:: LEX :: ВІЙСЬКОВА АГРЕСІЯ ЯК ОБСТАВИНА НЕПЕРЕБОРНОЇ СИЛИ ПРИ ВИКОНАННІ ГОСПОДАРСЬКОГО ЗОБОВ’ЯЗАННЯ В УКРАЇНІ
UA  RU  EN
 
  Главная
  Как принять участие в научной конференции?
  Календарь конференций
  Редакционная коллегия. ОБ «Наукова спильнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архив

Актуальные исследования правовой и исторической науки (выпуск 61)

Срок представления материалов

16 мая 2024

До начала конференции осталось дней 0


  Научные конференции
 

  Полезные правовые интернет ресурсы
 

 Полезные ссылки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Счетчики


 Ссылки


 Кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ВІЙСЬКОВА АГРЕСІЯ ЯК ОБСТАВИНА НЕПЕРЕБОРНОЇ СИЛИ ПРИ ВИКОНАННІ ГОСПОДАРСЬКОГО ЗОБОВ’ЯЗАННЯ В УКРАЇНІ
 
21.10.2022 17:27
Автор: Горобець Надія Сергіївна, доктор філософії в галузі права, Навчально-науковий інститут права Сумського державного університету
[Секция 5. Хозяйственное право. Хозяйственное процессуальное право. Экологическое право. Земельное право. Аграрное право. Финансовое право. Банковское право]

Зобов’язальні правовідносини як одна з передумов господарської діяльності є важливою умовою ринкових відносин в державі. Зокрема, саме в формах господарських зобов’язань реалізується процес переміщення товарів (результатів виконаних робіт, наданих послуг тощо( із сфери виробництва у сферу розподілу та обміну і через неї – у сферу споживання. Водночас з введенням 24.02.2022 р. на території України воєнного стану, виконання більшості господарських зобов’язань істотно ускладнилось або ж стало взагалі неможливим. Вказане безсумнівно обумовлює необхідність пошуку сторонами господарських зобов’язань юридичних інструментів, які дозволяють змінити, призупинити або взагалі припинити виконання зобов’язання, а також вирішити питання про відповідальність зобов’язаної сторони за неналежне виконання чи невиконання господарського зобов’язання. 

Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. закріплює, що у разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб'єкт господарювання за порушення господарського зобов'язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов'язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності 

(ст. 218) [1]. Зміст вищевказаної норми свідчить, що договір може містити положення щодо форс-мажору або ж взагалі не згадувати про форс-мажор. Відповідно якщо виникає спір між сторонами господарського зобов’язання щодо його виконання вони керуються умовами укладеного ними договору, а якщо ж у договорі взагалі не згадується форс-мажор, то для захисту інтересів можна користуватись загальними нормами Господарського кодексу України. 

Під форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) виходячи зі змісту ч. 2 ст. 141 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 р. законодавець розуміє надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, військові дії, оголошена та неоголошена війна і т.д. [2].  

У Постанові Верховного суду від 17.08.2022 р. у справі № 922/854/21 встановлено, що ознаками форс-мажорних обставин є те, що: вони не залежать від волі учасників господарських відносин; мають надзвичайний характер; є невідворотними; унеможливлюють виконання зобов'язань за таких умов здійснення господарської діяльності [3].

Тобто, війна є форс-мажором, але такі обставини непереборної сили мають бути обов’язково засвідчені. Зокрема, Листом № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 р. (далі – лист) Торгово-промислова палата України визнала, що військова агресія проти України є форс-мажорними обставинами [4]. 

Виходячи зі змісту Постанови Верховного суду у справі № 910/15264/21 від 31.08.2022 р. форс-мажор не є підставою для примусової зміни умов договору та звільнення від виконання зобов'язання. Хоча сторони зобов’язання можуть продовжити строк виконання зобов'язань внаслідок форс-мажору якщо така можливість передбачена умовами договору, або укласти додаткову угоду про це за взаємною згодою сторін після виникнення форс-мажору [5]. 

Окрему увагу необхідно звернути, що у Постанові Верховного суду у справі № 910/9258/20 від 01.06.2021 р. наголошено наступне: «Форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру, і при їх виникненні сторона повинна довести, що ці обставини були форс-мажорними саме для даного випадку виконання зобов’язання». Обов’язок доведення наявності непереборної сили покладається на особу, яка порушила зобов'язання. Саме вона має подавати відповідні докази в разі виникнення спору [6]. Тобто посилання сторони зобов’язання на лист Торгово-промислової палати України як універсальний документ помилкове. Дійсно умови здійснення господарської діяльності в західних, прикордонних областях, на тимчасово окупованих територіях на сьогодні відрізняються тому має бути досліджено обставини конкретного зобов’язання та встановлено причинно-наслідковий зв'язок між форс-мажором та неможливістю виконати саме це зобов’язання. Вказане унеможливлює використання листа Торгово-промислової палати України як підстави для невиконання зобов’язання та уникнення відповідальності. 

Таким чином, у разі якщо інше не передбачено законом або договором військова агресія як обставина непереборної сили звільняє зобов’язану сторону від господарсько-правової відповідальності за порушення господарського зобов’язання, але не є підставою для примусової зміни умов господарського зобов’язання чи звільнення від його виконання. 

Література:

1. Господарський кодекс України: Закон України від 16.01.2003 р. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 18, № 19–20, № 21–22. Ст.144.

2. Про торгово-промислові палати в Україні: Закон України від 02.12.1997 р. Відомості Верховної Ради України. 1998. № 13. Ст. 52.

3. Постанова Верховного суду від 17.08.2022 р. у справі № 922/854/21. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/105793167. 

4. Лист Торгово-промислової палати  від 28.02.2022 р.№ 2024/02.0-7.1. URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/621cba543cda9382669631.pdf. 

5. Постанова Верховного суду від 31.08.2022 р. у справі № 910/15264/21. URL:  https://reyestr.court.gov.ua/Review/106078967. 

6. Постанова Верховного суду від 01.06.2021 р. у справі № 910/9258/20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/97350258.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ ДІЮЧОГО ЗАКОНОДАВСТВА НА ПІДСТАВІ ІСТОРИЧНОГО ДОСВІДУ ВИКОРИСТАННЯ ДОКТРИН ПРИРОДООХОРОННОГО ПРАВА
19.10.2022 17:03
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПРИНЦИПУ ЗАХИСТУ НАЦІОНАЛЬНОГО ТОВАРОВИРОБНИКА ТА РІВНОГО ЗАХИСТУ ДЕРЖАВОЮ УСІХ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ
13.10.2022 10:24




© 2006-2024 Все права защищены При использовании материалов сайта, ссылка на www.lex-line.com.ua обязательна!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше