:: LEX :: ДО ПИТАННЯ ЗАХИСТУ ПРАВ ПОСТРАЖДАЛИХ ВІД ЗБРОЙНОЇ АГРЕСІЇ РФ ПРОТИ УКРАЇНИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 8


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ДО ПИТАННЯ ЗАХИСТУ ПРАВ ПОСТРАЖДАЛИХ ВІД ЗБРОЙНОЇ АГРЕСІЇ РФ ПРОТИ УКРАЇНИ
 
13.10.2023 16:13
Автор: Писарєва Елла Анатоліївна, кандидат юридичних наук, доцент, Донецький національний університет імені Василя Стуса
[Секція 3. Цивільне та сімейне право. Цивільне процесуальне право. Комерційне право. Житлове право. Зобов’язальне право. Міжнародне приватне право. Трудове право та право соціального забезпечення]


Збройна агресія російської федерації та бойові дії на території України, що розпочалися ще у 2014 році, призвели до колосальних збитків, ушкоджень і руйнувань, порушили права і законні інтереси фізичних і юридичних осіб, держави загалом. На сьогодні, як зазначають фахівці, «немає жодного громадянина чи бізнесу, який би тією чи іншою мірою не постраждав від військових дій на території України» [1]. За оцінкою експертів проєкту KSE «Росія заплатить» станом на 1 вересня  2023 р. загальна сума прямих задокументованих збитків, яка завдана інфраструктурі України, становить $151,2 млрд. Найбільшою часткою залишаються втрати житлового фонду — $55,9 млрд. На другому та третьому місці за сумою збитків залишаються сфери інфраструктури та промисловості й втрат підприємств — $36,6 млрд та $11,4 млрд відповідно. Однією з найбільш постраждалих є сфера освіти, якій завдано внаслідок війни збитків на $10,1 млрд [2]. Тому гостро постає питання напрацювання дієвого механізму відшкодування майнової і моральної шкоди, завданої збройною агресією рф.

Сьогодні в державі вже запроваджено багато програм, як загальнодержавного, так і місцевого рівнів, які пов’язані з фінансовою та (або) іншою підтримкою осіб, постраждалих внаслідок бойових дій, зокрема тих, хто втратив майно. Так, на сьогодні в Україні прийнято низку нормативно-правових актів, які стосуються відшкодування шкоди постраждалим від збройної агресії російської федерації. 

Зокрема, 23 лютого 2023 р. було прийнято Закон України «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України» [3], яким визначено не тільки правові та організаційні засади надання компенсації за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, але й правові засади створення та ведення Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок вищезазначених дій.

Цим Законом визначена компенсація за пошкоджені або знищені об’єкти нерухомого майна після 24 лютого 2022 р., що завдані військовою агресією рф проти України. 

Така компенсація надається у порядку черговості за поданням заяви до Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації у вигляді: а) виконання робіт, пов’язаних з будівництвом, на пошкодженому об’єкті нерухомого майна з метою його відновлення та/або надання будівельної продукції для виконання таких робіт; б) надання грошових коштів шляхом їх перерахування на поточний рахунок отримувача компенсації із спеціальним режимом використання для будівництва будинку садибного типу, садового або дачного будинку; в) фінансування придбання квартири, іншого житлового приміщення, будинку садибного типу, садового або дачного будинку (у тому числі фінансування придбання приміщення/будинку, що буде споруджений у майбутньому, або інвестування/фінансування його будівництва) з використанням житлового сертифіката. 

Отримувачами такої компенсації визнаються: а) фізичні особи-громадяни України різних категорій по відношенню до об’єкту нерухомості; б) об’єднання співвласників багатоквартирних будинків, управителі багатоквартирних будинків, житлово-будівельні (житлові) кооперативи, які здійснюють утримання відповідних будинків, особи, уповноважені співвласниками багатоквартирних будинків - у разі отримання компенсації за пошкоджене спільне майно багатоквартирного будинку.

Джерелами фінансування компенсації за пошкоджені та знищені об’єкти нерухомого майна є: 1) кошти державного (у тому числі Фонду відновлення майна та зруйнованої інфраструктури, Фонду ліквідації наслідків збройної агресії) та місцевих бюджетів; 2) кошти міжнародних фінансових організацій, інших кредиторів та інвесторів; 3) міжнародна технічна та/або поворотна чи безповоротна фінансова допомога; 4) репарації або інші стягнення з Російської Федерації; 5) інші джерела, не заборонені законодавством України.

Органи місцевого самоврядування можуть затверджувати місцеві програми та створювати фонди з метою надання компенсації та відновлення пошкоджених/знищених (зруйнованих) об’єктів нерухомого майна.

У вказаному Законі передбачено створення Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, як єдиної державної інформаційно-комунікаційної системи, що призначена для збирання, накопичення, обліку, обробки, зберігання та захисту інформації (документів) про рухоме та нерухоме майно, пошкоджене та знищене внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, осіб, майно яких пошкоджено або знищено, матеріальну шкоду (у тому числі збитки), завдану внаслідок пошкодження та знищення такого майна, компенсацію за пошкодження та знищення такого майна, фінансування відновлення пошкодженого та знищеного майна, а також іншої інформації (документів), визначеної цим Законом.

Безумовно, вказаний Закон не вирішує питання відшкодування шкоди,  завданої збройною агресією рф, бо передбачає тільки компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна, але його прийняття свідчить про реальні кроки держави у напряму створення механізмів захисту прав та законних інтересів осіб, постраждалих від вторгнення рф на територію незалежної держави Україна. 

Література:

1. Валендюк О., Гнатюк М. Окремі аспекти відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок військової агресії російської федерації проти України. URL: https://pravo.ua/okremi-aspekty-vidshkoduvannia-shkody-zavdanoi-vnaslidok-viiskovoi-ahresii-rosiiskoi-federatsii-proty-ukrainy/.

2. Загальна сума прямих збитків, завдана інфраструктурі України через війну, сягає $151,2 млрд — оцінка станом на 1 вересня 2023 року. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih-zbitkiv-zavdana-infrastrukturi-ukrayini-cherez-viynu-syagaye-151-2-mlrd-otsinka-stanom-na-1-veresnya-2023-roku/.

3. Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України: Закон України від 23.02.2023 р. № 2923-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2923-20#Text.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДО ПИТАННЯ РОЗСУДУ У ЦИВІЛЬНОМУ ПРАВІ
13.10.2023 18:59
ЗВИЧАЙ У ПРОЕКТАХ ЦИВІЛЬНОГО КОДЕКСУ РЕСПУБЛІКИ ПОЛЬЩА ХХІ СТ.
12.10.2023 13:46
ПРИРОДА СВОБОДИ ОСОБИ В ПРИВАТНОМУ ПРАВІ (ЗА ЦИВІЛЬНИМ КОДЕКСОМ УКРАЇНИ)
12.10.2023 13:24
ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ УКЛАДАННЯ ШЛЮБУ З ІНОЗЕМНИМ ЕЛЕМЕНТОМ
09.10.2023 14:05




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше