:: LEX :: ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ВИЗНАЧЕННЯ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО СТАТУСУ ВИЩОГО АНТИКОРУПЦІЙНОГО СУДУ В УКРАЇНІ
UA  RU  EN
 
  Main page
  How to take part in a scientific conference?
  Calendar of conferences
  Editorial board. PA «Naukova Spilnota»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Archive

Actual researches of legal and historical science (Issue 61)

Date of conference

16 May 2024

Remaining time to start conference 11


  Scientific conferences
 

  Useful legal internet resources
 

 Useful references
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Counters


 References


 Our bottun
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ВИЗНАЧЕННЯ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО СТАТУСУ ВИЩОГО АНТИКОРУПЦІЙНОГО СУДУ В УКРАЇНІ
 
07.03.2019 10:04
Author: Хайдарова Інна Олексіївна, викладач кафедри загально-правових дисциплін, Дніпровський гуманітарний університет
[Section 2. Constitutional law. Constitutional judicial law. International law. Administrative law. Administrative judicial law. Custom and tax law. Municipal law]

Сучасна антикорупційна державна політика за часів незалежності України є найдієвішою. Про це свідчить створення системи ефективно працюючих спеціальних антикорупційних органів. Завершальним етапом у формуванні цієї системи є триваючий наразі процес створення Вищого антикорупційного суду. 

Корупція в Україні набула ознак системного та глобального явища. Зменшення рівня корупції в Україні, наголошують К.В. Ростовська та Н.В. Гришина, можливе лише за умови втілення в життя ефективних політичних, правових та організаційних механізмів подолання корупції [7]. Семенюк Я., зазначає, що для країн на кшталт України, де корупція стала національною ознакою та існує в усіх соціальних інститутах – від освіти та медицини до правоохоронної системи, створення Антикорупційного суду – не лише правове питання. Створення такого суду демонструє зміни системи судової ланки [8]. З моменту прийняття Закону України № 2447-VIII «Про Вищий антикорупційний суд» 7 червня 2018 року [6] пройшло не багато часу, тому, на наш погляд, актуальним є дослідження саме адміністративно-правового статусу ВАС України.

Так, Квасневська Н.Д. зазначає, що адміністративно-правовий статус судів загальної юрисдикції має неоднорідну структуру, яку становлять окремі, але тісно пов’язані між собою елементи, а саме: 1) порядок формування судів загальної юрисдикції; 2) мета й завдання діяльності судів загальної юрисдикції; 3) адміністративно-правові повноваження та функції судів загальної юрисдикції; 4) принципи й гарантії діяльності судів загальної юрисдикції [3]. Цей же науковець визначає адміністративно-правовий статус Верховного Суду України як закріплену в нормах адміністративного законодавства систему взаємопов’язаних та взаємообумовлених елементів, що визначають правове становище Верховного Суду України в адміністративно-правових відносинах з іншими суб’єктами, а також характеризують його роль та призначення в управлінні системою судів загальної юрисдикції [2]. Олефіренко Н. визначає, що адміністративно-правовий статус адміністративного суду в Україні охоплює врегульований законодавством порядок створення, реорганізації, ліквідації адміністративних судів, визначення функцій і завдань суду та наділення його необхідною компетенцією [5]. А.О. Неугодніков робить висновок, що адміністративно-правовий статус адміністративного суду в Україні представляє собою врегульований законодавством порядок створення, реорганізації, ліквідації цього органу, визначення функцій і завдань адміністративного суду та наділення цього органу необхідною компетенцією для виконання покладених на нього державою прав та обов’язків [4]. Бабенко К.А. зазначає, що одним із елементів правого статусу адміністративних судів є правосуб’єктність, яка полягає у визначенні функцій і завдань та розкритті адміністративних процедур створення, реорганізації, ліквідації адміністративних судів. Також К.А. Бабенко зазначає, що правовий статус адміністративних судів складається з певних блоків : організаційного блоку, які описують порядок утворення й структуру адміністративних судів, встановлення посад суддів та апарату суду, цільового блоку, який визначає функції адміністративних судів, компетенції адміністративного суду, яка представляють собою сукупність прав та обов’язків суду, суддів, посадових обов’язків апарату суду. Більше того, цей науковець пропонує в системі адміністративних судів виокремлювати правовий статус системи адміністративного судочинства в цілому; адміністративно-правовий статус окружних апеляційних та Вищого адміністративного суду адміністративно-правовий статус судді адміністративного суду та апарату адміністративного суду [1]. Підтримуючи зазначені концепції адміністративно-правового статусу судів, вважаємо, що на особливості такого статусу ВАС в України безпосередньо впливає сфера адміністративно-правового регулювання його діяльності.

З урахуванням положень Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», на наш погляд адміністративно-правове регулювання діяльності ВАС здійснюється в таких напрямах: створення, реорганізації та ліквідації ВАС; кадрова, фінансова робота, робота з матеріально-технічного та інформаційного забезпечення ВАС та його апарату; заміщення вакантних посад державних службовців апарату ВАС, їх призначення та звільнення; регулювання питань відбору, призначення, звільнення, відставки суддів ВАС, його голови, заступників, керівника його апарату та його заступників; встановлення меж повноважень суддів ВАС, які обіймають адміністративні посади; правове регулюванням особистого прийому громадян у ВАС; доступ до публічної інформації; правове регулюванням суддівського самоврядування ВАС; організація захисту суддів ВАС, охорона приміщень ВАС, підтримання в них правопорядку; заохочення і дисциплінарна відповідальність суддів та державних службовців апарату ВАС; забезпечення діяльності ВАС судовою адміністрацією тощо. На наш погляд, адміністративно-правовий статус ВАС можна визначити як врегульований законодавством порядок створення, реорганізації, ліквідації, визначення функцій і завдань ВАС, наділення цього суду та його посадових осіб необхідною компетенцією з метою підтримання незалежності, ефективності роботи та обов’язковості виконання рішень ВАС. Можна констатувати, що на сучасному етапі відбувається процес формування ВАС, а тому дослідження змісту його адміністративно-правового статусу триватиме.

Перспективними напрями наших наукових досліджень у цій сфері буде аналіз правового статусу системи антикорупційного судочинства, правового статусу ВАС як суду першої та апеляційної інстанцій, адміністративно-правового статусу суддів ВАС та його апарату.

Література:

1. Бабенко К. А. Особливості правового статусу адміністративних судів / К. А. Бабенко // Форум права. - 2016. - № 3. - С. 16–18. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/FP_index.htm_2016_3_5.

2. Квасневська Н.Д.  Верховний суд України: проблеми визначення адміністративно-правового статусу // Європейські перспективи № 1, 2016. – С. 45 - 49

3. Квасневська Н.Д. Поняття й особливості адміністративно-правового статусу судів загальної юрисдикції // Науковий вісник Херсонського державного університету –№ 3-2Том 1, 2015. -  С. 139 – 143 - Режим доступу: http://www.lj.kherson.ua/2015/pravo03-2/part_1/37.pdf

4. Неугодніков А.О. Правовий статус адміністративного суду в Україні: адміністративно-правовий аспект: автореф. Дис.. на здобуття наук. Ступеня канд. юрид. наук: спец. 12.00.07 / А.О. Неугодніков. – О.,2006. – 18 с.

5. Олефіренко Н. Адміністративно-правовий статус адміністративного суду в Україні // Адміністративне судочинство - № 3(4). – 2013 – С. 152-155

6. Про Вищий антикорупційний суд: Закон України від 7 червня 2018 року № 2447-VIII // Відомості Верховної Ради України від 15.06.2018 — 2018 р. — № 24. — стор. 5. — стаття 212

7. Ростовська К. В. Міжнародний досвід боротьби з корупцією в правоохоронних органах / К. В. Ростовська, Н. В. Гришина // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Право. - 2016. - вип. 22. - С. 89-92. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIPR_2016_22_22

8. Світовий досвід. Як працює Антикорупційний суд в інших країнах - Режим доступу: https://fakty.com.ua/ua/ukraine/20180607-valyat-lis-i-kydayutsya-kaminnyam-romy-zaselyly-golosiyivskyj-park/

_______________________

Науковий керівник: Макушев Петро Васильович, доктор юридичних наук, професор, Дніпровський гуманітарний університет



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
СУБ’ЄКТИ ЗДІЙСНЕННЯ ПРАВОВОГО МОНІТОРИНГУ
21.02.2019 10:14
АДМІНІСТРАТИВНІ ДОГОВОРИ У СФЕРІ МАЛОЇ ПРИВАТИЗАЦІЇ
07.03.2019 09:54
ВІДКРИТІСТЬ ПРАВООХОРОННОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ – ВАЖЛИВИЙ АСПЕКТ В ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ ПРАВОПОРЯДКУ
05.03.2019 12:12
ФУНКЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА ОПЕРАТИВНОГО РЕАГУВАННЯ
04.03.2019 17:37
ОСНОВНІ ПЕРЕВАГИ «COMMUNITY POLICING»
04.03.2019 17:04




© 2006-2024 All Rights Reserved At use of data from the site, the reference to the www.lex-line.com.ua is obligatory!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше