:: LEX :: ШКІЛЬНА ОСВІТА В УРСР ЗА ДОБИ УКРАЇНІЗАЦІЇ 1920–1930 РР.
UA  RU  EN
 
  Main page
  How to take part in a scientific conference?
  Calendar of conferences
  Editorial board. PA «Naukova Spilnota»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Archive

Actual researches of legal and historical science (Issue 61)

Date of conference

16 May 2024

Remaining time to start conference 18


  Scientific conferences
 

  Useful legal internet resources
 

 Useful references
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Counters


 References


 Our bottun
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ШКІЛЬНА ОСВІТА В УРСР ЗА ДОБИ УКРАЇНІЗАЦІЇ 1920–1930 РР.
 
11.05.2022 21:29
Author: Постоєнко Віталіна Сергіївна, студентка 4 курсу, Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького; Морозов Анатолій Георгійович, доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри археології та спеціальних галузей історичної науки, Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького
[Section 8. History of establishing of Ukrainian statehood]


У період соціально-політичної та культурної трансформації сучасного суспільства, реформування системи освіти в Україні, суперечки про українську мову як пріоритет держави або визнання двох державних мов – української та російської, важливо вивчити запит Наркомату УРСР. 1930-ті роки, особливо її українізація. 

Українізація – це запровадження в усіх навчальних закладах української навчально-виховної роботи однією мовою, забезпечення шкіл українськими підручниками, створення вечірніх шкіл для працівників, які навчають українську мову  [1, 4]. 

Фактичному здійсненню процесу українізації сприяли складені й оприлюднені в 1920 р. державні укази: «Про підготовку просвітян повинні вивчати українську мову» (Постанова Наркомату УРСР), «Про запровадження української мови в школи та радянські установи». В останньому документі йдеться про те, що українська мова, як мова більшості населення, та російська мова, як загальносоюзна, мають в УРСР загальнодержавне значення і повинні вивчатися в усіх навчально-виховних закладах УРСР. Щодо мови викладання у школах та інших навчально-виховних закладах, то її встановлює Наркомос УРСР за згодою місцевих рад робітничо-селянських і червоноармійських депутатів. Державне видавництво та Наркомос УРСР повинні забезпечити школу українськими підручниками та літературою [5, 34]. Контролювала виконання зазначених нормативних документів спеціальна комісія, до складу якої входили Г. Ф. Гринько, В. М. Блакитний та ін. [5, 47]. По суті, цим документом Радою народних комісарів УРСР обидві мови було проголошено рівноправними. Декларування вивчення української мови на рівні з російською стало відмінною рисою від освітньої політики майже всіх українських урядів 1917–1919 рр. На нашу думку, це, з одного боку, позитивно, оскільки українська мова була мовою навчання, яка була встановлена в УНДР, а з іншого – рівноправність двох мов можна трактувати як початок русинізації. Розвиваючи українську культуру, більшовицька влада прагнула залучити українську інтелігенцію та наблизити значною мірою зрусифіковане місто до українського села. 

Слід зазначити, що стратегія Раднаркому щодо українізації шкільної освіти визначалася поглядами та орієнтирами його керівників з цього питання. Забігаючи наперед, слід зазначити, що до кінця 1920-х років керівництво Раднаркому складалося переважно з прихильників українського шкільництва. Як ми бачимо, Г. Ф. Гринько та його заступник Я. П. Ряппо є прихильниками національної ідеї шкільництва. 

Однак 24 листопада 1922 р. на засіданні пленуму ЦК КП(б)У Г. Ф. Гринька було звільнено з посади наркома, а на його місце 3 жовтня цього ж року було призначено В. П. Затонського, який перебував на цій посаді до 14 березня 1924 р. [6, 35]. Проте після проголошення ХІІ з’їздом РКП(б) (квітень 1923 р.) нової національної політики на основі принципу коренізації та прийняття Декрету Ради народних комісарів УРСР «Про заходи в справі українізації шкільно-виховальних і культурно-освітніх установ» (27 липня 1923 р.) українізація набула широкого розмаху. Цим документом вимагалося протягом наступних двох років переведення установ соціального виховання на українську мову; запровадження викладання української мови та українознавства як обов’язкових предметів у школах, що були не українізованими, при цьому російська мова залишалася як обов’язковий предмет у всіх навчально-виховних закладах (крім шкіл нацменшин); вжиття негайних заходів до вивчення української мови педагогічним персоналом, що нею не володів [3]. 

Встановлюємо, що владою в 1920-х роках була розроблена нормативна база, теоретичні засади українізації шкільної освіти та практична реалізація за основними напрямами: запровадження української мови навчання, курси українознавства, підготовка педагогічних кадрів до вчити українську мову; Забезпечити школи відповідною літературою та підручниками. Встановлено, що майже 100% соціально-освітніх шкіл українізовано і майже половина професійно-технічних навчальних закладів українізовано. Було виявлено, що рушійною силою українізації шкіл був Раднарком на чолі з лідерами, більшість з яких прагнули зберегти незалежність українського шкільництва. Вивчення Раднаркомом змісту шкільної освіти потребує подальшого вивчення, яке ми розглянемо в наступній публікації. 

Література

1. Геть неписемність. Відозва ВУЦВКу до вчителів.Червоний шлях,  Харків : 1924. № 45. 4 с. URL: https://libraria.ua/numbers/959/69562/ 

2. Курсы для вступающих в партию.  Червоний шлях. Харків : 1924. № 45. С.2. URL:  https://libraria.ua/numbers/959/69562/

3. Кралюк П. Українізація у 1923–1932 роках. Український національний рух становив загрозу для влади СРСР. 2020. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/30576563.html 

4. Население и учительство. Червоний шлях. Харків : 1924. № 45. С. 3. URL: https://libraria.ua/numbers/959/69562/ 

5. Перший Всеукраїнський учительський з’їзд в Харькові від 5 до 11 січня 1925 р. Харків : Державне видавництво України, 1925. 160 с.

URL: https://archive.org/details/uchytelskyi_zizd_1925/page/n79/mode/2up 




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ІСТОРИКО-АРХІТЕКТУРНИЙ АНАЛІЗ СКАЛАТСЬКОГО ЗАМКУ XVII СТ.
14.05.2022 01:12
ОКУПАЦІЙНА ПОЛІТИКА НІМЦІВ В С. РУСЬКА ПОЛЯНА
14.05.2022 01:02




© 2006-2024 All Rights Reserved At use of data from the site, the reference to the www.lex-line.com.ua is obligatory!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше