», що означало «смертельна війна» або «війна вогню і крові». Вона велася дуже жорстоко. Головним у таких війнах було максимальне винищення ворога: єретика, язичника чи сарацина. Всіх поранених ворогів добивали, а полонених взагалі намагалися не брати. Тих, кого все ж таки взяли у полон, дозволялося катувати не звертаючи увагу на різницю у станах. 

Абсолютно інше було ставлення до полонених під час ведення іншої концепції середньовічної війни «guerroyable», що означало «лицарська війна», або «чесна війна». Така війна велася між європейськими лицарями, в якій вони мірялися силою, з метою з’ясування яка сторона сильніша, а не для винищення один одного. У цій війні ворогуючі сторони ставилися з повагою до свого противника і дотримувалися всіх правил і умовностей. Походження цього виду війни було германським і сприймалося як «божий суд», в якому Бог розсудить лицарів на полі бою і дасть перемогу тому, хто з них правий. Крім цього важливим було те, що обидві сторони були християнами і входили до одного лицарського стану, обидві родовиті, обидві вийшли на поле бою, щоб змагатися по волі божій. А головне для лицарів іноді не так вже й важливо було, хто в результаті війни стане їхнім верховним сюзереном, наприклад, Капетінг чи Плантагенет. До того ж у середні віки лицарський «кодекс честі» вимагав від лицаря поваги до переможеного. Але йшлося лише про особу не нижчу за статусом ніж переможець [4]. Щодо долі полоненого лицаря, то їх, як правило, просто відпускали за викуп. Більш жорстокими були війни з національним забарвленням, або з участю міського ополчення. 

У XIII – XIV ст. концепція «малокровних» війн зникає, і вже у пізньому середньовіччі в битвах гине від 20 до 50% учасників з ворожої сторони. Вже у 1346 р. Едуард ІІІ у битві при Креси наказав не брати полонених до кінця битви. Єдиним островом «лицарської війни» залишалися війни кондотьєрів у Італії. Там з обох сторін воювали наймані армії, які домовлялися між собою про те, що будуть намагатися вести битву з мінімальними втратами з обох сторін. Іноді вони взагалі домовлялися про безкровну імітацію битв. Зрозуміло, що в таких умовах знущатися з полонених ніхто не буде [6]. 

Під час російсько-турецьких війн XVIII ст. серед російських солдат побутувала думка, що турки їх у полон не беруть, перебувають у бою під дією наркотичних засобів і вирізняються віроломством. Тому при виборі, взяти турка у полон, чи вбити, російські солдати часто обирали останнє. Щоб з цим якось боротися, солдатам навіть почали надавати грошову винагороду за захоплених у полон турків. Велика кількість турецьких військовополонених гинула під час їхнього переміщення. Однією з причин була байдужість до них російських посадових осіб. Хоча турецьких і татарських зброярів, при виявленні, негайно направляли у зброярні Тули [9].

Під час російсько-швецької війни 1700–1721 рр. полонених росіян і українців, на думку В.В. Станіславського, шведи на кораблях вивозили до Швеції, де змушували працювати на будівництві оборонних споруд. Значна їх частина там загинула від голоду і хвороб, хоча деякі з них там змогли одружитися зі шведками і залишитися там жити. Тих, хто залишився, після підписання Ніштадського миру шведи повернули на батьківщину [10]. 

У 1812 р. військовополонених французької армії відправляли у губернії, що були не далеко від театру військових дій [11]. Там тягар їхнього забезпечення харчами, одягом і місцем перебування лягав на плечі губернаторів [12]. Козаки, що конвоювали їх у місця утримання через нестачу засобів конвоювання і охорони почали продавати фізично здорових військовополонених у сільські і дворянські господарства як працівників-рабів. Їх продавали за ціною від 50 коп. до 1 руб. за одного, у той час, коли корова коштувала половину рубля. Деяких з них дворяни купували як вчителів французької мови для своїх дітей, хоча солдати розмовляли далеко не літературною мовою, але коштували у сотні разів дешевше ніж обійшлося б найняти вчителя з Франції, якому потрібно було б платити до тисячі рублів у рік. Крім того, значна кількість блукаючих солдат розбитої французької армії, що ще не потрапила у полон згодна була працювати за їжу і тепло на кого завгодно. Деякі дворяни взагалі приписували куплених військовополонених до своїх кріпосних [13]. Становище полонених французів було жахливим і вони часто гинули під час їх переміщення. Не було законодавчо оформлено питання їх поховання. Через світську і церковну пропаганду солдат наполеонівської армії не вважали християнами і їм часто відмовляли у місці на кладовищі. Померлих у дорозі часто хоронили прямо біля доріг. Іноді спалювали, або, навіть, залишали без поховання. Якщо полонені вмирали у якомусь населеному пункті, то їх часто хоронили за його межами, іноді у братських могилах [12].

Отже, виходячи з усього вище зазначеного можна зробити висновок, що становище військовополонених у різні періоди розвитку людства постійно змінювалося. Так само воно різнилося й у залежності від того, до якої країни, чи племені воїн потрапляв у полон. Ставлення до полонених було дуже різноманітне, від жорстоких катувань і вбивства, з метою максимально завдати страждань, перетворення на раба чи продажу за викуп до прийняття у плем’я як рівноправного його члена. Також на становище військовополонених часто впливав їхній суспільний статус, чи якась робоча спеціальність. Так у Середні віки й Ранній новий час до полонених вихідців з аристократичних кіл, нерідко ставилися з певною повагою і їм навіть дозволялося у полоні заводити собі прислугу. Полонених з важливими спеціальностями іноді залучали у галузях, де вони були фахівцями. Але крізь віки у ставленні до військовополонених прослідковується одна важлива риса. Вони тепер належать не самі собі, а комусь. І той хтось намагається з них отримати для себе якусь користь. Тому частими випадками є продаж полонених зацікавленим у них особам. Це було й у Стародавній Греції й Римі. Це ж відбувалося і з полоненими французами у Росії в 1812 р.

Список використаних джерел і літератури

1. Лавров А.С. Військовий полон і рабство на кордонах Османської імперії та Російської держави у XVII – на початку XVIII століття. URL: http://www.perspectivia.net/publikationen/vortraegemoskau/lavrov_kriegsgefangenschaft/ #sdfootnote3sym (дата звернення:09.10.2023)

2. Перщіц А.І. (1982). Історія первісного суспільства. М.: Вищ. школа. 223 с.

3. Кустова Т.М. (2001). Історія економіки. Рибінськ.129 с.

4. Потильчак О.В. (2005). Радянські режимні установи для військовополонених та інтернованих в УРСР (1939-1954 рр.): Організація, дислокація, структура: дисертація кандидата історичних наук. К.. URL: http://npu.edu.ua/!e-book/book/html/D/iio_kdsd_radyanskui_viiskovui_polon_v_Ykraini (дата звернення:09.10.2023)

5. Мінаєва Т.(2007). До питання про статус військовополонених у міжнародному праві наприкінці XIX – на початку XX ст. Історична панорама: Збірник наукових статей ЧНУ. Спеціальність “Історія”. Чернівці: Рута. Вип. 4. С. 7–16.

6. Римське приватне право: Курс лекцій / Хутиз М.Х. М.: Биліна, 1994. 170 с.

7. Уваров Д. Військові втрати у Середньовіччі URL:http://www.xlegio,ru/ancient-armies/military-organization-tactics-equipment/medieval-military-losses/ (дата звернення: 09.10.2023)

8. Гроцій Г. Про право війни та миру (1625). URL: http://library.nlu/edu/ua/POLN_TEXT/COMPLEKS/KURS_   (дата звернення:09.10.2023)

9. Познахірев В. В. (2011). Еволюція положення турецьких військовополонених у Росії наприкінці XVII – на початку XX ст. Наукові записки: електронний науковий журнал Курського державного університету. № 3 (19). Т 2. Курск. URL: http://scientific-notes.ru/pdf/021-015.pdf (дата звернення:09.10.2023)

10. Станіславський В. В.(2013). Невідомі сторінки україно-шведських відносин: військовополонені козаки у Швеції під час Великої Північної війни. Україна в Центрально-Східній Європі. Вип. 12–13. С. 461–462.

11. Самович А. Л.(2010). Російська влада та військовополонені «Великої армії» Наполеона в 1806-1807 рр. Влада. № 10. С. 111–114.

12. Морозова А. В.(2012). Документи Держархіву Чернігівської області про військовополонених Великої армії в Чернігівській губернії. Сiверянський лiтопис. № 5–6. С. 59–70. 

13. Сироткин В. Г. Доля полонених солдатів і офіцерів Великої армії у Росії після Бородінської битви. Електронний архів «Меморіал Вітчизняної війни 1812». URL: http://www.museum.ru/museum/1812/Library/Borodino_conf/2000/Sirotkin.pdf  (дата звернення:09.10.2023) 

_____________________

Науковий керівник: Земзюліна Наталія Іванівна, докторка історичних наук, професорка, Черкаський національний університет ім. Б. Хмельницького



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
МЕНТАЛІТЕТ СТАРОДАВНІХ ГРЕКІВ: ПСИХОЛОГО-КУЛЬТУРУЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ
07.10.2023 16:17
ПОПУЛЯРИЗАЦІЯ СКАЛАТСЬКОГО ЗАМКУ НА ОСНОВІ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ
06.10.2023 16:44




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше