:: LEX :: МІЖНАРОДНО-ПРАВОВЕ СПІВРОБІТНИЦТВО У СФЕРІ РЕАДМІСІЇ МІЖ УКРАЇНОЮ ТА РЕСПУБЛІКОЮ МОЛДОВА
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 61)

Термін подання матеріалів

16 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 9


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

МІЖНАРОДНО-ПРАВОВЕ СПІВРОБІТНИЦТВО У СФЕРІ РЕАДМІСІЇ МІЖ УКРАЇНОЮ ТА РЕСПУБЛІКОЮ МОЛДОВА
 
18.09.2023 15:17
Автор: Науменко Наталія Миколаївна, Голова Державної міграційної служби України
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]


Початково відносини у сфері реадмісії між Україною та Молдовою були врегульовані на підставі Угоди про приймання та передачу осіб через українсько-молдовський державний кордон від 11 березня 1997 р. (надалі – Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р.) [1] (офіційний текст румунською мовою – [2]). Зазначена Угода [1] була ратифікована на підставі Закону України від 11 вересня 1998 р. № 105-XIV [3] і набрала чинності 23 грудня 1998 р. [2].

Через 20 років, а саме 06 жовтня 2017 р була укладена Угода між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про реадмісію осіб (надалі – Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р.) [4] (офіційний текст румунською мовою – [5]). Зазначена Угода [4] була ратифікована Законом України від 06 вересня 2018 р. № 2534-VIII [6] і набрала чинності 01 лютого 2019 р. [4; 7]. Саме з цієї дати на підставі пункту 5 статті 14 Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4, п. 5 ст. 14; 7] припинила свою дію Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1]. 

Зауважимо, що текст Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1] взагалі не містить терміну «реадмісія», однак зміст статті 2 цієї Угоди, в якій фактично описуються суттєві ознаки реадмісії [1, ст. 2], а також зміст подальших статей цієї Угоди, в яких закріплені особливості здійснення процедури реадмісії, і власне юридичний факт припинення зазначеної Угоди [1] з дати набрання чинності Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4, п. 5 ст. 14; 7] беззаперечно вказують на те, що об’єктом цієї Угоди [1] є саме питання реадмісії у відносинах між Україною та Молдовою.

Взагалі Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4] є яскравим прикладом норми lex posterior, оскільки зазначена Угода у порівнянні з Угодою між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1] набагато краще врегульовує питання у сфері реадмісії осіб. На нашу думку, це пояснюється тим, що на момент укладення Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4] і Україна, і Республіка Молдова вже протягом 10 років мали укладені угоди про реадмісію з Європейським Співтовариством (Європейським Союзом) [8; 9] і безумовно під час укладення між собою нової двосторонньої угоди про реадмісію використали цінний правотворчий досвід міжнародно-правового регулювання питань реадмісії у відносинах з Європейським Союзом та його державами-членами. 

Порівняльно-правовий аналіз Угоди про реадмісію між Україною та Європейським Співтовариством [8] та Угоди про реадмісію між Республікою Молдова та Європейським Співтовариством [9] доводить, що зазначені угоди фактично схожі за змістом. Відмінності, які мають місце, стосуються головним чином змісту норм про зобов’язання сторін щодо реадмісії і їх розташування у тексті: в Угоді про реадмісію між Україною та Європейським Співтовариством 2007 р. [8] зобов’язання Сторін щодо реадмісії викладені в одному розділі, а в Угоді про реадмісію між Республікою Молдова та Європейським Співтовариством 2007 р. [9] зобов’язання Сторін є більш детальними і викладені в окремих розділах: у розділі І викладені зобов’язання Молдови, а в розділі ІІ – зобов’язання Європейського Співтовариства (Європейського Союзу).

Далі переходимо до порівняльно-правового аналізу Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1] та Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4].

Правова природа угод.

Обидві угоди [1; 4] укладені на рівні урядів Сторін, тобто мають статус міжнародних міжурядових договорів.

Строк дії угод. 

Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. – на п’ять років, з автоматичним продовженням на такий самий строк і з можливістю її припинення через денонсацію [1, ст. 17], а Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. укладена на невизначений строк з можливістю її припинення під умовою денонсації [4, п. 4 ст. 14].

Імплементаційні протоколи до угод.

Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1] передбачала укладення протоколу, який за змістом статті 14 цієї Угоди [1, ст. 14] можна було б вважати імплементаційним, однак такий протокол не було укладено. Іншими словами, правове регулювання питань реадмісії між Україною та Молдовою здійснювалося виключно (і безпосередньо) на підставі зазначеної Угоди [1].

Що ж стосується Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р., то стаття 9 цієї Угоди прямо передбачила укладення саме імплементаційного протоколу з визначенням конкретних питань, які мають бути врегульовані у цьому протоколі [4, ст. 9]. Імплементаційний протокол про порядок реалізації Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про реадмісію осіб був підписаний 06 жовтня 2017 р. [10] (офіційний текст румунською мовою – [11]), затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2018 р. № 423 [12] і набрав чинності 01 лютого 2019 р. [7]. Зауважимо, що зазначений Імплементаційний протокол [10] було укладено на міжурядовому рівні.

Слід підкреслити, що підписання і набрання чинності Імплементаційного протоколу між Україною та Молдовою [10] відбулося одночасно з підписанням і набранням чинності Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4]. Окрім цього, Імплементаційний протокол має припинити свою дію [10, п. 1 ст. 14] одночасно з припиненням дії Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4]. Таким чином, Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4] та Імплементаційний протокол до цієї Угоди [10] складають єдиний міжнародно-правовий механізм регулювання питань реадмісії у відносинах між Україною та Молдовою.

Як ми вже зазначили вище, Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4] набагато краще врегульовує питання у сфері реадмісії, ніж Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1]. Насамперед, стаття 1 Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. надає широкий перелік термінів, які застосовуються у цій Угоді, та розкриває їх значення [4, ст. 1]. В Угоді між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. норми про визначення термінів взагалі відсутні, за винятком статті 13, в якій закріплено, що “поняття «конвоювання» в українському тексті і «поліцейське перевезення» в молдовському тексті мають однакове тлумачення” [1, ст. 13].

Далі Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. містить деталізований перелік підстав та умов для здійснення реадмісії як власних громадян [4, ст. 2], так і громадян третіх країн та осіб без громадянства [4, ст. 3]. В Угоді між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. підстави та умови для реадмісії як власних громадян [1, ст. 2–6], так і громадян третіх країн та осіб без громадянства [1, ст. 5, 8] сформульовані загальним чином.

У порівнянні з Угодою між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1] в Угоді між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. більш детально врегульовані такі питання: особливості здійснення реадмісії за прискореною процедурою [4, ст. 5], строки передавання та приймання осіб [4, ст. 6], порядок та умови транзитного перевезення [4, ст. 8] і витрати під час реадмісії [4, ст. 11].

Новелами Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. є врегулювання питань помилкової реадмісії [4, ст. 7] і захисту персональних даних [4, ст. 10] – зазначені питання взагалі не були передбачені в Угоді між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1].

Таким чином, Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4] фактично відтворює основні положення Угоди про реадмісію між Україною та Європейським Співтовариством 2007 р. [8] та Угоди про реадмісію між Республікою Молдова та Європейським Співтовариством 2007 р. [9].

Імплементаційний протокол між Україною та Молдовою [10], укладений на виконання статті 9 Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4, ст. 9], врегульовує типові для імплементаційних протоколів питання, зокрема цей Протокол визначає: компетентні органи [10, ст. 1]; пункти пропуску через державний кордон, в яких здійснюється реадмісія осіб і транзитне перевезення [10, ст. 2]; докази наявності громадянства осіб, що підлягають реадмісії [10, ст. 3–5]; порядок проведення співбесіди [10, ст. 6]; порядок подання запитів на реадмісію і транзитне перевезення [10, ст. 7, 8]; особливості транспортування у супроводі [10, ст. 9]; особливості здійснення процедури реадмісії [10, ст. 10]; мови, на яких складаються документи [10, ст. 11], і особливості здійснення витрат під час процедури реадмісії [10, ст. 12].

Також слід зазначити, що 18 травня 2001 р. між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Молдова була укладена Угода про безвізові поїздки громадян від [13] (офіційний текст румунською мовою – [14]). Зазначена Угода [13] затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. № 1731 [15], набрала чинності 28 січня 2002 р. [13] і укладена на необмежений термін з можливістю денонсації [13, п. 1, 2 ст. 8]. Особливостями цієї Угоди [13] є те, що вона, по-перше, не передбачає наявності віз для поїздок громадян Сторін і, по-друге, дата набрання нею чинності не пов’язана (не співпадає) з датою набрання чинності Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4].

Висновки:

1. Наразі міжнародно-правове співробітництво у сфері реадмісії між Україною та Молдовою здійснюється на підставі відповідної Угоди від 06 жовтня 2017 р., яка замінила Угоду про приймання та передачу осіб через українсько-молдовський державний кордон від 11 березня 1997 р. 

2. Угода 2017 р. є більш досконалим міжнародно-правовим договором у порівнянні з Угодою 1997 р. Насамперед, це можна пояснити тим, в Угоді 2017 р. Сторони використали низку важливих положень з текстів Угоди про реадмісію між Україною та Європейським Співтовариством 2007 р. та Угоди про реадмісію між Республікою Молдова та Європейським Співтовариством 2007 р.

3. У порівнянні з Угодою 1997 р. в Угоді 2017 р. більш детально врегульовані такі питання: особливості здійснення реадмісії за прискореною процедурою, строки передавання та приймання осіб, порядок та умови транзитного перевезення і витрати під час реадмісії. Новелами Угоди 2017 р. є врегулювання питань помилкової реадмісії і захисту персональних даних – зазначені питання взагалі не були передбачені в Угоді 1997 р. 

