Актуальність роботи. Питання захисту прав споживачів має велике значення в сучасних умовах розвитку суспільства. Зі збільшенням обсягів споживання товарів, побутових робіт та послуг постійно з’являється необхідність регулювання їх відповідності вимогам якості та безпеки. Тому ростає роль держави у забезпеченні прав споживачів та створенні механізмів захисту споживачів. Знання норм права у сфері захисту прав споживачів дозволить уникнути непорозумінь, врегулювати їх або допоможе захистити свої права в рамках, визначеними чинним законодавством. Українське законодавство визначає основний документ, відповідно до якого регулюються відносини між споживачами товарів, робіт чи послуг і виробниками, виконавцями, продавцями та надавачами послуг, а також встановлюються права споживачів та визначаються механізми реалізації державного захисту їх прав. Таким нормативно-правовим актом є Закон України «Про захист прав споживачів». Окрім нього, законодавство про захист прав споживачів складається з Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та інших нормативно-правових актів, що містять положення про захист прав споживачів. Проте, захист прав споживачів фінансових послуг, а також їх особливості визначаються відповідними законами. Наприклад, таким законом є Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням банками законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг.
Спосіб захисту прав споживачів – це обрані особою-споживачем, права якої порушене, конкретні види вимог, з якими споживач може до уповноваженого органу для їх примусового задоволення, спрямованих на відновлення порушеного права або конкретний вид самостійних дій. Відповідно до українського законодавства, такі способи захисту передбачають єдину систему, яка включає:
1) самозахист, правова основа якого була встановлена ст. 19 ЦКУ та статтями 8 і 9 Закону України «Про захист прав споживачів». Особа має право на самозахист свого цивільного права та права іншої особи від порушень і протиправних посягань.
2) громадський спосіб захисту прав. Відповідно до статті 24 Закону України «Про захист прав споживачів» право об'єднуватися у громадські організації споживачів (об'єднання споживачів) з метою захисту своїх законних прав та інтересів.
3) державний захист. держава забезпечує споживачам захист прав, надає можливість вільного вибору продукції, здобуття знань і кваліфікації, необхідних для прийняття самостійних рішень під час придбання та використання продукції відповідно до їх потреб.
4) судовий спосіб захисту прав споживачів, має значення за умов, коли попередні способи захисту прав не є достатньо ефективними, рішення судових органів мають більшу юридичну силу, ніж рішення інших державних органів.
.Отже, законодавство України закріплює такі способи захисту прав споживачів: самозахист, за допомогою громадських організацій споживачів державний захист, а також судовий спосіб. Споживач самостійно обирає способи, за допомогою яких він хоче захистити свої порушені права.
Література:
1. Дем’янець С. М. Правове врегулювання захисту прав споживачів: Міністерство юстиції України. URL: https://minjust.gov.ua/m/str_8244
__________________________________
Науковий керівник: Голобородько Наталія Володимирівна, викладач юридичних дисциплін вищої категорії Таращанського технічного та економіко-правового фахового коледжу
|