:: LEX :: МІЖНАРОДНО-ПРАВОВЕ СПІВРОБІТНИЦТВО У СФЕРІ РЕАДМІСІЇ МІЖ УКРАЇНОЮ ТА РЕСПУБЛІКОЮ МОЛДОВА
UA  RU  EN
 
  Главная
  Как принять участие в научной конференции?
  Календарь конференций
  Редакционная коллегия. ОБ «Наукова спильнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архив

Актуальные исследования правовой и исторической науки (выпуск 61)

Срок представления материалов

16 мая 2024

До начала конференции осталось дней 0


  Научные конференции
 

  Полезные правовые интернет ресурсы
 

 Полезные ссылки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Счетчики


 Ссылки


 Кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

МІЖНАРОДНО-ПРАВОВЕ СПІВРОБІТНИЦТВО У СФЕРІ РЕАДМІСІЇ МІЖ УКРАЇНОЮ ТА РЕСПУБЛІКОЮ МОЛДОВА
 
18.09.2023 15:17
Автор: Науменко Наталія Миколаївна, Голова Державної міграційної служби України
[Секция 2. Конституционное право. Конституционное процессуальное право. Административное право. Административное процессуальное право. Таможенное и налоговое право. Международное право. Муниципальное право]


Початково відносини у сфері реадмісії між Україною та Молдовою були врегульовані на підставі Угоди про приймання та передачу осіб через українсько-молдовський державний кордон від 11 березня 1997 р. (надалі – Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р.) [1] (офіційний текст румунською мовою – [2]). Зазначена Угода [1] була ратифікована на підставі Закону України від 11 вересня 1998 р. № 105-XIV [3] і набрала чинності 23 грудня 1998 р. [2].

Через 20 років, а саме 06 жовтня 2017 р була укладена Угода між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про реадмісію осіб (надалі – Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р.) [4] (офіційний текст румунською мовою – [5]). Зазначена Угода [4] була ратифікована Законом України від 06 вересня 2018 р. № 2534-VIII [6] і набрала чинності 01 лютого 2019 р. [4; 7]. Саме з цієї дати на підставі пункту 5 статті 14 Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4, п. 5 ст. 14; 7] припинила свою дію Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1]. 

Зауважимо, що текст Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1] взагалі не містить терміну «реадмісія», однак зміст статті 2 цієї Угоди, в якій фактично описуються суттєві ознаки реадмісії [1, ст. 2], а також зміст подальших статей цієї Угоди, в яких закріплені особливості здійснення процедури реадмісії, і власне юридичний факт припинення зазначеної Угоди [1] з дати набрання чинності Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4, п. 5 ст. 14; 7] беззаперечно вказують на те, що об’єктом цієї Угоди [1] є саме питання реадмісії у відносинах між Україною та Молдовою.

Взагалі Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4] є яскравим прикладом норми lex posterior, оскільки зазначена Угода у порівнянні з Угодою між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1] набагато краще врегульовує питання у сфері реадмісії осіб. На нашу думку, це пояснюється тим, що на момент укладення Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4] і Україна, і Республіка Молдова вже протягом 10 років мали укладені угоди про реадмісію з Європейським Співтовариством (Європейським Союзом) [8; 9] і безумовно під час укладення між собою нової двосторонньої угоди про реадмісію використали цінний правотворчий досвід міжнародно-правового регулювання питань реадмісії у відносинах з Європейським Союзом та його державами-членами. 

Порівняльно-правовий аналіз Угоди про реадмісію між Україною та Європейським Співтовариством [8] та Угоди про реадмісію між Республікою Молдова та Європейським Співтовариством [9] доводить, що зазначені угоди фактично схожі за змістом. Відмінності, які мають місце, стосуються головним чином змісту норм про зобов’язання сторін щодо реадмісії і їх розташування у тексті: в Угоді про реадмісію між Україною та Європейським Співтовариством 2007 р. [8] зобов’язання Сторін щодо реадмісії викладені в одному розділі, а в Угоді про реадмісію між Республікою Молдова та Європейським Співтовариством 2007 р. [9] зобов’язання Сторін є більш детальними і викладені в окремих розділах: у розділі І викладені зобов’язання Молдови, а в розділі ІІ – зобов’язання Європейського Співтовариства (Європейського Союзу).

Далі переходимо до порівняльно-правового аналізу Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1] та Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4].

Правова природа угод.

Обидві угоди [1; 4] укладені на рівні урядів Сторін, тобто мають статус міжнародних міжурядових договорів.

Строк дії угод. 

Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. – на п’ять років, з автоматичним продовженням на такий самий строк і з можливістю її припинення через денонсацію [1, ст. 17], а Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. укладена на невизначений строк з можливістю її припинення під умовою денонсації [4, п. 4 ст. 14].

Імплементаційні протоколи до угод.

Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1] передбачала укладення протоколу, який за змістом статті 14 цієї Угоди [1, ст. 14] можна було б вважати імплементаційним, однак такий протокол не було укладено. Іншими словами, правове регулювання питань реадмісії між Україною та Молдовою здійснювалося виключно (і безпосередньо) на підставі зазначеної Угоди [1].

Що ж стосується Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р., то стаття 9 цієї Угоди прямо передбачила укладення саме імплементаційного протоколу з визначенням конкретних питань, які мають бути врегульовані у цьому протоколі [4, ст. 9]. Імплементаційний протокол про порядок реалізації Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про реадмісію осіб був підписаний 06 жовтня 2017 р. [10] (офіційний текст румунською мовою – [11]), затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2018 р. № 423 [12] і набрав чинності 01 лютого 2019 р. [7]. Зауважимо, що зазначений Імплементаційний протокол [10] було укладено на міжурядовому рівні.

Слід підкреслити, що підписання і набрання чинності Імплементаційного протоколу між Україною та Молдовою [10] відбулося одночасно з підписанням і набранням чинності Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4]. Окрім цього, Імплементаційний протокол має припинити свою дію [10, п. 1 ст. 14] одночасно з припиненням дії Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4]. Таким чином, Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4] та Імплементаційний протокол до цієї Угоди [10] складають єдиний міжнародно-правовий механізм регулювання питань реадмісії у відносинах між Україною та Молдовою.

Як ми вже зазначили вище, Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4] набагато краще врегульовує питання у сфері реадмісії, ніж Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1]. Насамперед, стаття 1 Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. надає широкий перелік термінів, які застосовуються у цій Угоді, та розкриває їх значення [4, ст. 1]. В Угоді між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. норми про визначення термінів взагалі відсутні, за винятком статті 13, в якій закріплено, що “поняття «конвоювання» в українському тексті і «поліцейське перевезення» в молдовському тексті мають однакове тлумачення” [1, ст. 13].

Далі Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. містить деталізований перелік підстав та умов для здійснення реадмісії як власних громадян [4, ст. 2], так і громадян третіх країн та осіб без громадянства [4, ст. 3]. В Угоді між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. підстави та умови для реадмісії як власних громадян [1, ст. 2–6], так і громадян третіх країн та осіб без громадянства [1, ст. 5, 8] сформульовані загальним чином.

У порівнянні з Угодою між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1] в Угоді між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. більш детально врегульовані такі питання: особливості здійснення реадмісії за прискореною процедурою [4, ст. 5], строки передавання та приймання осіб [4, ст. 6], порядок та умови транзитного перевезення [4, ст. 8] і витрати під час реадмісії [4, ст. 11].

Новелами Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. є врегулювання питань помилкової реадмісії [4, ст. 7] і захисту персональних даних [4, ст. 10] – зазначені питання взагалі не були передбачені в Угоді між Україною та Молдовою про реадмісію 1997 р. [1].

Таким чином, Угода між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4] фактично відтворює основні положення Угоди про реадмісію між Україною та Європейським Співтовариством 2007 р. [8] та Угоди про реадмісію між Республікою Молдова та Європейським Співтовариством 2007 р. [9].

Імплементаційний протокол між Україною та Молдовою [10], укладений на виконання статті 9 Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4, ст. 9], врегульовує типові для імплементаційних протоколів питання, зокрема цей Протокол визначає: компетентні органи [10, ст. 1]; пункти пропуску через державний кордон, в яких здійснюється реадмісія осіб і транзитне перевезення [10, ст. 2]; докази наявності громадянства осіб, що підлягають реадмісії [10, ст. 3–5]; порядок проведення співбесіди [10, ст. 6]; порядок подання запитів на реадмісію і транзитне перевезення [10, ст. 7, 8]; особливості транспортування у супроводі [10, ст. 9]; особливості здійснення процедури реадмісії [10, ст. 10]; мови, на яких складаються документи [10, ст. 11], і особливості здійснення витрат під час процедури реадмісії [10, ст. 12].

Також слід зазначити, що 18 травня 2001 р. між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Молдова була укладена Угода про безвізові поїздки громадян від [13] (офіційний текст румунською мовою – [14]). Зазначена Угода [13] затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. № 1731 [15], набрала чинності 28 січня 2002 р. [13] і укладена на необмежений термін з можливістю денонсації [13, п. 1, 2 ст. 8]. Особливостями цієї Угоди [13] є те, що вона, по-перше, не передбачає наявності віз для поїздок громадян Сторін і, по-друге, дата набрання нею чинності не пов’язана (не співпадає) з датою набрання чинності Угоди між Україною та Молдовою про реадмісію 2017 р. [4].

Висновки:

1. Наразі міжнародно-правове співробітництво у сфері реадмісії між Україною та Молдовою здійснюється на підставі відповідної Угоди від 06 жовтня 2017 р., яка замінила Угоду про приймання та передачу осіб через українсько-молдовський державний кордон від 11 березня 1997 р. 

2. Угода 2017 р. є більш досконалим міжнародно-правовим договором у порівнянні з Угодою 1997 р. Насамперед, це можна пояснити тим, в Угоді 2017 р. Сторони використали низку важливих положень з текстів Угоди про реадмісію між Україною та Європейським Співтовариством 2007 р. та Угоди про реадмісію між Республікою Молдова та Європейським Співтовариством 2007 р.

3. У порівнянні з Угодою 1997 р. в Угоді 2017 р. більш детально врегульовані такі питання: особливості здійснення реадмісії за прискореною процедурою, строки передавання та приймання осіб, порядок та умови транзитного перевезення і витрати під час реадмісії. Новелами Угоди 2017 р. є врегулювання питань помилкової реадмісії і захисту персональних даних – зазначені питання взагалі не були передбачені в Угоді 1997 р. 

4. На відміну від Угоди 1997 р., яка була укладена на п’ять років, з автоматичним продовженням на такий самий строк і з можливістю її припинення через денонсацію, Угода 2017 р. укладена на невизначений строк з можливістю її припинення під умовою денонсації.

5. До Угоди 2017 р. укладено Імплементаційний протокол, який набрав чинності одночасно з Угодою 2017 р. і містить умову про припинення його дії одночасно із зазначеною Угодою. Угода 2017 р. та Імплементаційний протокол до неї складають єдиний міжнародно-правовий механізм регулювання питань реадмісії у відносинах між Україною та Молдовою.

Література:

1. Угода між Урядом України і Урядом Республіки Молдова про приймання та передачу осіб через українсько-молдовський державний кордон. Вчинено у м. Кишиневі 11 березня 1997 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/498_032#Text (дата звернення: 15.09.2023).

2. Acord între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Ucrainei privind preluarea şi returnarea persoanelor la frontiera de stat moldo-ucraineană. Întocmit la Chişinău, la 11 martie 1997. URL: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=116338&lang=ro (дата звернення: 15.09.2023).

3. Про ратифікацію Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Молдова про приймання та передачу осіб через українсько-молдовський державний кордон: Закон України від 11.09.1998 р. № 105-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/105-14#Text (дата звернення: 15.09.2023).

4. Угода між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про реадмісію осіб. Вчинено в м. Кишинів 06 жовтня 2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/498_006-17#Text (дата звернення: 15.09.2023).

5. Acord între Guvernul Republicii Moldova şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei privind readmisia persoanelor. Întocmit la Chişinău, la 6 octombrie 2017. URL: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=105649&lang=ro (дата звернення: 15.09.2023).

6. Про ратифікацію Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про реадмісію осіб: Закон України від 06.09.2018 р. № 2534-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2534-19#n2 (дата звернення: 15.09.2023).

7. Щодо набрання чинності міжнародними договорами України: лист Міністерства закордонних справ України від 30.01.2019 р. № 72/14-612/1-252. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0252321-19#Text (дата звернення: 15.09.2023).

8. Agreement between the European Community and Ukraine on the readmission of persons. Luxembourg, 18 June 2007. OJ L 332, 18.12.2007, p. 48–65. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:22007A1218(01) (дата звернення: 15.09.2023).

9. Agreement between the European Community and the Republic of Moldova on the readmission of persons residing without authorisation – Declarations. OJ L 334, 19.12.2007, p. 149–167. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A22007A1219%2810%29 (дата звернення: 15.09.2023).

10. Імплементаційний протокол про порядок реалізації Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про реадмісію осіб. Учинено в м. Кишинів 06 жовтня 2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/498_007-17#Text (дата звернення: 15.09.2023).

11. Protocol de implementare a Acordului între Guvernul Republicii Moldova si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind readmisia persoanelor. Întocmit la Chişinău, la 6 octombrie 2017. URL: https://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/ LegislativId/3977/language/ro-RO/Default.aspx (дата звернення: 15.09.2023).

12. Про затвердження Імплементаційного протоколу про порядок реалізації Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про реадмісію осіб: Постанова Кабінету Міністрів України від 30.05.2018 р. № 423. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/423-2018-п#Text (дата звернення: 15.09.2023).

13. Угода між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Молдова про безвізові поїздки громадян. Вчинено в м. Київ 18 травня 2001 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/498_062#Text (дата звернення: 15.09.2023).

14. Acord între Guvernul Republicii Moldova şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei privind călătoriile fără vize ale cetăţenilor. Întocmit la Kiev, la 18 mai 2001. URL: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=116479&lang=ro (дата звернення: 15.09.2023).

15. Про затвердження Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Молдова про безвізові поїздки громадян: Постанова Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. № 1731. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1731-2001-п#Text (дата звернення: 15.09.2023).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ENERGY SECURITY OF THE EUROPEAN UNION: REDEFINING THE CONCEPT AMID THE RUSSIAN AGGRESSION AGAINST UKRAINE
19.09.2023 15:02
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ АВІАПЕРЕВЕЗЕНЬ ПАСАЖИРІВ
15.09.2023 15:32
НЕГАТИВНІ ЗОБОВ’ЯЗАННЯ ДЕРЖАВИ У СФЕРІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВА ОСОБИ НЕ БУТИ ПІДДАНИМ КАТУВАННЮ, АБО НЕЛЮДСЬКОМУ ЧИ ТАКОМУ, ЩО ПРИНИЖУЄ ГІДНІСТЬ, ПОВОДЖЕННЮ АБО ПОКАРАННЮ
12.09.2023 12:47
ПРОЦЕС ПОКАРАННЯ РФ ЗА ВІЙСЬКОВІ ЗЛОЧИНИ ТА ПОРУШЕННЯ ПРАВ ЛЮДИНИ ПІД ЧАС РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ: МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД
07.09.2023 15:03
ПРОБЛЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ВДОСКОНАЛЕННЯ АНТИКОРУПЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ В УКРАЇНІ
02.09.2023 10:41




© 2006-2024 Все права защищены При использовании материалов сайта, ссылка на www.lex-line.com.ua обязательна!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше