:: LEX :: ДОШКІЛЬНА ОСВІТА В СИСТЕМІ ВИХОВАННЯ ПІДРОСТАЮЧОГО ПОКОЛІННЯ УКРАЇНИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 9


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ДОШКІЛЬНА ОСВІТА В СИСТЕМІ ВИХОВАННЯ ПІДРОСТАЮЧОГО ПОКОЛІННЯ УКРАЇНИ
 
24.09.2022 22:00
Автор: Романець Людмила Миколаївна, кандидат історичних наук, ВСП «Вінницький фаховий коледж НУХТ»; Гінетова Тетяна Леонтіївна, зав. сектором Інституту модернізації змісту освіти МОН України, м. Київ
[Секція 8. Історія становлення української державності]

Дошкільне дитинство є особливим важливим етапом у житті кожної людини. В цей період проходить процес формування особистості дитини, наслідки якого супроводжують її протягом життя.

Дошкільна освіта – фундамент, на якому базується вся подальша освіта. Це є незаперечною істиною, котру слід врахувати в своїй діяльності владним структурам як освітянського, так і державного управління, від найнижчого до найвищого рівнів.

Соціально-економічні зміни, які спостерігалися в останні роки в Україні, вплинули на стан збереження і розвитку дошкільної освіти.

З 1991 до початку ХХІ ст. система дошкільного виховання в Україні зазнала досить істотних втрат. Протягом цих років у регіонах держави перестали функціонувати 7.3 тис. дошкільних навчальних закладів. Охоплення дітей суспільним дошкільним вихованням із 57% (1990 р.) знизилося до 40% (2001 р.), а в окремих регіонах цей показник становив лише 19%. Це означає, що більша кількість українських дошкільнят не мали змоги отримати необхідного для свого віку рівня освіти та належним чином бути підготовленими до школи. Проте, незважаючи на таку ситуацію, в Україні відбувається становлення національної системи законодавства в галузі освіти, в якому враховуються, аналізуються, акумулюються найкращі надбання цивілізації у справі навчання та виховання підростаючого покоління [1, 241с].

У Законі України «Про освіту» (1996 р.)  [2], Національній доктрині розвитку освіти (2003 р.) дошкільна освіта визначена як початкова базова ланка у системі загальної безперервної освіти людини. Закон України «Про дошкільну освіту» (2001 р.) гласить, що дошкільна освіта в українській державі є обов’язковою. На підставі вищезгаданих законодавчих актів Кабінетом Міністрів України затверджено Положення  «Про дошкільний навчальний заклад» (2003 р.). Державною національною програмою «Освіта» (Україна ХХІ століття) [3] окреслено стратегічні завдання розвитку освіти, серед яких  чільне місце займають ті, котрі пов’язані з перебудовою управлінського  механізму системи освіти на принципах демократизації, децентралізації та гуманізації. 

Аналіз Закону України «Про дошкільну освіту» [4] показав, що текст його, особливо розділу І, відображає основні концептуальні позиції про права дитини Основного Закону України – Конституції та частину загальних понять Конвенції ООН.

В змісті багатьох статей Закону засвідчується високий рівень  піклування держави Україна  про дітей дошкільного віку й проголошується право на дошкільну освіту, береться відповідальність і зобов’язання щодо її забезпечення, підкреслюється пріоритетність дошкільної освіти у системі безперервної освіти і як основи розкриття особистісного  потенціалу дитини. В Законі достатня увага приділяється батькам, ролі сім’ї у вихованні дітей. «Шанобливе ставлення до родини» ставиться як завдання дошкільної освіти.

Крім цього в окремих статтях Закону стверджується право батьків, як законних представників дітей, на вибір форми здійснення дошкільної освіти, право домагатися встановлення гнучкого режиму в роботі дошкільного навчального закладу, право «захищати законні інтереси своїх дітей у відповідних державних органах і суді»  [5, с.26]. 

Знайомство з текстом Закону демонструє, що нормативно-правова лексика його насичена висловлюваннями і формулюваннями, які свідчать  про демократичні і правові засади законодавства України у сфері дошкільної освіти. 

Зміни, що вносяться в нові нормативно-правові документи, особливо з 2009 року, мають ознаки передових новітніх світоглядних позицій. Але їх недостатньо через безсистемність внесених доповнень.

Важливо відзначити зміни до закону від 03.07.2012 року, які включили до тексту 7 статті, яка прописує завдання дошкільної освіти, наступний абзац: «виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної мови».

Законом від 05.06.2014р. внесені зміни, які захищають права дітей з особливими потребами: «У всіх типах дошкільних навчальних закладів при реалізації права дітей на дошкільну освіту враховуються особливі освітні потреби у навчанні і вихованні кожної дитини, у тому числі дітей з особливими освітніми потребами відповідно до принципів інклюзивної освіти». Це гарний шлях, для захисту прав дітей з особливими потребами, проте наразі цій проблемі ще не приділено достатньо уваги.

Отже, у своєму історичному розвитку система дошкільної освіти об’єктивно включала відповідну систему управління нею, котра забезпечувала процеси становлення, відродження та стабільного розвитку суспільного дошкільного виховання. Ця система успішно себе проявляла в умовах планово-директивних підходів до управління всіма соціально-економічними процесами в державі [5, с.26].

Література

1. Маніленко П.Освітянська нива і дошкілля: [в с. Джулинка Бершадського району: історія та сьогодення]/ П.Маніленко// Джулинка всміхається століттям: історико-краєзн.нарис/ П.Маніленко. – Вінниця, 2009. – С. 241-275.

2. Закон України «Про освіту» м. Київ, 23 травня 1991р. № 1060-ХІІ із змінами і доповненнями.

3. Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття). – К.: Райдуга, 1994. – 61 с.

4. Закон України «Про дошкільну освіту» м. Київ, 11 липня 2001 р. №2628-ІІІ із змінами та доповненнями.

5. Мазак А.В. Управління освітньою галуззю в умовах становлення громадянського суспільства в Україні: регіональний аспект: Дис. …к.держ.упр.: - К., 2005. – 199с.    



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
МИТНА СПРАВА ПОЛЬЩІ НА КОРДОНІ З УКРАЇНОЮ: 100 РОКІВ ТОМУ ТА СЬОГОДНІ
29.09.2022 21:59
«КИЕВЛЯНИН» ПРО ПОВСЯКДЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО СЕЛЯНСТВА ПОЧАТКУ ХХ ст.
29.08.2022 16:20
ЗАКОНОДАВЧА БАЗА РОЗВИТКУ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В 1990 – 2010 рр.
24.09.2022 21:56
ПРИЧИНИ ТА НАСЛІДКИ РАДЯНІЗАЦІЇ ЗАХІДНОЇ УКРАЇНИ
21.09.2022 22:53




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше