:: LEX :: ЗАСАДНИЧІ ЦІННОСТІ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО НАЦІОНАЛІЗМУ
UA  RU  EN
 
  Main page
  How to take part in a scientific conference?
  Calendar of conferences
  Editorial board. PA «Naukova Spilnota»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Archive

Actual researches of legal and historical science (Issue 61)

Date of conference

16 May 2024

Remaining time to start conference 0


  Scientific conferences
 

  Useful legal internet resources
 

 Useful references
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Counters


 References


 Our bottun
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ЗАСАДНИЧІ ЦІННОСТІ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО НАЦІОНАЛІЗМУ
 
16.11.2022 04:35
Author: Бордюк Христина Михайлівна, студентка юридичного факультету, Львівський національний університет імені Івана Франка
[Section 7. History of the state and law. History of political and legal studies]

Президент Франції Емманюель Макрон наголосив на небезпеці націоналізму, яка зростає в сучасному світі, у своїй промові під час церемонії з нагоди завершення Першої світової війни 2018 року. Він вважає, що ми знищуємо моральні цінності нації, ставлячи свої власні інтереси на перше місце, незважаючи на інших. Світові засоби масової інформації звернули увагу на те, що слова Емманюеля Макрона були нібито адресовані тодішньому президенту Сполучених Штатів Америки Дональду Трампу з його політикою «Америка насамперед». Історик і публіцист Ярослав Грицак погоджується з таким зауваженням і нагадує, що націоналізм може бути і лівим, і правим, і ліберальним, і пост-фашистським [1, с. 27]. Президент Франції згадав тільки той націоналізм, привид якого ходить Європою зараз. Марін Ле Пен представляє такий націоналізм у Франції, а Дональд Трамп – у Сполучених Штатах Америки. Проте це не весь націоналізм. То що таке націоналізм, зокрема сучасний український, і які його засадничі цінності?

Відповідно до визначення поняття «націоналізм», яке є у словнику англійської мови Merriam-Webster, націоналізм – це лояльність і відданість своїй нації [7].

На думку вже згаданого Ярослава Грицака, націоналізм у загальному науковому значенні означає один принцип, згідно з яким кордони нації мають співпадати з кордонами держави. Національні держави, а не імперії, мають бути основою нового політичного укладу [1, с. 27].

Інший історик Сергій Рябенко вважає, що націоналізм – це любов до своєї нації, країни та народу, тобто прирівнює націоналізм до патріотизму фактично.

Американський історик і професор Єльського університету Тімоті Снайдер досліджував український націоналізм довго, тому намагається пояснити європейцям, що таке сучасний український націоналізм. На думку Тімоті Снайдера, сучасний український націоналізм складається із трьох основних речей: великого популізму, який притаманний усім європейським націоналістичним рухам; історичного позиціонування себе нащадками бандерівщини й антиколоніальної складової, яка є найважливішою та найпотужнішою силою сучасного українського націоналізму [4, с. 96]. Таке розуміння сучасного українського націоналізму співпадає з думкою письменника Андрія Куркова, який вважає, що націоналізм базується на активному захисті, тобто він передбачає наявність ворогів: зовнішніх спочатку та внутрішніх потім [2, с. 8]. Зрештою, більшість політологів вважають, що націоналізм може мати захисний характер, коли асиміляція якогось народу або етнічної групи в імперії проводиться, що і відбувалося з українським народом протягом багатьох років. Тобто, якби не було колонізації й асиміляції, то не було би націоналізму. Український націоналізм мав захисний характер завжди. «Мене любов ненависті навчила», – писала Леся Українка [5, с. 55]. Все навпаки у випадку з українським націоналізмом: ненависть до ворогів навчила любові до нації. Славетний син українського народу Віктор Розовий вдало підкреслив, що він вважає себе українським націоналістом, бо він не має ненависті до представників якихось національностей або рас, а має ненависть тільки до однієї країни, яка являє собою екзистенційну загрозу для його народу та країни.

Європейці розуміють антиколоніальну складову сучасного українського націоналізму важко, бо вони позиціонують себе як колишніх колоніалістів. Навіть американська історик, письменниця та журналістка Енн Епплбом ставилася до націоналізму, зокрема українського, скептично колись, до Євромайдану. Вона написала текст про важливість українського націоналізму під час Євромайдану. Енн Епплбом зрозуміла, що перемога над авторитарними або імперськими режимами неможлива без певної міри націоналізму. Якби не було українських націоналістів на Євромайдані, то він не виграв би … Ті революції, які мають національний вимір, зокрема бажання побудувати національну державу, мають більший шанс [6, с. 13].

Антиколоніальна складова сучасного українського націоналізму може стати основою створення нової національної ідеї, початки якої дисиденти заклали ще в 70-х роках XX століття. Мені здається, що це сталося вже. Сучасний український націоналізм – це загальна національна ідея, яка намагається охопити всю територію України та всіх українців незалежно від регіону погодження чи статусу. Левко Лук’яненко сказав правильно, що потрібно підходити до України з позиції досвіду євреїв. Мойсей виводив євреїв із єгипетської неволі 40 років: водив їх по пустелі, поки старе покоління, яке тягнулося в Єгипет, бо там давали роботу та їжу, не вимерло, а нове покоління не народилося в умовах свободи. Носії комуністичного рабства вимирають у нас також, а нове покоління з ідеями українського націоналізму народжується [3, с. 4].

Література:

1. Грицак Я. Нарис історії України. Формування модерної нації XIX-XX століття / Ярослав Грицак. – Київ: Yakaboo Publishing, 2019. – 656 с.

2. Курков А. Щоденник Майдану та Війни / Андрій Курков. – Харків: Фоліо, 2018. – 330 с. – (Військові щоденники).

3. Лук’яненко Л. Що далі? / Левко Лук’яненко. – Лондон-Мюнхен: Українська Центральна Інформаційна Служба (УЦІС), 1989. – 48 с.

4. Снайдер Т. Українська історія, російська політика, європейське майбутнє / Тімоті Снайдер. – Київ: Дух і Літера, 2014. – 232 с.

5. Українка Л. Поеми, драми, ліричні твори / Леся Українка. – Тернопіль: навчальна книга – Богдан, 2021. – 384 с.

6. Applebaum, Anne (2020). Twilight of Democracy: The Seductive Lure of Authoritarianism. London: Allen Lane. 208 p.

7. Dictionary by Merriam-Webster: America’s most trusted online dictionary. URL: https://www.merriam-webster.com/ 

______________________

Науковий керівник: Федущак-Паславська Ганна Михайлівна; кандидат юридичних наук, доцент, Львівський національний університет імені Івана Франка



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




© 2006-2024 All Rights Reserved At use of data from the site, the reference to the www.lex-line.com.ua is obligatory!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше