Суб’єктам недержавної системи безпеки, зокрема працівникам служби безпеки комерційних підприємств, в ході проведення внутрішніх розслідувань, нерідко доводиться розслідувати правопорушення пов’язані з порядком здійснення інкасації. Тому розгляд питання про її поняття та зміст є актуальним через наявність різних форм такої інкасації та підходів до її здійснення.
Окремі питаннями здійснення інкасації та запобігання нападам на інкасаторів досліджувалися А. М. Костирою [1]; Ю. А. Сказко [2]; І. Ю. Фахритдіновим [3] та ін. Зазвичай, інкасація розуміється як перевезення грошей або особливо цінних вантажів. Виділяють різні форми такої інкасації, зокрема, міську та міжміську. Кожній із цих форм інкасації притаманні свої особливості здійснення [4, с. 105-112]. Розглянемо більш детально порядок здійснення міської інкасації.
Міська інкасація здебільшого здійснюється за типовою схемою «каса – банк». При цьому перевезення грошей може відбуватися як автомобільним, так і залізничним чи авіатранспортом. У нашому випадку буде розглянуто лише порядок здійснення інкасації автомобільним транспортом.
В ході здійснення такої інкасації, зазвичай, використовується типова схема роботи: «водій + два інкасатори». Така кількість учасників групи інкасації є мінімальною і звичною практикою здійснення міської інкасації. Менш поширеною, але також наявною у практиці є типова схема: «водій + три інкасатори». Слід зазначити, що в обох випадках водій відповідальний лише за автомобіль і забезпечення дорожньої безпеки перевезення грошей або інших цінних вантажів.
Загальновідомо, що для безпечного перевезення грошей використовуються спеціалізовані броньовані автомобілі вітчизняного або зарубіжного виробництва, які повинні мати достатню вантажопідйомність і бути зручними для перевезення «двійок» або «трійок» інкасаторів.
Роботі кожної із вищезазначених кількісних схем інкасаторів притаманна певна типова тактика. Так, у схемі «водій + два інкасатори», перший номер завжди уважається старшим групи, його потенційними завданнями є аналіз обстановки, ухвалення командних рішень в ході поїздки. Також, він прикриває другого номера і протидіє нападу. Основним завданням другого номера є перенесення мішка з вантажем до автомобіля або дверей банка. Яким би не був громіздким вантаж, перший номер не повинен брати участі в його переміщенні. Основними завданнями водія є здійснення контролю над станом автомобіля, вчасне відкривання дверей, постійне відслідковування свого сектору, маневрування під час нападу злочинців.
У випадку руху за маршрутом «каса – автомобіль», також важливо дотримуватися чіткого розподілу обов’язків між інкасаторами. Перший номером – здійснює контроль обстановки на вулиці, і у випадку безпеки подає сигнал на вихід, ним же забезпечується коридор «вихід – автомобіль». З автомобіля інкасатори виходять по двоє – другий і третій номер. У випадку реалізації схеми «водій + троє», перший номер виходить першим, здійснюючи зачистку дороги, зупиняється на половині шляху до автомобіля. При цьому його рука постійно контролює зброю, не виймаючи її. У цей час другий номер, під прикриттям першого, швидко рухається в бік автомобіля. Його рука повинна щільно фіксувати мішок з вантажем. Лише після посадки в автомобіль другого і третього номера, до нього сідає і перший номер.
Якщо в цей момент здійснюється напад на інкасаторів, то їх єдиним завданням є доставити вантаж до автомобіля, який не чекаючи охоронців або першого номера, поспіхом від’їжджає. У випадку здійснення нападу, другий номер не відволікаючи уваги, доставляє вантаж до автомобіля, перший і третій номер – відбивають напад злочинців, чітко дотримуючись секторного розподілу. Так, якщо напад злочинців здійснюється з боку першого номера – то відбиттям його займається лише перший номер, а другий номер, під щільним прикриттям третього, рухається до автомобіля. У випадку неможливості другого номера доставити вантаж (важке поранення, втрата свідомості, смерть), цим займається третій або перший номер. При цьому водій не покидає автомобіля ні за яких обставин. З цих причин, практиками інкасації вважається, що варіант дії інкасаторів «водій + троє» є найбільш надійним. При цьому важливо встановити безперервний радіозв’язок між інкасаторами і водієм з використанням гарнітури.
У випадку здійснення руху інкасаторів за маршрутом «автомобіль – банк», за 3-5 хвилин до прибуття автомобіля, про це сповіщаються працівники служби безпеки банку, при цьому два охоронця банку звільняють територію від сторонніх і здійснюють зустріч автомобіля, до їх обов’язків також входить здійснення прикриття інкасаторів. Автомобіль інкасаторів з вантажем під’їжджає впритул до дверей банку, у перенесенні вантажу може брати участь і третій номер, за умови, що охоронці банку здійснюють контроль над ситуацією [4, с. 106-107].
Рухаючись за визначеним маршрутом, інкасатори зобов’язані дотримуватися певних заходів безпеки, а саме: неприпустимо відкривати вікна і використовувати відкриту вентиляцію; маршрут обирається з найменшою ймовірністю потрапити в дорожній затор; у випадку потрапляння в затор, включається проблисковий маячок, сирена, автомобіль намагається об’їхати перешкоду, навіть тротуаром чи найближчими вулицями; не допускається зупинка автомобіля при зустрічній дорожньо-транспортній події, травмуванні людей і іншому, про це повідомляються відповідні служби по прибуттю на місце, чи при проїзді стаціонарного поста працівників Національної поліції; не допускається зміна інкасаторами секторів контролю, зазвичай, вони розподіляються так: перший номер (передній сектор), другий номер (лівий і задній сектор), третій номер (правий сектор); екіпірування та озброєння інкасаторів повинно бути досить «грізним»: камуфляж, бронежилет, шолом, амуніція відкритого або напівзакритого типу, озброєння – перший номер (пістолет, газовий балончик), другий номер (револьвер), третій номер (пістолет, електрошокер, газовий балончик), водій (револьвер). На даний час поширеним озброєнням інкасаторів, наприклад, Національного банку України є Пістолет Макарова (П.М), Sig-Sauer 226, Glock 17, Glock 19, автоматична зброя [5].
Отже, аналізуючи діяльність працівників банку, які здійснюють міську інкасацію слід зазначити, що безпека цієї діяльності залежить від низки факторів, зокрема: 1) підбір і ретельне професійне навчання працівників, які здійснюють інкасацію; 2) належне екіпірування та озброєння інкасаторів; 3) забезпечення інкасації надійним броньованим автомобілем; 4) дотримання схем розподілу обов’язків інкасаторами; 5) підтримання між інкасаторами належного і безперервного зв’язку; 6) дотримання інкасаторами маршруту руху, правил безпеки в автомобілі, та на маршруті; 7) належна взаємодія інкасаторів із охоронцями та працівниками служби безпеки банку; 8) психологічна та моральна підготовка інкасаторів до виконання покладених на них обов’язків.
Література
1. Костира А. М. Криміналістична характеристика розбійних нападів на інкасаторів. Право і суспільство. 2010. № 6. С. 252-257.
2. Сказко Ю. А. Запобігання розбійним нападам на банківські установи та інкасаторів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : 12.00.08. Київ, 2018. 20 с.
3. Фахритдинов И. Ю. Предупреждение разбойных нападений на инкассаторов : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. юрид. наук : 12.00.08. Москва, 2011. 25 c.
4. Корж П. А., Клопов И. В. Негосударственная безопасность. Руководство по подготовке профессиональных телохранителей. Ростов-на-Дону: «Феникс», 2002. 448 с.
5. Бережіться: інкасаторів озброїли і дозволили стріляти. URL: https://m.znaj.ua/society/berezhitsya-inkasatoriv-ozbroyily-i-dozvolyly-strilyaty
______________________________
Науковий керівник: Старушкевич Анатолій Володимирович, кандидат юридичних наук, доцент, професор кафедри фінансових розслідувань факультету підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників податкової міліції Національного університету державної фіскальної служби України
|