4. На відміну від Угоди 1997 р., яка була укладена на п’ять років, з автоматичним продовженням на такий самий строк і з можливістю її припинення через денонсацію, Угода 2017 р. укладена на невизначений строк з можливістю її припинення під умовою денонсації.

5. До Угоди 2017 р. укладено Імплементаційний протокол, який набрав чинності одночасно з Угодою 2017 р. і містить умову про припинення його дії одночасно із зазначеною Угодою. Угода 2017 р. та Імплементаційний протокол до неї складають єдиний міжнародно-правовий механізм регулювання питань реадмісії у відносинах між Україною та Молдовою.

Література:

1. Угода між Урядом України і Урядом Республіки Молдова про приймання та передачу осіб через українсько-молдовський державний кордон. Вчинено у м. Кишиневі 11 березня 1997 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/498_032#Text (дата звернення: 15.09.2023).

2. Acord între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Ucrainei privind preluarea şi returnarea persoanelor la frontiera de stat moldo-ucraineană. Întocmit la Chişinău, la 11 martie 1997. URL: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=116338&lang=ro (дата звернення: 15.09.2023).

3. Про ратифікацію Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Молдова про приймання та передачу осіб через українсько-молдовський державний кордон: Закон України від 11.09.1998 р. № 105-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/105-14#Text (дата звернення: 15.09.2023).

4. Угода між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про реадмісію осіб. Вчинено в м. Кишинів 06 жовтня 2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/498_006-17#Text (дата звернення: 15.09.2023).

5. Acord între Guvernul Republicii Moldova şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei privind readmisia persoanelor. Întocmit la Chişinău, la 6 octombrie 2017. URL: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=105649&lang=ro (дата звернення: 15.09.2023).

6. Про ратифікацію Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про реадмісію осіб: Закон України від 06.09.2018 р. № 2534-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2534-19#n2 (дата звернення: 15.09.2023).

7. Щодо набрання чинності міжнародними договорами України: лист Міністерства закордонних справ України від 30.01.2019 р. № 72/14-612/1-252. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0252321-19#Text (дата звернення: 15.09.2023).

8. Agreement between the European Community and Ukraine on the readmission of persons. Luxembourg, 18 June 2007. OJ L 332, 18.12.2007, p. 48–65. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:22007A1218(01) (дата звернення: 15.09.2023).

9. Agreement between the European Community and the Republic of Moldova on the readmission of persons residing without authorisation – Declarations. OJ L 334, 19.12.2007, p. 149–167. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A22007A1219%2810%29 (дата звернення: 15.09.2023).

10. Імплементаційний протокол про порядок реалізації Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про реадмісію осіб. Учинено в м. Кишинів 06 жовтня 2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/498_007-17#Text (дата звернення: 15.09.2023).

11. Protocol de implementare a Acordului între Guvernul Republicii Moldova si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind readmisia persoanelor. Întocmit la Chişinău, la 6 octombrie 2017. URL: https://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/ LegislativId/3977/language/ro-RO/Default.aspx (дата звернення: 15.09.2023).

12. Про затвердження Імплементаційного протоколу про порядок реалізації Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про реадмісію осіб: Постанова Кабінету Міністрів України від 30.05.2018 р. № 423. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/423-2018-п#Text (дата звернення: 15.09.2023).

13. Угода між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Молдова про безвізові поїздки громадян. Вчинено в м. Київ 18 травня 2001 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/498_062#Text (дата звернення: 15.09.2023).

14. Acord între Guvernul Republicii Moldova şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei privind călătoriile fără vize ale cetăţenilor. Întocmit la Kiev, la 18 mai 2001. URL: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=116479&lang=ro (дата звернення: 15.09.2023).

15. Про затвердження Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Молдова про безвізові поїздки громадян: Постанова Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. № 1731. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1731-2001-п#Text (дата звернення: 15.09.2023).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ENERGY SECURITY OF THE EUROPEAN UNION: REDEFINING THE CONCEPT AMID THE RUSSIAN AGGRESSION AGAINST UKRAINE
19.09.2023 15:02
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ АВІАПЕРЕВЕЗЕНЬ ПАСАЖИРІВ
15.09.2023 15:32
НЕГАТИВНІ ЗОБОВ’ЯЗАННЯ ДЕРЖАВИ У СФЕРІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВА ОСОБИ НЕ БУТИ ПІДДАНИМ КАТУВАННЮ, АБО НЕЛЮДСЬКОМУ ЧИ ТАКОМУ, ЩО ПРИНИЖУЄ ГІДНІСТЬ, ПОВОДЖЕННЮ АБО ПОКАРАННЮ
12.09.2023 12:47
ПРОЦЕС ПОКАРАННЯ РФ ЗА ВІЙСЬКОВІ ЗЛОЧИНИ ТА ПОРУШЕННЯ ПРАВ ЛЮДИНИ ПІД ЧАС РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ: МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД
07.09.2023 15:03
ПРОБЛЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ВДОСКОНАЛЕННЯ АНТИКОРУПЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ В УКРАЇНІ
02.09.2023 10:41




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше